AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Hei Hvorfor er ikke fagbrev attraktivt blant unge lenger? Jeg har sett flere som går heller påbygg enn å fullføre læretiden sin. Det er en del folk som også tar påbygg vg4 også. Det er mye billig arbeidskraft fra øst Europa som gjør at jobber som maler, tømrer og yrkessjåfører mister gode fagarbeidere. Hva er deres mening om dette? Anonymkode: 77cc0...2fd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Jeg jobber i en mellomstor produksjonsbedrift der de jevnlig tar inn lærlinger. De har (utenom korona) ofte vgs-elever utplassert og de av disse som gjør et godt inntrykk tilbys lærlingplass når de er ferdige på skolen. Mange av disse får fast jobb etterpå. Opplever det som at det er attraktivt Sveisere, industrimekanikere, logistikk, m.m. Anonymkode: fcf75...059 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 Jeg har jobbet noen år på verft og har et fagbrev innen det fagområdet. Liker arbeidet selv om det er tungt, men synes ikke lønna på 215 kr er noe særlig å leve av. Derfor har jeg valgt å ta høyere utdanning innen samme retning, noe jeg vet flere av kollegene på min alder også har planer om å gjøre. Kan ha noe med det å gjøre. Når det er sagt, er kollegene mine fra Øst-Europa ofte veldig dyktige, og har ofte større arbeidskapasitet og bedre arbeidsmoral enn mine norske kolleger. Synes det er feil å si at man "mister gode fagarbeidere". Anonymkode: 58861...5ad 6