AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Som overskriften sier. Er alene med barnehagebarn, uten jobb, passelig sliten og blakk- men med mange middagsbesøk hver uke og takknemlig for det! Mange familier bestående av par med flere barn. Med en inntekt på 250 000 brutto funker ikke dette....Hva kan jeg servere så vi beholder næringsinnhold, blir mette, og maten er litt fin siden vi har gjester- men samtidig billig? Anonymkode: 98e6a...c55
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Alt vegetarisk er som regel rimelig. Kjøp belgvekster, grønnsaker, ris og krydder på en innvandrerbutikk. Ellers er vel avskjær og innmat tradisjonelt rimelig, men det er vanskelig å få tak i nå til dags. Anonymkode: 78ffb...c46 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 Men hvorfor har du så mange besøk når du ikke har råd til det? Evt be folk om å bli med å betale for noe? Anonymkode: 04cff...12b 47
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Kjempe god, og kjempe billig. Du kan bruke hva slags karri-pulver du vil/har hjemme: https://millasmat.com/middag/afrikansk-gryte-med-kikerter Ensa bedre dagen etter 🙂 Anonymkode: 8171c...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 Medisterkaker med rødkål. Medisterdeig på tilbud til 30 kr på Rema. En pakke er nok til 2-3 personer. Anonymkode: 3d926...4b1 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 hjemmelaget fiskegrateng med frossen fisk, og revne gulrøtter Anonymkode: 8171c...6d6 10
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 løksuppe Anonymkode: 8171c...6d6 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 Minestronesuppe med rundstykker til:) Generelt det meste av suppe er billig og godt synes jeg, serverer det gjerne til hverdagsgjester. Nå i desember er jo risgrøt fint. Ellers kan jeg anbefale å lage gryteretter (f eks indisk) med kikerter og poteter i, og ha ris til. Spørs jo hvor kresne barna er. Men ville ikke forventa fancy mat om jeg kom på besøk til en småbarnsmor på en hverdag! Pannekaker, fiskeboller og annen barnevennlig mat ville vært helt fint altså:) Anonymkode: da14d...4b3 5
ashera Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 Hjemmelaget tomatsuppe med hjemmebakt foccaccia til. 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Hjemmelaget ertesuppe (bruk tørkede erter) og pannekaker. Spaghetti med tomatbasert grønnsakssaus, evt. med litt pølse el. kjøtt hvis du vil, mac and cheese m/ litt bacon el. annet kjøtt, hjemmelaget potetstappe med fiskepinner el. røkte pølser + grønnsaker. Spaghetti carbonara. Løksuppe er "fin mat" som koster lite, og hvis du leter i pastaoppskrifter vil du finne masse du kan lage for en billig penge. Ris og cous-cous er også billig, og kan være hovedingrediens i mange gode retter. Jeg lager ofte stekt ris med masse grønnsaker og litt kylling el. reker, og serverer med en litt hot sweet chilisaus. Cous-cous bruker jeg ofte i salat for at den skal bli mer mettende Utover det så ville jeg vel spurt om vi kunne rullere litt på hvem som lagde middag, evt. spleise på måltidene. Det var alltid praksis i min vennegjeng når vi var yngre og ikke hadde så god råd. Anonymkode: b4278...c61 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 -Chili sin carne med ris eller tortillachips til -Pasta med linseragu, grana padano (billig revet parmesanerstatning), firstprice hvitløsbrød -Quiche med alt du har av rester -Småspicy linsesuppe med halvstekte rundstykker til Anonymkode: 81f5e...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 Men blir dere også invitert tilbake? Anonymkode: e6bec...6e5 13
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 Er det du som inviterer eller kommer de av seg selv? Vil også foreslå supper. Potet, søtpotet, blomkål er alle gode og mettende. Anonymkode: 06434...ca3 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #14 Skrevet 29. november 2020 https://www.godt.no/oppskrift/7475/proev-indisk-daal-som-en-top-chef Denne er såå god og billig! Og denne: (knallgod og billig) https://gitteogfilip.com/butternut-squash-suppe-med-sidesalat/ Fiskegryte med frossen blokksei eller torsk er billig og godt. Gryteretter med kjøttdeig. Lag en stor porsjon grønnsakssuppe med feks. gulrot, potet, purre, sellerirot, finsnittet kål, hvitløk, kålrot, løk og grønnsaksbuljong. (eller kjøtt) Tilsett røkte kjøttpølser i småbiter. Anonymkode: cb7b1...795
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #15 Skrevet 29. november 2020 Altså, flere middagsbesøk pr uke, av "mange familier bestående av par med flere barn", det er vel ikke helt tingen akkurat nå under pandemien? Anonymkode: 5faca...9b3 36
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 Dette var mystisk, og jeg klør etter å få tak i sammenhengen! Hvorfor skal du som er blakk, ha middagsbesøk ofte? Inviterer disse personene tilbake? Tilbyr de seg å bidra? Hvis det er de samme menneskene, eller barn, trenger de vel ikke å imponeres? Hvem har i det hele tatt middagsselskaper, og spesielt middagsselskaper med stadig nye mennesker, midt i en pandemi, der folk bruker munnbind for å handle på butikken? Hvorfor skal en som ikke har peiling på ernæring, ha ansvaret for å sette sammen middager til mange, ofte, over tid? Jo mer sliten du er, jo mindre kan du prioritere å imponere. “Næringsrik” er akkurat det som gjør mat “mettende”. Billige måltider får man ved å bruke mest billige råvarer/ingredienser, unngå svinn, og tilberede maten korrekt. Korrekt tilberedt mat er forsåvidt "fin", men det burde ikke imponere noen, det burde være en selvfølge. Det er økonomisk å lage mat som folk spiser opp - det vil si beregne nok, men ikke for mye, og mat man vet at folk liker. De fleste, og spesielt barn, foretrekker at de fleste måltidene er mat som ligner på det de er vant med. Anonymkode: e8313...75a 16
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 Et lite tips til å "heve" et hvert måltid er å drysse over litt fersk koriander, persille eller basilikum rett før servering. Da ser det pent ut Anonymkode: 81f5e...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #18 Skrevet 29. november 2020 Hvorfor mange middagsgjester i uka under en pandemi? 🤔 Og: Blir dere invitert tilbake, slik at du sparer litt der? Anonymkode: a40ec...cbb 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå