AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Nå er det ett år siden mini vart født, og idag sa en venn av oss at han og kona prøver å få barn. Så vi satt å snakket om sykehuset og legene der. Og at hun ikke vil bli 35 før de får barn. Hun er nå 31. Så sier min man at jeg var så gammel at jeg hadde en høy risiko graviditet. Så jeg sier at "Nei? Sa de vel ikke?" Så sier han at jo, de sa det til meg. Jeg ble 30 da jeg var gravid. Så et par ting. Er man høy risiko når man er 30? Jeg trodde det va 35? Det man finner på nett iallfall.. Og hvorfor forteller de det ikke til meg? Som faktisk er gravid? Er ikke dette viktig informasjon? Som jeg burde ha? Jeg vet heller ikke om jeg tror at dette er noe de sa til han, for svigermor drev å sa at jeg var det hele tiden, så jeg tror at han er blander her. Så gjør leger ofte dette? Sier info til partner og ikke til den gravide? Anonymkode: c4811...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Risiko finnes uansett alder, ung eller eldre...... mange får barn i 40 årene og barna er frisk og dama er frisk. Anonymkode: 59291...2b7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 Er du overvektig? Anonymkode: 5e3c8...dbf 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 Det høres jo unektelig veldig rart ut at legene på sykehuset (når møtte du lege i svangerskapet?) har omtalt deg som høyrisiko til din mann, uten at du har fått det med deg. Begrepet «høyrisiko» omfatter gjerne gitte kriterier, og tett oppfølgning med kontroller og eventuelt ultralyd. Var du på dette? Var du overvektig eller hadde svangerskapsdiabetes eller andre sykdommer? Det er hvertfall ikke på grunn av alderen din, da denne «grensen» ganske nylig har blitt flyttet til 35 år, hvertfall hva angår fosterdiagnostikk. Man er jo ikke automatisk «høyrisiko» fordi man er 35 år gammel hvis man ellers er frisk og sprek. Det kan du jo bare avklare med et enkelt googlesøk og vise til mannen din. Anonymkode: 6f0ac...807 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er du overvektig? Anonymkode: 5e3c8...dbf Nei Er det ikke nå, og var det ikke da, ikke undervektig heller. Han sa det var spesifikt alderen som var grunnen. Anonymkode: c4811...1d8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Risiko finnes uansett alder, ung eller eldre...... mange får barn i 40 årene og barna er frisk og dama er frisk. Anonymkode: 59291...2b7 Men mange får også barn som ikke er 100% friske. Det er ingen tvil om at risikoen øker med alderen. Anonymkode: 6dc0e...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 Dette er bare tull, her er det mannen din som roter. Anonymkode: de12c...e0f 19
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 Rent ut ifra alder er man ikke "geriatrisk " fødende før 38. Kanskje risiko mentes med andre faktorer enn alder? Jeg fikk første som 43 åring, tror knapt det finnes et lettere svangerskap eller fødsel Anonymkode: e8187...c99 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres jo unektelig veldig rart ut at legene på sykehuset (når møtte du lege i svangerskapet?) har omtalt deg som høyrisiko til din mann, uten at du har fått det med deg. Begrepet «høyrisiko» omfatter gjerne gitte kriterier, og tett oppfølgning med kontroller og eventuelt ultralyd. Var du på dette? Var du overvektig eller hadde svangerskapsdiabetes eller andre sykdommer? Det er hvertfall ikke på grunn av alderen din, da denne «grensen» ganske nylig har blitt flyttet til 35 år, hvertfall hva angår fosterdiagnostikk. Man er jo ikke automatisk «høyrisiko» fordi man er 35 år gammel hvis man ellers er frisk og sprek. Det kan du jo bare avklare med et enkelt googlesøk og vise til mannen din. Anonymkode: 6f0ac...807 Skulle møte jordmor men hun var ikke der den dagen, så snakket med en lege i stedet, syns det var rart jeg snakket med lege i det hele tatt, men men. Dette var i uke 13? Rundt da ca. Hadde akkurat tatt 12 ukers UL. Så var for å snakke om resultatet. ( Alt sto bra til ) Var ikke på ekstra kontroller, eller fikk noen beskjeder om noe! Som sagt, jeg var 29 da jeg ble gravid og ble 30 år i slutten av svangerskapet. Ingen diabetes , ingen overvekt, undervekt osvosv. Mannen min driver å krangler om at han har rett og at jeg hadde gravidhjerne ! TS. Anonymkode: c4811...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mannen min driver å krangler om at han har rett og at jeg hadde gravidhjerne ! Hvorfor krangler du med mannen om at noe han har hørt, ikke stemmer? Det kan vel like herlig være en lege eller annen helseperson som har sagt noe i farta. Uansett, ikke pent å stille tvil ved noe han har hørt, vel. Anonymkode: 6dc0e...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor krangler du med mannen om at noe han har hørt, ikke stemmer? Det kan vel like herlig være en lege eller annen helseperson som har sagt noe i farta. Uansett, ikke pent å stille tvil ved noe han har hørt, vel. Anonymkode: 6dc0e...8d4 Haha, jeg krangler ikke, HAN krangler. Jeg sier bare at det er rart at de ikke fortalte noe til meg, og at det er rart jeg var høy risiko da jeg var 29, og jeg lurer på hvorfor ikke han heller fortalte meg det. Han krangler og sier han har rett, uten å svare på det jeg spør om. Anonymkode: c4811...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skulle møte jordmor men hun var ikke der den dagen, så snakket med en lege i stedet, syns det var rart jeg snakket med lege i det hele tatt, men men. Dette var i uke 13? Rundt da ca. Hadde akkurat tatt 12 ukers UL. Så var for å snakke om resultatet. ( Alt sto bra til ) Var ikke på ekstra kontroller, eller fikk noen beskjeder om noe! Som sagt, jeg var 29 da jeg ble gravid og ble 30 år i slutten av svangerskapet. Ingen diabetes , ingen overvekt, undervekt osvosv. Mannen min driver å krangler om at han har rett og at jeg hadde gravidhjerne ! TS. Anonymkode: c4811...1d8 Hadde du tatt 12 ukers UL i offentlig regi eller var dette på en privatklinikk? Ble det funnet eventuelle avvik som skulle diskuteres? Hvis ikke, og hvis ikke du hadde ytterligere oppfølgning i graviditeten og under fødsel utover vanlige svangerskapskontroller, er det ingenting som indikerer at du var «høyrisiko». Alder er det ikke - da er sånn ca. alle fødende i landets store byer «høyrisiko»😏 Anonymkode: 6f0ac...807 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #14 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Skulle møte jordmor men hun var ikke der den dagen, så snakket med en lege i stedet, syns det var rart jeg snakket med lege i det hele tatt, men men. Dette var i uke 13? Rundt da ca. Hadde akkurat tatt 12 ukers UL. Så var for å snakke om resultatet. ( Alt sto bra til ) Var ikke på ekstra kontroller, eller fikk noen beskjeder om noe! Som sagt, jeg var 29 da jeg ble gravid og ble 30 år i slutten av svangerskapet. Ingen diabetes , ingen overvekt, undervekt osvosv. Mannen min driver å krangler om at han har rett og at jeg hadde gravidhjerne ! TS. Anonymkode: c4811...1d8 Da hadde du ikke noe risiko nei. Jeg hadde risiko basert på noe annet og fra uke 21 hadde jeg sjekk annen hver uke. Fra uke 31 hadde jeg sjekk hver uke. Tilslutt ble jeg satt i gang pga fare for at babyen kunne dø. Anonymkode: da0b8...07f 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #15 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Haha, jeg krangler ikke, HAN krangler. Jeg sier bare at det er rart at de ikke fortalte noe til meg, og at det er rart jeg var høy risiko da jeg var 29, og jeg lurer på hvorfor ikke han heller fortalte meg det. Han krangler og sier han har rett, uten å svare på det jeg spør om. Anonymkode: c4811...1d8 Du kan gå til legen din å spørre i ettertid og vet du. Anonymkode: da0b8...07f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 Du hadde nok ikke noen risiko, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det trenger å være noen diskusjon mellom deg og mannen din heller. Anonymkode: 49797...23f 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 Dersom man har et høyrisikosvangerskap kun på bakgrunn av alder når man er 29 så har samtlige av mine venner og bekjente kun hatt høyrisikosvangerskap 😂🤪 Bor i Oslo-området, og her får de fleste barn godt etter fylte 30. Anonymkode: f6ef3...662 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #18 Skrevet 29. november 2020 Kanskje legen har sagt "hun er ikke høy risiko" også har mannen ikke fått med seg "ikke"? Anonymkode: 4d3cc...8f2 4
youcancallmejune Skrevet 29. november 2020 #19 Skrevet 29. november 2020 Du er ikke i høyrisikogruppe når du er 30 med mindre du har underliggende sykdom eller er svært overvektig. Her må mannen din ha misforstått. Ca 30 er for øvrig en svært vanlig alder å få barn. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #20 Skrevet 29. november 2020 Nei 29-30 år er vel ikke høyrisiko vel. Men før i tiden ble man regnet som «eldre fødende» til og med fra 25-26 års alderen så kanskje moren hans tenker på det for den gang var det å være «eldre» en risiko kanskje? Anonymkode: 59f7f...cd7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå