AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Det finnes mange kalkulatorer for hvordan regne ut kaloriinntaket på en dag, og det er greit nok, men det er jo sjeldent man holder seg innom det. For eksempel er det lett å gå i overskudd de dagene man har besøk eller bare skal kose seg litt ekstra. Går det an å ta igjen overskuddet med underskudd en annen dag? For eksempel om man skal ha 2000 for dag, men spiser 2500 en dag. Kan man da spise 1500 en annen dag, slik at det går i 0? Er det noen ulemper med slik varierende inntak, eller klarer kroppen å forholde seg til å få litt mye en dag og mindre en annen? Anonymkode: 04b80...d48
ajarRun Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Det er selvsagt inntak over tid som er viktig. Ulempen er at det blir for mange juksedager. Så du bør heller skru ned dagen før du jukser og "spare" kalorier. En annen ulempe er at du blir vant til store måltid.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 En normal kropp kan overleve 1-2 måneder uten mat. Ja, det med å «fordele» kalorier utover ukedagene kan fungere. Dersom du ønsker å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd i lang tid. De fleste er sultne til tider, men det er ikke nødvendigvis skadelig. Dersom du forbrenner 2000 kalorier hver dag vil et inntak på (gjennomsnittlig) 1900 kalorier hver dag på sikt gjøre at du går ned i vekt Anonymkode: 7b897...4e5
ajarRun Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En normal kropp kan overleve 1-2 måneder uten mat. Ja, det med å «fordele» kalorier utover ukedagene kan fungere. Dersom du ønsker å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd i lang tid. De fleste er sultne til tider, men det er ikke nødvendigvis skadelig. Dersom du forbrenner 2000 kalorier hver dag vil et inntak på (gjennomsnittlig) 1900 kalorier hver dag på sikt gjøre at du går ned i vekt Anonymkode: 7b897...4e5 Ikke på sikt, du går ned med en gang underskuddet starter. Mesteparten av vekten du går ned er i form av co2. Så hver gang du puster mister du litt vekt. Man kan akselerere denne effekten ved å øke intensiviteten av pustingen, dette kalles for trening. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 ajarRun skrev (3 minutter siden): Ikke på sikt, du går ned med en gang underskuddet starter. Mesteparten av vekten du går ned er i form av co2. Så hver gang du puster mister du litt vekt. Man kan akselerere denne effekten ved å øke intensiviteten av pustingen, dette kalles for trening. Det hørtes slitsomt ut. Kan man ikke ta en pille isteden? Anonymkode: 2c07b...e9b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det hørtes slitsomt ut. Kan man ikke ta en pille isteden? Anonymkode: 2c07b...e9b Hvorfor alltid ta minste motstands vei? Hvorfor ikke bare velge sunt kosthold og bare spise litt mindre? Anonymkode: 7b897...4e5
Hot mess Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det finnes mange kalkulatorer for hvordan regne ut kaloriinntaket på en dag, og det er greit nok, men det er jo sjeldent man holder seg innom det. For eksempel er det lett å gå i overskudd de dagene man har besøk eller bare skal kose seg litt ekstra. Går det an å ta igjen overskuddet med underskudd en annen dag? For eksempel om man skal ha 2000 for dag, men spiser 2500 en dag. Kan man da spise 1500 en annen dag, slik at det går i 0? Er det noen ulemper med slik varierende inntak, eller klarer kroppen å forholde seg til å få litt mye en dag og mindre en annen? Anonymkode: 04b80...d48 Det er underskudd/overskudd over tid som forårsaker forandringer, og man kan fint fordele kaloriene ulikt gjennom uken. Kroppene våre kan ikke klokka, og den forholder seg ikke til hvor mye du får i deg på 24 timer. 😅 Å regne kalorier per dag/døgn er mer for å gjøre det litt enklere og oversiktlig for oss selv når vi skal forsøke regulere inntak. Å gå for et visst antall per uke/gjennomsnittlig per dag, kan være en fin og fleksibel løsning (så lenge man ikke benytter muligeten til å overspise så mye noen dager at man nærmest må sulte halve uka). 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 Jeg har alltid spist slik, også når jeg vil miste et par kilo. Største ulempen er nok at etter en kveld med mye salt mat veier jeg to kilo mer neste morgen og bruker 3-4 dager på å normalisere vekten. Noen vil syns det er demotiverende. Anonymkode: 6b512...e09
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har alltid spist slik, også når jeg vil miste et par kilo. Største ulempen er nok at etter en kveld med mye salt mat veier jeg to kilo mer neste morgen og bruker 3-4 dager på å normalisere vekten. Noen vil syns det er demotiverende. Anonymkode: 6b512...e09 Hvis normale svingninger er nok til å miste motivasjonen, har man ikke det som trengs for å lykkes med vektnedgang. Anonymkode: 2c07b...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Det er selvsagt kaloriinntak over tid som har betydning. Jeg har aldri slanket meg, men har heller aldri veid over 53 kg annet enn som gravid. Jeg teller ikke kalorier, men spiser jo selvsagt ikke det samme hver dag. Noen dager spiser jeg mye, andre dager spiser jeg mindre. Dette er helt naturlig, på grunn av varierende sultfølelse, varierende aktivitetsnivå og spesielle anledninger. Anonymkode: b2fdf...529
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 Det er bare fint med variasjon! Reduserer faren for sparebluss. Anonymkode: 85c82...afc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå