Gå til innhold

Utsette eller hoppe over jula hos svigers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Pandemien har igjen brakt uvante problemstillinger på banen, denne gangen en ganske triviell og ubetydelig en men like fullt har den skapt diskusjon her hjemme. Jeg ønsker synspunkter! 

I år skal vi egentlig feire jul hos svigers, med alle søsken til mannen og deres familier blir vi 14 stk. Vi avventer hvilke retningslinjer som kommer til uka, men regner jo med at vi må dele oss og at jula ikke kan gå som planlagt. Så smeller det fra svigers at da får vi feire alle sammen til neste år heller, altså at vi bare utsetter feiringen til neste år. Men neste jul skal vi jo egentlig til min familie, og min bror og hans familie skal også hjem til mine foreldre. Hvis vi skal feire med svigers til neste år også, vil jo hele systemet bli helt ødelagt og det blir veldig lenge til jeg får feire med min bror for da skal de til hans svigerforeldre neste gang vi skal hjem, osv.  Mine foreldre feirer med et vennepar det året jeg og min bror er hos svigers, og venneparets barn er hos sine svigerforeldre. Det blir utrolig mye krøll i et ganske finstemt maskineri om vi må til svigers to år på rad, haha. Jeg mener altså at årets jul bare bør "hoppes over", min mann mener den skal utsettes. Vi liker begge best å feire hjemme hos oss selv og hadde det ikke vært for barna hadde vi nok fremdeles delt oss på julaften, hehe. Svigers blir uansett ikke sittende alene, planen er at i hvert fall en av søsknene med familie feirer med dem, derfor mener jeg det er urimelig å forvente å få hele gjengen igjen til neste år også. Burde nesten fått noen nasjonale retningslinjer for her kan det bli mye uenigheter i de tusen hjem tror jeg. 

Hva mener dere? Hvem bør gi seg her? 

PS Håper folk skjønner at dette er skrevet med glimt i øyet! Plis ikke lag dårlig stemning :) 

Anonymkode: fe9b5...f85

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Det er ingen selvfølge at dere drar til svigers neste år. Kan ikke dere være den familien som drar dit i år da? Om de likevel kan ha én familie der?

Anonymkode: 4c6ed...4ec

• Liker 27
Skrevet

Vi har nesten samme dilemma her hjemme og jeg er helt enig med deg!

Anonymkode: 0d643...353

• Liker 12
Skrevet

Selvsagt er dette et unntak år og man prøver å gå til normalen neste år. Som vil si jeg er enig med deg 

Anonymkode: 7704a...b3b

• Liker 5
Skrevet

Når skal dere starte egne juletradisjoner, slik at barna har sin ønskejul å komme hjem til. Slik dere voksne vil til deres foreldre? 

Vi begynte å feire hjemme når vi fikk barn, foreldrene våre er invitert. Vi vil at våre barn skal tenke på vår jul som magisk, slik vi voksne tenker om vår barndoms jul. 

Anonymkode: 8d49c...0f8

• Liker 15
Skrevet

Alle feirer i eget hjem med egen kjernefamilie. Svigers eller foreldre reiser på besøk til en eller annen av sine barn, eller feirer hjemme de også. Problem solved. 

• Liker 6
Skrevet

Ikke enig med deg. Enten blir det to år på rad med dine foreldre eller hans foreldre... det mest rettferdige er å trekke om det, så lager du ikke kluss i rekkefølgen. 

• Liker 1
Skrevet
Cata skrev (1 minutt siden):

Alle feirer i eget hjem med egen kjernefamilie. Svigers eller foreldre reiser på besøk til en eller annen av sine barn, eller feirer hjemme de også. Problem solved. 

Har du lest hele innlegget? Helt greit med den ordningen i år, poenget er hva som skjer til neste år. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når skal dere starte egne juletradisjoner, slik at barna har sin ønskejul å komme hjem til. Slik dere voksne vil til deres foreldre? 

Vi begynte å feire hjemme når vi fikk barn, foreldrene våre er invitert. Vi vil at våre barn skal tenke på vår jul som magisk, slik vi voksne tenker om vår barndoms jul. 

Godt poeng. Når barna er store nok til å huske det får vi gjøre dette :) Nå har vi to under 2 år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lest hele innlegget? Helt greit med den ordningen i år, poenget er hva som skjer til neste år. 

Jepp, jeg tenkte mer på å innføre det som en permanent ordning, litt i tråd med AB...0f8 som svarte omtrent samtidig som meg. Når skal barna få oppleve juletradisjoner i eget hjem når de alltid feirer borte? 

• Liker 8
Skrevet
Cata skrev (Akkurat nå):

Jepp, jeg tenkte mer på å innføre det som en permanent ordning, litt i tråd med AB...0f8 som svarte omtrent samtidig som meg. Når skal barna få oppleve juletradisjoner i eget hjem når de alltid feirer borte? 

Åja, sånn ja :) nei det er helt sant og også en diskusjon vi må ta. Vi har så små barn enda at det har ikke vært helt aktuelt. Selv har jeg gode minner fra julefeiringer både hos besteforeldre, tanter og onkler og hjemme da jeg var liten :) 

• Liker 4
Skrevet

2020 er unntaksåret, dere feirer hjemme hos dere selv, til neste år går dere (forhåpentligvis) inn i ruten igjen og feirer da med dine. Svigers får bare finne seg i at de "mister" et år!

Anonymkode: a4dfe...213

• Liker 12
Skrevet

De som har i år "Mister" året sitt, sånn er det bare. Dine neste år og følg "Riktig" rekkefølge.

Evnt splitt dere neste år om han skal være vanskelig.

Jeg mister med foreldrene mine i år, men har da ikke falt meg inn å endre på hele systemet bare fordeom. Vi blir alene i år, og neste år er det svigers sin tur som vanlig.

Anonymkode: a2fd3...0a3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Samme her. Vi feirer hjemme og inviterer både mine foreldre og svigers. Mest fordi det er praktisk da barna må i seng ila kvelden, men også fordi vi vil lage våre egne tradisjoner som barna vil huske. Syns helt klart det er best å feire hjemme!

Anonymkode: 5e777...502

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke dere og mannens søskens familier dra hver deres dag i julen til svigers? Spre magien over flere dager.
Med mindre deres søskens partnere er enebarn, så må jo antagelig noen av familiene feire julekvelden for seg selv uansett.

Anonymkode: 802b8...fbd

• Liker 2
Skrevet

Husk at det går an å treffes på andre datoer enn kun 24. desember. 😉

Anonymkode: fc87f...d77

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig med deg ts. Jula i år hoppes over. 

Anonymkode: ab286...aa9

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg, hopp over denne julen! Kjipt, men sånn må det bare bli. Blir helt tåpelig om man skal miste muligheten til å feire med feks sitt søsken i årene fremover og det klusser til dine foreldres system - bare fordi noen «vil ha igjen det de gikk glipp av» i år..

Anonymkode: 894a3...baa

• Liker 1
Skrevet

Hopp over feiringen i år, neste år går som normalt. Det er ingen som har valgt  situasjonen vi er i nå, og da gjelder det å gjøre det beste ut av det. Det viktigste fokuset i år, bør jo være at ingen må sitte alene. (som ikke ønsker det selv)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...