Gå til innhold

Retur til Kjell & Co i realiteten umulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt en vare for 500kr fra Kjell & Co over nett, men da varen kom så jeg at den ikke passer mitt bruk.

Det stod at de har åpent kjøp i 30 dager, men her er problemet. Man må ordne frakt selv, noe som i mitt tilfelle vil koste 300 kr! De har ingen butikker i min by, så kan ikke levere tingen personlig heller. De skriver også at de ikke tar i mot retur på utstyr som «plomberingen» er brutt på. Jeg har tatt av et klistermerke for å åpne boksen og så satt det på igjen, og utover det er all emballasje intakt. Betyr det at jeg kanskje ikke får retur?? Hva er vitsen med angrerett om man ikke kan se produktet før man bestemmer seg?

Har de lov til å gjøre dette? Jeg har aldri vært borti en nettbutikk som ikke sender returslipp med frakt inkludert? Er ikke angreretten i realiteten tatt fra oss når man må betale nesten hele kjøpesummen i frakt for å benytte seg av det?

Anonymkode: 8ff6b...be8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri vært borti en nettbutikk som ikke sender returslipp med frakt inkludert?

Det er jo svært vanlig. Ingen ferdigfrankert returslipp når du handler fra for eks. netonnet, komplett, blush og en haug med andre butikker.

Les litt på nettet om angrerett og lover. Se hva som står i angrerettskjemaet. Er usikker på om du kan åpne varen eller ikke, jeg har returnert flere varer som har vært åpnet, også på angreretten (tilsynelatende) og ikke "åpent kjøp" som en del butkker tilbyr.

Anonymkode: c42cd...d2f

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt normalt. Her strekker Kjell og Co seg lenger enn lovverket krever. Lovfestet angrerett er 14 dager og kjøper er ansvarlig for returfrakt. Den er nesten bare klesbutikker som tilbyr gratis returfrakt.

• Liker 2
Skrevet

Kjell følger loven og vel så det her. Lovfestet angrerett er 14 dager. Kjell gir deg 30 dager. Loven sier at kunden må bekoste returfrakten. 

Anonymkode: 01853...b99

Skrevet

Nettopp fordi retur koster bedriftene svinmye penger så er det ikke gratis.

Tenk om Kjell og Co skulle betalt 300 kroner for å ta tilbake en vare og stå helt uten salg. Man er ansvarlig som kjøper og det synes jeg er hel glimrende. Billigere å få tilsendt varer da for oss som vet hva vi skal ha.

Zalando skrur jo opp prisen på klærne slik at de kan ha gratis retur. Det suger for oss som ikke bestiller masse tull.

Anonymkode: 77d1c...ac4

• Liker 5
Skrevet

Fordelen med fysiske butikker kommer fem her. Synes det er helt innafor Kjell og com gjør.  

Anonymkode: 8e2e7...984

Skrevet

Er enig i mye av det dere skriver. Men endel selskaper har jo en lav «fastpris» på retur, f.eks. 49,- eller 59,- kr, som kunden belastes for. Da benyttes det forhåndsutskrevet returslipp. Det er mye gunstigere for kunden enn å betale porto basert på mål eller vekt.

Regner med at de tilbyderne som benytter denne løsningen har en avtale med Posten som får ned kostnadene. Men dette vet jeg ikke sikkert. Det hadde vært interessant dersom noen her inne visste hvordan dette fungerer?

Selv tar jeg alltid høyde for at det kan koste penger å returnere, med mindre det eksplisitt står noe annet hos nettbutikken. Dersom jeg hadde vært TS, ville jeg bare lagt ut varen på Finn og prøvd å få igjen mest mulig via bruktsalg. 

Skrevet

Hvorfor vil retur koste 300 kroner? Veier pakken 35kg? ;)

For pakker på 0-10kg betaler jeg under 100 kroner hos PostNord. 97,30 for å være nøyaktig. Normal pris er 139, men man opparbeider rabatt etter at man har sendt noen pakker. Beste sats er 30% etter 20 pakker om jeg ikke husker feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...