AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Jeg har slitt veldig mye med motivasjonen, og har tatt et friår for å jobbe fulltid, samt at jeg tok et friår hvor jeg tok et årsstudium. Disse to årene var altså midt inne i graden da jeg bare ikke orket mer av den krevende matten og fysikken samt det konstante presset med innleveringer 1-2 ganger hver uke i hvert fag, så totalt rundt 4-8 innleveringer ukentlig samt laber og diverse annet. Ble rett og slett drittlei. Dette er en integrert master (sivilingeniørgraden energi og miljø ved NTNU). Ligger nå an til å bruke minst 1,5 år lenger, men mest sannsynlig må jeg bruke 2 år lenger enn normert studietid på å bli helt ferdig. Er dette veldig dårlig? Vil jeg slite med å få jobb? Har helt middels karakterer, ligger rundt C/C+. Anonymkode: 07a34...462
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Nei, jeg ville bare forklart og lagt det frem som du gjør her. "Ung og ville gjøre noe annet en stund, før jeg avsluttet utdannelsen" Det forstår alle. Massevis av studenter tar et friår. Du blir jo ferdig og får den utdannelsen du skal ha. Anonymkode: ad473...c6c 4
Nuith Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 Jeg ville faktisk IKKE gått for "ung og ville gjøre noe annet en stund"-forklaringen, jeg ville rett og slett sagt at du tok pause fra studiene for å jobbe fordi du trengte pengene. I mine øyne gjør "ung og ville gjøre noe annet en stund" deg til en litt uberegnelig arbeidstaker - kanskje du har lyst til å bare ta en pause fra jobben om et år eller to også? Mens "trengte pengene" er et argument som nesten alle kjenner seg igjen i. Regner jo med at du satser på jobber der du trenger høy kompetanse, og da er det gjerne snakk om langvarig opplæring samt at du lett faller litt bakpå kunnskapsmessig dersom du tar en lengre pause fra jobb. Da er det ikke heldig å fremstå vinglete. 6
Fysikeren Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Jeg tror ikke du vil ha noe problem med å få jobb, men du kan kanskje ikke velge på øverste hylle. Jeg vet om folk som har brukt 8 år på ingeniør-bachelor og fått jobb. Ikke krem-jobb, men jobb.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 Jeg utsatte siv.ing.-studiet med ett år (ingen god grunn, ville bare ha et friår), men opplevde aldri at det ble brukt mot meg i jobbsammenheng. Jeg har fått de jobbene jeg har hatt lyst på. Anonymkode: 1f229...a24
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg utsatte siv.ing.-studiet med ett år (ingen god grunn, ville bare ha et friår), men opplevde aldri at det ble brukt mot meg i jobbsammenheng. Jeg har fått de jobbene jeg har hatt lyst på. Anonymkode: 1f229...a24 Utsatte som i begynte senere eller at du brukte et år lenger etter at du var igang? Anonymkode: 07a34...462
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Utsatte som i begynte senere eller at du brukte et år lenger etter at du var igang? Anonymkode: 07a34...462 Et pauseår midt i studiet. Anonymkode: 1f229...a24
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 Tja, jeg brukte 8 år på å ta siving. Har vært vanskelig for meg å få jobb, men det har nok like mye med andre faktorer å gjøre (lite relevant erfaring, skriver for dårlige søknader, for få jobber innenfor mitt felt, har C-snitt med et godt knippe D og E). Anonymkode: 4a0af...a11
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, jeg brukte 8 år på å ta siving. Har vært vanskelig for meg å få jobb, men det har nok like mye med andre faktorer å gjøre (lite relevant erfaring, skriver for dårlige søknader, for få jobber innenfor mitt felt, har C-snitt med et godt knippe D og E). Anonymkode: 4a0af...a11 NTNU? Anonymkode: 76ee9...28f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #10 Skrevet 28. november 2020 Hvis du har jobbet fulltid 1 år og tatt et årsstudium, så har du jo ikke noe hull i CV'en. Anonymkode: a9a38...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #11 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): NTNU? Anonymkode: 76ee9...28f Ja. Anonymkode: 4a0af...a11
Senci777 Skrevet 28. november 2020 #12 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Anonymkode: 4a0af...a11 Du skriver at det var få jobber innenfor ditt felt. Hvilken siv.ing retning gikk du?
Ze.Xhx Skrevet 28. november 2020 #13 Skrevet 28. november 2020 Hvis kandidaten ikke har veldig gode karakterer så kaller jeg ikke inn personer som bruker signifikant mer enn normert tid til intervju. Grunnen er at vi trenger folk som kan levere, det er derfor vi ansetter folk. Gode karakterer er viktig, men hvis kandidaten kan vise til relevant praksis i form av for eksempel hobby-programmering så teller dette veldig i positiv retning. Jeg har intervjuet en god del som har gode karakterer, men mangler totalforståelsen og da er de rett og slett ubrukelige. Som en sidekommentar kan jeg også nevne at veldig mange nyutdannede nå for tiden er veldig selvsentrerte og er mer opptatt av hva bedriften kan tilby dem enn hva de selv kan tilby bedriften. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå