Gå til innhold

Barn og penger - er jeg gnien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest flere tråder her inne som handler om julegavesummer o.l, og sitter med en følelse av å være skikkelig gnien og smålig. Mine får gave til bursdag og jul til ca 1000 kr hver. De fikk sin første tlf, men senere tlf har de spart til selv. Det samme må de gjøre om de vil ha f.eks egne I-pads eller andre duppeditter. Pengegaver til konfirmasjon har blitt spart/skal spares til sertifikat (etter at de har kjøpt seg en ønsket ting). Altså får de på en måte sertifikatet i konfirmasjonsgave fra familie og venner. Vet at noen av klassevennene har fått alle disse pengene til fri bruk. De må også jobbe eller bidra med dugnad for å samle inn penger til skoleturer (vgs) o.l. Hører at flere foreldre bare har betalt inn hele summen for sitt barn. Jeg har ikke verdens romsligste økonomi, men hadde hatt råd til å gi dem noe mer enn jeg gjør. At jeg likevel velger å gjøre det slik, er fordi jeg mener at det er bra i det lange løp. Jeg ønsker at de skal forstå at ikke alt kommer rekende på ei fjøl, men også at de skal oppleve gleden av å kunne unne seg noe de har jobbet for. Det er også viktig at jeg skal kunne følge opp alle tre, og har måttet legge lista deretter med førstemann.. De får selvsagt vanlige ting som klær, utstyr, fritidsaktiviteter, noe lommepenger osv! I tillegg ønsker jeg å ha en buffer, noe jeg ikke hadde kunnet spart til om jeg hadde brukt mye mer. Altså, de klager ikke, men hadde nok ikke sagt nei til dyrere ting heller😉 Er jeg gnien, eller er det flere som gjør det på ca samme måte?

Anonymkode: 775a5...646

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1000 kr er nok. Jeg syntes det er ille om barn forventer mange tusen i gave. Til jul er det jo heller ikke den eneste gaven som skal gis. 

Noen i klassen til gutten min får iPhone 12 og nå vil han ha en. De er 8...   det er helt sinnsykt. Jeg ville ikke kjøpt det til meg selv en gang. Fordi jeg ikke syntes en tlf trenger å koste så mye. 

Anonymkode: 1f60f...5bc

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor spør du om du er gnien? Når det eneste du forteller om er hvor bra det du gjør er og hvor skadelig det er å ikke være «gnien»? 

Er forresten helt enig med deg, mener det er sunnere å måtte jobbe litt for ting og å få en forståelse av verdien av penger. 

Anonymkode: 08160...18c

• Liker 8
Skrevet

Neida.

Vi gir ganske mye mer til vårt barn, men vi har bare en - og liten familie.

Hadde han fått endel gaver fra andre hadde vi nok jekket ned på egenbruk.

Vi bruker for mye synes jeg, men ellers i året må han spare til alt av leker med å hjelpe med oppvask osv. 

Han er 7 nå, har spart egne penger siden 3årsalder. 

Anonymkode: 0ff96...b2c

• Liker 1
Skrevet

Altså mine foreldre var likedan, selvsagt ble jeg veldig flink med penger etterhvert. Men sitter fortsatt på følelsen av at de var/er gniene når jeg feks ser min manns foreldre.. Greit nok når de er barn/ungdom men ikke fortsett samme greia når de er voksne og viser at de er flinke med penger er mitt råd til deg.

Anonymkode: b2c6a...fcc

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

1000 kr er nok. Jeg syntes det er ille om barn forventer mange tusen i gave. Til jul er det jo heller ikke den eneste gaven som skal gis. 

Noen i klassen til gutten min får iPhone 12 og nå vil han ha en. De er 8...   det er helt sinnsykt. Jeg ville ikke kjøpt det til meg selv en gang. Fordi jeg ikke syntes en tlf trenger å koste så mye. 

Anonymkode: 1f60f...5bc

Det kommer jeg ikke til å kjøpe til meg selv engang. Gidder ikke betale noen ekstra tusenlapper, bare for det dumme kamraet. Skal kjøpe noe som er holdbart i så mange år som mulig, uten alt det ekstra jeg ikke trenger.

Skrevet

Mine får også julegaver/bursdagsgaver til max 1000kr, men både jeg og far tjener bra, så står ikke på det. Men vil virkelig ikke skjemme de bort, men være realistiske. Eldstegutten på 10 år ønsker seg ny iPad, da får han 1000kr fra meg, 1000 fra far (vi er skilt), så må han spare 1000kr selv. Han får 75kr i uka i lommepenger, så han må spare en stund, og det mener jeg er en viktig læring. Han har spart 500kr fra forrige bursdag i tilegg. Kan ikke få alt man peker på i alle fall, det må jobbes også.

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir jule- og bursdagsgaver til mine til en verdi av ca 500. Litt mer om det er noe spesielt. Synes det er helt greit.

Anonymkode: 1086e...afe

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine gjorde det på samme måte, og jeg lærte mye av det og er glad for det i dag. Men husker jeg plutselig fikk 1000 kr for å ha med i lommepenger på klassetur, sånn helt ut av det blå. Det var den eneste gangen jeg fikk noe ekstra, og det var stort. Jeg har derfor falt for fristelsen til å gjøre sånt litt flere ganger med mitt barn (men derfor er det nok ikke fullt så stort for henne). Men ikke hvert år. For det meste må hun også spare selv hvis hun ønsker seg noe dyrt eller vil ha noe utenom jul og bursdag.

Hun får litt dyrere gaver enn 1000 kr da, men hun får gjerne ting i gave som vennene hennes får utenom. Hun blir heldigvis glad for det likevel. :)

Anonymkode: 99111...d32

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du er gnien. 1000 kroner er maks her også, men i år er budsjettet vårt 500 per barn. Å ønske seg ting er jo fint, men det er viktig å lære seg at man ikke alltid kan få det de ønsker seg også. 

Anonymkode: 1eff7...62a

Skrevet

Men hva får du for 1000kr i dag da? En litt kul genser ligger kanskje rundt den prisen. Jeg kjøper ofte ting som koster litt til bursdager og jul. Er ikke alt ungene kan klare og spare seg til selv. Til siste bursdagen til sønnen kjøpte jeg sykkel(9000),men det er en solid bruksting som blir brukt masse hver dag. Hadde ikke kjøp en haug med dill for samme summen. Så har det kanskje litt med hvor stor familie man har da. Vi er ikke så mange, så blir nok at man kompenserer litt. 

Anonymkode: fdc7d...5f6

• Liker 1
Skrevet

Hva vil du ha til svar egentlig ? Du forteller jo kun om det du mener er rett

Anonymkode: ef8f1...768

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke du er gnien. Vi har godt råd og gir maks 500 i julegave. Ungene er fortsatt små, mulig summen øker etterhvert som kravene blir større. Eldste barnet fikk ikke julegave fra oss de to første årene. Fikk mange pakker uansett. 

enig i at barn har godt av å lære seg å spare til ting. Kommer nok til å spandere førekort på ungene, men konfirmasjonspengene kommer ikke å være til fri benyttelse uansett. De bør spares til noe holdbart, ikke dyre mobiler eller merkeklær. 

Anonymkode: 23f8f...eb4

Skrevet

1 000 kroner er mer enn nok! 1̴̡̡̨̢̧̨̡̢̨̡̢̨̡̢̡̡̨̡̢̢̨̧̡̢̡̛̛̛̼̝͓̰̲̦̞͍̳͇̹̺͇͚̩̝̩͚̝̱͖͎̗̲͉̰̼͈̻̣̻͕̠͍͔͇̻̪̦͇̗̺̱̤͎͚̫̘͉͍̰̘͔̤̤͕̪̦̪̝̭̯͙͓̭̟̪͉͚̭̘̗̥̹̹̭͙͉̻̯̹̝͎̞̫̤̠̲͕̤̖̭̲̳̱̣͖̯͙̩̠̤͚͖͙̝͇͕̟̯̣͙̭̠̭̙̯͚̟̞̲̖̞͖͈̝͓̖̥͖̮̻̼̜̹̝̖͚̠̪̘̣̫̹̗̺̫̪̣̭͍̘͓̪̝͕͍̺͙͖̞͍̠̮͔͕̥̮̞̻̲̬̙̘͉͎͔̟͈̭̦̲̞̦̰̻̫͙͎͙̩͇̩͍̣̭̹͚͖̲͓̜͈̠̰̤͙̼̻̙̺͖̲̹̹̦̳̞̯͈̫͈͙͎͖͓̱̟͎̹̟̣̝̲̦̭̺͖̻̩̞͍̲̜̤̂̐͌̇̅̋̂̇͊̇̽͒͐͊͒̀̃̇͂̽̐͊́̅͐̉͆̏̌͒̿̈́̊̈́̉̉̀̽̀̐́͛̓̌̔̈́͒̇͌̅͆̓̈́̏̒͑͆̒͑̄̽́̄̀̄͗̉̉͛̀̉͑̆͐̋̈́̿̽̈́͆̑̓̌̈́̄̔̾͑̈́̐̾͋̊̀̒̋̕͘͘̕̚͘͘̕̕͜͜͜͜͜͜͜͜͜͠͠͝͝͝͝͠͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅ1̷̢̢̨̛̛̛̛̛̛̛̭̗͖͉̳͍̦̥̬̮̤̺̙̗̜̘̹̹̯̘͓̜̼̯͓͚͕̊̓̀̀̉̌̑̄̿̒̑̒͗́̿̎̈̏̈́̓̽̆̑̊͌̑̊̍̋̈́͊̏͒̓͐́̐̌̀͂͆͗̍̅̉̆̀̉͂̈́̈́̈́͑̓̓̎̊͋̅̑̀̈͑̓̔̈̏̉̑́̽͛̎͐̃͑͂̉̿͌̈̓̈̈́͋̌̄̃̈́̋̓͗͒͗̍͐̓̍̂̂̃̒̅̓̓̋̋̏̍̍̒͋͐̏̾̈́̔͌̉̃̑̉̃͊͌̃̂̒͐́̀̐̉͆̽͊́̄̾̍̓̾͌͗̕͘̕̚̚͘̚̚͜͠͝͝͝͝͝͠͠͝͠͝1̷̢̢̧̨̨̨̡̢̢̢̧̨̨̢̢̨̢̨̢̨̨̧̢̢̢̢̧̨̧̨̧̩̘͎͕̳͈͚̪͍̰̣̖̪̣̹͇̤̠̲̟̪̟̻̼̦̙̫̺̫̳͙̞͍̺̭͍͙̜̞̼̭͖̟̫͔̼̙̭͉̺̞̞̫̺̯̠̺̟͎̯̹̯̪͈̤̻̟͔̩̰̹̲̗̜̹̦̝̹͇̤̬̙̘͇͚̤͕̣̙̘̭̘̰̳̦͎͉̪̤̲̹͇̗͖͔͖̯̘̳̹͔̰͙̱̮̭̻͔͕̝̯̻͎̫̝͈̬̼̫̲̖͈͇̹͎̻̘̞̜̘̟̲̜̹̝̙͕̙̥̝̣͔̟͚̜̩͚̟̗̣͕͍̰̜͓̙͎͚̼̭̹̟͕̺͔̞̱͚͍̘̪̥̟̪̯̱̰̟̥͉̪̪͉̗̰̹͉̭̞͍͙̣̌̆̀̀̈͒͒̽̓̀̐͐̃̽̈́̉̃́̽̏̓̾̉͛̉̀̀͋͜͜͜͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅͅ0̷̢̢̨̡̧̨̡̰̘̜̤̬̫̰͍͈͕̰͔̜̗͕͇̮̭̜̦̘̲̱̤̬̳͔̹̩̹͙̯͎̤͍̪̣̫͖̹͍̣̣̣̜̝͔̺͍̗̘̘̭͎̟̣͚̩̯̬͓͎̖̱̳̬͑̉͒̑̂̈́̈́̀͑͐̇̈́̇͒̎̚̚͜ͅͅͅͅͅ1̴̡̡̨̢̧̨̡̢̨̡̢̨̡̢̡̡̨̡̢̢̨̧̡̢̡̛̛̛̼̝͓̰̲̦̞͍̳͇̹̺͇͚̩̝̩͚̝̱͖͎̗̲͉̰̼͈̻̣̻͕̠͍͔͇̻̪̦͇̗̺̱̤͎͚̫̘͉͍̰̘͔̤̤͕̪̦̪̝̭̯͙͓̭̟̪͉͚̭̘̗̥̹̹̭͙͉̻̯̹̝͎̞̫̤̠̲͕̤̖̭̲̳̱̣͖̯͙̩̠̤͚͖͙̝͇͕̟̯̣͙̭̠̭̙̯͚̟̞̲̖̞͖͈̝͓̖̥͖̮̻̼̜̹̝̖͚̠̪̘̣̫̹̗̺̫̪̣̭͍̘͓̪̝͕͍̺͙͖̞͍̠̮͔͕̥̮̞̻̲̬̙̘͉͎͔̟͈̭̦̲̞̦̰̻̫͙͎͙̩͇̩͍̣̭̹͚͖̲͓̜͈̠̰̤͙̼̻̙̺͖̲̹̹̦̳̞̯͈̫͈͙͎͖͓̱̟͎̹̟̣̝̲̦̭̺͖̻̩̞͍̲̜̤̂̐͌̇̅̋̂̇͊̇̽͒͐͊͒̀̃̇͂̽̐͊́̅͐̉͆̏̌͒̿̈́̊̈́̉̉̀̽̀̐́͛̓̌̔̈́͒̇͌̅͆̓̈́̏̒͑͆̒͑̄̽́̄̀̄͗̉̉͛̀̉͑̆͐̋̈́̿̽̈́͆̑̓̌̈́̄̔̾͑̈́̐̾͋̊̀̒̋̕͘͘̕̚͘͘̕̕͜͜͜͜͜͜͜͜͜͠͠͝͝͝͝͠͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅ1̷̢̢̨̛̛̛̛̛̛̛̭̗͖͉̳͍̦̥̬̮̤̺̙̗̜̘̹̹̯̘͓̜̼̯͓͚͕̊̓̀̀̉̌̑̄̿̒̑̒͗́̿̎̈̏̈́̓̽̆̑̊͌̑̊̍̋̈́͊̏͒̓͐́̐̌̀͂͆͗̍̅̉̆̀̉͂̈́̈́̈́͑̓̓̎̊͋̅̑̀̈͑̓̔̈̏̉̑́̽͛̎͐̃͑͂̉̿͌̈̓̈̈́͋̌̄̃̈́̋̓͗͒͗̍͐̓̍̂̂̃̒̅̓̓̋̋̏̍̍̒͋͐̏̾̈́̔͌̉̃̑̉̃͊͌̃̂̒͐́̀̐̉͆̽͊́̄̾̍̓̾͌͗̕͘̕̚̚͘̚̚͜͠͝͝͝͝͝͠͠͝͠͝1̷̢̢̧̨̨̨̡̢̢̢̧̨̨̢̢̨̢̨̢̨̨̧̢̢̢̢̧̨̧̨̧̩̘͎͕̳͈͚̪͍̰̣̖̪̣̹͇̤̠̲̟̪̟̻̼̦̙̫̺̫̳͙̞͍̺̭͍͙̜̞̼̭͖̟̫͔̼̙̭͉̺̞̞̫̺̯̠̺̟͎̯̹̯̪͈̤̻̟͔̩̰̹̲̗̜̹̦̝̹͇̤̬̙̘͇͚̤͕̣̙̘̭̘̰̳̦͎͉̪̤̲̹͇̗͖͔͖̯̘̳̹͔̰͙̱̮̭̻͔͕̝̯̻͎̫̝͈̬̼̫̲̖͈͇̹͎̻̘̞̜̘̟̲̜̹̝̙͕̙̥̝̣͔̟͚̜̩͚̟̗̣͕͍̰̜͓̙͎͚̼̭̹̟͕̺͔̞̱͚͍̘̪̥̟̪̯̱̰̟̥͉̪̪͉̗̰̹͉̭̞͍͙̣̌̆̀̀̈͒͒̽̓̀̐͐̃̽̈́̉̃́̽̏̓̾̉͛̉̀̀͋͜͜͜͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅͅ0̷̢̢̨̡̧̨̡̰̘̜̤̬̫̰͍͈͕̰͔̜̗͕͇̮̭̜̦̘̲̱̤̬̳͔̹̩̹͙̯͎̤͍̪̣̫͖̹͍̣̣̣̜̝͔̺͍̗̘̘̭͎̟̣͚̩̯̬͓͎̖̱̳̬͑̉͒̑̂̈́̈́̀͑͐̇̈́̇͒̎̚̚͜ͅͅͅͅͅ1̴̡̡̨̢̧̨̡̢̨̡̢̨̡̢̡̡̨̡̢̢̨̧̡̢̡̛̛̛̼̝͓̰̲̦̞͍̳͇̹̺͇͚̩̝̩͚̝̱͖͎̗̲͉̰̼͈̻̣̻͕̠͍͔͇̻̪̦͇̗̺̱̤͎͚̫̘͉͍̰̘͔̤̤͕̪̦̪̝̭̯͙͓̭̟̪͉͚̭̘̗̥̹̹̭͙͉̻̯̹̝͎̞̫̤̠̲͕̤̖̭̲̳̱̣͖̯͙̩̠̤͚͖͙̝͇͕̟̯̣͙̭̠̭̙̯͚̟̞̲̖̞͖͈̝͓̖̥͖̮̻̼̜̹̝̖͚̠̪̘̣̫̹̗̺̫̪̣̭͍̘͓̪̝͕͍̺͙͖̞͍̠̮͔͕̥̮̞̻̲̬̙̘͉͎͔̟͈̭̦̲̞̦̰̻̫͙͎͙̩͇̩͍̣̭̹͚͖̲͓̜͈̠̰̤͙̼̻̙̺͖̲̹̹̦̳̞̯͈̫͈͙͎͖͓̱̟͎̹̟̣̝̲̦̭̺͖̻̩̞͍̲̜̤̂̐͌̇̅̋̂̇͊̇̽͒͐͊͒̀̃̇͂̽̐͊́̅͐̉͆̏̌͒̿̈́̊̈́̉̉̀̽̀̐́͛̓̌̔̈́͒̇͌̅͆̓̈́̏̒͑͆̒͑̄̽́̄̀̄͗̉̉͛̀̉͑̆͐̋̈́̿̽̈́͆̑̓̌̈́̄̔̾͑̈́̐̾͋̊̀̒̋̕͘͘̕̚͘͘̕̕͜͜͜͜͜͜͜͜͜͠͠͝͝͝͝͠͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅ1̷̢̢̨̛̛̛̛̛̛̛̭̗͖͉̳͍̦̥̬̮̤̺̙̗̜̘̹̹̯̘͓̜̼̯͓͚͕̊̓̀̀̉̌̑̄̿̒̑̒͗́̿̎̈̏̈́̓̽̆̑̊͌̑̊̍̋̈́͊̏͒̓͐́̐̌̀͂͆͗̍̅̉̆̀̉͂̈́̈́̈́͑̓̓̎̊͋̅̑̀̈͑̓̔̈̏̉̑́̽͛̎͐̃͑͂̉̿͌̈̓̈̈́͋̌̄̃̈́̋̓͗͒͗̍͐̓̍̂̂̃̒̅̓̓̋̋̏̍̍̒͋͐̏̾̈́̔͌̉̃̑̉̃͊͌̃̂̒͐́̀̐̉͆̽͊́̄̾̍̓̾͌͗̕͘̕̚̚͘̚̚͜͠͝͝͝͝͝͠͠͝͠͝1̷̢̢̧̨̨̨̡̢̢̢̧̨̨̢̢̨̢̨̢̨̨̧̢̢̢̢̧̨̧̨̧̩̘͎͕̳͈͚̪͍̰̣̖̪̣̹͇̤̠̲̟̪̟̻̼̦̙̫̺̫̳͙̞͍̺̭͍͙̜̞̼̭͖̟̫͔̼̙̭͉̺̞̞̫̺̯̠̺̟͎̯̹̯̪͈̤̻̟͔̩̰̹̲̗̜̹̦̝̹͇̤̬̙̘͇͚̤͕̣̙̘̭̘̰̳̦͎͉̪̤̲̹͇̗͖͔͖̯̘̳̹͔̰͙̱̮̭̻͔͕̝̯̻͎̫̝͈̬̼̫̲̖͈͇̹͎̻̘̞̜̘̟̲̜̹̝̙͕̙̥̝̣͔̟͚̜̩͚̟̗̣͕͍̰̜͓̙͎͚̼̭̹̟͕̺͔̞̱͚͍̘̪̥̟̪̯̱̰̟̥͉̪̪͉̗̰̹͉̭̞͍͙̣̌̆̀̀̈͒͒̽̓̀̐͐̃̽̈́̉̃́̽̏̓̾̉͛̉̀̀͋͜͜͜͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅͅ0̷̢̢̨̡̧̨̡̰̘̜̤̬̫̰͍͈͕̰͔̜̗͕͇̮̭̜̦̘̲̱̤̬̳͔̹̩̹͙̯͎̤͍̪̣̫͖̹͍̣̣̣̜̝͔̺͍̗̘̘̭͎̟̣͚̩̯̬͓͎̖̱̳̬͑̉͒̑̂̈́̈́̀͑͐̇̈́̇͒̎̚̚͜ͅͅͅͅͅ0̵̡̧̢̨̡̨̧̡̡̢̨̡̡̧̡̨̢̡̢̧̢̨̢̡̧̨̛̣̺̙̠͔͇̠͇̜̘̬̩͓̭̳͔̭͇̻̞̥̞̘̬̮̩̟̭̹̫͍͙̙̰͇̳͙̠̝̤̰͎̰̦͓̳͔̥͕͔̞̖̙̯̤͕̹͈̗͉̻̜̭̣̱͕̠̫̠̣͇͙̘̥͓̦̠͇̤̲͉̖̳͕͓̜̬͍͖̻͔͖̜̪̲͇͈͚̠̩͖̣̼̹̮̼̺͕̻̰̲̙̳̱͓͚̯̗͎̦̭̺͍̫̪̤̤̟̜̲̣̼̥̱̣̙̝͓̝̟̜̯̗̤͙̺̣̫̯͖̱̺̝͉̣͙̻̜̪͎̘̥͇̭̩̞̠̲͕̪̙̝̗̯͓̫̭̻͖͓̤̭̗̤͈̘̫͎̹̺͚̣͇̞̜̰̱̝͈̞̍̇̔̾͌̊̊̏̓̄̀͒̀̀̎͌͋͐́̎̽̽͗̔̃̒̐̓̾͛̓̃͂̌́̀̀̈́̈́̽̔̉̌̃̿̓̋́͋̏͑̔̇̎̌̃͐͛͂͋͗̐̏̎̀͂̍̋̽͒͗͊̄̋̋̆̐̽̇́͂̒̅̂̓̂̂̾̇̈́͛͘͘̚̚̚͘͜͜͜͜͜͜͜͝͠͝͝ͅͅͅͅͅͅ0̵̡̡̧̡̡̨̧̧̢̡̢̢̨̡̧̡̰͖̖͚̲̗̦̗̥̜͕̝̩͎̼̗͍͉̗̰͉̩̪͇̞̦̣͔̰̤͖̬̠̟̯̱̟̳͔̳̞̞̟̠̪͖̥̝͕̞̯͙͉̳̫̯͇̝̹̳̹̰͎͕͔̩̺͓̻̬͙̰̟̗̘̫͉̟̪͎̮̪̦̺͈͉̖̳͇͍̮̲̰̹͚̰̜̻̥̮̳̞̘̖͓̞̻̥̭̲͎͓̯̤͍̯̮̖̮̬̞͓͕̲̠̼̰͖̖͓̱̖̦͈͔͈̼͍̥̙̗̣̞͓͙̮̤̺͕̪͉͖̙̞̜̹̩̙̹̬̯͕̪̝̳̩͖͚̟͉̼̬̳͖̬̟̬̐̏̈́͗̂̎̊͑̀͑̏͒͋͋̈́̓͂͛͌̓͛̀͆̐̈́͗͆̈́̄͐̈́̒̾̀̂͐́͘̚͜͜͜͜͜͜͜͝͝ͅͅͅͅͅͅ1̴̨̛̛͎̠͔͉̦͓̩͖̲̼͎̭̩͕̲̯̈́̓̀̎̋͋̂́́́͂͑̆̀͆͗̓̊͂̏͊͂̀̿͋͘͜͝͝1̸̨̢̧̢̧̨̡̢̨̡̡̧̢̨̢̢̨̦͍̯̥̩̬̹̺̰̳͓̭͓̹̻̳̠̣̖̤̟͈̠̻̗̲̻͚̫̩͚̲̥̻͉̩͙͈̯̰̹͎̪̼̣͎̩̗̣̤̠͇͓̜͕̼̩͚̫͕̮͖̼̙͍͚̹͖͎̥͚͈̯͇͉͚̻͖͎͎̲͙̳̺͓͔̖͓̻̱͔̣͙̪̞̺̗̲̘̟͓̦͙̤̟̖̦͔͖̹̰͎̮͍͇̮̥̜͉͇͕͇͎̣̗̦̰͈̗̝̝̣̞̼͈͍̤̪̣͚̩͍̱̫͔̪̖͕̯̹̱̻̫͇̙͔̗͎̯̥̤̖͕͕̤̠͔͇̳̻̲̞͕̮̼̖̦̜͍̠̙̭̼͕̬̼̙̝̓̇̀̋̆̇͂̉̀̿̈́͛͑̓͒̉̉͆̽͆̀̒̈́̑̀͐̐̏̄̎͊̔̈́͗̀̓͗̃̐̀̓͛̏́̿̍̽́̂́̎̂̈́́̓̾͆̊͐̄͋͊̋͛̎͋͐̌̐̂̔́͐̌̓̏̉͛̈́̀̊̉̀̀̑͗̅̈́̄͗̈́͐͐̐̌͂̾͆͘̚͘͘̚̚̕͜͜͜͜͜͜͝͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅ1̷̛̛͑̋̓͛̑̈́̃̋͑͌͊̈́́̒̎͋̋̊̀̋̎͌͌̈͛͛͋̎̓̈̉͑͆̂́̈̒́̅̒́̇̒͆̈́̊̍̊̄̐̆̂̀̈̀̔͋̈́̿͂̎̆̀͊̀̒͆̔̐̐̋̓̑̅̿̋̈̐̓̓̒̍̅̏̌̆̒̓̌̾̇̀͐̈́̂̉͐͛͋̾̋̎̍̄̃̒̂̉̊̚̚̕̚͘̚̚̚̚͝͠͠1̴̡̡̨̢̧̨̡̢̨̡̢̨̡̢̡̡̨̡̢̢̨̧̡̢̡̛̛̛̼̝͓̰̲̦̞͍̳͇̹̺͇͚̩̝̩͚̝̱͖͎̗̲͉̰̼͈̻̣̻͕̠͍͔͇̻̪̦͇̗̺̱̤͎͚̫̘͉͍̰̘͔̤̤͕̪̦̪̝̭̯͙͓̭̟̪͉͚̭̘̗̥̹̹̭͙͉̻̯̹̝͎̞̫̤̠̲͕̤̖̭̲̳̱̣͖̯͙̩̠̤͚͖͙̝͇͕̟̯̣͙̭̠̭̙̯͚̟̞̲̖̞͖͈̝͓̖̥͖̮̻̼̜̹̝̖͚̠̪̘̣̫̹̗̺̫̪̣̭͍̘͓̪̝͕͍̺͙͖̞͍̠̮͔͕̥̮̞̻̲̬̙̘͉͎͔̟͈̭̦̲̞̦̰̻̫͙͎͙̩͇̩͍̣̭̹͚͖̲͓̜͈̠̰̤͙̼̻̙̺͖̲̹̹̦̳̞̯͈̫͈͙͎͖͓̱̟͎̹̟̣̝̲̦̭̺͖̻̩̞͍̲̜̤̂̐͌̇̅̋̂̇͊̇̽͒͐͊͒̀̃̇͂̽̐͊́̅͐̉͆̏̌͒̿̈́̊̈́̉̉̀̽̀̐́͛̓̌̔̈́͒̇͌̅͆̓̈́̏̒͑͆̒͑̄̽́̄̀̄͗̉̉͛̀̉͑̆͐̋̈́̿̽̈́͆̑̓̌̈́̄̔̾͑̈́̐̾͋̊̀̒̋̕͘͘̕̚͘͘̕̕͜͜͜͜͜͜͜͜͜͠͠͝͝͝͝͠͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅ1̷̢̢̨̛̛̛̛̛̛̛̭̗͖͉̳͍̦̥̬̮̤̺̙̗̜̘̹̹̯̘͓̜̼̯͓͚͕̊̓̀̀̉̌̑̄̿̒̑̒͗́̿̎̈̏̈́̓̽̆̑̊͌̑̊̍̋̈́͊̏͒̓͐́̐̌̀͂͆͗̍̅̉̆̀̉͂̈́̈́̈́͑̓̓̎̊͋̅̑̀̈͑̓̔̈̏̉̑́̽͛̎͐̃͑͂̉̿͌̈̓̈̈́͋̌̄̃̈́̋̓͗͒͗̍͐̓̍̂̂̃̒̅̓̓̋̋̏̍̍̒͋͐̏̾̈́̔͌̉̃̑̉̃͊͌̃̂̒͐́̀̐̉͆̽͊́̄̾̍̓̾͌͗̕͘̕̚̚͘̚̚͜͠͝͝͝͝͝͠͠͝͠͝1̷̢̢̧̨̨̨̡̢̢̢̧̨̨̢̢̨̢̨̢̨̨̧̢̢̢̢̧̨̧̨̧̩̘͎͕̳͈͚̪͍̰̣̖̪̣̹͇̤̠̲̟̪̟̻̼̦̙̫̺̫̳͙̞͍̺̭͍͙̜̞̼̭͖̟̫͔̼̙̭͉̺̞̞̫̺̯̠̺̟͎̯̹̯̪͈̤̻̟͔̩̰̹̲̗̜̹̦̝̹͇̤̬̙̘͇͚̤͕̣̙̘̭̘̰̳̦͎͉̪̤̲̹͇̗͖͔͖̯̘̳̹͔̰͙̱̮̭̻͔͕̝̯̻͎̫̝͈̬̼̫̲̖͈͇̹͎̻̘̞̜̘̟̲̜̹̝̙͕̙̥̝̣͔̟͚̜̩͚̟̗̣͕͍̰̜͓̙͎͚̼̭̹̟͕̺͔̞̱͚͍̘̪̥̟̪̯̱̰̟̥͉̪̪͉̗̰̹͉̭̞͍͙̣̌̆̀̀̈͒͒̽̓̀̐͐̃̽̈́̉̃́̽̏̓̾̉͛̉̀̀͋͜͜͜͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅͅ0̷̢̢̨̡̧̨̡̰̘̜̤̬̫̰͍͈͕̰͔̜̗͕͇̮̭̜̦̘̲̱̤̬̳͔̹̩̹͙̯͎̤͍̪̣̫͖̹͍̣̣̣̜̝͔̺͍̗̘̘̭͎̟̣͚̩̯̬͓͎̖̱̳̬͑̉͒̑̂̈́̈́̀͑͐̇̈́̇͒̎̚̚͜ͅͅͅͅͅ1̴̡̡̨̢̧̨̡̢̨̡̢̨̡̢̡̡̨̡̢̢̨̧̡̢̡̛̛̛̼̝͓̰̲̦̞͍̳͇̹̺͇͚̩̝̩͚̝̱͖͎̗̲͉̰̼͈̻̣̻͕̠͍͔͇̻̪̦͇̗̺̱̤͎͚̫̘͉͍̰̘͔̤̤͕̪̦̪̝̭̯͙͓̭̟̪͉͚̭̘̗̥̹̹̭͙͉̻̯̹̝͎̞̫̤̠̲͕̤̖̭̲̳̱̣͖̯͙̩̠̤͚͖͙̝͇͕̟̯̣͙̭̠̭̙̯͚̟̞̲̖̞͖͈̝͓̖̥͖̮̻̼̜̹̝̖͚̠̪̘̣̫̹̗̺̫̪̣̭͍̘͓̪̝͕͍̺͙͖̞͍̠̮͔͕̥̮̞̻̲̬̙̘͉͎͔̟͈̭̦̲̞̦̰̻̫͙͎͙̩͇̩͍̣̭̹͚͖̲͓̜͈̠̰̤͙̼̻̙̺͖̲̹̹̦̳̞̯͈̫͈͙͎͖͓̱̟͎̹̟̣̝̲̦̭̺͖̻̩̞͍̲̜̤̂̐͌̇̅̋̂̇͊̇̽͒͐͊͒̀̃̇͂̽̐͊́̅͐̉͆̏̌͒̿̈́̊̈́̉̉̀̽̀̐́͛̓̌̔̈́͒̇͌̅͆̓̈́̏̒͑͆̒͑̄̽́̄̀̄͗̉̉͛̀̉͑̆͐̋̈́̿̽̈́͆̑̓̌̈́̄̔̾͑̈́̐̾͋̊̀̒̋̕͘͘̕̚͘͘̕̕͜͜͜͜͜͜͜͜͜͠͠͝͝͝͝͠͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅ1̷̢̢̨̛̛̛̛̛̛̛̭̗͖͉̳͍̦̥̬̮̤̺̙̗̜̘̹̹̯̘͓̜̼̯͓͚͕̊̓̀̀̉̌̑̄̿̒̑̒͗́̿̎̈̏̈́̓̽̆̑̊͌̑̊̍̋̈́͊̏͒̓͐́̐̌̀͂͆͗̍̅̉̆̀̉͂̈́̈́̈́͑̓̓̎̊͋̅̑̀̈͑̓̔̈̏̉̑́̽͛̎͐̃͑͂̉̿͌̈̓̈̈́͋̌̄̃̈́̋̓͗͒͗̍͐̓̍̂̂̃̒̅̓̓̋̋̏̍̍̒͋͐̏̾̈́̔͌̉̃̑̉̃͊͌̃̂̒͐́̀̐̉͆̽͊́̄̾̍̓̾͌͗̕͘̕̚̚͘̚̚͜͠͝͝͝͝͝͠͠͝͠͝1̷̢̢̧̨̨̨̡̢̢̢̧̨̨̢̢̨̢̨̢̨̨̧̢̢̢̢̧̨̧̨̧̩̘͎͕̳͈͚̪͍̰̣̖̪̣̹͇̤̠̲̟̪̟̻̼̦̙̫̺̫̳͙̞͍̺̭͍͙̜̞̼̭͖̟̫͔̼̙̭͉̺̞̞̫̺̯̠̺̟͎̯̹̯̪͈̤̻̟͔̩̰̹̲̗̜̹̦̝̹͇̤̬̙̘͇͚̤͕̣̙̘̭̘̰̳̦͎͉̪̤̲̹͇̗͖͔͖̯̘̳̹͔̰͙̱̮̭̻͔͕̝̯̻͎̫̝͈̬̼̫̲̖͈͇̹͎̻̘̞̜̘̟̲̜̹̝̙͕̙̥̝̣͔̟͚̜̩͚̟̗̣͕͍̰̜͓̙͎͚̼̭̹̟͕̺͔̞̱͚͍̘̪̥̟̪̯̱̰̟̥͉̪̪͉̗̰̹͉̭̞͍͙̣̌̆̀̀̈͒͒̽̓̀̐͐̃̽̈́̉̃́̽̏̓̾̉͛̉̀̀͋͜͜͜͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅͅ0̷̢̢̨̡̧̨̡̰̘̜̤̬̫̰͍͈͕̰͔̜̗͕͇̮̭̜̦̘̲̱̤̬̳͔̹̩̹͙̯͎̤͍̪̣̫͖̹͍̣̣̣̜̝͔̺͍̗̘̘̭͎̟̣͚̩̯̬͓͎̖̱̳̬͑̉͒̑̂̈́̈́̀͑͐̇̈́̇͒̎̚̚͜ͅͅͅͅͅ1̴̡̡̨̢̧̨̡̢̨̡̢̨̡̢̡̡̨̡̢̢̨̧̡̢̡̛̛̛̼̝͓̰̲̦̞͍̳͇̹̺͇͚̩̝̩͚̝̱͖͎̗̲͉̰̼͈̻̣̻͕̠͍͔͇̻̪̦͇̗̺̱̤͎͚̫̘͉͍̰̘͔̤̤͕̪̦̪̝̭̯͙͓̭̟̪͉͚̭̘̗̥̹̹̭͙͉̻̯̹̝͎̞̫̤̠̲͕̤̖̭̲̳̱̣͖̯͙̩̠̤͚͖͙̝͇͕̟̯̣͙̭̠̭̙̯͚̟̞̲̖̞͖͈̝͓̖̥͖̮̻̼̜̹̝̖͚̠̪̘̣̫̹̗̺̫̪̣̭͍̘͓̪̝͕͍̺͙͖̞͍̠̮͔͕̥̮̞̻̲̬̙̘͉͎͔̟͈̭̦̲̞̦̰̻̫͙͎͙̩͇̩͍̣̭̹͚͖̲͓̜͈̠̰̤͙̼̻̙̺͖̲̹̹̦̳̞̯͈̫͈͙͎͖͓̱̟͎̹̟̣̝̲̦̭̺͖̻̩̞͍̲̜̤̂̐͌̇̅̋̂̇͊̇̽͒͐͊͒̀̃̇͂̽̐͊́̅͐̉͆̏̌͒̿̈́̊̈́̉̉̀̽̀̐́͛̓̌̔̈́͒̇͌̅͆̓̈́̏̒͑͆̒͑̄̽́̄̀̄͗̉̉͛̀̉͑̆͐̋̈́̿̽̈́͆̑̓̌̈́̄̔̾͑̈́̐̾͋̊̀̒̋̕͘͘̕̚͘͘̕̕͜͜͜͜͜͜͜͜͜͠͠͝͝͝͝͠͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅ1̷̢̢̨̛̛̛̛̛̛̛̭̗͖͉̳͍̦̥̬̮̤̺̙̗̜̘̹̹̯̘͓̜̼̯͓͚͕̊̓̀̀̉̌̑̄̿̒̑̒͗́̿̎̈̏̈́̓̽̆̑̊͌̑̊̍̋̈́͊̏͒̓͐́̐̌̀͂͆͗̍̅̉̆̀̉͂̈́̈́̈́͑̓̓̎̊͋̅̑̀̈͑̓̔̈̏̉̑́̽͛̎͐̃͑͂̉̿͌̈̓̈̈́͋̌̄̃̈́̋̓͗͒͗̍͐̓̍̂̂̃̒̅̓̓̋̋̏̍̍̒͋͐̏̾̈́̔͌̉̃̑̉̃͊͌̃̂̒͐́̀̐̉͆̽͊́̄̾̍̓̾͌͗̕͘̕̚̚͘̚̚͜͠͝͝͝͝͝͠͠͝͠͝1̷̢̢̧̨̨̨̡̢̢̢̧̨̨̢̢̨̢̨̢̨̨̧̢̢̢̢̧̨̧̨̧̩̘͎͕̳͈͚̪͍̰̣̖̪̣̹͇̤̠̲̟̪̟̻̼̦̙̫̺̫̳͙̞͍̺̭͍͙̜̞̼̭͖̟̫͔̼̙̭͉̺̞̞̫̺̯̠̺̟͎̯̹̯̪͈̤̻̟͔̩̰̹̲̗̜̹̦̝̹͇̤̬̙̘͇͚̤͕̣̙̘̭̘̰̳̦͎͉̪̤̲̹͇̗͖͔͖̯̘̳̹͔̰͙̱̮̭̻͔͕̝̯̻͎̫̝͈̬̼̫̲̖͈͇̹͎̻̘̞̜̘̟̲̜̹̝̙͕̙̥̝̣͔̟͚̜̩͚̟̗̣͕͍̰̜͓̙͎͚̼̭̹̟͕̺͔̞̱͚͍̘̪̥̟̪̯̱̰̟̥͉̪̪͉̗̰̹͉̭̞͍͙̣̌̆̀̀̈͒͒̽̓̀̐͐̃̽̈́̉̃́̽̏̓̾̉͛̉̀̀͋͜͜͜͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅͅ0̷̢̢̨̡̧̨̡̰̘̜̤̬̫̰͍͈͕̰͔̜̗͕͇̮̭̜̦̘̲̱̤̬̳͔̹̩̹͙̯͎̤͍̪̣̫͖̹͍̣̣̣̜̝͔̺͍̗̘̘̭͎̟̣͚̩̯̬͓͎̖̱̳̬͑̉͒̑̂̈́̈́̀͑͐̇̈́̇͒̎̚̚͜ͅͅͅͅͅ0̵̡̧̢̨̡̨̧̡̡̢̨̡̡̧̡̨̢̡̢̧̢̨̢̡̧̨̛̣̺̙̠͔͇̠͇̜̘̬̩͓̭̳͔̭͇̻̞̥̞̘̬̮̩̟̭̹̫͍͙̙̰͇̳͙̠̝̤̰͎̰̦͓̳͔̥͕͔̞̖̙̯̤͕̹͈̗͉̻̜̭̣̱͕̠̫̠̣͇͙̘̥͓̦̠͇̤̲͉̖̳͕͓̜̬͍͖̻͔͖̜̪̲͇͈͚̠̩͖̣̼̹̮̼̺͕̻̰̲̙̳̱͓͚̯̗͎̦̭̺͍̫̪̤̤̟̜̲̣̼̥̱̣̙̝͓̝̟̜̯̗̤͙̺̣̫̯͖̱̺̝͉̣͙̻̜̪͎̘̥͇̭̩̞̠̲͕̪̙̝̗̯͓̫̭̻͖͓̤̭̗̤͈̘̫͎̹̺͚̣͇̞̜̰̱̝͈̞̍̇̔̾͌̊̊̏̓̄̀͒̀̀̎͌͋͐́̎̽̽͗̔̃̒̐̓̾͛̓̃͂̌́̀̀̈́̈́̽̔̉̌̃̿̓̋́͋̏͑̔̇̎̌̃͐͛͂͋͗̐̏̎̀͂̍̋̽͒͗͊̄̋̋̆̐̽̇́͂̒̅̂̓̂̂̾̇̈́͛͘͘̚̚̚͘͜͜͜͜͜͜͜͝͠͝͝ͅͅͅͅͅͅ0̵̡̡̧̡̡̨̧̧̢̡̢̢̨̡̧̡̰͖̖͚̲̗̦̗̥̜͕̝̩͎̼̗͍͉̗̰͉̩̪͇̞̦̣͔̰̤͖̬̠̟̯̱̟̳͔̳̞̞̟̠̪͖̥̝͕̞̯͙͉̳̫̯͇̝̹̳̹̰͎͕͔̩̺͓̻̬͙̰̟̗̘̫͉̟̪͎̮̪̦̺͈͉̖̳͇͍̮̲̰̹͚̰̜̻̥̮̳̞̘̖͓̞̻̥̭̲͎͓̯̤͍̯̮̖̮̬̞͓͕̲̠̼̰͖̖͓̱̖̦͈͔͈̼͍̥̙̗̣̞͓͙̮̤̺͕̪͉͖̙̞̜̹̩̙̹̬̯͕̪̝̳̩͖͚̟͉̼̬̳͖̬̟̬̐̏̈́͗̂̎̊͑̀͑̏͒͋͋̈́̓͂͛͌̓͛̀͆̐̈́͗͆̈́̄͐̈́̒̾̀̂͐́͘̚͜͜͜͜͜͜͜͝͝ͅͅͅͅͅͅ1̴̨̛̛͎̠͔͉̦͓̩͖̲̼͎̭̩͕̲̯̈́̓̀̎̋͋̂́́́͂͑̆̀͆͗̓̊͂̏͊͂̀̿͋͘͜͝͝1̸̨̢̧̢̧̨̡̢̨̡̡̧̢̨̢̢̨̦͍̯̥̩̬̹̺̰̳͓̭͓̹̻̳̠̣̖̤̟͈̠̻̗̲̻͚̫̩͚̲̥̻͉̩͙͈̯̰̹͎̪̼̣͎̩̗̣̤̠͇͓̜͕̼̩͚̫͕̮͖̼̙͍͚̹͖͎̥͚͈̯͇͉͚̻͖͎͎̲͙̳̺͓͔̖͓̻̱͔̣͙̪̞̺̗̲̘̟͓̦͙̤̟̖̦͔͖̹̰͎̮͍͇̮̥̜͉͇͕͇͎̣̗̦̰͈̗̝̝̣̞̼͈͍̤̪̣͚̩͍̱̫͔̪̖͕̯̹̱̻̫͇̙͔̗͎̯̥̤̖͕͕̤̠͔͇̳̻̲̞͕̮̼̖̦̜͍̠̙̭̼͕̬̼̙̝̓̇̀̋̆̇͂̉̀̿̈́͛͑̓͒̉̉͆̽͆̀̒̈́̑̀͐̐̏̄̎͊̔̈́͗̀̓͗̃̐̀̓͛̏́̿̍̽́̂́̎̂̈́́̓̾͆̊͐̄͋͊̋͛̎͋͐̌̐̂̔́͐̌̓̏̉͛̈́̀̊̉̀̀̑͗̅̈́̄͗̈́͐͐̐̌͂̾͆͘̚͘͘̚̚̕͜͜͜͜͜͜͝͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅ1̷̛̛͑̋̓͛̑̈́̃̋͑͌͊̈́́̒̎͋̋̊̀̋̎͌͌̈͛͛͋̎̓̈̉͑͆̂́̈̒́̅̒́̇̒͆̈́̊̍̊̄̐̆̂̀̈̀̔͋̈́̿͂̎̆̀͊̀̒͆̔̐̐̋̓̑̅̿̋̈̐̓̓̒̍̅̏̌̆̒̓̌̾̇̀͐̈́̂̉͐͛͋̾̋̎̍̄̃̒̂̉̊̚̚̕̚͘̚̚̚̚͝͠͠0̵̡̧̢̨̡̨̧̡̡̢̨̡̡̧̡̨̢̡̢̧̢̨̢̡̧̨̛̣̺̙̠͔͇̠͇̜̘̬̩͓̭̳͔̭͇̻̞̥̞̘̬̮̩̟̭̹̫͍͙̙̰͇̳͙̠̝̤̰͎̰̦͓̳͔̥͕͔̞̖̙̯̤͕̹͈̗͉̻̜̭̣̱͕̠̫̠̣͇͙̘̥͓̦̠͇̤̲͉̖̳͕͓̜̬͍͖̻͔͖̜̪̲͇͈͚̠̩͖̣̼̹̮̼̺͕̻̰̲̙̳̱͓͚̯̗͎̦̭̺͍̫̪̤̤̟̜̲̣̼̥̱̣̙̝͓̝̟̜̯̗̤͙̺̣̫̯͖̱̺̝͉̣͙̻̜̪͎̘̥͇̭̩̞̠̲͕̪̙̝̗̯͓̫̭̻͖͓̤̭̗̤͈̘̫͎̹̺͚̣͇̞̜̰̱̝͈̞̍̇̔̾͌̊̊̏̓̄̀͒̀̀̎͌͋͐́̎̽̽͗̔̃̒̐̓̾͛̓̃͂̌́̀̀̈́̈́̽̔̉̌̃̿̓̋́͋̏͑̔̇̎̌̃͐͛͂͋͗̐̏̎̀͂̍̋̽͒͗͊̄̋̋̆̐̽̇́͂̒̅̂̓̂̂̾̇̈́͛͘͘̚̚̚͘͜͜͜͜͜͜͜͝͠͝͝ͅͅͅͅͅͅ0̵̡̡̧̡̡̨̧̧̢̡̢̢̨̡̧̡̰͖̖͚̲̗̦̗̥̜͕̝̩͎̼̗͍͉̗̰͉̩̪͇̞̦̣͔̰̤͖̬̠̟̯̱̟̳͔̳̞̞̟̠̪͖̥̝͕̞̯͙͉̳̫̯͇̝̹̳̹̰͎͕͔̩̺͓̻̬͙̰̟̗̘̫͉̟̪͎̮̪̦̺͈͉̖̳͇͍̮̲̰̹͚̰̜̻̥̮̳̞̘̖͓̞̻̥̭̲͎͓̯̤͍̯̮̖̮̬̞͓͕̲̠̼̰͖̖͓̱̖̦͈͔͈̼͍̥̙̗̣̞͓͙̮̤̺͕̪͉͖̙̞̜̹̩̙̹̬̯͕̪̝̳̩͖͚̟͉̼̬̳͖̬̟̬̐̏̈́͗̂̎̊͑̀͑̏͒͋͋̈́̓͂͛͌̓͛̀͆̐̈́͗͆̈́̄͐̈́̒̾̀̂͐́͘̚͜͜͜͜͜͜͜͝͝ͅͅͅͅͅͅ1̴̨̛̛͎̠͔͉̦͓̩͖̲̼͎̭̩͕̲̯̈́̓̀̎̋͋̂́́́͂͑̆̀͆͗̓̊͂̏͊͂̀̿͋͘͜͝͝1̸̨̢̧̢̧̨̡̢̨̡̡̧̢̨̢̢̨̦͍̯̥̩̬̹̺̰̳͓̭͓̹̻̳̠̣̖̤̟͈̠̻̗̲̻͚̫̩͚̲̥̻͉̩͙͈̯̰̹͎̪̼̣͎̩̗̣̤̠͇͓̜͕̼̩͚̫͕̮͖̼̙͍͚̹͖͎̥͚͈̯͇͉͚̻͖͎͎̲͙̳̺͓͔̖͓̻̱͔̣͙̪̞̺̗̲̘̟͓̦͙̤̟̖̦͔͖̹̰͎̮͍͇̮̥̜͉͇͕͇͎̣̗̦̰͈̗̝̝̣̞̼͈͍̤̪̣͚̩͍̱̫͔̪̖͕̯̹̱̻̫͇̙͔̗͎̯̥̤̖͕͕̤̠͔͇̳̻̲̞͕̮̼̖̦̜͍̠̙̭̼͕̬̼̙̝̓̇̀̋̆̇͂̉̀̿̈́͛͑̓͒̉̉͆̽͆̀̒̈́̑̀͐̐̏̄̎͊̔̈́͗̀̓͗̃̐̀̓͛̏́̿̍̽́̂́̎̂̈́́̓̾͆̊͐̄͋͊̋͛̎͋͐̌̐̂̔́͐̌̓̏̉͛̈́̀̊̉̀̀̑͗̅̈́̄͗̈́͐͐̐̌͂̾͆͘̚͘͘̚̚̕͜͜͜͜͜͜͝͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅ1̷̛̛͑̋̓͛̑̈́̃̋͑͌͊̈́́̒̎͋̋̊̀̋̎͌͌̈͛͛͋̎̓̈̉͑͆̂́̈̒́̅̒́̇̒͆̈́̊̍̊̄̐̆̂̀̈̀̔͋̈́̿͂̎̆̀͊̀̒͆̔̐̐̋̓̑̅̿̋̈̐̓̓̒̍̅̏̌̆̒̓̌̾̇̀͐̈́̂̉͐͛͋̾̋̎̍̄̃̒̂̉̊̚̚̕̚͘̚̚̚̚͝͠͠

Anonymkode: 8fadf...f33

Gjest rabrabara
Skrevet

Hvis de greier å spare opp til iPad og mobil selv så får de jo en del penger fra andre hold, så da er de jo sikkert fornøyde. Så får de K tillegg følelsen av å spare til noe. Vinn-vinn det vel.

Skrevet

1000 kr er bra som bursdagsgave.

Det er bra at ungene lærer verdien av penger, det vil de ha utbytte av senere i livet.

Men ikke oppdra ungene dine til å bli gniene supersparere, som skal spare på absolutt alt og som aldri kan spandere på andre uten at de får vondt i lommeboka av det. DET er kjipe mennesker, det.

Anonymkode: 3bdab...2ad

Skrevet

Jeg synes du lærer barna gode verdier, som vil hjelpe de med å ha en sunn økonomi senere i livet 👍

Skrevet

Hos oss har det variert veldig fra år til år. De har hvert sitt år fått pc, fordi det er noe de har trengt, og da har gaven blitt litt dyr. Normalt sett forsøker jeg å holde det under 1000kr. Men i tillegg får de jo noe fra hverandre, fra nissen etc, så totalsummen blir nok mer rundt 1500-2000. De får 500kr i månedslønn og handler det de ønsker med disse, minstemann sparer mye, og kjøper seg større ting. 
skal sies at de også får en del ved behov. I høst trengte minstemann ny sykkel og piggdekk, så da fikk han det. Han sykler gjerne til skolen hele året. 
Eldste har hest og det er ikke gratis. 

Anonymkode: d1f0f...ad2

Skrevet

Er det 1.000 kr fra deg alene eller deg og far?

Jeg synes det er utrolig hva dagens barn får, så jeg beundrer de som klarer å holde litt igjen. 

Mine foreldre hadde veldig god råd, men holdt veldig igjen. Jeg fikk aldri noen ting fordi "andre får det". Datteren til mannen begynner å gråte hvis hun ikke får jakken de andre jentene har, og så kjøper han den likevel.

Anonymkode: 8ae2d...440

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...