Gå til innhold

kjøper du mye unødvendig til jul? Tenker ikke på julegaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenker på dill og dall til huset, til deg sjølv,barna....det er lett å bli revet med av alle tilbudene. Eller er du flink og handler kun det du har planlagt?

Anonymkode: f42a5...42a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja egentlig så er jeg det. Men blir mye godis og det koster en del. Litt er greit, men her blir det alltid veldig mye god mat, snop og drikke. 

Anonymkode: 6e745...2d9

• Liker 2
Skrevet

Ikke så mye dilldall, men kjøper for mye mat. Alltid. 

Anonymkode: ea489...705

Skrevet

Egentlig ikke, jeg bruker den pynten jeg har (pynten lite), vi er flinke til å planlegge mat og kjøper derfor ikke overflod av mat. Kjøper kanskje en ny kjole til julaften/nyttårsaften, men ellers veldig lite.

Anonymkode: 8b813...275

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tenker på dill og dall til huset, til deg sjølv,barna....det er lett å bli revet med av alle tilbudene. Eller er du flink og handler kun det du har planlagt?

Anonymkode: f42a5...42a

Tja, hva er nødvendig? Vi har tradisjoner om å kjøpe ekstra god mat (juleribbe, pinnekjøtt) , dyrt pålegg, godteri 

, brus og juleøl. Og juletre. Alt det er jo strengt tatt unødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Før gjorde jeg egentlig det, men har fått hjelp ved å følge sider som handler om minimalisme og rydding av hjemmene våre. For eksempel Ryddemagi, Ryddekonsulenten, Rydd deg fri, diverse sider som ikke er norske osv. Gjør et søk og du finner flere som kan hjelpe deg ut av en shoppe og vil-ha-mer mentalitet. Jeg sparer flere tusener og kan droppe å melde meg på luksusfellen, haha. Har en ganske liten leilighet og var i ferd med å omtrent sprekke veggene fordi jeg stappa inn alt mulig 

Anonymkode: 17bd4...669

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før gjorde jeg egentlig det, men har fått hjelp ved å følge sider som handler om minimalisme og rydding av hjemmene våre. For eksempel Ryddemagi, Ryddekonsulenten, Rydd deg fri, diverse sider som ikke er norske osv. Gjør et søk og du finner flere som kan hjelpe deg ut av en shoppe og vil-ha-mer mentalitet. Jeg sparer flere tusener og kan droppe å melde meg på luksusfellen, haha. Har en ganske liten leilighet og var i ferd med å omtrent sprekke veggene fordi jeg stappa inn alt mulig 

Anonymkode: 17bd4...669

Vet ikke helt jeg. Jeg har vært flink å rydde og kaste gamle klær, men det som skjer er jo at jeg stadig kjøper nye klær, fordi 'jeg trenger det'. Jeg kan godt se for meg at det samme skjer dersom jeg tar en opprydding i interiøret og, at det bare blir en evig 'rydd ut, kast, kjøp nytt, rydd ut, kast...'

Anonymkode: f57ed...637

Skrevet

Nei, når det gjelder julepynt er jeg på den linjen at det er den gode gamle  pynten som jeg har arvet eller fått etter bestemødre og foreldre som gjelder. Det har selvsagt hendt år om annet at jeg har kjøpt en kulekule eller to hvis jeg har sett noen jeg liker ekstra godt, men det er ikke ofte. 

Litt ekstra mat og julegodt blir det selvsagt, men jeg er ganske så nøktern der også. Mat må jeg jo ha i huset uansett og om det så blir en eske konfekt og noen flasker brus mer enn vanlig i tillegg så er det greit nok. 

• Liker 1
Skrevet

All julepynten min gjenbrukes fra år til år, det eneste jeg kjøper inn er røde lys, juleservietter og en stor bukett med røde blomster til julehelgen.  Jeg kjøper ikke mer mat enn ellers, men "flotter meg" med masse godt pålegg så jeg bruker sikkert litt mer penger på det.  Siden det er mange fridager i jula hvor jeg skal spise både frokost og lunch hjemme, så liker jeg å dekke på bordet og nyte at jeg kan kose meg så lenge jeg vil med disse måltidene 😊  (Vanligvis spiser jeg frokost-matpakke på vei til jobb, og lunch-matpakken min samtidig som jeg assisterer ved et måltid for flere).

Anonymkode: b4382...1ab

• Liker 1
Skrevet

Hva er unødvendig mye?

Jeg kjøper stort sett det jeg har lyst til uansett om det er jul eller ikke.

Anonymkode: 0c4a9...d9d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke flink, jeg lar bare være å kjøpe ting jeg synes er dill og dall fordi jeg ikke har lyst på det.

Anonymkode: fb0ac...b67

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper ikke mye unødvendig, men noe blir det dessverre! 🙁

Skrevet

Jeg kjøper ikke mye unødvendig til jul.

Skrevet

Nja, både og. I år trengte vi litt ekstra julepynt da vi har flyttet, så litt «unødvendig» lys og pynt har det blitt men ikke mer enn 500,- kanskje? Ellers kommer jeg nok til å kjøpe julestjerne, servietter og litt stearinlys. 
Og matposten øker jo litt, pga av kos og baking.

Jeg var verre før, kjøpte alltid ny kjole og ny pysj til jul, og nytt antrekk til juleaften på dagen også feks, og hadde masse kalendere

Skrevet

Nei, til nå har jeg ikke kjøpt noe :) svært sjeldent jeg kjøper noe julepynt, kanskje hvert femte år til nå.

Jeg kommer nok til å pynte med det jeg har i år, og planlegger å kjøpe mer på januarsalget. Jeg og mannen har flyttet i større bolig, og har planer om å endre litt på julepynten vår fremover. Skriver detaljert handleliste og ventet til tilbud, og vi er ikke glad i for mye pynt heller. Manger bare en rød tråd, og mangler en del utendørs lys.

Jeg går forøvrig aldri på tilbud. Skriver en løpende liste over hva vi trenger til huset og hva jeg ønsker meg, og om noe dukker opp på tilbud som er på lista vurderer jeg nøye om jeg skal kjøpe før jeg gjør det. Jeg er imot bruk og kast, og det å tenke nøye gjennom innkjøp er en fin måte å minimere hva som kommer i hus :)

Anonymkode: 54f76...1d9

Skrevet

Vet ikke helt hva du mener med dill og dall, men hvis det er julepynt du mener så er jeg så gammel nå at jeg heller kjøper en dyr julefigur til 600 enn 10 for 100 på Nille liksom.  :P Har byttet ut alt det billige med "skikkelige" ting så det gjør at jeg samler på diverse figurer og så kjøper jeg en og to hvert år. 

Ellers så bruker ikke guttungen heller så mye penger på tull, siste to månedene av året så er det sjelden han bruker så mye penger for da er det jo jul og slikt så da får han jo en del. Bruker noen kroner på pakkekalenderen hans som varierer med alt fra hansker, sokker og bokser til robux til Roblox, figurer og "fancy" godteri.

Ellers går det jo en del ekstra til mat og annet godt i desember, mye besøk har vi av vennene han og ser at matlysten er på et annet nivå nå i denne alderen enn før. 😄 

Ja og jeg elsker å handle tilbud, men ikke på måfå, vet alltid hva jeg skal ha og kjøper aldri noe til full pris. Disse figurene jeg samler på feks koster jo en del kroner så da hjelper det med 30% rabatt. Hadde aldri kjøpt de uten, er for kjip til det.

Skrevet

Vi har masse god mat, brus, snop, og vin/ litt likør. Handler mye stearinlys, noe røkelse, servietter. Har sluttet å kjøpe nytt antrekk hver jul, og kjøper sjeldnere ny/ mer julepynt. Men kjøper heller mer juleblomster. I tillegg til noen julestjerner og to svibler, kjøper jeg nå også røde tulipaner. 

Tror ikke jeg kjøpte noe som helst nytt av julepynt ifjor, bortsett fra ny juleduk til spisebordet (=metervare med nervøs fløyel, den forrige var blitt litt frynsete i kanten).

Jeg er 47 år og har rikelig med julepynt. Orker ikke ta fram alt hvert år. Men jeg syns det er koseligere å hente fram kjente ting og ikke kjøpe alt nytt av feks pynt til juletreet hvert år. Vi har hummer og kanari av juletrekuler og annen juletrepynt som det knytter seg mange minner til. 😊

• Liker 1
Skrevet

Kjøper en del stearinlys, dusjgel i juleutgave fra Body Shop (offer for markedsføring...) og altfor mye snacks og klementiner. Samt adventskalender som strengt tatt ikke er nødvendig, og alltid noen julegaver til meg selv. (Bøker, klær el). Ellers brukes julepynten hvert år. Har alltid lyst på et par nye nisser el, men jeg dropper å kjøpe. 

Anonymkode: e39ff...67e

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg kan kjøpe en del unødvendige ting. Som for eksempel så kjøper jeg nye julegensere til meg og barna selv om vi fint kunne brukt de samme som i fjor. Kjøper også unødvendig dill som juledeksel til mobil, juleøredobber/smykker , sokker med julemotiv og sikkert mye annet ræl. Butikkene er gode på strategiske plasseringer i juletiden og jeg går fem på.. 

Neste jul er det kjøpestopp på sånt, men denne jule så lener jeg meg litt for mye på «i disse tider» 😳🤭🙄 

Anonymkode: 76e19...999

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Altfor mange julelys til huset. Men det blir fint når de kommer opp! Må bare skaffe noen flere utendørs skjøteledninger :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...