AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Hei Hvorfor er ikke fagbrev attraktivt blant unge lenger? Jeg har sett flere som går heller påbygg enn å fullføre læretiden sin. Det er en del folk som også tar påbygg vg4 også. Det er mye billig arbeidskraft fra øst Europa som gjør at jobber som maler, tømrer og yrkessjåfører mister gode fagarbeidere. Hva er deres mening om dette? Anonymkode: 77cc0...2fd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Jeg jobber i en mellomstor produksjonsbedrift der de jevnlig tar inn lærlinger. De har (utenom korona) ofte vgs-elever utplassert og de av disse som gjør et godt inntrykk tilbys lærlingplass når de er ferdige på skolen. Mange av disse får fast jobb etterpå. Opplever det som at det er attraktivt Sveisere, industrimekanikere, logistikk, m.m. Anonymkode: fcf75...059 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 Jeg har jobbet noen år på verft og har et fagbrev innen det fagområdet. Liker arbeidet selv om det er tungt, men synes ikke lønna på 215 kr er noe særlig å leve av. Derfor har jeg valgt å ta høyere utdanning innen samme retning, noe jeg vet flere av kollegene på min alder også har planer om å gjøre. Kan ha noe med det å gjøre. Når det er sagt, er kollegene mine fra Øst-Europa ofte veldig dyktige, og har ofte større arbeidskapasitet og bedre arbeidsmoral enn mine norske kolleger. Synes det er feil å si at man "mister gode fagarbeidere". Anonymkode: 58861...5ad 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Fordi regjeringen i starten av 2000-tallet responderte på massiv korrupsjon og fusk i byggebransjen ved å innføre «egenkontroll». Egenkontroll betyr at et korrupt byggfirma krysser av i et skjema for at de følger alle regler og normer. Og så bryter dem. Etter over 15 år med denne forvaltningsformen har østeuropeisk mafia fått klørne i norsk byggebransje og vi snakker ikke lengre om korrupsjon og fusk. Vi snakker om vold og trusler. Dersom det skal være forsvarlig å jobbe for bransjen fremover må myndighetene stifte et uavhengig, statlig kontrollorgan bestående av mennesker som ankommer byggeplassen med vektere og kontrollerer alt. Er noe feil? Da rives det på stedet av kontrollør. Da ville vi fått orden. Og vi ville fått bygg og konstruksjoner som ikke utgjør livsfare. Folk tror brokollapsen i Italia ikke kan skje i Norge. Den kan og vil det. Anonymkode: 88b18...770 14
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 På grunn av sosial dumping. Anonymkode: ec1c1...2b2 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 Det ble etter hvert for vanskelig for min bror å skulle gå på jobb når alle snakket polsk. Derfor tok han til slutt ingeniørutdanning. Dette var i et stort og seriøst firma. Anonymkode: 0f451...260 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 fordi det liksom ikke er "bra nok" for en del arbeidsplasser å "bare" ha videregående utdannelse, pluss fagbrev. Anonymkode: c712e...43d 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): fordi det liksom ikke er "bra nok" for en del arbeidsplasser å "bare" ha videregående utdannelse, pluss fagbrev. Anonymkode: c712e...43d Det synes jeg er trist og kjipt. Synes fagbrev er i det minste en god ting og ha. Anonymkode: 77cc0...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 Få lærlingplasser, få jobber å få for mange av utdanningene, lave lønninger, flere års utdannelse for å ende opp uten studiekompetanse og uten høyere utdanning Anonymkode: 23aa0...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #10 Skrevet 28. november 2020 Har inntrykk av at det eneste som er godkjent, dvs gir status nå for tiden er master. Det virker ikke som det er bra nok for unge å ha fagbrev, ikke bachelor heller. Må ha master skal du «være noe». Dessuten tror jeg utlendinger tar alle jobbene man kan få med bare fagbrev. Anonymkode: 9f463...0d1 4
amz Skrevet 28. november 2020 #11 Skrevet 28. november 2020 (endret) Desverre, den her mastersyken. Jeg har venner som jeg kjenner hvor de har tatt fagbrev. De har gjort det veldig bra, særlig i en verden hvor jobber forsvinner så er det faktisk praktiske yrker som betyr noe, for det er så få som kan det. Noen av de jeg kjenner har startet sine egne firmaer, mekanikere, elektrikere og tømrere. De har gjort det kjempebra. Tok selfølgelig tid, de jobbet over 10 år før de statet for seg selv. Men ja fagbrev er dessverre veldig undervurdert. Har en venn som er bilmekaniker. Rigget inn en kran i sin egen garasje. Tjener godt, kommer som dobbellønn for han nesten. Endret 28. november 2020 av amz 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #12 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har inntrykk av at det eneste som er godkjent, dvs gir status nå for tiden er master. Det virker ikke som det er bra nok for unge å ha fagbrev, ikke bachelor heller. Må ha master skal du «være noe». Dessuten tror jeg utlendinger tar alle jobbene man kan få med bare fagbrev. Anonymkode: 9f463...0d1 dersom en nordmann ønsker å få gjennomført noe arbeid, og skal velge mellom Alternativ A en hel-norsk arbeidsplass med bare nordmenn. Eller Alternativ B å velge en gjeng polske håndverkere, som kan ta hele arbeidet svart. da er det nok en god del nordmenn som velger Alternativ B. På grunn av penger, penger, penger, penger, penger. Anonymkode: c712e...43d 1
ajarRun Skrevet 28. november 2020 #13 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei Hvorfor er ikke fagbrev attraktivt blant unge lenger? Jeg har sett flere som går heller påbygg enn å fullføre læretiden sin. Det er en del folk som også tar påbygg vg4 også. Det er mye billig arbeidskraft fra øst Europa som gjør at jobber som maler, tømrer og yrkessjåfører mister gode fagarbeidere. Hva er deres mening om dette? Anonymkode: 77cc0...2fd Det er helt absurd. Hvorfor kaster de bort tid på påbygg? To år som lærling, et år som ansatt, og voila, realkompetanse, så trenger man ikke påbygg. Så det tar litt bedre tid, men du får 50% betalt i lærlingtiden. Og fagbrevet kan brukes uansett, og man får tid til å bestemme seg for hva man vil spesialisere seg i. Ekstra absurd er det når noen av dem som ikke tar fagbrev tar et friår og jobber deltid, da er jo inntekten lik som de som tar fagbrev, men de har ingen kompetanse. Dropper man ut av studiene med fagbrev har man fortsatt jobb (og man kan få jobben til å betale utdanningen), men hvis man gjør det uten fagbrev er man ikke mer kvalifisert enn noen uten vgs. Jeg synes det er helt fjottete at ikke alle tar fagbrev. Men fagbrev som yrkessjåfør er begrenset nytte da, bare noen kroner ekstra i lønn og alle får jobb som yrkessjåfør hvis man har ysk og førerkort. Jeg har vurdert det men det vil bare gi marginalt mer jobb som yrkessjåfør, og ingenting ekstra som videregåendelærer eller lignende. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #14 Skrevet 28. november 2020 Hadde glatt klart meg med "kun" fagbrev om lønna var bedre. Altså, det var sinnsykt dårlig betalt å jobbe som barne- og ungdomsarbeider. Nå tjener jeg ikke all verdens nå heller, men det er veldig mye bedre. Anonymkode: dcc7d...93e 6
ajarRun Skrevet 28. november 2020 #15 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hadde glatt klart meg med "kun" fagbrev om lønna var bedre. Altså, det var sinnsykt dårlig betalt å jobbe som barne- og ungdomsarbeider. Nå tjener jeg ikke all verdens nå heller, men det er veldig mye bedre. Anonymkode: dcc7d...93e Bare å jobbe som det i et par år, ta PPU-Y og så undervise på VGS. så tar man master mens man gjør det og så er man plutselig lektor eller noe.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #16 Skrevet 28. november 2020 Man er bare 15/16 når man bestemmer seg for å gå yrkesfag. Kanskje dagens ungdommer trenger litt lengre tid på å bestemme seg fordi de vet at det finnes så mange muligheter der ute. En annen teori er at om man er oppvokst i en større by så er bekymringen om at man aldri vil få råd til bolig i hjembyen med et fagbrev, så dermed beveger man seg heller mot typiske studier innen ingeniør, informatikk, jus, og økonomi. Man kan kanskje også sette dette opp mot gjennomsnittsalderen unge kommer inn på boligmarkedet, gifter seg, og blir foreldre. Man føler seg kanskje litt "for tidlig" ferdig om man har karrieren i boks som 20-åring når resten av aldersgruppen fremdeles har friår mellom videregående og studier. I dag trenger man rett og slett ikke å etablere seg like tidlig som før og man kan gå litt ukonvensjonelle veier. Anonymkode: 8479a...27c 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #17 Skrevet 28. november 2020 Har allemennfag og bachelor men skal faktisk ta fagbrevet, noe jeg skulle gjort tidligere-hadde spart meg for mye frustrasjon og studielån. Anonymkode: 90c55...68d 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #18 Skrevet 28. november 2020 Jeg har jobbet som yrkesfaglærer og opplever at mange unge har foreldre som snakker ned yrkesfag. Fagbrev er ikke godt nok for foreldrene for «vi har høyere utdanning».. det er håpløst. Fagbrev er en fantastisk mulighet til å føle mestring og tjene gode penger allerede fra 18 års alder. Anonymkode: bb70e...145 9
ajarRun Skrevet 28. november 2020 #19 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har jobbet som yrkesfaglærer og opplever at mange unge har foreldre som snakker ned yrkesfag. Fagbrev er ikke godt nok for foreldrene for «vi har høyere utdanning».. det er håpløst. Fagbrev er en fantastisk mulighet til å føle mestring og tjene gode penger allerede fra 18 års alder. Anonymkode: bb70e...145 Og det er jo ikke en hindring for å ta høyere utdanning senere. Alt for få skjønner at realkompetanse funker for å komme inn på de fleste studier. Da får man en del arbeidserfaring først, og med litt taktisk planlegging betaler arbeidsgiver for utdanningen. 3
Gjest Kastanjefrø Skrevet 28. november 2020 #20 Skrevet 28. november 2020 ajarRun skrev (15 minutter siden): Og det er jo ikke en hindring for å ta høyere utdanning senere. Alt for få skjønner at realkompetanse funker for å komme inn på de fleste studier. Da får man en del arbeidserfaring først, og med litt taktisk planlegging betaler arbeidsgiver for utdanningen. Realkompetanse fungerer til å komme inn på de færreste studier. Til og med sykepleie som er det klassiske realkompetansestudiet har som krav at man må oppfylle de satte karakterkravene (norsk og matte), så kan man slippe resten med realkompetanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå