Nidarosen Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Jeg har ganske nylig kjøpt min første leilighet og fikk innvilget lån uten egenkapital (pga. God sparing) Meen.. Jeg skal være ærlig og innrømme at selv om jeg er flink til å spare på det meste, er jeg heeelt forferdelig når det kommer til mat. Bruker alt for mye penger der og blir altså det jeg må kutte ned på nå. Har dere noen tips? Budsjett middager? Etc etc. Jeg er helt blank på sånt selv. Kommer helt naturlig for meg å spare på alt annet, men mat derrimot 😅😅😅
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Nidarosen skrev (1 minutt siden): Jeg har ganske nylig kjøpt min første leilighet og fikk innvilget lån uten egenkapital (pga. God sparing) Meen.. Jeg skal være ærlig og innrømme at selv om jeg er flink til å spare på det meste, er jeg heeelt forferdelig når det kommer til mat. Bruker alt for mye penger der og blir altså det jeg må kutte ned på nå. Har dere noen tips? Budsjett middager? Etc etc. Jeg er helt blank på sånt selv. Kommer helt naturlig for meg å spare på alt annet, men mat derrimot 😅😅😅 Fortell meg hvordan det funker, er du grei? At du har penger, men ikke egenkapital? Anonymkode: 54a14...8b4
Nidarosen Skrevet 28. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fortell meg hvordan det funker, er du grei? At du har penger, men ikke egenkapital? Anonymkode: 54a14...8b4 Jeg har altså penger men ikke stor nok egenkapital til lånet jeg skulle ta opp. Manglet kanskje 60 000. Fikk innvilget lånet uansett, da de så at jeg hadde spart mye over kort tid. Jeg hadde så og si ingen sparepenger for tre år siden, men har side fylt opp BSU hvert år og spart i egen sparekonto på siden. De mente også at inntekten min skulle være bra nok for nedbetaling av lån, leie og andre utgifter utifra et eksempel de har som viser gjennomsnitt bruk av penger. Jeg eier heller ikke bil og har ikke studielån så dette hjalp også. 1
Guidet Kvinne Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Det lureste er vel å søke i matforumet. Der ligger det en mengde tråder om temaet.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 Fattig student har mye bra, vegetarbloggen (vegetarisk mat er generelt rimeligere, kikerter til et måltid for 2 koster 10 kr ish i stedet for kjøttdeig til 50+) for et par vegetarmåltider i uka. Hold deg unna spesialingredienser og krydder du trenger til en oppskrift og ikke bruker igjen. Shop kjøleskap, frys og tørrvarer før du handler. Sjekk hva som holder på å bli dårlig, og lag en plan for de neste dagene eller uken ut fra det. Da minimerer du matsvinn Den dyreste maten er den du kaster. Kjøper du også rimeligere varer som vegetar (fra bunnen, ikke ferdigretter) og en del fra FP, så ligger du godt an. Vi er to voksne som lever GODT på 4-4500 i måneden. Da er godteri og alkohol og brus inkludert, og husholdning. Vi handler oftest en gang i uka, men prøver å gå sjeldnere. Anonymkode: d863a...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 Hvor mye bruker du på mat da? Det viktigste er i alle fall å lage de aller fleste måltidene hjemme. (En ferdigkjøpt baguette til lunch hver dag vil f.eks gi stort utslag på matbudsjettet). Jeg vet også av egen erfaring at det kan være vanskelig å få brukt opp all mat dersom man bare er en person. Det kan være lurt å ikke ha for mange typer pålegg med kort holdbarhet, og å planlegge middager for en uke el.l. ut i fra hva man allerede har i kjøleskapet Anonymkode: 9143d...860 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 Ser du allerede har fått gode tips. Mine tre beste tips er: - Før du gjør noe annet, hvis du er på en butikk som har datovarer liggende i en egen disk, gå dit først. Datovarer forsvinner fort, men man får veldig gode tilbud der. Frys ned det som kan fryses ned, og spis resten med en gang. - Hold deg til billige butikker. Rema og Kiwi er vel