AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Hei. Jeg er gravid og har alle planer om å føde vaginalt. Men jeg har flere ganger fått høre fra venninner og lest på diverse forum at kvinner måtte ha keisersnitt grunnet smalt bekken? Hvor vanlig er dette? Når måles bekkenet? Jeg er nå i uke 34 og ingen har målt mitt bekken. Har virkelig noen smalere bekken enn andre? Anonymkode: 76812...ffc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Det er sjelden, og ikke noe som er målt uten indikasjon. Har din mor hatt det feks kan det være grunn til å sjekke deg - da det gjerne er arvelig. Det er ikke noe rutine på å undersøke slikt Anonymkode: 1a31c...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 Moren min har et smalt bekken. Jeg var selv veldig bekymret for dette og hadde også generell fødselsangst. Snakket med flere jordmødre og leger om dette og de sa at med mindre barnet lå i seteleie var det ikke aktuelt med røntgen av bekjente. Under fødsel viser det seg at bekkenet mitt er mer enn bredt nok og hadde ingen problemer med å få ut barna. Moren min og jeg har veldig ulik kroppsfasong. Hun er betydelig bredere over hoftene enn meg, jeg er veldig guttete i figuren og har smale hofter. Anonymkode: fbb23...c72
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 Det er sjeldent. Bekkenet blir bare målt hvis baby ligger i seteleie til termin. Bekkenet utvider seg også mot fødsel, og halebeinet blir skubbet bakover så de alleraller fleste klarer helt fint å føde vaginalt. Anonymkode: d684a...a34
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 Synes det er rart man ikke kan få målt hvis man ønsker... men slik jeg har forstått så måler de av og til om du er under 150cm selv kjenner jeg til tilfelle der baby nesten strøk med da mor ble presset til å presse under fødsel, bekkenet var for smalt og heldigvis fikk hun KS i siste liten...har også været opplevelse i når familie. Anonymkode: ec350...72d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 Jeg har i utgangspunktet ikke smalt bekken så vidt jeg vet. Men første barnet mitt måtte bli tatt med hastesnitt etter 22 timers fødsel. Han lå og stanget og kom seg ikke ut. Noen år senere dro jeg til kiropraktor for vond rygg, og han tok da full røntgen av hele kroppen. Der så han at jeg mest sannsynlig har brukket bekkenet en gang i oppveksten, mest trolig da jeg var lita. Dette hadde grodd skjevt, slik at åpningen var, istedenfor sirkulært, oppned hjerteformet, noe som gjør bekkenet for smalt for vaginal fødsel. Tok med meg denne informasjonen til sykehuset da jeg skulle ha neste barn, men de nektet å høre på meg, og mente jeg kunne føde vaginalt. Endte med hastesnitt igjen, da babyen ikke klarte å komme seg ut den gangen også. Så kan være andre faktorer som spiller inn det man er født med. Har du fødselsangst kan du be om MR (?) av bekkenet. Anonymkode: d541d...520 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 «Smalt bekken» og «smale hofter» er absolutt ikke det samme. De måler uansett ikke dette sånn uten videre, da det er veldig uvanlig. Kanskje hvis du ser ut til å få en svært stor baby. Anonymkode: b1719...ee2 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 Moren min fødte meg vaginalt, men de to andre kom med keisersnitt pga. smalt bekken. Vet ikke hvorfor det gikk greit med vaginal fødsel første gangen. Anonymkode: feee3...b58
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 Bekkenet løsner opp til fødselen nettopp for å åpne opp for babyen. Hvordan bekkenet er før svangerskapet trenger ikke å ha noe å si. Jeg er lav (150 cm) og endte med hastesnitt i full narkose. Bekkenet mitt har aldri blitt nevnt som årsak, men nå forstod ikke noen på sykehuset om hva som skjedde eller hvorfor... 🙄 Anonymkode: 3a9fe...0f4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Jeg er rett under 150cm og ønsket å måle bekken. Det ville de ikke i utgangspunktet men «heldigvis» lå baby i seteleie så da endte de med å måle allikevel. Har også familie som har smalt bekken og problemer med å føde pga dette, men det er ikke god nok grunn til å sjekke Anonymkode: 9e4c8...7c5
boblevann Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes det er rart man ikke kan få målt hvis man ønsker... men slik jeg har forstått så måler de av og til om du er under 150cm selv kjenner jeg til tilfelle der baby nesten strøk med da mor ble presset til å presse under fødsel, bekkenet var for smalt og heldigvis fikk hun KS i siste liten...har også været opplevelse i når familie. Anonymkode: ec350...72d «Presset til å presse under fødsel», hva betyr det? 😛 Selvsagt skal man presse under en vaginal fødsel, og i de fleste tilfeller er kroppens instinkter så sterke at man klarer ikke la være. Hva skulle hun gjort liksom, bare nektet? Dersom alle pasienter skulle fått alle behandlinger og undersøkelser «de ønsker», hadde helsevesenet hatt fullstendig sprengt kapasitet og ikke hatt nubbsjans til å ivareta de faktisk syke. Selvsagt går ikke det. Smalt bekken som er problematisk i fødsel, er såpass sjelden at det er helt meningsløst å undersøke på måfå 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 Jeg var veldig bekymret for dette før første fødsel fordi moren min fikk beskjed om at hun hadde for smalt bekken til å føde en normalt stor baby (hennes første barn var 2 kg. og det gikk akkurat, med en del dramatikk, neste fødsel var planlagt keisersnitt). Både hun og jeg er rett over 1.50 m. og ligner i fasong. Jeg fikk beskjed om at de ofte målte bekkenet til kvinner under 1.60 tidligere, men har gått bort i fra det fordi det i liten grad reduserer risiko for komplikasjoner under fødsel, men utsetter fosteret for unødvendig stråling. Jordmoren sa også at med mindre man har deformiteter i bekkenet eller får et veldig stort barn, er det mulig for de aller fleste å føde sitt eget barn i hodeleie. Jeg ble ikke helt betrygget, og fikk en del kommentarer og "skrekkhistorier" fra folk rundt. Men for min del gikk det veldig fint, jeg har hatt lette fødsler av gjennomsnittlig store babyer. Jordmoren under siste fødsel nevnte at bekkenet mitt antagelig er smalere enn gjennomsnittet fordi jeg er såpass lav, men at så lenge babyen kom i hodeleie og ikke var opp mot 5 kg., var det ingen grunn til bekymring. Anonymkode: 8147e...d5d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 Det blir rutinemessig kjørt ultralavdose CT, pelvimetri på gravide som har enten barn i seteleie eller kvinner under 150 cm høye. Stråledosen er veldig, veldig lav og man scanner kun fra bekkenvingene og ned til sittebeina. Da kan radiologen måle bekkenet og gi rapport til jordmor/gynekolog/fødselege. Fosteret eller mor tar ingen skade av denne strålingen, da fosteret er ferdig utviklet når scanningen skjer. Men, man skal likevel ikke screene alle fødende, derfor er det kriterier for pelvimetri Anonymkode: 991ed...f91 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Skrevet 30. november 2020 boblevann skrev (14 timer siden): Presset til å presse under fødsel», hva betyr det? EKs. På et tidspunkt lå jordmoren oppå overkroppen min for å trykke babyen nedover og sa at «jeg måtte se til helvete å presse». Men jeg presset alt jeg kunne og hun kom jo ikke ut. https://www.nrk.no/nordland/xl/tonjes-baby-satt-fast-under-fodselen_-_-jordmora-sa-jeg-matte-se-til-helvete-a-presse-1.13963086 Anonymkode: ec350...72d 1
boblevann Skrevet 30. november 2020 #15 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): EKs. På et tidspunkt lå jordmoren oppå overkroppen min for å trykke babyen nedover og sa at «jeg måtte se til helvete å presse». Men jeg presset alt jeg kunne og hun kom jo ikke ut. https://www.nrk.no/nordland/xl/tonjes-baby-satt-fast-under-fodselen_-_-jordmora-sa-jeg-matte-se-til-helvete-a-presse-1.13963086 Anonymkode: ec350...72d Ja det er jo selvsagt helt feil formulert av jordmora - men uansett må man jo presse under en vaginal fødsel...
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #16 Skrevet 30. november 2020 boblevann skrev (Akkurat nå): Ja det er jo selvsagt helt feil formulert av jordmora - men uansett må man jo presse under en vaginal fødsel... Det er da alle klar over. Anonymkode: ec350...72d 2
boblevann Skrevet 30. november 2020 #17 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er da alle klar over. Anonymkode: ec350...72d Ja det er derfor jeg ikke helt forstod utsagnet til brukeren jeg siterte: «selv kjenner jeg til tilfelle der baby nesten strøk med da mor ble presset til å presse under fødsel» 🤷🏽♀️
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Skrevet 30. november 2020 Kjenner ei som mistet babyen pga for smalt bekken. Enda både mor og bestemor også hadde hatt veldig smale bekken, så nektet de henne å måle bekkenet på forhånd. Etter lang tid med pressing fikk hun endelig keisersnitt, men da var det for sent, og babyen satt skikkelig fast. Hva var problemet med å måle på forhånd liksom? Helt forferdelig. Anonymkode: f3ecd...6ea 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #19 Skrevet 30. november 2020 Min mor fikk planlagt keisersnitt fordi hun hadde for smalt bekken, men både min søster og jeg fødte vaginalt uten problem. Vi fikk ikke måle bekkenet selv om vi begge ba om det. Anonymkode: 15a8c...4b0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #20 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjenner ei som mistet babyen pga for smalt bekken. Enda både mor og bestemor også hadde hatt veldig smale bekken, så nektet de henne å måle bekkenet på forhånd. Etter lang tid med pressing fikk hun endelig keisersnitt, men da var det for sent, og babyen satt skikkelig fast. Hva var problemet med å måle på forhånd liksom? Helt forferdelig. Anonymkode: f3ecd...6ea Problemet er helsevesenets kapasitet til å undersøke alle eventualiteter for en hver situasjon som oppstår. Det går bare ikke. For Smalt bekken er så sjelden at det er ikke hensiktsmessig å screene alle for det. Anonymkode: 1a31c...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå