Gå til innhold

Krangling med partner i graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset kan vi krangle så busta fyker til tider og jeg merker at jeg er veldig hormonell av meg og blir fort sur. Jeg føler meg som et monster mot han ofte og tar ting veldig til meg og feil. Er det flere som har hatt det slik, og har noen gode tips? Jeg er dessverre blitt slik i graviditeten. Jeg er 8 uker på vei, og vil det bli bedre?

Anonymkode: 4d5dd...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil nok bli bedre, men du bør nok også gå litt i deg selv (han også) i forhold til å bevisstgjøre dere på hva som skaper konflikt. Forklar han også at du er ekstra følsom akkurat nå. Kommunikasjon er nøkkelen! Graviditet er ikke et fripass til å oppføre seg som et monster i 9 måneder, og det er ikke sikkert det blir enklere når barnet er født og dere begge blir slitne. Ta tak nå! 

Anonymkode: 3adf5...c3c

• Liker 9
Skrevet

Så enig m anonym over. «Hormonell» er ikke et fripass til å oppføre seg som et monster, sikkert ikke alle partnere som orker det heller i lengden. 

Anonymkode: f5dd2...413

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært helt grusom mot min samboer, vi har aldri kranglet så mye som det vi har gjort under svangerskapet. Og det er bare fordi jeg føler på alt hundre ganger sterkere, og han synes det til tider er morsomt. 

Vi har gjort en avtale om at jeg sier fra de dagene som er en "slik" dag, og da er vi bare ikke så tett oppi hverandre. Og jeg er veldig rask med å si unnskyld om jeg biter av han hodet uten grunn. Så vi snakker mye sammen, og vi har ikke de store kranglene lenger. 

Det er som de andre sier, svangerskap er ikke en unnskyldning til å være en drit mot partneren sin, men man kommer langt med ar begge viser forståelse for hverandre. 

Anonymkode: b8eaa...d0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Her i huset kan vi krangle så busta fyker til tider og jeg merker at jeg er veldig hormonell av meg og blir fort sur. Jeg føler meg som et monster mot han ofte og tar ting veldig til meg og feil. Er det flere som har hatt det slik, og har noen gode tips? Jeg er dessverre blitt slik i graviditeten. Jeg er 8 uker på vei, og vil det bli bedre?

Anonymkode: 4d5dd...0e5

Her tror jeg du burde prøve å roe ned. Jeg er gravid selv i uke 10 og ja jeg kan kjenne noen ganger at jeg kan bli irritert på mannen osv. Men så tenker jeg meg om en ekstra runde og da blir det ingen krangel ut av det. Bær mild mot mannen din. Han kan nok allerede føle seg litt utenfor nå som du er opptatt med å være gravid. Ta vare på han, hvis ikke mister du han.

Anonymkode: fd87f...697

Skrevet

Vi møtes midt i mellom. 

Jeg skjerper meg så godt jeg kan. Går bort fra situasjonen, forteller meg selv at jeg oppfører meg håpløst. 

Han er tålmodig og rolig om det først smeller, og gjør sitt for at situasjonen ikke eskalerer.

Så snakker vi rolig om temaet uenigheten ved en senere anledning, slik at vi ikke fortsetter å gnage på det samme. 

Anonymkode: f7776...909

Skrevet

Jeg kjenner også at jeg er mye kortere på lunta, men her løser vi det med å snakke om det, og vi snakker mye. Når jeg ser i ettertid at jeg har overreagert så beklager jeg (når jeg har blitt rolig igjen) og jeg forteller om hvor vanskelig det er å kjenne på at jeg plutselig fyker i taket for ingen ting, at jeg prøver å kontrollere det men det er mye vanskeligere enn normalt. Jeg blir møtt med mye forståelse og mer tålmodighet. Generelt i mitt forrige svangerskap og i tiden vi har hatt som foreldre har jeg sett nytten av å kommunisere på et høyt nivå, jo mer vi snakker om hva vi føler og tenker jo bedre. Kanskje det kan hjelpe å fokusere på det?

Skrevet

Jeg er 20 uker på vei og har vært et hormonelt troll. Men vi har funnet noe som funker for oss. Han lar meg være urettferdig uten å krangle tilbake og jeg stopper meg selv fra å være for vrien, og jeg sier alltid unnskyld. Han setter pris på det og overser hormonene som tar overhånd. Har aldri vært mer irritert på han enn etter jeg ble gravid... finn en måte å løse det på som passer dere. En god ordning er kanskje at om diskusjonen/reaksjonen varer mer enn 15 minutter så avbryt og gjøre forskjellige ting uten hverandre. Parterapi?

Anonymkode: cec53...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...