Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg lurer på er hvordan dere tenker om gaver som er handlet på salg? Altså, la oss si at du skal kjøpe for f.eks. 300 kr til en person. At det er det dere "bruker å ligge på". Så kjøper du noe som egentlig koster 300 kr, men som nå er på salg til 150 kr. Bruker du da å kjøpe enda mer slik at den faktiske summen du har brukt er 300 kr? Eller anser du de pengene som spart? 

Dette har jeg lurt på lenge, altså. 😂 Jeg har alltid kjøpt til, slik at jeg faktisk har brukt den summen jeg har tenkt. 🙉 Slik får man jo "mer for pengene", men samtidig hadde jeg kanskje kunnet spart litt på å ikke "kjøpe til"? Hva tenker dere? Jeg har ganske god oversikt over priser og tilbud i fysiske butikker og nettbutikker og tenker at alle har det, men det stemmer vel ikke? Og om deg gjør det, er dette noe folk flest tenker over? Liksom "åja, den er sikkert kjøpt på salg, så da kostet den det og det"? Jeg tenker nemlig dette selv.. 🙉 Tenker vel ikke noe galt om det, egentlig.. Men inni meg så tror jeg at andre vil tenke "åja, den var på halv pris, hvorfor fikk jeg ikke mer"? 

Noen som henger med? 😂 Er nødt til å spare litt penger i år, så tror ikke jeg kan holde på som før, men vil gjerne høre hva dere tenker. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener, men for meg som mottaker er det helt klart innafor å kjøpe noe på tilbud og regne det som penger spart:) Synes det er utakknemlig å lure på hvorfor man ikke fikk mer:P Ikke har jeg så god oversikt over tilbud osv. heller at jeg ville merket det.

Om jeg kjøper noe mer enn planlagt fordi jeg finner noe på tilbud varierer hvem jeg gir til. For noen kan det bli litt pinlig når vi utveksler gaver på 300kr og min mottaker får masse fordi jeg fikk det på avslag, mens jeg får mindre fordi det ble kjøpt til fullpris. Men jeg kan gjøre det til familie og nære venner f.eks., kommer an på økonomien. Gav en kompis 1000kr i cash fordi jeg kunne og han ikke hadde penger til overs til å kunne unne seg noe som helst. Kjøpte min mor en ullgenser i år, fullpris er 600 kr som var det jeg tenkte å bruke sånn ca, men fikk den for 300 så jeg blir å kjøpe litt diabetessjokolade og noe annet i tillegg. Hun har dårlig råd og dårlig helse, så kan fint bruke summen jeg har planlagt.

Anonymkode: 4d29a...074

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Skjønner hva du mener, men for meg som mottaker er det helt klart innafor å kjøpe noe på tilbud og regne det som penger spart:) Synes det er utakknemlig å lure på hvorfor man ikke fikk mer:P Ikke har jeg så god oversikt over tilbud osv. heller at jeg ville merket det.

Om jeg kjøper noe mer enn planlagt fordi jeg finner noe på tilbud varierer hvem jeg gir til. For noen kan det bli litt pinlig når vi utveksler gaver på 300kr og min mottaker får masse fordi jeg fikk det på avslag, mens jeg får mindre fordi det ble kjøpt til fullpris. Men jeg kan gjøre det til familie og nære venner f.eks., kommer an på økonomien. Gav en kompis 1000kr i cash fordi jeg kunne og han ikke hadde penger til overs til å kunne unne seg noe som helst. Kjøpte min mor en ullgenser i år, fullpris er 600 kr som var det jeg tenkte å bruke sånn ca, men fikk den for 300 så jeg blir å kjøpe litt diabetessjokolade og noe annet i tillegg. Hun har dårlig råd og dårlig helse, så kan fint bruke summen jeg har planlagt.

Anonymkode: 4d29a...074

Aha! Takk. Jo, jeg også synes jo det er utakknemlig. 😆 Men lurer på hva folk helt ærlig tenker. 😃

Og så synes jeg det var et fint perspektiv du kom med at det kan oppleves som en slags ubalanse om man kjøper til mer. Det hadde jeg ikke tenkt på. 😊 Jeg har bare følt meg så kjip de gangene jeg f.eks. har kjøpt brettspill på 40% og så tenkt at verdien er fullprisen. Men er den egentlig det når det hver høst/førjul (og ellers) er salg på brettspill? 😆 Og sånn går dagene da.. Vet jo at det er tanken som teller osv. Men jeg sliter fælt med det her. Bruker masse tid på å finne rett gave til rett person da.. Så at jeg ikke bryr meg håper jeg ingen tror. 🤪

• Liker 1
Skrevet

Gjør det du føler for, tenker jeg. Jeg vil helst kjøpe gaver til full pris i tilfelle de vil bytte det. Det er mange som ikke aksepterer bytte av tilbudsvarer. Hvis de gjør det, og mottakeren har ønsket seg en spesifikk ting, kan jeg fint kjøpe den på tilbud.

Jeg har ingen avtaler med folk om hvor mye vi bruker på gaver til hverandre. De får det jeg finner til dem, som jeg tror de blir glad for. Da er det ikke naturlig å tenke "burde jeg kjøpt noe mer" for meg.

Men folk liker ikke å få en gave til en verdi av 1000 kr hvis de selv har brukt 500 kr, er min oppfatning. De vil ikke gi en "dårligere" gave. 

Sorry, du ble sikkert ikke noe klokere nå 😅

Anonymkode: 76342...d60

Skrevet

ja men ingen kan jo vite om du har kjøpt noe på salt vel? du sier jo ikke at nå har jeg kjøpt julegave på salg. så skjønner ikke problemet. Tror folk kan kjøpe mer gaver ol på salg enn hva du er klar over. stress ned og kos deg med å kjøpe ting på salg.

Anonymkode: 96828...cfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ja men ingen kan jo vite om du har kjøpt noe på salt vel? du sier jo ikke at nå har jeg kjøpt julegave på salg. så skjønner ikke problemet. Tror folk kan kjøpe mer gaver ol på salg enn hva du er klar over. stress ned og kos deg med å kjøpe ting på salg.

Hvis man skal bytte gaven så finner man jo fort utav det. Jeg jobber i skobutikk og vi legger såklart med byttelapper til det som skal være gaver, da med en bokstavkode istedenfor prisen slik at det ikke er åpenbart for mottaker. Men om mottaker kommer inn og vil bytte et par sko som har kostet 799 og er kjøpt på salg til 499 til et annet (dyrere) par sko, evt få en tilgodelapp, så må de jo enten betale mellomlegget eller så står beløpet på tilgodelappen...

Jeg tenker at hvis man har blitt enige om et beløp å kjøpe gave for så holder man seg til det beløpet. Hvis man kjøper noe på salg og det er et stykke fra avtalt beløp så synes jeg at man skal spe på med noe annet. Hvis ikke avtalt beløp så er det vel samme om det er kjøpt på salg eller ei.

Anonymkode: 27427...080

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør det du føler for, tenker jeg. Jeg vil helst kjøpe gaver til full pris i tilfelle de vil bytte det. Det er mange som ikke aksepterer bytte av tilbudsvarer. Hvis de gjør det, og mottakeren har ønsket seg en spesifikk ting, kan jeg fint kjøpe den på tilbud.

Jeg har ingen avtaler med folk om hvor mye vi bruker på gaver til hverandre. De får det jeg finner til dem, som jeg tror de blir glad for. Da er det ikke naturlig å tenke "burde jeg kjøpt noe mer" for meg.

Men folk liker ikke å få en gave til en verdi av 1000 kr hvis de selv har brukt 500 kr, er min oppfatning. De vil ikke gi en "dårligere" gave. 

Sorry, du ble sikkert ikke noe klokere nå 😅

Anonymkode: 76342...d60

Haha, ikke så veldig mye klokere, nei, men takk. 😊 

Ja, det med byttet er jo litt kinkig. Mtp. at de da får vite hva det kostet. Men sååå billige gaver kjøper jeg ikke uansett da, så trenger kanskje ikke bekymre meg for det. Der jeg ha handler mener jeg man kan bytte inn tilbudsvarer, så akkurat det er ikke noe problem. 😊

Jeg har heller ingen avtaler, men snapper jo opp fra år til år sånn ca. hvor landet ligger. Jeg forsøker å gå gradvis ned både i pris og antall personer. 

Skjønner hva du mener med å ikke ville gi en dårligere gave, ja. Jeg har følt det litt slik når jeg gradvis har redusert. Og så får jeg like mye som før tilbake for det. Men det er vel deres valg hvor mye de vil bruke på gaver da. Sånn sett. 😊

• Liker 1
Skrevet

Takk. 😊 Jo, hvis de er som meg, så skjønner de at det er kjøpt på salg. Fordi de har oversikt. Hvis ikke så vil de jo ikke finne det ut/tenke på det med mindre de drar og skal bytte gaven. Det er jo et dilemma når det kommer til nettbutikker da.. Men da får de heller gi gaven videre til noen andre da. 🙆‍♀️

Skrevet

Hvis man skal bytte gaven så finner man jo fort utav det. Jeg jobber i skobutikk og vi legger såklart med byttelapper til det som skal være gaver, da med en bokstavkode istedenfor prisen slik at det ikke er åpenbart for mottaker. Men om mottaker kommer inn og vil bytte et par sko som har kostet 799 og er kjøpt på salg til 499 til et annet (dyrere) par sko, evt få en tilgodelapp, så må de jo enten betale mellomlegget eller så står beløpet på tilgodelappen...

Jeg tenker at hvis man har blitt enige om et beløp å kjøpe gave for så holder man seg til det beløpet. Hvis man kjøper noe på salg og det er et stykke fra avtalt beløp så synes jeg at man skal spe på med noe annet. Hvis ikke avtalt beløp så er det vel samme om det er kjøpt på salg eller ei.

Anonymkode: 27427...080

Ja, ved bytting vil de i alle fall finne ut av det. Og om de er som meg, så vil de ha full oversikt over hva som har vært på tilbud. 😂 Men jeg kjøper jo bra ting og ting som koster en del likevel da.. Så burde vel ikke skjemmes. 

Er ikke enig om beløp med noen, men har jo lagt merke til hvor landet ligger og forsøkt å redusert litt og litt. Noen av de andre holder seg på samme nivå, men det er vel deres valg og jeg må vel ikke øke igjen for det.. 🙉😊  Huff. For et styr. 😂

Skrevet

Dette har vi faktisk diskutert i vår vennegjeng og familie. Vi er alle enige om at hvis man får kjøpt noe på salg, så er det penger spart og vi legger ikke til. Vi har heller blitt flinkere å komme med ønskeliste god tid i forkant, nettopp for at man skal kunne være heldig å finne på salg. Kjøper kun til barna da....

Anonymkode: 275cf...a37

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker «penger spart», kjøper gaver utover hele høsten og finner ofte gode priser. Mottakerne har da neppe oversikt over alt som har vært på salg, og det er fine ting jeg gir bort. Har ikke falt meg inn at noen skal reagere på det. 

Anonymkode: 35b90...eae

• Liker 1
Skrevet

Varen har da samme kvaliteten om den er på salg eller ikke?  Hvis ikke, hadde man jo ikke kjøpt den. Men mottaker trenger jo ikke vite. Det er tanken bak gaven, og funksjonen som er viktig. Kjøpte ting på salg til meg selv, og det var helt ubrukt.

Anonymkode: 85d78...637

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper for beløpet vi er "enige" om. Men jeg syns også det er fullstendig innafor å kjøpe på salg og ikke supplere med noe mer! Har man dårlig råd for eksempel er det jo bare veldig lurt. 

Og det er jo umulig å ha oversikt over alle tilbud som andre faktisk har benyttet seg av. For eksempel har Ark alltid 40% på brettspill måneden før jul. Men alle har jo ikke Ark i nærheten, så får du et spill med originalpris 1000 kan du rett og slett ikke vite hva giver har gitt for det. Du vet jo ikke når det ble kjøpt heller. Man kan jo ikke bare anta at det ble kjøpt for 600. 

Jeg er ikke så veldig opptatt av pris egentlig, og kjøper fint for mer hvis jeg finner noe som er perfekt. Maser ikke med å finne noe for 50 kroner ekstra heller hvis jeg kjøper for 250 og "avtalen" er 300. Og jeg syns det er helt greit å redusere prisen på gaven hvis man har dårlig råd. Syns det av og til blir vel mye detaljstyring på disse gavene jeg... 

Skrevet

Jeg gjorde det før , men har slutter nå. Skal sies at jeg ofte kjøper noe som er dyrere men som blir den summen jeg har satt. 
som feks til niese så har jeg budsjett på 500, jeg har kjøpt noe som egentlig koster 1150 men betalte 480

Anonymkode: 9872f...19a

Skrevet
Kaisamaia skrev (9 timer siden):

Takk. 😊 Jo, hvis de er som meg, så skjønner de at det er kjøpt på salg. Fordi de har oversikt. Hvis ikke så vil de jo ikke finne det ut/tenke på det med mindre de drar og skal bytte gaven. Det er jo et dilemma når det kommer til nettbutikker da.. Men da får de heller gi gaven videre til noen andre da. 🙆‍♀️

Ja men hvis du kjøper ting som folk bruker da? Som håndkle, hudpleie produkter, sett. de settene på apotekene koster ikke så mye nå. Folk er merkelige som skal henge seg opp i om en får ting på salg eller ikke, hvorfor ikke bare bli glad for det dem får. Det hadde i hvertfall vært i fattige land om dem fikk noe. Er rett og slett egoistiske det norske folk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det virkelig er helt uproblematisk å kjøpe gaver på salg, og gjør det selv.

Noen ganger handler jeg mer fordi det er billigere, mens andre ganger tenker jeg at varens opprinnelige pris er den som gjelder. Det er jo dyrt å kjøpe julegaver for eksempel, og at man da handler på for eksempel Black week og sparer en god del penger, det tenker jeg at må være lov.

Skrevet

Kommer litt an på hvem som skal få gaven. Til mamma(som har vært alenemor i alle år med dårlig råd osv) så kjøper jeg for den summen jeg har bestemt meg for, så får det bare bli en bonus med ekstra ting hvis jeg finner noe på salg. I år er verdien på gaven godt over 3000kr, men har bare betalt i underkant av 2000kr(som var ca. summen jeg hadde satt). 

Men til andre folk så tenker jeg penger spart. Fant vennegaver på 2 for 1 tilbud, så istedet for at hver gave kostet meg 100kr pr stk, koster de meg nå 50kr pr stk. verdien er jo fortsatt 100kr.

Anonymkode: 07661...2de

Skrevet

Avtaler vi 300 så handler jeg for 300. Finner jeg noe på salg er det bare gøy for da kan jeg fortsette å kjøpe litt til. 

Skrevet

Har ikke noe fast regel på det. Men hvis to som er sammen på julaften får julegaver som åpenbart er veldig forskjellig verdi, selvom jeg betalte det samme for begge, legger jeg kanskje i noe mer til den som tilsynelatende fikk minst.

Anonymkode: 1e8bc...7da

Skrevet

Jeg syns ikke det finnes noe rett eller galt i dette spørsmålet. Folk må gjøre som de selv ønsker.

Personlig bruker jeg det budsjettet jeg har på gaver. Til nevøer og nieser er det f.eks 300 kr. Men jeg liker å gå inn for å få mest mulig for pengene. Så jeg leter f.eks etter gode ting som er dyrere, men som er satt ned på salg til kr. 300. Da blir jeg fornøyd :) Andre ganger finner jeg kanskje noe bra til 200 kr, men da legger jeg med noe annet slik at sum kommer rundt 300 kr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...