Gå til innhold

Økonomisk resesjon/krakk i tiden som kommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på de økonomiske utsiktene i årene som kommer i fra et makroøkonomisk perspektiv, og kunne tenke meg å høre noen gode tanker rundt dette i fra andre. 

Jeg mener at det er tydelig at vi står på trappene til en global økonomisk resesjon skapt av korona pandemien. 

- Økt arbeidsledighet i alle land. 

- Bedrifter som er kunstig holdt i live av offentlige støtteordninger. 

- Utsikter for stor økning i konkurser og økt arbeidsledighet ut av det.

- En enorm økning i nasjoners gjeldsbelastning. 

Det er nok flere punkter jeg kunne tatt med, men her kan dere supplere. 

Er jeg noe pessimistisk, eller deler dere min tanke om utviklingen de kommende år?  Står vi på trappene til en kraftig resesjon?

Tar gjerne i mot punkter som taler i mot.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det blir motsatt.. uten å ha noen god begrunnelse.. Litt som etterkrigstiden.

Økt reise, økt handel (den har jo for så vidt bare økt under korona) økt restaurant besøk osv.

Tror folk vil feire ved å bruke mer penger.

Anonymkode: 5ea52...adc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tror det blir motsatt.. uten å ha noen god begrunnelse.. Litt som etterkrigstiden.

Økt reise, økt handel (den har jo for så vidt bare økt under korona) økt restaurant besøk osv.

Tror folk vil feire ved å bruke mer penger.

Anonymkode: 5ea52...adc

Feire hva? Eller tenker du så langt frem at du snakker om tiden etter Korona?

Anonymkode: 293b7...dac

• Liker 2
Skrevet

Vi ER i en slik krakk og har vært det siden i vår. Bare at eu og norge fremdeles henger ganske med i svingene. USA har hatt skyhøy arbeidsledighet en stund nå, værst var den vel i sommer. Men det er faktisk værre en i 1929 i amerika. Det eneste som gjør at dem ikke har total kollaps er stimulus. Tror det er noe rundt 70% av alle som leier bolig i usa, klarer ikke betale leien. De har måttet inføre en midlertidig lov som sier at det ikke er lov å kaste ut folk pg av ikke betalt leie.

Så da er heller spm, om dollaren til slutt vil kollapse og at større nasjoner finner ny valutta. Det blir krise. Men vi kan bygge opp, bare vi har riktig regjering. En blå regjering eller en tafatt en generelt, har ikke nok radikal handlingskraft til å få ting gjort under en slik krise.

Anonymkode: b29f4...ee2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener også at vi er inne i begynnelsen av denne resesjonen. Men ser at det ikke er nyhetsverdig nok til å slås større opp i media. Dette fører til at befolkningen i mindre grad kan ruste seg mot dette. Virker som alle lever kun i nuet. 
Jeg driver å investerer litt i aksjer, og leser opp og ned i fora rundt dette. Virker som børsen som er i all time high, har fullstendig skylapper på. 

• Liker 2
Skrevet
Stressafar skrev (1 time siden):

Jeg mener også at vi er inne i begynnelsen av denne resesjonen. Men ser at det ikke er nyhetsverdig nok til å slås større opp i media. Dette fører til at befolkningen i mindre grad kan ruste seg mot dette. Virker som alle lever kun i nuet. 
Jeg driver å investerer litt i aksjer, og leser opp og ned i fora rundt dette. Virker som børsen som er i all time high, har fullstendig skylapper på. 

Verdier på børs har ikke noe å si på den egentlige tilstanden der ute, hvis en skal tenke rent historisk. Bobbla har sprukket for lengst. Men det at de fleste land har utført forskjellige tiltak ved å spytte inn penger, gjør at det ikke er noen kollaps.

Anonymkode: b29f4...ee2

Skrevet (endret)
Stressafar skrev (2 timer siden):

Har tenkt litt på de økonomiske utsiktene i årene som kommer i fra et makroøkonomisk perspektiv, og kunne tenke meg å høre noen gode tanker rundt dette i fra andre. 

Jeg mener at det er tydelig at vi står på trappene til en global økonomisk resesjon skapt av korona pandemien. 

- Økt arbeidsledighet i alle land. 

- Bedrifter som er kunstig holdt i live av offentlige støtteordninger. 

- Utsikter for stor økning i konkurser og økt arbeidsledighet ut av det.

- En enorm økning i nasjoners gjeldsbelastning. 

Det er nok flere punkter jeg kunne tatt med, men her kan dere supplere. 

Er jeg noe pessimistisk, eller deler dere min tanke om utviklingen de kommende år?  Står vi på trappene til en kraftig resesjon?

Tar gjerne i mot punkter som taler i mot.

Jeg er som deg og tenker kanskje jeg er for pessimistisk, men er vi det? Oslo Børs gjenspeiler jo ikke hvor mye folk handler nå fortiden. Oslo er basicly lockdown og det er Bergen også. To av våre største byer som har mange tusenvis av bedrifter som tjener knapt noen penger, men enda så skriker Oslo Børs nye høyder. Hadde aldri forventet meg en V fra Mars frem til nå på Oslo Børs... hadde heller sett for meg en W med lengre tidsperspektiv. 

Føler at dette her er en overreaksjon siden det er så få bedrifter som faktisk tjener penger. De fleste taper jo nå!

Samtidig så er jo støtten blitt "krympet" virker det ut som så svært mange restaurant, hoteller og flyselskaper vil jo uten tvil gå konkurs uten støtte. Det eneste som holder dem kunstig live er som du påpeker offentlige støtteordninger og at flere stater trykker enorme mengder med penger med uten mål og mening. Vi vet jo fra historien til Venezuela hvordan det gikk? Et annet stort problem jeg har er hvor høy statgjeld mange av landene har og kun fåtall faktisk har under 100% i BNP gjeld. Hvordan skal de håndtere interessen for valutaen ikke skal ende opp med som hyperinflasjon? Tilliten må jo snart forsvinne?

Arbeidsledigheten i land som USA er jo skremmende høy og den hjelper absolutt ikke på situasjonen. Skjønner ikke hvordan markedet er så positive til tross for så mange elendige tall der ute. Snakker også om amerikanske børsen som stadig slår nye rekorder til de dystre tallene.

Det at pengetrykkingen er på høygir gir jo naturligvis børsene kunstige høye nivåer!

Endret av Lasox
Skrevet

Tviler på noe kollaps. Vil det gå ned ? Ja. Vil det bedre seg etter dette? Ja.

De fleste vil kunne komme tilbake til normalen HVIS vi får vaksine og trygt kan reise på ny.

Det triste er alle som kan ha mistet sin jobb totalt. Kjenner noen fra konkurs reisebyrå, og de er i bunnen nå etter å ha søkt flere jobber uten en eneste som sa ja.

Vi har hatt svineinfluensa, finanskrise hvor bl.a. faren min mistet jobben, og mye verre sykdommer opp gjennom alle årene. Men, corona er unik med at den oppfører seg på helt andre måter fra den typiske influenza vi er vant med.

Anonymkode: 54ffc...ee9

• 2 år senere...
Skrevet

Hva kan man si tre år etter?

Anonymkode: 2dc90...d25

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan man si tre år etter?

Anonymkode: 2dc90...d25

Det er nå resesjonen kommer?

Anonymkode: f3f16...2bf

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nå resesjonen kommer?

Anonymkode: f3f16...2bf

Teknisk sett så kan man få en resesjon men den er jo faktisk bevisst forårsaket av sentralbankens rentebremsing og regjeringens stammered budsjettlinje. Så noe pandemiindusert ragnarok blir det ikke her eller I mesteparten av verden. UK er skikkelig i trøbbel og kan nok få økonomisk juling dog. 

Skrevet

Litt info som du ikke finner i avisen din. Den nye globale digitale valutaen skal etter planen innføres i 2026. Folk skal ikke eie noe, det blir leie som gjelder for middelklassen og ned. Det dystopiske 4. industrielle revolusjonen trer inn som et teknokratisk globalt diktatur. Dette er ikke tatt fra tynn luft, de som eier og har mest makt sier det rett ut.

Folk vil komme inn i økonomisk krise, bli tvungen til å godta velvillig det nye økonomiske systemet, og bli velvillige nyttige slaver for Klaus Schwab. 

Trist at ikke flere folk gidder å sjekke ut hva som holder på å skje.

• Liker 1
Skrevet
frivis skrev (3 timer siden):

Litt info som du ikke finner i avisen din. Den nye globale digitale valutaen skal etter planen innføres i 2026. Folk skal ikke eie noe, det blir leie som gjelder for middelklassen og ned. Det dystopiske 4. industrielle revolusjonen trer inn som et teknokratisk globalt diktatur. Dette er ikke tatt fra tynn luft, de som eier og har mest makt sier det rett ut.

Folk vil komme inn i økonomisk krise, bli tvungen til å godta velvillig det nye økonomiske systemet, og bli velvillige nyttige slaver for Klaus Schwab. 

Hva har du røyka i dag?

Anonymkode: 5f1ee...60c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
frivis skrev (3 timer siden):

Helt enig, men folk tror ikke på det. Ingen aner hvem Klaus Schwab er. Ingen har hørt om hva gutta i Davos planlegger. Vi er på kanten av stupet, men ingen vil tro det.

Vi skal bli fattige alle sammen. Ny valuta skal inn, helsepass og sertifikater på sprøyter vi må ta. Nekter vi så får vi ikke valuta, mat eller bolig. Verden skal eie oss og diktere oss hva vi har lov til. Trenger ikke å frykte for eldrebølgen. De pøser på med dose 5, 6, og 8 helt til de dør. Vi skal dø vi som ikke  nyttiggjør oss. Dette er for uvirkelig å ta inn over seg, men mange vet det vil skje. Nrk og tv2 skriver ikke om dette. De er kjøpt og betalt selv. Vi er fanget, dessverre.

Anonymkode: 07cb4...688

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har du røyka i dag?

Anonymkode: 5f1ee...60c

Hva har du røyka i da? Har du bodd bak en stein hele livet kanskje? 😅:klovn::hjertesmil:

Anonymkode: 2940a...59d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...