Gå til innhold

Venninne holder ikke kjeft om barnet sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som jeg har kjent i ca ti år. Satt pris på alt vi har og vi har funket fint sammen og møttes i blant i alle år. Etter hun har fått barn så synes jeg hun snakker alt for meg om det barnet, hvordan det var/er å være gravid, å føde og after math av det hele om hvor mye ansvar det er å være mamma osv osv. 

Jeg tror ikke jeg har hatt én ordentlig samtale med henne, etter hun ble gravid. Er jeg ufølsom at jeg ikke kjenner meg igjen i at hun har slikt behov for at barnet hennes skal være samtale emne så mye? 

jeg har ikke barn selv. Jeg og mannen min har prøvd å få barn i et år. Likevel spør hun «når har du tenkt å begynne lage barn» hver gang vi møtes. Jeg synes det er litt slemt å gjøre det, spesielt når man vet at vedkommende prøver. Men dette får være en annen sak. 

Sikkert flere som har opplevd at venninne forandrer seg etter å ha fått barn. Er det bare jeg som overreagerer ?

jeg prøvde å tåle det først og synes det var søtt at hun var så opphengt i barn og graviditet og det livet. Men når det ikke er mulig lenger å ha en vanlig samtale uten at hun sender meg 4 bilder av dattera og det emne presses opp igjen, så blir det litt slitsomt. 

er jeg egoistisk?:(

Anonymkode: a5adf...bc5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei uff. Forstår deg godt! Finn en ny venn, hun er umulig å snakke til fornuft 

Anonymkode: 1fa71...7e4

• Liker 8
Skrevet

Problemet er at det skjer noe med oss når vi får barn. Det gjelder sikkert ikke for alle, men mange av oss er ikke lenger helt den samme personen som før. På godt og vondt. I tillegg har vi gjerne vært hjemme med barnet/barna en stund, og det er graviditet og barn som har vært hovedfokus i livet vårt over lenge tid. Kanskje særlig nå i 2020, da det ikke skjer så mye utenfor huset heller? 
At hun spør når du skal få barn, er ufølsomt, ja. Og at du synes det er slitsomt at hun bare snakker om barnet, forstår jeg godt. Men det er rett og slett ikke sikkert at hun har så mye annet å snakke om for tiden. Jeg tar meg selv i å gjøre det samme, skjønner du, og jeg liker det ikke. Men jeg er i permisjon med minste, og kan jeg ikke snakke om barna, så synes jeg det er vanskelig å finne på noe annet å snakke om for tiden. Jeg håper og tror at det er en fase som går over. 

Anonymkode: 6f8ac...64a

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner at du blir lei av dette, når alt handler om hennes barn. Og hun er svært ufølsom som spør deg om når dere har tenkt å få barn, når hun vet at dere sliter med å få det til.

• Liker 2
Skrevet

Dette høres litt spesielt ut?

Vet hun at dere prøver?

Anonymkode: a8158...0f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette høres litt spesielt ut?

Vet hun at dere prøver?

Anonymkode: a8158...0f5

Ja hun vet at vi prøver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Problemet er at det skjer noe med oss når vi får barn. Det gjelder sikkert ikke for alle, men mange av oss er ikke lenger helt den samme personen som før. På godt og vondt. I tillegg har vi gjerne vært hjemme med barnet/barna en stund, og det er graviditet og barn som har vært hovedfokus i livet vårt over lenge tid. Kanskje særlig nå i 2020, da det ikke skjer så mye utenfor huset heller? 
At hun spør når du skal få barn, er ufølsomt, ja. Og at du synes det er slitsomt at hun bare snakker om barnet, forstår jeg godt. Men det er rett og slett ikke sikkert at hun har så mye annet å snakke om for tiden. Jeg tar meg selv i å gjøre det samme, skjønner du, og jeg liker det ikke. Men jeg er i permisjon med minste, og kan jeg ikke snakke om barna, så synes jeg det er vanskelig å finne på noe annet å snakke om for tiden. Jeg håper og tror at det er en fase som går over. 

Anonymkode: 6f8ac...64a

det er bare litt vanskelig å være venninne med en person som ikke klarer å prate om noe annet. føler hun er opptatt av seg selv og blitt likegyldig ovenfor meg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei uff. Forstår deg godt! Finn en ny venn, hun er umulig å snakke til fornuft 

Anonymkode: 1fa71...7e4

Enklere sagt enn gjort i alder av 30 da er det ikke hehe 

Skrevet

Jeg er i permisjon nå, og har virkelig ikke annet å komme med enn og snakke om ungen. Føler meg helt dum når jeg snakker med venninner. 

Men å spørre deg om dere har tenkt å komme i gang når hun vet du prøver er jo slemt! Ville vurdert vennskapet om det var meg.

