Gå til innhold

Er dette sant om alkohol og forbrenning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.roede.com/slik-odelegger-alkohol-forbrenningen/

Håper noen også kan bidra med seriøse kilder. 

"Når du har alkohol i blodet velger leveren å bruke alkoholen som brensel i stedet for fett. Og det er her problemet kommer inn i bildet hvis man vil ned i vekt. For alkoholen vil med andre ord stenge av for fettforbrenningen. Det er av opplagte grunner ikke helt bra i en slankeprosess. Alkoholpromillen i blodet synker med rundt 0,15 promille per time hos de aller fleste. Men noen forbrenner mindre per time og andre forbrenner noe mer. Som en tommelfingerregel sier man at en mann bruker omtrent en time på å forbrenne en enhet alkohol, og en kvinne bruker omtrent 1 1/2 time. Det vil si at hvis du har drukket mye, skrus fettforbrenningen ned over en lengre tid."

Er det ikke slik at uansett hva man spiser eller inntar så vil kroppen først bruke av den energien, for så å gå på fettet når lagrene i leveren er tom? Hvorfor er det på magisk vis verre med alkohol? Og igjen, jeg vil kun ha seriøse svar, ikke sånn "ja dette stemmer" uten noen som helst begrunnelse. 

Anonymkode: 64857...e47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter alkohol så bruker kroppen hos noen opptil 72 timer på å forbrenne normalt. 

Så egentlig anbefales det å spise ganske sunt mens man inntar alkohol og de to neste dagene om du vil unngå å plage kroppen din for mye....

Anonymkode: 994ab...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja; grunnen til at det stemmer er at kroppen prioriterer å kvitte seg med giftstoffer, noe alkohol er. Derfor vil dette først forbrennes.

Anonymkode: 7ee10...f3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er sitatet fra? Hva er bedriftsideen til den virksomheten? Jeg tror du finner svaret på spørsmålet ditt der.

Anonymkode: 04ed5...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Etter alkohol så bruker kroppen hos noen opptil 72 timer på å forbrenne normalt. 

Så egentlig anbefales det å spise ganske sunt mens man inntar alkohol og de to neste dagene om du vil unngå å plage kroppen din for mye....

Anonymkode: 994ab...aff

Kilder? Dette høres på ingen måte troverdig ut. I realiteten burde da alle alkoholikere og folk som nyter alkohol være smellfeite fordi forbrenningen henger etter som pokker. Og de fleste fokuserer ikke på å spise sunt (som er ganske relativt) to dager etter ei fyllekule. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor er sitatet fra? Hva er bedriftsideen til den virksomheten? Jeg tror du finner svaret på spørsmålet ditt der.

Jeg vet, jeg vet, men Grete Roede KAN ha rett i ting hun også, så er derfor jeg lurer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra NHI: 

Alkohol gir oss - i likhet med protein, karbohydrater og fett - energi, men det gir oss ikke næring. Det tilfører såkalte tomme kalorier (syv per gram alkohol). Når du inntar alkohol, prioriterer kroppen å forbrenne alkoholen. Det vil si at den slutter å forbrenne alt annet. Dette skjer fordi alkohol - til forskjell fra karbohydrater, protein og fett - ikke kan lagres i kroppen.

Alkohol svekker mekanismene som kontrollerer blodsukkernivået - noe som kan øke eller redusere blodsukkeret.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/kutte-alkohol-dette-er-effekten-pa-kort-sikt/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor har du det fra at alkohol er gift? 

Anonymkode: abae4...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er ganske enkel, man lar være å drikke alkohol eller å bruke andre rusmidler.

Jeg kutta alkohol for litt over 1år siden, helt topp. Aldri følt meg bedre, blitt et nytt menneske. Sover MYE bedre, mye mer opplagt generelt.

Kan ikke forstå at noen bruker tid på det, å "kose" seg med rusmidler. Flaut.

Anonymkode: ff472...b66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis alkoholen for lov å hope seg for mye opp i kroppen, og ikke dette prioriteres å metabolisere, vil det jo ha toksisk virkning på kroppen. Ved en konsentrasjon i blodet på 0,3% er alkohol dødelig. Det var for å forklare hvorfor kroppen skrur av all annen metabolisme og prioriterer å skille ut alkohol. Det er ikke så ulogisk som det kanskje først kan høres ut, når man ser hva alkohol hadde gjort med kroppen om ikke dette var tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Alkohol er gift for kroppen. Akkurat som andre rusmidler. Det sier seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvor har du det fra at det var det jeg skrev? (Siterte du bare feil person?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

https://www.roede.com/slik-odelegger-alkohol-forbrenningen/

Håper noen også kan bidra med seriøse kilder. 

"Når du har alkohol i blodet velger leveren å bruke alkoholen som brensel i stedet for fett. Og det er her problemet kommer inn i bildet hvis man vil ned i vekt. For alkoholen vil med andre ord stenge av for fettforbrenningen. Det er av opplagte grunner ikke helt bra i en slankeprosess. Alkoholpromillen i blodet synker med rundt 0,15 promille per time hos de aller fleste. Men noen forbrenner mindre per time og andre forbrenner noe mer. Som en tommelfingerregel sier man at en mann bruker omtrent en time på å forbrenne en enhet alkohol, og en kvinne bruker omtrent 1 1/2 time. Det vil si at hvis du har drukket mye, skrus fettforbrenningen ned over en lengre tid."

Er det ikke slik at uansett hva man spiser eller inntar så vil kroppen først bruke av den energien, for så å gå på fettet når lagrene i leveren er tom? Hvorfor er det på magisk vis verre med alkohol? Og igjen, jeg vil kun ha seriøse svar, ikke sånn "ja dette stemmer" uten noen som helst begrunnelse. 

For å gå ned i vekt så tror ikke jeg det spiller noen rolle hva man brenner først  fordi all energi man spiser må jo enten forbrennes eller lagres som fett. At alkoholen forbrenner i stedet for å bli fett, hva så?

Problemet med alkohol og slanking er at alkohol inneholder nesten like mange kalorier som fett og nesten det dobbelte av sukker. I tillegg kan resten av flaska ha mye sukker. Alkoholholdige drikker er rett og slett kaloribomber.

Drikk vann!

Hvis du først skal drikke alkohol så er vodka det som har minst kalorier pr ruseffekt. Det er ren sukkerfri sprit.

Øl er ganske ille, høy glukemisk indeks, får blodsukkeret til å fyke fort til værs. De som er i faresonen for å utvikle diabetes frarådes mer en max en halvliter i uka.

Et annet alkoholproblem kan være at det kan følges av tvilsomt kosthold. 4 pils på byen, og nattmat i kebabsjappa, eller f.eks. øl og potetgull eller pizza foran tv.  Sunnere snacks foran tv er raspede gulrøtter med litt raspet eple og noen delte nøttekjerner sammen et et par glass boblevann.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet, jeg vet, men Grete Roede KAN ha rett i ting hun også, så er derfor jeg lurer. 

Som du selv sier, det er ikke noe magisk. Men logikk er vanskelig for noen, og kjedelig for enda flere. Folk som føler de må ha "hjelp" til å slanke seg, kan ikke, eller vil ikke, tenke logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er en borderline alkoholiker, og ønsker å gå ned i vekt, så er det forskjellige ting en må ta hensyn til. Blant annet valg av drikke, kosthold og aktivitetsnivå. 

Spiser en balansert til daglig (noe som vil si en fin balanse med proteiner/fett/karbohydrater), så kan jo de ekstra kcal fra alkoholen føre til at en går opp i vekt etter hvert. 

Vel, hva om en bytter noe av kostholdet ut med alkohol da? Tja, det kan vel fungere, til en viss grad, alt etter hva målet er. Og her er valget av drikke viktig. Øl er noe faenskap. Rød vin? Mye bedre. Er en kroppsbygger er ikke dette så gunstig, men, alt går an med rett innstilling. 

Så ignorerer vi alt det andre negative med alkohol, som dårlig søvn kvalitet (= dårligere forbrenning) osv. 

Siste biten i puslespillet blir dette her med aktivitetsnivå. En kan spise som vanlig, drikke seg langt over det anbefalte daglige kcal behovet, noe som vil si at en vil gå opp i vekt.. med mindre.. en er jævlig aktiv. 

Dermed vil den mest oppegående alkoholikeren som vil gå ned i vekt gjøre følgende: 

1) Velge riktig drikke (rødvin eller ren sprit)

2) Bytte ut noe av det daglige kostholdet sitt med alkoholen, men ideelt sett ikke. 

3) Øke aktivitetsnivået. 

Hilsen, 

Oppegående alkoholliker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror du har en snevrere definisjon av gift, en det som faktisk gjelder.   Gift og giftig brukes i dagligtalen forskellig fra person til person. 

Alt er giftig, Det kommer bare ant på dosen. Det vi merker som gift, er det som er veldig skadelig/dødelig i unormalt lav dose.

Vi merker ikke en flaske Imsdal, som gift, fordi du må styrte veldig mange flakser før dette blir giftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...