Gå til innhold

Kjøpe bolig som nyutdannet i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fikk dere det til dere som kjøpte bolig som nyutdannet i Oslo. Tenker da dere som har kjøpt etter 2016, før det var prisene overkommelige. Hva betalte dere, og hvor stor bolig kjøpte dere, hvilket område? Prisene er jo 100.000 pr kvm på mindre leiligheter. 

Anonymkode: 9c3a1...a67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe sammen med noen. Jeg kjøpte med min søster.

Anonymkode: 7be2a...99c

Skrevet

I dag er jo renten usannsynlig lav, og prisen raste også oppover også før 2016. Du må 10 år eller mer tilbake for å finne levelige priser - men da var det mye vanskeligere å få lån og renten var vesentlig høyere slik at man faktisk ikke kunne betjene veldig store lån.

Svaret på spørsmålet ditt: sparing sparing sparing, få deg en godt betalt jobb så du får stort nok lån, ikke kjøpe midt i sentrum (går fint an å bo ved t-banen 10 min unna!!). Eller arve masse penger/få foreldrene dine til å betale kanskje?

Synes ikke man kan forvente å kunne kjøpe en stor leilighet midt i sentrum som nyutdannet om man har prioritert fest og reising og klær og alt studenter nå bruker penger på. Eid bolig i hovedstaden er for de som er vedholdende og konsekvente når det gjelder sparing, og som står på og jobber hardt. Man må jobbe for tingene - det synes jeg er fint! Man kan heller forvente å konkurrere med folk som har vært et halvt liv på arbeidsmarkedet. Det er lov å drømme (og spare).

Anonymkode: 6d62b...41b

• Liker 3
Skrevet

Bud 1: Flytt utenfor Oslo sentrum

Bud 2: Flytt til områder, der du kan trives. Høy andel innvandrere er ikke farlig - unngå å kjøpe i de store borettslagene på Oslo øst. Eksempler på gode kjøpe i innvandringstette områder:

Mortensrud: Unngå store borettslag som Loftsrudhøgda, men andre steder på Mortensrud er innenfor.

Stovner: Unngå Tante Ulrikksvei, men andre steder på Stovner er helt innenfor. 

Mitt inntrykk er at nyere boliger har mer fredeligere nabolag enn eldre borettslag med belastende miljø. Årsaken er at nyere boliger i disse områdene er dyrere enn eldre boliger i borettslag.

Anonymkode: e646e...2ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bud 1: Flytt utenfor Oslo sentrum

Bud 2: Flytt til områder, der du kan trives. Høy andel innvandrere er ikke farlig - unngå å kjøpe i de store borettslagene på Oslo øst. Eksempler på gode kjøpe i innvandringstette områder:

Mortensrud: Unngå store borettslag som Loftsrudhøgda, men andre steder på Mortensrud er innenfor.

Jeg har kjøpt en av de 2-roms leilighetene ved Stovner Senter, og de er flotte. Helt rolig her. Støtter dette.

Anonymkode: 87a1f...2d5

Skrevet

Jeg kjøpte på Torshov i 2017 da jeg var nyutdannet (sånn 3 måneder etter at jeg begynte å jobbe) og 24 år. En 2-roms på 42 kvm for 3,2 mill. En ganske fin leilighet på et av de mest attraktive beliggenhetene på Torshov. 

Fikk lånetilbud på 2,75 mill (som er over 5x inntekt), dette fikk jeg fordi jeg var ung, flink økonomisk og jobbet i en bransje med høy lønnsstigning og veldig godt jobbmarked. Var derfor i bankenes attraktive målgruppe, og da gjør de gjerne unntak fra lånereglene.  

En av tingene som virkelig hjalp meg var at jeg bodde hjemme, jobbet og sparte under hele studietiden (bachelor og master). Hadde derfor egenkapital og null studiegjeld. Er svært sosial, men drikker ikke alkohol eller snuser/røyker, som også sparer ekstremt mye penger.

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes ikke man kan forvente å kunne kjøpe en stor leilighet midt i sentrum som nyutdannet om man har prioritert fest og reising og klær og alt studenter nå bruker penger på. Eid bolig i hovedstaden er for de som er vedholdende og konsekvente når det gjelder sparing, og som står på og jobber hardt. Man må jobbe for tingene - det synes jeg er fint! Man kan heller forvente å konkurrere med folk som har vært et halvt liv på arbeidsmarkedet. Det er lov å drømme (og spare).

Anonymkode: 6d62b...41b

Helt enig med deg!

Anonymkode: 2b892...182

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...