AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Hei! Barnet mitt er veldig småspist om dagen. Hun spiser ekstremt lite, og jeg prøver å gjøre måltidene så næringsrike som mulig når hun ikke får i seg så mye. Men problemet er altså: Hun sier hun vil ha frukt eller brødskive med brunost, hun får det.. Men spiser det ikke, og det ender med at jeg må kaste det. Etter én bit. I min desperasjon på at hun spiser, lager jeg det hun vil ha, men samtidig er det surt å kaste masse mat fordi hun ikke spiser det likevel. Jeg har snakket med henne at hun må jo spise det hun spør om å få, for det er dumt å kaste mat. Hva hadde dere gjort i dette tilfellet? Hun spiser ikke så mye i bhg heller, og mater jeg henne får hun i seg mer, men ungen er snart fire år.. Anonymkode: e764c...d94
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Kanskje det er noe som plager barnet for tid feks jeksler eller andre ting ( husker ikke når unger får tenner ). Men har selv opplevd å ha småspiste barn i perioder. Kan du ikke servere yoghurt og smoothie slik at hm får i seg noe. Anonymkode: 18d6c...566
Blondine94 Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Barnet mitt er veldig småspist om dagen. Hun spiser ekstremt lite, og jeg prøver å gjøre måltidene så næringsrike som mulig når hun ikke får i seg så mye. Men problemet er altså: Hun sier hun vil ha frukt eller brødskive med brunost, hun får det.. Men spiser det ikke, og det ender med at jeg må kaste det. Etter én bit. I min desperasjon på at hun spiser, lager jeg det hun vil ha, men samtidig er det surt å kaste masse mat fordi hun ikke spiser det likevel. Jeg har snakket med henne at hun må jo spise det hun spør om å få, for det er dumt å kaste mat. Hva hadde dere gjort i dette tilfellet? Hun spiser ikke så mye i bhg heller, og mater jeg henne får hun i seg mer, men ungen er snart fire år.. Anonymkode: e764c...d94 Det er ganske vanlig at matlysten går opp og ned i perioder. Hun får nok i seg det hun trenger. Selvfølgelig forutsatt at vekten er stabil og alt ser bra ut på kontrollene hos helsesøster, da trenger du ikke styre så mye med det, barnet regulerer dette selv 😄
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Blondine94 skrev (6 minutter siden): Det er ganske vanlig at matlysten går opp og ned i perioder. Hun får nok i seg det hun trenger. Selvfølgelig forutsatt at vekten er stabil og alt ser bra ut på kontrollene hos helsesøster, da trenger du ikke styre så mye med det, barnet regulerer dette selv 😄 Det er sant😊 det er en stund siden hun var vært hos helsesøster, og da var alt bra, veit ikke når neste kontroll er her.. Er så redd at hun ikke skjønner selv at hun er sulten AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje det er noe som plager barnet for tid feks jeksler eller andre ting ( husker ikke når unger får tenner ). Men har selv opplevd å ha småspiste barn i perioder. Kan du ikke servere yoghurt og smoothie slik at hm får i seg noe. Anonymkode: 18d6c...566 Hun liker ikke slike type konsistenser som smoothie og yoghurt, men jeg har laget litt milkshake med melk og banan, og da har det gått litt bedre. Hun foretrekker bær og frukt i original form faktisk, det virker ikke ut som noe plager henne, utenom at hun var dårlig for et par uker siden. Men matlysten gikk opp etter det.. Anonymkode: e764c...d94
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 Her måtte vi ta praten om hvordan andre barn i andre land hadde. Både forklare og vise. Jeg kastet mat daglig fordi barnet ombestemte seg, sur fordi det ikke fikk vilja si osv. Barnet er normal av vekst og som alle andre barn. Så ikke noe bekymret sånn sett. Alle barn er igjennom en sånn periode. Men jeg nektet å dulle. Spiser man ikke måten sin så får man heller ikke noe annet før neste måltid. Etter den praten ble spisingen mye bedre og han spiser som normalt. Det er noen dager innimellom men da forstår han at han ikke får noe annet. Ikke gi alternativer. De skjønner at de kan gråte seg til annen mat hvis dullinga tar over. Anonymkode: 634ec...c01
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har snakket med henne at hun må jo spise det hun spør om å få, for det er dumt å kaste mat. Denne kan slå tilbake. Hun kan da tenke at hun ikke vil be om noe for om hun ikke spiser opp, blir du skuffet. Da holder hun heller stilt og lar vær å spørre om mat. Brød med brunost kan du pakke og sette inn i kjøleskapet igjen. Mye mat kan fint stå uten å bli ødelagt. Her er også ungen veldig variabel i matinntak. Feks har hun enda ikke spist i dag. Jeg stresser ikke. Jeg vet hun spiser når hun er sulten. Det er ikke slik at man MÅ ha 3-4 måltider om dagen. Hun er 11 år. Anonymkode: 06a13...e5f 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er så redd at hun ikke skjønner selv at hun er sulten Anonymkode: e764c...d94 Det skal du ihvertfall ikke bekymre deg om. Vokser hun greit? Holder ikke på å bli tynn? Er hun sånn som nevnt over, kresen og ombestemmer seg? Eller bare småspist akkurat nå? Anonymkode: 95cbd...fbc
Gjest Albbas Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 Hvis det bare har vart en kort stund ville jeg senket skuldrene og latt henne styre. Det er egentlig fint at barnet får styre matinntaket etter matlysten, og ikke spiser på autopilot. Å spise av plikt er sterkt forbundet med overvekt senere i livet. Barn vokser i rykk og napp, og i perioder har de rett og slett ikke behov for veldig mye mat. Og joda, jeg blir like bekymra selv når min fireåring spiser lite, men da sier jeg det samme til meg selv. Server enda mindre måltider hvis du er bekymret for svinn, eller legg restene i kjøleskapet.
