Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tenker dere på dette nå som man går inn i en tid for å levere julegaver osv? Har dere noe besøk av andre enn de få nærkontaktene?

Anonymkode: ed874...cb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen problem, du kan leve som vanlig. Ikke tenk på disse rådene.

Staten bestemmer ikke over deg.

Anonymkode: bc97c...656

• Liker 4
Skrevet

Besøker ikke flere enn noen få, ønsker ikke å ha mange på listen om jeg blir smittet. Er invitert i selskap der gjestene har fått forskjellige tidspunkt for å ikke være mer enn 10 samtidig, men de som har selskap vil jo treffe 15-20 stykker den dagen, rart...

Anonymkode: 464ea...9ec

• Liker 2
Skrevet

Poenget er jo å holde seg til en fast liten gruppe mennesker og ikke utvide den indre kretsen. Hva man gjør hos andre mennesker er ikke så viktig, men man skal altså begrense det i følge de som styrer. Det kan da ikke være så vanskelig å komme frem til dette selv hvis en tenker seg litt om? 

Anonymkode: 529b5...18e

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på hvor du bor. Bor du i en kommune med så godt som ingen smittede, er det trygt å dra på kaffibesøk til andre i samme kommune uten at det utgjør særlig stor fare. 

Hvis du derimot bor i Oslo og jobber i skolen og den du vil besøke jobber på sykehjem, ville jeg latt være. 

Generelt tenker jeg vi fortsatt må få lov til å bruke vår egen sunne fornuft og analysere situasjonen rundt oss selv om koronaviruset eksisterer. Dumper vi egen kritisk tenkning til fordel for myndighetspålagte råd (som i Norge for tiden er irriterende preget av at politikerne bor i oslogryta), er det kort vei til usunn saueflokkmentalitet so samfunnet vårt ikke er tjent med.

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Staten bestemmer en god del. Hørt om lover?

Anonymkode: 04aa0...bc2

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er jo å holde seg til en fast liten gruppe mennesker og ikke utvide den indre kretsen. Hva man gjør hos andre mennesker er ikke så viktig, men man skal altså begrense det i følge de som styrer. Det kan da ikke være så vanskelig å komme frem til dette selv hvis en tenker seg litt om? 

Problemet er bare å forstå hvorfor en skal gjøre det.

Hvorfor skal jeg begrense min livskvalitet for å holde i live tilfeldige norske fremmedfolk som kan dø av korona, når alle rundt meg både nå og til vanlig fint kan la være å begrense sin livskvalitet for å holde i live barnearbeidere, flyktninger og syke i land der en produserer våre julegaver for en lønn som ikke gir råd til medisin så en overlever kreft, influensa eller psykisk sykdom?

Hvorfor er besta på 89 mer verdt for deg og politikerne enn Yehe på 13? :klo: For meg er besta mye mindre verdt. Jeg bryr meg mer om Yehe. Som alle etisk oppegående bør. Hva du kjøper til julegave er dermed vesentlig viktigere enn om du klemmer hele bygda når du leverer dem ut.

Anonymkode: fc2c6...779

• Liker 1
Skrevet
Jacuzzi skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det kommer an på hvor du bor. Bor du i en kommune med så godt som ingen smittede, er det trygt å dra på kaffibesøk til andre i samme kommune uten at det utgjør særlig stor fare. 

Hvis du derimot bor i Oslo og jobber i skolen og den du vil besøke jobber på sykehjem, ville jeg latt være. 

Generelt tenker jeg vi fortsatt må få lov til å bruke vår egen sunne fornuft og analysere situasjonen rundt oss selv om koronaviruset eksisterer. Dumper vi egen kritisk tenkning til fordel for myndighetspålagte råd (som i Norge for tiden er irriterende preget av at politikerne bor i oslogryta), er det kort vei til usunn saueflokkmentalitet so samfunnet vårt ikke er tjent med.

Tror du skal tenke en gang til over det du skriver her... 

Ts spør om jula, og i jula er det ganske mange studenter som reiser FRA feks Oslo og andre steder med mye smitte ut i distriktene... All grunn til å begrense besøkene over hele landet, levere gavene på trappa og ønske god jul. Så slipper vi en likedan oppblomstring som etter sommeren..

Om du drar på kaffebesøk over 15 min uten en meters avstand er samtlige du besøker på denne måten dine nærkontakter og må i karantene ved smitte... Ny sjanse til kaffebesøk neste jul! 

Anonymkode: d9ee6...b0e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du skal tenke en gang til over det du skriver her... 

Ts spør om jula, og i jula er det ganske mange studenter som reiser FRA feks Oslo og andre steder med mye smitte ut i distriktene... All grunn til å begrense besøkene over hele landet, levere gavene på trappa og ønske god jul. Så slipper vi en likedan oppblomstring som etter sommeren..

Om du drar på kaffebesøk over 15 min uten en meters avstand er samtlige du besøker på denne måten dine nærkontakter og må i karantene ved smitte... Ny sjanse til kaffebesøk neste jul! 

Anonymkode: d9ee6...b0e

Ikke meg du siterte, men kanskje du burde lese det h*n skrev en gang til.

Vedkommende skrev at hvis man bor i kommune liten smitte er det trygt å besøke andre i samme kommune, men ikke dersom vedkommende bor i Oslo. 

Så drar du inn studenter fra f.eks Oslo, men h*n skrev ingenting om at det var greit.

Jeg som bor utenfor Ring 3 og i et område med veldig lite smitte syns det er helt idiotisk at vi må følge samme strenge regler som Oslo fordi folk i Oslo ikke klarer å la være å feste og spre viruset.

Anonymkode: 08850...fd4

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det er en vurderingssak. Generelt så burde man prøve å holde sosialisering til et minimum, men jeg har forståelse for at mennesker som bor på steder hvor det er lite til ingen smitte gjerne er litt mer rause med anbefalingene enn folk som bor i f. eks Oslo. Jeg personlig har tatt et valg om å sosialisere med mine næreste venner. Vi har hatt en fast gruppe som har sosialisert igjennom hele pandemien og det har gått helt fint. Vi holder avstand og tar hensyn til smittevern. Ellers leverer jeg julegaver til andre, men takker nei om jeg får en invitasjon inn, rett og slett fordi det er unødvendig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøtthue.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Besøker ikke flere enn noen få, ønsker ikke å ha mange på listen om jeg blir smittet. Er invitert i selskap der gjestene har fått forskjellige tidspunkt for å ikke være mer enn 10 samtidig, men de som har selskap vil jo treffe 15-20 stykker den dagen, rart...

Det er så merkelig. Det er så mange som kun klarer å se den ene siden av koronatiltakene. De klarer bare ikke å se situasjonen fra flere sider. 

F. eks. vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har hørt at "Jeg spriter meg ikke før, men etterpå." Nei, det er klart at det KUN er alle andre som er potensielle smittespredere.

Skrevet

Det hjelper fint lite å begrense antall nærkontakter når folk strømmer til kjøpesentrene og forblir der i timesvis. Jeg bor rett ved et slikt, og det er fullt av folk. Nå har butikkene hatt Black Friday i dagevis, for liksom å spre de handlende. Men det fungerer dårlig. Det er like fullt hver dag. Jeg har vært rett innom for å kjøpe noe matvarer, og det er rett og slett ubehagelig. I går gikk jeg en time før stengetid, og til og med dag var det mye folk! Og hva kommer det av? Jo - politikernes mantra nå om "Bruk munnbind om det er fare for å ikke kunne overholde 1 meter". Så alle vaser rundt med munnbind, skumper borti hverandre, går som i blinde rett frem og tar absolutt ikke hensyn til 1 meters regelen. For det trengs tydeligvis ikke, for de har jo dette papir eller tøystykket foran munn, og de aller fleste, over nesen.

Politikerne legger opp til stor smittespredning med dette tiltaket. Det er jeg sikker på!

Og for å endelig svare på HI - jeg vil mye heller gå i en kontrollert kaffebesøk enn på et handlsenter.

Anonymkode: 205d1...8a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og for å endelig svare på HI - jeg vil mye heller gå i en kontrollert kaffebesøk enn på et handlsenter.

Anonymkode: 205d1...8a7

Nettopp, vi kan fortsatt gå i butikket, på cafe og kjøpesenter+++.

Så da funker ikke dumme regler som å nekte antall å samles, stenge treningsenter er jo helt latterlig!!

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er bare å forstå hvorfor en skal gjøre det.

Hvorfor skal jeg begrense min livskvalitet for å holde i live tilfeldige norske fremmedfolk som kan dø av korona, når alle rundt meg både nå og til vanlig fint kan la være å begrense sin livskvalitet for å holde i live barnearbeidere, flyktninger og syke i land der en produserer våre julegaver for en lønn som ikke gir råd til medisin så en overlever kreft, influensa eller psykisk sykdom?

Hvorfor er besta på 89 mer verdt for deg og politikerne enn Yehe på 13? :klo: For meg er besta mye mindre verdt. Jeg bryr meg mer om Yehe. Som alle etisk oppegående bør. Hva du kjøper til julegave er dermed vesentlig viktigere enn om du klemmer hele bygda når du leverer dem ut.

Anonymkode: fc2c6...779

De har regna på det. Tro meg.

Anonymkode: 6c72b...cd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det selskapet hadde jeg takket nei til. 

• Liker 4
Skrevet
Høna79 skrev (16 timer siden):

Det selskapet hadde jeg takket nei til. 

Jeg takket nei, med begrunnelse i at det ikke er tiden for å ha selskap nå. De ble snurte og skulle holde selskapet/selskapene allikevel, noen har bare litt tungt for å klare å tenke..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 12.41):

Men det er ikke lett. Vi har feks skilte foreldre begge to. Så 4 sett "foreldre" (alle har ny partner). Han har to sett besteforeldre og jeg ett. Han har 3 søsken med partnere og jeg 2 med partnere og barn. Vanskelig å bare være 5, men vi følger rådene. Men vi kommer til å besøke alle før jul/i julen.

Anonymkode: 24646...5a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...