Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9OkLxw/ungdommenes-brutale-voldskultur

Etter å ha lest dette, gjorde jeg meg noen tanker.

Hvorfor bortforklares den økende volden blant ungdommer med koronapandemi og stengte fritidsklubber? Jeg fikk med en gang assosiasjoner med den langvarige debatten om fritidsklubbene og ungdommene med minoritetsbakgrunn hvor fritidsklubbene fremstilles mildt sagt som livsnødvendige hvis ungdommer med minoritetsbakgrunn ikke skal ty til kriminalitet. Nå som fritidsklubbene trekkes igjen i en debatt om vold mellom ungdommer, er det nærliggende å tenke at det er hovedsakelig snakk om disse ungdommene.

En annen ting jeg lurer på er hvorfor VG ikke tar opp koblingen mellom voldelige samfunn med lav terskel å utøve vold i all slags konflikter mellom folk, spesielt ærerelaterte, og masseinnvandringen i Norge fra slike samfunn. Det betyr ikke at all vold kan forklares med denne type innvandring, men det er såpass omfattende at det kan ikke bare glemmes og avfeies.

En siste ting er - hva gjør storsamfunnet for å få slutt på denne volden? Hva er konsekvensene for ungdommene som ikke evner løse en konflikt på en ikke-voldelig måte? Som ikke evner etablere seg og få selvtillit uten å utøve grov vold mot andre? Er det foreldrene som svikter eller skolen? Begge to? Hva gjør politiet og politikerne? Kommer Norge bare til å sitte igjen og observere passivt slik det ble gjort med gjengene i Oslo som fikk etablert og vokst seg så store at selv politiet innrømmer at kontrollen er delvis mistet?

Kanskje må man se nærmere på behovet av flere terapeuter og psykiatere allerede på ungdomsskolen som kan fange opp de voldelige barna før de havner i fengsel?

Jeg håper alle foreldre her som leser og har tenåringer eller barn som nærmer seg tenårene, tar en prat med barna og følger med. Følger godt med.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Min er bare 2 år, men jeg gruer meg allerede til han er så stor at han skal ut på egne ting, uten at jeg kan passe på at han ikke blir banket til blods av en innvandrergjeng. Vet ikke hva mer jeg vil si om den saken, uten å bli kalt rasist og dømt nedenom og hjem. 

Husker selv jeg gikk i 10 klasse, da var det en eneste innvandrerfamilie på bygda jeg bodde i. En kveld jeg og ei venninne var ute og gikk, hoppet de fram på veien og la meg i bakken og sparket meg i hodet (to brødre) helt til venninna mi (som gikk på kampsport heldigvis) fikk overtaket og slo og jaga de bort. De løp hjem igjen, men plutselig kom faren ut og løp etter oss og sa han skulle banke oss. Vi nådde heldigvis hjem og fikk låst døra. 

Bortsett fra dette hadde jeg verdens tryggeste oppvekst, i en blendahvit bygd, som de kaller det nå til dags. Bortsett fra denne familien. Nå er de overalt, og jeg leser sånne saker som dette med en liten sønn i hus. Fortsatt får jeg ikke lov å ha mine meninger om dette uten å bli stemplet som rasist, og beskjed om å holde kjeft fordi "alle er ikke sånn". Vel, noen er det, og de burde ikke vært i flertall så vi som bor her fra før av skal føle oss utrygge.

Skrevet

Kulturberikelsen er berikende. Ikke klag.

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns det er helt merkelig at man ikke vet hvorfor dette har utviklet seg til å bli slik det er. Klart det er grunner, og det burde man vite nå etter såpass lang tid. Kommer disse ungdommene selv til orde med forklaringer? Er det grunner som av en eller annen grunn ikke blir offentligjort?

Vi leser om disse gjengene ofte. Og ingen av oss vet hva som har skjedd, vi har bare teorier og antagelser. Noe som ikke er særlig heldig for å få bukt med problemet.

Syns snart vi bør få vite grunnen til at disse gjengene har vokst frem. At noen snart tar et jævla ansvar, og ikke kommer med oppgulp som at det er mangel på fritidsklubber og "komplekst"

Please! 

• Liker 3
Gjest 123 eller noe
Skrevet
jabx skrev (7 minutter siden):

Kulturberikelsen er berikende. Ikke klag.

Da er det bedre å være kulturfattig altså! 

Gjest 123 eller noe
Skrevet
SoWhat? skrev (7 minutter siden):

Jeg syns det er helt merkelig at man ikke vet hvorfor dette har utviklet seg til å bli slik det er. Klart det er grunner, og det burde man vite nå etter såpass lang tid. Kommer disse ungdommene selv til orde med forklaringer? Er det grunner som av en eller annen grunn ikke blir offentligjort?

Vi leser om disse gjengene ofte. Og ingen av oss vet hva som har skjedd, vi har bare teorier og antagelser. Noe som ikke er særlig heldig for å få bukt med problemet.

Syns snart vi bør få vite grunnen til at disse gjengene har vokst frem. At noen snart tar et jævla ansvar, og ikke kommer med oppgulp som at det er mangel på fritidsklubber og "komplekst"

Please! 

De er rett og slett litt mer aggressive i væremåte enn vi er i norden. Man kan like greit kalle en spade for en spade. Etter hvert kom det flere innvandrere plutselig til skolen vår, og da var det store slåsskamper i skolegården, med belter o.l. hadde aldri sett det før, alle våre år på skolen. En somalisk jentegjeng sto alltid og hang midt i trappeoppganga vi måtte opp for å komme til klasserommet. De stoppa oss og skulle ha pengene våre, jeg sa nei og prøvde å komme meg forbi og da ble jeg "bitchslappa" og de meldte meg til rektor som rasist fordi jeg liksom hadde dytta dem. Har mange eksempler som dette fra mitt siste år på ungdomskolen da det plutselig kom et kjemperenn. 

På VGS var det ei pakistansk jente som overhørte meg (klasserom i samme etg) at noe skulle pakkes ned. Hun dro meg ut av klasserommet og trengte meg opp i et hjørne og sa jeg ALDRI skulle si pakkis igjen. Ørene har vegger, og hørte hun dette igjen, skulle hun drepe meg i Allahs navn. At jeg forklarte jeg hadde sagt ordet PAKKES, det gadd hun ikke høre på. Osv osv osv.... 

Skrevet (endret)
skruttveig skrev (6 minutter siden):

De er rett og slett litt mer aggressive i væremåte enn vi er i norden. Man kan like greit kalle en spade for en spade. Etter hvert kom det flere innvandrere plutselig til skolen vår, og da var det store slåsskamper i skolegården, med belter o.l. hadde aldri sett det før, alle våre år på skolen. En somalisk jentegjeng sto alltid og hang midt i trappeoppganga vi måtte opp for å komme til klasserommet. De stoppa oss og skulle ha pengene våre, jeg sa nei og prøvde å komme meg forbi og da ble jeg "bitchslappa" og de meldte meg til rektor som rasist fordi jeg liksom hadde dytta dem. Har mange eksempler som dette fra mitt siste år på ungdomskolen da det plutselig kom et kjemperenn. 

På VGS var det ei pakistansk jente som overhørte meg (klasserom i samme etg) at noe skulle pakkes ned. Hun dro meg ut av klasserommet og trengte meg opp i et hjørne og sa jeg ALDRI skulle si pakkis igjen. Ørene har vegger, og hørte hun dette igjen, skulle hun drepe meg i Allahs navn. At jeg forklarte jeg hadde sagt ordet PAKKES, det gadd hun ikke høre på. Osv osv osv.... 

Jeg så intervju med en somalisk jente som sa at det var mye vold blant dem fordi de var vant til å sloss om alt der de kom fra.

Men selv om alle har erfaringer, så blir det subjektivt og antagelser. Jeg skulle ønske det ble en ordentlig offentlig debatt om dette. Ingen vil ha det sånn! Jeg savner at noen tar ansvar og setter inn tiltak for å rydde opp! 

Endret av SoWhat?
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Ja, de kan ikke fortsette sånn når de kommer hit, bare fordi de er vant med det. Kanskje verdenslederene heller burde fokusert på å gjøre det levelig for innvandrerne hjemme hos seg selv, framfor denne integreringen? Det går ikke an å blande så mange forskjellige kulturer. Har de ikke hjemlengsel og savner landet sitt? Det hadde jeg gjort iallfall. 

Opplever flere kunder i butikken jeg jobber fra afrikansk og midtøstens opprinnelse, klager fordi norske folk er så innesluttet, det er for kaldt og mørkt her og de ikke får nok d-vitamin, derfor føler de seg sure. Så ja..

Skrevet

Jeg kan huske tilsvarende advarsler om konsekvenser av nedstengelser av ungdomsklubber da jeg selv vokste opp. Statistikken rundt ran og vold var verre den gang enn de siste par tiårene. Men samtidig som det ble færre fritidsklubber i bydelene, falt også tallene for ran og vold.

Mitt inntrykk er at ungdomskullene generelt sett blir stadig mindre voldelige. De er generelt sett mindre fysisk aktive enn tidligere generasjoner som følge av at den teknologiske utviklingen gir dem diverse innretninger som gjør at de blir stadig mer sittende foran en skjerm. De er mer vant til at aktiviteter de deltar i organiseres av voksne, så de er ikke like ivrige på å finne på noe utendørs selv. De virker også mer fysisk passifisert av mer fokus mot mobbing og alle mulige kampanjer til forsvar for svake grupper i samfunnet.

Samtidig var det før mer av en norm om at en slåsskamp er over når en av partene ligger på bakken. Man skulle liksom ikke slå noen som ligger nede. Delvis har framveksten av MMA endret på det. Innvandrere med andre holdninger bidrar til å endre på det, og det samme gjør den massive innflytelsen vi får fra amerikansk underholdningsindustri med dens gangsta-rap og voldsfilmer.

Skrevet
skruttveig skrev (23 timer siden):

Ja, de kan ikke fortsette sånn når de kommer hit, bare fordi de er vant med det. Kanskje verdenslederene heller burde fokusert på å gjøre det levelig for innvandrerne hjemme hos seg selv, framfor denne integreringen? Det går ikke an å blande så mange forskjellige kulturer. Har de ikke hjemlengsel og savner landet sitt? Det hadde jeg gjort iallfall.

Problemet er at det er vanskelig å gjøre forholdene bedre der de kommer fra. Kulturen i seg selv er ofte direkte avskyelig, og det kan ta mange generasjoner å endre inngrodde kulturmønstre.

Så vi ender opp med å importere forkastelig kultur hit i stedet.

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Ja det er vel lettere å ødelegge et nytt land ennå prøve å redde det de kom fra. 

Skrevet

"volden følger ikke noe mønster i etnisitet eller lignende, forteller politiet"

Det sitatet fikk vist verken TS eller andre som har svart med seg.

• Liker 3
Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (På 28.11.2020 den 12.09):

Please! 

Vi kjenner til det statistiske i dette  problemet siden 50-tallet, men jeg tror du lett kan gå tilbake til langt før det.  og det er ikke nødvendigvis knyttet til populasjonstetthet. Dette var ett problem i bygder også. Vi må huske at noen av grunnen til det virker som problemet har vokst, er at nyheter sprer seg fortere og lengre enn det gjorde før, og nyhetsbildet krever mer nyheter nå, enn det gjorde før. 

Vi har sett at det lettes at der er større kontakt mellom voksne og ungdom. Derfor fokuset på ungdomsklubber: ett områder der ungdom får være ungdom innenfor ett videre regelsett enn blant familie, og der man blander de ulike gruppene. 

Men jeg tror ikke vi på noe tidspunkt har vært i nærheten av en spesifikt svar.  Bølgene går mellom "Man er individuelt ansvarlig for våre liv" og "Samfunnet har ett behov for å forme samfunnsdeltagerene. " og med sånne spissinger, så er det vanskelig å bygge forståelse for en reell løsning.  

Endret av Druid
  • Liker 1
Skrevet
GaiusMarius skrev (På 30.11.2020 den 7.43):

"volden følger ikke noe mønster i etnisitet eller lignende, forteller politiet"

Det sitatet fikk vist verken TS eller andre som har svart med seg.

Volden følger nok kultur. Men jeg vil gjerne se politiets tallmateriale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...