Gå til innhold

Har jeg bare veldig dårlig Selvtillit eller angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner det utrolig skummelt å sitte sammen med en person og snakke. det er ekstremt vanskelig, og jeg blir så utmattet og sliten at jeg bare vil gjemme meg. Jeg vet ikke hva jeg skal si, vet ikke om jef er interessant, etc. hva tenker dere? Kan dette jobbes med? 

Anonymkode: 1ee64...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angst!

Anonymkode: 72548...cd5

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg finner det utrolig skummelt å sitte sammen med en person og snakke. det er ekstremt vanskelig, og jeg blir så utmattet og sliten at jeg bare vil gjemme meg. Jeg vet ikke hva jeg skal si, vet ikke om jef er interessant, etc. hva tenker dere? Kan dette jobbes med? 

Anonymkode: 1ee64...665

Eller kanskje du er introvert. Bruker alle krefter på å være sosial, for så å falle sammen som en sekk etterpå. 

Ja, det kan jobbes med. Rett og slett øve seg på det. Jeg er også åpen om at jeg er sånn, da forstår folk meg bedre og det viser seg at vi er mange som er sånn, og alltid har vi alle noe å slite med, enten det er ditt eller datt.

Derfor liker jeg å være litt åpen om at jeg synes det er vanskelig å være sosial, mingle, småprate, være ute osv. Men jeg gjør et forsøk og ser på hvert forsøk som en øvelse på å bli litt bedre. Men helt ærlig, jeg liker meg best hjemme alene ;) 

Skrevet

En som bare er introvert finner det ikke «utrolig skummelt» å skulle prate med andre, bare slitsomt og kanskje uinteressant.

Det høres ut som du bruker enorme krefter på å overtenke hva den andre syns om deg, i stedet for å bare vise interesse og stille normale oppfølgingsspørsmål. Folk flest er langt mer interessert i seg selv, enn de er av å gjennomanalysere deg, slik du virker å tro. Tenk utover på den andre, istedenfor å fokusere innover på deg selv når du prater med noen!

Anonymkode: baa2c...96d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser for meg at det kan være en eller flere av disse: Angst/dårlig selvtillit, introvert, autisme/utilstrekkelig selvinnsikt.

Alt utenom introvert kan jobbes med, hvis du vil, og du får ikke "fjernet" en eventuell autisme, men du kan lære å kompensere.

Hvis du ikke vet hva du skal si, blir du sliten, og hvis du presser deg for mye, kan det gjøre deg nervøs. Da trenger du å lære hva du kan si og ikke si i forskjellige situasjoner. 

Men hvis du vet hva du vil si, men ikke får til å si det du vil si fordi du er engstelig, da trenger du å jobbe med angsten, i form av eksponering.

Er du introvert, kan det å ha mye med mennesker å gjøre, gjøre deg så sliten at du blir dårlig/nervøs, og du må begrense kontakten med andre for å "lade batteriene".

Har du dårlig selvinnsikt og kommunikasjonsferdigheter, uavhengig av om det er forårsaket av autisme, må du lære mer om deg selv og andre og verden.

Det kan også hende du bare trenger å finne bedre samtalepartnere, som du kan ha interessante samtaler med, eller som ihvertfall drar mer av lasset så ikke alt ansvaret for å drive samtalen, faller på deg.

Tenk gjennom det, og så gjør du noe med det som er problemet.

Anonymkode: 6ffbf...0bb

Skrevet

En form for sosial angst?

Anonymkode: 3cca1...0f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...