Gå til innhold

Lærere - har noen opplevd at det har kommet ekstra ressurser inn i skolen pga covid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har det vært nedskjæringer i budsjettene fra dag 1 i høst. Renhold er kuttet til bristepunktet, og det er færre delingstimer inn mot klassene. Klasser på 28-30 elever. Og et smittevern som medfører ekstra vakter og renhold (utført av lærere).

Man går i tralten, og er mest opptatt av de små tingene man får på plass hver dag. Men etter en vår der de fleste av oss jobbet 150% uten kompensasjon, begynner man kanskje å vurdere om dette er ok? Jeg har i hvertfall vurdert det dit hen at jeg ikke orker flere sånne år. (Og vet jeg er ettertraktet i det private. Men så er det jo det at jeg elsker å jobbe med elever, og tror klassen min vil få store utfordringer hvis jeg slutter). Hva tenker dere andre mot slutten av 2020.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Er du medlem av Status Lærer på Facebook? Mange poster der 👌🏼

Anonymkode: 00cae...958

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du medlem av Status Lærer på Facebook? Mange poster der 👌🏼

Anonymkode: 00cae...958

Niks. Den gruppa gikk jeg ut av i april.

Skrevet

Jeg har tenkt på å slutte mange gange ganger, men så blir jeg litt til og litt til og plutselig har det gått femten år. 

Nei, ingen ekstra ressurser pga covid. Heller motsatt. Og i tillegg er jeg så lei av den sammenblandingen mellom privat og jobb som forventes, at jeg må bruke privat mobil på jobb, være tilgjengelig hele tiden, selv betale for bøker eller utstyr jeg trenger osv. 

Jeg synes egentlig ikke det var greit under hjemmeskolen, heller. 

Anonymkode: aecb8...bb8

• Liker 2
Skrevet

Ingen ekstra ressurser hos oss. Tilsyn i så og si alle friminutt fordi trinnene skal holdes atskilt, skyhøyt fravær blant de ansatte, og "tomt for vikarer" rett som det er. Snart juleferie heldigvis! 😅

Anonymkode: 31733...b1f

• Liker 1
Skrevet

Men... De midlene som kommunene får? Er de ikke øremerket? Jeg las nettopp i avisen at kommunen plutselig hadde råd til flere nye investeringer. (Kommunen var i stygg minus, og plutselig går de ut i avisen med at de pga ulike tilskudd har råd til store hundremillioners investeringer.

Anonymkode: 6d265...4a9

Skrevet

Ingen ekstra ressurser her heller.. Vi har tvert imot fått flere inspeksjoner,  mer undervisning- ved at vi må undervise noen hjemme samtidig som vi har vanlig undervisning , men ingen ekstra tid satt av til å veilede /undervise de hjemme.. Sykefraværet et høyt,  pga mye jobb og strengere regler for å være hjemme,  noe som igjen fører til mer jobb på de som er der. 

Ingen tilgang på vikarer,  eller budsjett til det. Elever som har vedtak på spesialundervisning mister timene sine pga spesped lærerne blir brukt som vikarer. Vi har fått streng beskjed om at vi ikke må si det til noen,  og har fått pålegg om å være "lojale mot de vi får lønna fra ". 

Anonymkode: 562b8...9c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen tilgang på vikarer,  eller budsjett til det. Elever som har vedtak på spesialundervisning mister timene sine pga spesped lærerne blir brukt som vikarer. Vi har fått streng beskjed om at vi ikke må si det til noen,  og har fått pålegg om å være "lojale mot de vi får lønna fra ". 

Jeg tror kanskje vi som yrkesgruppe er litt redde for å si fra. En annen del av problemet er at når det er hektisk så biter man tennene sammen, og når ikke helt å tenke over hvor hektisk det faktisk er.

Jeg har en mann som tjener noen hundre tusener mer enn meg, og vi ble sittende å snakke om forskjellene mellom hans yrke og mitt. På hans jobb får de kompensasjon for å bruke hjemmekontor, og en klekkelig bonus til jul. I tillegg er det tatt grep som gjør at arbeidsbelastningen nesten er mindre enn normalt.

Jeg elsker å undervise, det er plusset. Men ellers... Så fikk vi en pose twist på kontoret her om dagen.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen ekstra ressurser her heller.. Vi har tvert imot fått flere inspeksjoner,  mer undervisning- ved at vi må undervise noen hjemme samtidig som vi har vanlig undervisning , men ingen ekstra tid satt av til å veilede /undervise de hjemme.. Sykefraværet et høyt,  pga mye jobb og strengere regler for å være hjemme,  noe som igjen fører til mer jobb på de som er der. 

Blir ikke skolen og alle ansatte der finansiert med skattepenger da? Må si jeg syns det er sterkt problematisk at dere blir bedt om å holde skjult at elevene ikke får det de har krav på, og at dere ikke blir kompensert for en høyere arbeidsbelastning.

Anonymkode: c1d9e...af0

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Høres ut som en fagforeningssak. Ingen grunn til å være lojal her. 

Anonymkode: 29d43...0ed

Skrevet
SS skrev (18 timer siden):

Jeg tror kanskje vi som yrkesgruppe er litt redde for å si fra. En annen del av problemet er at når det er hektisk så biter man tennene sammen, og når ikke helt å tenke over hvor hektisk det faktisk er.

Jeg har en mann som tjener noen hundre tusener mer enn meg, og vi ble sittende å snakke om forskjellene mellom hans yrke og mitt. På hans jobb får de kompensasjon for å bruke hjemmekontor, og en klekkelig bonus til jul. I tillegg er det tatt grep som gjør at arbeidsbelastningen nesten er mindre enn normalt.

Jeg elsker å undervise, det er plusset. Men ellers... Så fikk vi en pose twist på kontoret her om dagen.

Det er vel først og fremst en spørsmål om forskjellen mellom privat og offentlig ansatt? Jeg er ansatt i staten (universitet), og har hatt MASSE ekstraarbeid pga korona. Forslag fra fagforeningene om bonus til alle ansatte pga ekstremsituasjonen ble blankt avvist av ledelsen. Økt arbeidsbelastning. Har ikke engang fått en pose twist! 

Anonymkode: 29d43...0ed

Skrevet

Ingen ekstra ressurser.

Kjenner også igjen problematikken med få vikarer, og mangelen merkes! Vi har tre vikarer på skolen som jobber mye (samtidig som de er lærerstudenter), og det er nesten kamp om å få de inn på trinnet. Vet at de også blir spurt dager de ikke har satt seg opp som vikar fordi fraværet har blitt så høyt. Har forstått det slik at de tar tidlig juleferie for å unngå karantene om julen, så jeg er spent på hvordan det blir da! PVS har vært tom for vikarer i det siste.

Anonymkode: dff1a...9ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 12.04):

Men... De midlene som kommunene får? Er de ikke øremerket? Jeg las nettopp i avisen at kommunen plutselig hadde råd til flere nye investeringer. (Kommunen var i stygg minus, og plutselig går de ut i avisen med at de pga ulike tilskudd har råd til store hundremillioners investeringer.

Anonymkode: 6d265...4a9

Hjelper ikke med penger når det er folk det er vanskelig å få tak i. Vi har én vikar i tillegg til vanlig stab. Vedkommende er student, og har ikke anledning til å Jobbe hver dag. I dag var drøyt 16-17% av staben borte, både korttids- og langtidssykdom og koronarelatert fravær, og én vikar. Resten er omorganisering av allerede eksisterende ressurser. 

Anonymkode: 9becd...82d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...