Gjest Albbas Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 PS - egg i milkshake er veldig godt og super næring!
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #10 Skrevet 28. november 2020 Barnet mitt har også perioder der han er småspist. Jeg bruker å dele brødskiven i flere biter, og har forskjellig pålegg på hver bit. Har også små biter av forskjellig frukt på fatet(resten legger jeg i kjøleskapet til neste måltid) og skjærer også små biter av spekepølse/babybell osv som legges på siden. Det blir mye mer innbydende enn én stor blings. Anonymkode: a326c...23b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #11 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Denne kan slå tilbake. Hun kan da tenke at hun ikke vil be om noe for om hun ikke spiser opp, blir du skuffet. Da holder hun heller stilt og lar vær å spørre om mat. Brød med brunost kan du pakke og sette inn i kjøleskapet igjen. Mye mat kan fint stå uten å bli ødelagt. Her er også ungen veldig variabel i matinntak. Feks har hun enda ikke spist i dag. Jeg stresser ikke. Jeg vet hun spiser når hun er sulten. Det er ikke slik at man MÅ ha 3-4 måltider om dagen. Hun er 11 år. Anonymkode: 06a13...e5f Uff ja, har liksom ikke funnet det beste å si, jeg vil ikke binde noen vonde følelser opp mot mat. Pleier aldri å si at hun skal spise opp, men spis til hun blir mett, spis det du orker, og så kan hun gå ifra (liker å spise litt, leke litt, spise litt og leke litt). Men når ingenting blir rørt, har jeg vært usikker på hva jeg skal si.. For det er jo frustrerende. Det du nevner med datteren din, min er også slik.. Og jeg er slik selv. Jeg kan fint ha ett måltid om dagen, men jeg har vitaminmangler og diverse så er så redd hun skal få det samme. Jeg går jo frem som et godt eksempel og spiser de måltidene "man skal". Men blir kanskje litt teit å lage masse mat når ingen av oss egentlig er sultne?? 😅 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det skal du ihvertfall ikke bekymre deg om. Vokser hun greit? Holder ikke på å bli tynn? Er hun sånn som nevnt over, kresen og ombestemmer seg? Eller bare småspist akkurat nå? Anonymkode: 95cbd...fbc Personlig synes jeg hun holder på å bli tynn, hun har fortsatt litt å gå på, og det kan jo være Fordi hun blir høyere. Hun er aktiv og frisk, men er nok litt i en periode, og blandet med at hun er kresen og ombestemmer seg.. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her måtte vi ta praten om hvordan andre barn i andre land hadde. Både forklare og vise. Jeg kastet mat daglig fordi barnet ombestemte seg, sur fordi det ikke fikk vilja si osv. Barnet er normal av vekst og som alle andre barn. Så ikke noe bekymret sånn sett. Alle barn er igjennom en sånn periode. Men jeg nektet å dulle. Spiser man ikke måten sin så får man heller ikke noe annet før neste måltid. Etter den praten ble spisingen mye bedre og han spiser som normalt. Det er noen dager innimellom men da forstår han at han ikke får noe annet. Ikke gi alternativer. De skjønner at de kan gråte seg til annen mat hvis dullinga tar over. Anonymkode: 634ec...c01 Høres ut som en god ide, å forklare henne ordentlig 😊 vi pleier å si at det ikke blir noe mer før middag /kvelds osv hvis hun skal ha noe annet (enn det jeg vet hun liker, men ikke gidder å spise likevel). Albbas skrev (5 timer siden): PS - egg i milkshake er veldig godt og super næring! Takk😊❤️ AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet mitt har også perioder der han er småspist. Jeg bruker å dele brødskiven i flere biter, og har forskjellig pålegg på hver bit. Har også små biter av forskjellig frukt på fatet(resten legger jeg i kjøleskapet til neste måltid) og skjærer også små biter av spekepølse/babybell osv som legges på siden. Det blir mye mer innbydende enn én stor blings. Anonymkode: a326c...23b Takk for tips 😊❤️ høres ut som en fin løsning for jenta mi. Anonymkode: e764c...d94
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Barnet mitt har også perioder der han er småspist. Jeg bruker å dele brødskiven i flere biter, og har forskjellig pålegg på hver bit. Har også små biter av forskjellig frukt på fatet(resten legger jeg i kjøleskapet til neste måltid) og skjærer også små biter av spekepølse/babybell osv som legges på siden. Det blir mye mer innbydende enn én stor blings. Anonymkode: a326c...23b Det gjør jeg også. Fire forskjellige pålegg på en skive. Vi har også smør under SLT pålegg og h-melk å drikke. Etter råd fra lege. Da spiser hun litt mer i alle fall, kanskje en bit av hver firkant. Min er liten og sped, og går alltid ned når hun er syk (som er ofte) og spiser lite.. Anonymkode: 37a04...d1b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 Har samme problem, her er løsningen å gi skjerm ved måltider i en periode for å fete han opp Spiser bra hvis han får se på noe, spiser veldig dårlig uten. Blir ikke sulten heller, kan spise minimalt over lang tid så, så må bare gjøre det sånn. Anonymkode: 425a4...0ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå