Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er noen venner i 30-40 - årene som i flere år har møttes jevnlig til kaffe og andre sosiale aktiviteter, naturlig nok noe begrenset nå pga koronaen. I det siste har èn av dem blitt så utrolig skrytete, og jeg merker at det irriterer meg. Han har bestandig hatt tendenser, men nå har det tatt litt av.

Han er huslig av seg, flink med interiør og og god til å lage mat, men han lar virkelig ingen anledning gå fra seg til å framheve dette på FB og Instagram. Vi  har f.eks.  begge tatt studier i voksen alder, og mens jeg alltid har kommenter og gratulert når han har levert arbeidskrav/eksamener og fått bra resultater, så har han aldri gjort dette overfor meg. Det er faktisk såpass påfallende at andre har kommentert det også. Jeg tar meg ikke nær av det, men kjenner at det blir uinteressant når det skal være så ensidig. 

I dag la han ut et innlegg på FB der han skrev noe om at mens alle andre sløste penger på Black Friday, så hadde han nettopp signert kjøpsavtale på en ny bil til 1 million, og for å gjøre seg ekstra "interessant", så vil han ikke "avsløre" hvilken det er. Han er avhengig av en driftssikker bil i jobben og bytter hvert 3. år eller deromkring - men det er da ikke noe å skryte av, tenker jeg?

Det er synd, for bortsett fra dette er han både snill, generøs og morsom å være sammen med, men jeg merker at all skrytingen og det jeg ( og flere av vennene) oppfatter som et stort selvhevdelsesbehov gjør at vi trekker oss unna og ikke har like lyst til å omgås ham. 

Vi burde nok si noe, men han er ikke så god på å takle personlig kritikk, og jeg/vi ønsker jo ikke å såre ham. Noen gode råd?

Anonymkode: 3ac32...0e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent litt.... han legger ut at han har oppnådd gode resultater på innleveringer og eksamen, og da er det skryt.

Du legger ut det samme, men da er det ikke skryt?

• Liker 2
Skrevet

Virker som at han har et høyt behov for oppmerksomhet. Han vil ikke si hvilken bil det er for at folk skal spørre og grave. Trodde sånt bare var en typisk jentegreie. 

Anonymkode: d6803...23b

• Liker 2
Skrevet

Janteloven altså! Gjør det virkelig noe om han "skryter", hvordan skader det deg. La han da få lov til å være stolt av hva han har oppnådd og av den nye bilen. Det gjør vel ingenting. 

Anonymkode: b38ec...684

• Liker 2
Skrevet
Bernardette skrev (1 time siden):

Vent litt.... han legger ut at han har oppnådd gode resultater på innleveringer og eksamen, og da er det skryt.

Du legger ut det samme, men da er det ikke skryt?

TS her. Nei beklager - jeg uttrykte meg litt dårlig. Ingen av oss legger ut slike ting på FB eller Instagram. Jeg mener bare at støtte og oppmuntring bør være gjensidig 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Nei beklager - jeg uttrykte meg litt dårlig. Ingen av oss legger ut slike ting på FB eller Instagram. Jeg mener bare at støtte og oppmuntring bør være gjensidig 🙂 

Skjønner.

Ja, det bør være gjensidig, men husk at noen trenger flere bekreftelser og anerkjennelser enn andre.

Utgangspunktet for en oppmuntlig eller støtte bør alltid være fordi man ønsker det for vedkommende, ikke fordi man mener man skal få det samme i retur.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Janteloven altså! Gjør det virkelig noe om han "skryter", hvordan skader det deg. La han da få lov til å være stolt av hva han har oppnådd og av den nye bilen. Det gjør vel ingenting. 

Anonymkode: b38ec...684

TS her. Det handler vel kanskje mer om både måten det gjøres på og omfanget.  Det blir litt slitsomt, rett og slett.

Skrevet
Bernardette skrev (1 minutt siden):

Skjønner.

Ja, det bør være gjensidig, men husk at noen trenger flere bekreftelser og anerkjennelser enn andre.

Utgangspunktet for en oppmuntlig eller støtte bør alltid være fordi man ønsker det for vedkommende, ikke fordi man mener man skal få det samme i retur.

Helt enig, og jeg har ikke støttet og oppmuntret ham for å få det i retur - jeg er oppriktig glad på hans vegne. Med de andre er slikt i mye større grad gjensidig, så det er kanskje derfor det blir ekstra synlig at han ikke gir uttrykk for at han gleder seg på andres vegne. Med tanke på at han er såpass generøs på andre måter, synes jeg jo at det er litt rart.

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helt enig, og jeg har ikke støttet og oppmuntret ham for å få det i retur - jeg er oppriktig glad på hans vegne. Med de andre er slikt i mye større grad gjensidig, så det er kanskje derfor det blir ekstra synlig at han ikke gir uttrykk for at han gleder seg på andres vegne. Med tanke på at han er såpass generøs på andre måter, synes jeg jo at det er litt rart.

-ts

Da bør du jo være glad for at han er generøs på andre måter!

Anonymkode: 3203b...797

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi  har f.eks.  begge tatt studier i voksen alder, og mens jeg alltid har kommenter og gratulert når han har levert arbeidskrav/eksamener og fått bra resultater, så har han aldri gjort dette overfor meg. Det er faktisk såpass påfallende at andre har kommentert det også. Jeg tar meg ikke nær av det, men kjenner at det blir uinteressant når det skal være så ensidig. 

Dette synes jeg høres veldig merkelig ut. Fører dere regnskap over hvem som gratulerer hvem i denne gjengen?

Anonymkode: d22a6...e71

• Liker 1
Skrevet

Tja det finnes tre løsninger

ta det opp og ta konsekvensen av det som da ev skjer. Ta det opp med humor eller alvor. Er han åpen for selvironi ? (Og ang alvor.. Hva er argumentene ? Han må slutte fordi... det irriterer?)

la det være og godta at en fyr du like godt har sider du syns er skikkelig teit. Alle har mange sider. En må ikke like alle.

Kutte fyren ut. 

Anonymkode: edf1f...fd9

• Liker 2
Skrevet

Noen skryter på sosiale medier av sine barn, noen av karrieren, noen av bil, noen av trening, noen av hytta.. osv osv.. 

Bær over med han, når han ellers er en så generøs og snill kar. Vi har alle våre sider. 

Anonymkode: f363f...3b2

Skrevet

Er han singel? Hvis ikke, hvordan reagerer hans partner på dette?

At han ikke gir andre honnør er jo litt dumt, men jeg hadde nok bare droppet og rost ham opp for ting og tang hvis det bare går en vei. Det er lett å ta venner for gitt, og man merker først etterhvert at man har gjort det, når man ikke får samme respons som før.

Anonymkode: 60bad...97a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...