Gå til innhold

FHI: Nedgang i smittede, men også nedgang i antall som tester seg. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi det snart er jul? 

Fordi folk vil slippe karantener og kunne handle på senteret, gå på restauranter, ta seg en øl i baren? 

Er det sånn at man kan ha milde symptomer, men ikke orker å teste seg fordi da kan man risikere å faktisk bli påvist å være syk, og da mister alle mulighetene for en "normal" jul? 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en diskusjon om dette forleden dag. Vi ble tildels enige om at det sikkert er flere faktorer. Det ene er det du nevner. Men friske folk som ikke har hatt noen bekreftede nærkontakter har ingen grunn til å teste seg. Om de som er bekreftet har gjort riktig og holdt seg unna vil det ikke være mange nærkontakter. På grunn av tiltakene er det svært mange som ikke har fått de vanlige infeksjonene. 🙂 Vi og alle vi kjenner har vært påfallende friske, særlig de som arbeider i barnehage har aldri vært friskere denne tiden av året.

Skrevet

Jeg tror nok det er en del som vegrer seg for å ta en test, for da må de vel i karantene og være borte fra jobben. Det er utfordrende for mange akkurat nå. Ikke at viruset bryr seg.. Smitten kan jo fort eskalere i samfunnet hvis mange tenker sånn.

• Liker 4
Skrevet

Her jeg bor har det vært opptil 5-6 dagers ventetid på svar i det siste, da frister det kanskje ikke like mye å teste seg ved litt snufs i nesa lenger.. 

• Liker 4
Skrevet

Personlig er det fordi jeg testet meg ved første forkjølelse, den andre fikk jeg fra samboer som testet seg og fikk negstivt svar. Er heller ingen smitte i min kommune så blir jeg syk på nytt orker jeg sikkert heller ikke teste, kun hvis det blusser opp. 

• Liker 2
Skrevet

I vår kommune må barn i barnehagen også være hjemme om foreldrene skal teste seg, og ikke komme tilbake før testen er negativ. Er ganske sikker på at mange syke foreldre ikke orker å ha friske barn løpende rundt hjemme i en uke. 

• Liker 6
Skrevet

En påvist smittet fører til nærkontakter som skal testes. Så da er det vel naturlig at det blir færre nærkontakter som skal testes dersom færre får påvist smitte?

Jeg tror også at mange som får kun svake forkjølelsessymptomer på denne tiden av året tenker at det er helt naturlig med litt sår hals og slikt nå og ikke noe å bekymre seg for og dermed velger å ikke teste seg. Veldig synd for da sprer de masse smitte.

• Liker 4
Skrevet

Mange har nok testet negativt både to og tre ganger allerede. Da gidder man ikke teste seg når det kommer en liten forkjølelse. Mistenker også at mange kvier seg for å teste seg. Ungdommer som blir «skyld i» at hele trinnet må i karantene feks. Mange har vel fått med seg bygdedyret når andre har testet positivt, da er det bedre å la det være. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror det skyldes at mange har hatt den høst-influensaen og høst-forkjølelsen som gav like symptomer som korona. Den fikk veldig mange etter sommerferien, når barnehagene og skolene åpnet opp. Så nå tester færre seg fordi færre har symptomer. 

• Liker 2
Skrevet
Ukjent. skrev (15 minutter siden):

Mange har nok testet negativt både to og tre ganger allerede. Da gidder man ikke teste seg når det kommer en liten forkjølelse. Mistenker også at mange kvier seg for å teste seg. Ungdommer som blir «skyld i» at hele trinnet må i karantene feks. Mange har vel fått med seg bygdedyret når andre har testet positivt, da er det bedre å la det være. 

Veldig glad for å bo i Oslo, til tross for at smittefaren er relativt stor her. Det mumles sikkert litt om skyld her også, men det oppleves selvfølgelig mye verre på små steder hvor alle kjenner, eller vet hvem alle er.  

• Liker 4
Skrevet

Det store spørsmålet er jo om andelen av positive tester går opp eller er uforandret. Går det tallet opp er det jo ikke bra. Er det uforandret eller sågar går ned er det vel helt naturlig med mindre tester. Det er selvfølgelig andre faktorer som spiller inn på antall tester som nevnt over, men det er som sagt mindre viktig hvis smitten faktisk går ned.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at folk for det første ikke vil være i karantene i jula. For det andre kan det være den økende usikkerheten rundt testene som brukes (risikoen for falsk positiv), pluss at folk generelt tenker "jeg er bare forkjøla" om de våkner med litt sår hals om dagen og ellers er i fin form. Det er jo sesong for slikt nå, så gjerne folk "slapper mer av"

• Liker 3
Skrevet

Fordi man ikke har symptomer vel. Smitten går ned i takt med restriksjonen. Ganske enkelt. 

• Liker 1
Skrevet
RS_ skrev (17 timer siden):

Det store spørsmålet er jo om andelen av positive tester går opp eller er uforandret. Går det tallet opp er det jo ikke bra. Er det uforandret eller sågar går ned er det vel helt naturlig med mindre tester. Det er selvfølgelig andre faktorer som spiller inn på antall tester som nevnt over, men det er som sagt mindre viktig hvis smitten faktisk går ned.

FHI har svaret:
Andelen positive blant de testede økte fra 2,77 % i uke 46 til 2,92 % i uke 47.

Tipper årsaken er tiltakstrøtthet.

• Liker 3
Skrevet
Ukjent. skrev (På 28.11.2020 den 13.09):

Det er vel det som er - bare se på Alta med liste over antatt koronasyke som ble delt på sosiale medier, med oppfordring om å ringe politiet hvis man så disse menneskene ute i byen. Med navn, bilde og hele pakka. Og flere av dem har aldri avlagt positiv koronatest heller. 

Og så har folk forstått mekanismen: flere testes - flere positive prøver - mer restriksjoner. Hele tiden. Så de orker ikke mer.

• Liker 4
Gjest Sprettballen
Skrevet
Rant skrev (På 29.11.2020 den 6.53):

Fordi man ikke har symptomer vel. Smitten går ned i takt med restriksjonen. Ganske enkelt. 

Så enkelt er det vel ikke.

Her jeg bor er det i alle fall meldt om færre som tester seg,  samtidig som det er økende andel av mennesker som oppsøker fastlege med luftveisplager, og som altså burde vært testet.

Skrevet
Sprettballen skrev (Akkurat nå):

Så enkelt er det vel ikke.

Her jeg bor er det i alle fall meldt om færre som tester seg,  samtidig som det er økende andel av mennesker som oppsøker fastlege med luftveisplager, og som altså burde vært testet.

Hvorfor sender ikke legen dem til testing da?

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden):

Det må du nesten spørre legene om, for det sto det ingenting om i artikkelen jeg leste.

(For alt jeg vet kan de ha blitt sendt til testing, men når forkjølelsessymptomer øker i samfunnet generelt, øker også andelen som burde testes, og da er det rart at antallet som tester seg synker, samtidig som antallet med luftveisplager øker)

Endret av Sprettballen
Skrevet
3 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Og så har folk forstått mekanismen: flere testes - flere positive prøver - mer restriksjoner. Hele tiden. Så de orker ikke mer.

Og jeg skjønner en annen mekanisme:

Hvis vi slutter å teste, får vi færre (ingen) positive tester, men like mye smitte i omløp. Da mister vi vårt viktigste redskap til å kunne gjenvinne kontrollen. 

3 hours ago, ItchyBitchySpider said:

De blir sendt til testing. Men da kan det være for sent. Og det er svært uheldig at de kommer til fastlegekontoret. Jeg kjenner godt en allmennlege som nylig ble smittet av en slik pasient. 

• Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet

Når man sitter på hjemmekontor og ikke ser andre folk er det liten vits å teste seg. Når det heller ikke er smitte i nærområdet så er det enda mindre grunn til å teste seg.

• Opprett ny...