• Liker 1
Skrevet

Uff 😕 Èn ting er å prate i overkant mye om barnet sitt under normale omstendigheter, en annen er å spørre og grave når en vet at vedkommende har litt strev med å få barn selv. Ganske taktløst av henne. Jeg har selv strevd med å bli gravid og har flere bekjente som ikke kan få barn, er ekstremt forsiktig med hva jeg sier. 

Anonymkode: deb0a...a61

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg veldig godt! Jeg har barn, og jeg har en venninne med barn.. hun lever hele livet gjennom barnet.. hun har 375 forsidebilder på fb av barnet sitt og deler alt hele tiden. Snakker om barnet hele tiden, gjenforteller samtaler mellom de to.. jeg spyr snart.. og har fått hele barnet opp i halsen. 
mJeg er null interessert. På lik linje med at mine venninner ikke er interessert å høre om mine barn til en hver tid. Venninnetid må handle om noe annet enn de barna.. 

jeg har mindre kontakt med min venninne nå. Klarer ikke besøke henne da 10 åringen ligger i fanget hennes å auler under hele besøket. Vi kan ikke fullføre en setning før hun skal ha oppmerksomhet.. nekter å legge seg og sitter å hvisker i øret til moren hele tiden.. jeg får nesten magesår. Det gjør fysisk vondt i tålmodigheten 

Anonymkode: 44604...52c

• Liker 6
Skrevet

Har mistet mange venninner på den måten. Føler med deg!

Og nei, du er ikke slem. Selv om alle vet at ting forandrer seg når man får barn og fokuset blir annerledes så må man kunne forvente å ikke BARE prate om barn.

Men noen damer blir bare sånn. Kutt det ut hvis du ikke gidder.

Heldigvis er det mange som ikke forandrer seg etter å få barn og de er jeg fortsatt venninner med. Like barn leker best. :)

Skrevet

«Er du virkelig så enkel at alt du er i livet er enn mor? Og alt som betyr noe i ditt hode er å bli mor? For meg handler livet om så mye annet enn barn.»

Selv om det sikkert er dette jeg hadde svart, burde du kanskje ta det opp på et mer sofistikert og fin måte for å bevare vennskapet😅

Anonymkode: 48c73...23c

• Liker 1
Skrevet
Thea82 skrev (2 timer siden):

Jeg er i permisjon nå, og har virkelig ikke annet å komme med enn og snakke om ungen. Føler meg helt dum når jeg snakker med venninner. 

Men å spørre deg om dere har tenkt å komme i gang når hun vet du prøver er jo slemt! Ville vurdert vennskapet om det var meg.

Er jo masse man kan prate om selv om man er hjemme i permisjon. Man følger jo med på nyheter, og samfunnet generelt.  Det er jo befriende å snakke om andre ting enn barn, når man først treffer venner. Barnesnakk var omtrent det siste jeg orket å snakke om da jeg var i permisjon😂

Skrevet

Det første året er mange i en boble. Man opplever jo ikke annet enn babyen. Man får ikke input fra andre ting enn baby og babytilværelsen er altoppslukende. Men det pleier å gi seg etter rundt et år. Jeg var sånn jeg og. 

Anonymkode: ae602...d54

Skrevet

Jeg kutter alltid ut venner som får barn, det går som regel noen år før de roer seg med barnegnålet. Noen mister man for godt, andre tar man opp igjen kontakten med. 

Men vær klar OG tydelig, når barna har blitt noen år så kan man møtes UTEN barn ;) Sett dette som krav når dere skal finne på ting sammen.

Anonymkode: ed109...1f3

• Liker 2
Skrevet

Hun maser om usaklige ting, hun er uhøflig som spør når dere skal ha barn, hun der hadde jeg ikke orket å hatt så mye kontakt med🙈 hun må forstå at ikke hele verden er intr i det barnet

hilsen trebarns mor

Anonymkode: 4b591...174

Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Er jo masse man kan prate om selv om man er hjemme i permisjon. Man følger jo med på nyheter, og samfunnet generelt.  Det er jo befriende å snakke om andre ting enn barn, når man først treffer venner. Barnesnakk var omtrent det siste jeg orket å snakke om da jeg var i permisjon😂

Jeg følger ikke med på nyheter og samfunnet generelt, føler meg helt lost. 2 måneder til jeg starter på jobb... men har forståelsesfulle venner, så er ikke et stort problem. Har ikke så mye å komme med, men synes det er veldig befriende og høre venner snakke om annet enn barn. Så veldig enig med deg der:)

• Liker 1
Skrevet

Bare vent til venninnene blir bestemødre! DA kan jeg love dere mye kvalmt skryt. 🤮

Anonymkode: 2a827...fcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...