de billigste hvis jeg husker rett. Jeg foretrekker Kiwi mest, fordi er man Trumf-kunde (gratis!) får man penger tilbake for å handle. På noen få måneder har jeg spart opp 300 kr, bare for å handle på en av de billigste butikkene vi har. - Hold deg først og fremst til billigmerker. Prøv alle produkter i billigmerker. De fleste er gode. Finner du en spesifikk vare du ikke liker billigmerket av, kjøper du et annet merke i det ene produktet, men fortsetter å holde deg til billigmerker i andre varer. Et annet tips er å skaffe deg appen eTilbudsavis. De har også en nettside: https://etilbudsavis.no/ Men har du appen installert vil du få beskjed om når butikker du har valgt som favoritt kommer med en ny tilbudsavis. For en stund siden storhandlet jeg diverse produkter på Mega når det var kronemarked. Mega er jo en kjempedyr butikk egentlig, men de har varer jeg ellers ikke får tak i på andre butikker... Med kronemarkedet sparte jeg over 800 kr og handlet masse godt jeg hadde flere uker av. Bare pass på at du får avisene fra der du bor, da tilbudsavisene varierer fra område til område. Lite vits for noen å se aviser med gode tilbud fra Bodø hvis man bor i Bergen, f.eks. 😄 Anonymkode: 478cd...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 Det kommer jo helt an på grunnen til at du bruker mye penger på mat nå. Har du mye matsvinn, dyre vaner, er du dårlig til å planlegge, spiser du mye ute, osv. Sånn helt generelt: - Impulskjøp er dyrt, og å kaste mat er dyrt. Lag en middagsplan for uka, og skriv handleliste. Her gjelder det å planlegge slik at du får brukt opp alt av ferskvarer, og ikke sitter igjen med en halv brokkoli osv. som blir liggende til den blir dårlig. Instagramkontoen fattig.student har mange eksempler på ukemenyer om du vil ha inspirasjon. - Spar og spis opp restemat! Enten til lunsj dagen etter, eller ha en fast restemiddagsdag i uka. - Mye å spare på å handle tilbudsvarer, og butikkens egne merker. Kjøp gjerne ekstra og frys ned. (Og så gjelder det å huske at man har laks i fryseren og faktisk bruke det i ukas middagsplanlegging.) Sjekk hva du allerede har i fryser og kjøleskap, og hva som er ukas tilbud o.l., når du planlegger middagsmenyen for uka. - Spis vegetar et par dager i uka - kikerter, linser o.l. er veldig billig sammenlignet med kjøtt. - Frys brød ned i skiver og tin i brødrister, så unngår du svinn (og tørt, gammelt brød). Bak gjerne brød selv. Havregryn/grøt er også en veldig billig frokost. - Kjøp grønnsaker/frukt i sesong, og ellers fryste grønnsaker. Se på kilopris når du sammenligner priser. En råkostsalat på kål og revne gulrøtter er vanvittig mye billigere enn en på ferdigvasket babysalatmiks. Havregrøt er ikke lenger en billig frokost om du kjøper friske bær til topping. Osv. - Ikke kjøp lunsj/kaffe ute til vanlig, går utrolig mye penger når du legger det sammen. Anbefaler termoskopp. Anonymkode: 1ee7d...28a 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 Prøv å holde deg til Sifo sitt referansebudsjett når det gjelder mat og dagligvarer. Med litt planlegging går det helt fint. Planlegg middager, skriv handleliste, se på kilopris og ikke enhetspris. Prøv å ikke handle mer enn to ganger i uka. Angående måltidsplanlegging: Jeg bor alene, men pleier å lage middager på 3-4 porsjoner i slengen. Da slipper jeg å planlegge mange ulike middager og stå på kjøkkenet så mye. Det blir også mindre rester av det. Alle kan få til dette! Jeg var helt talentløs med penger før. Pengene fløy ut, og de fleste månedene gikk jeg i minus fordi jeg hadde kredittkort jeg ikke klarte å betale ned. Nå har jeg full oversikt og sparer penger hver måned. Lykke til! Anonymkode: 36dab...71c 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #10 Skrevet 28. november 2020 Også last ned appen Mattilbud. Anonymkode: 36dab...71c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå