Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på snart 9 uker som vi legger når vi legger oss (alt mellom 22-00:30). Sover litt i stua på fanget. Sover da godt til neste morgen med en oppvåkning for mat.

Leser at mange legger babyen i 19-20 tiden, men min ligger så og si på puppen fra kl. 18-22.. begynner å skrike om vi prøver å legge henne før.

Så når begynte dere med faste leggetider? Og hvor mange ganger var det mating? Syter litt med å legge tidlig fordi hver amming kan ta opp mot 2 timer.. 

Anonymkode: 90b78...5e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså jeg syter med det fordi hun da vil våkne for mat omtrent i den tiden vi legger oss, og da kommer jeg ikke til å kunne sove skikkelig før klokken er rundt 02.00🙈

Anonymkode: 90b78...5e7

Skrevet

Minsta er straks 1 1/2 år og vi har såvidt begynt å justere leggetiden hennes nå slik at hun legger seg litt før oss.

Anonymkode: c4c8a...e24

• Liker 1
Skrevet

Har ikke begynt enda. Søvnbehovet varierer stort, og jeg lever i teorien om at babyer ikke er lagd for å følge en så nymotens oppfinnelse som klokka. Min er 10 mnd. 
Faste rutiner på kveld kommer når man har faste rutiner på dag / når de går i bhg.

Anonymkode: 4f56d...b43

Skrevet

Ved 5-6 måneder ble det vel ganske fast i 19 tiden. Det gikk seg til naturlig. Vær så snill å ikke stress med dette nå 😭 Babyen din er 9 uker gammel. Søvnen kommer til å endre seg til stadig. Det er ikke noe som er rutine eller stabilt i den alderen. Dere må bare tilpasse dere babyen enn så lenge 👍

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det er lurt å ikke stresse for mye og at variasjonene er store, men babyen vår trengte rutiner fra rundt 3 måneder. Både på dagtid og kveld. Jobbet sakte frem rutiner, startet med søvn på dagtid. Fra fire-fem måneder la vi babyen rundt halv sju-halv åtte. Men var, og er, fleksible når det trengs.

Forholdt oss etterhvert (løst) til denne:

https://rullavagn.nu/artikel/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/

Endret av Imsen
Skrevet

Vi gikk aldri inn for å få på plass noen rutiner. Har fulgt babys rytme hele veien. Ved 7 mnd-ish ble han trøtt tidligere og tidligere på kvelden, og nå ved 15 mnd er leggetid ganske fast rundt kl 18. 

Litt lett for meg å si da, siden han alltid i det minste var klar for å sove før midnatt. Hadde kanskje syntes det var mer verdt det å "ta en kamp" hvis nettene var uutholdelige. 

Skrevet

Begynte ikke å legge før oss før etter 3 måneder, men da skjedde det gradvis og måtte justere leggetiden flere runder, så fast leggetid ble det nok ikke før rundt 9-10 måneder. 

Legging kan være ganske herk, så jeg ville bare unngått det så lenge ungen fortsatt sovner på dere i stua 😅 Min gjorde ikke det etter 3 måneder, men var trøtt og vi måtte derfor starte med legging.

Anonymkode: 7695c...360

Skrevet

Vi begynte å legge baby på soverommet for kvelden da han var 2,5 måneder. Han klarte ikke sove for seg selv på dagtid, men på kvelden falt han i dypere søvn, så da prøvde vi like godt. Han pleier å våkne etter 2-3 timer for å få litt mer mat, også sover han videre til første nattamming. Han legger seg nå mellom 6 og 7, og jeg legger meg sammen med han i 11-tida. 

Om han hadde hengt i puppen på kveldstid ville jeg nok ikke stresset med det, men heller bare latt han gjøre det og så drøye legging til babyen er klar. Evt kan du prøve å erstatte puppen med en smokk, og deretter prøve å legge. 

Skrevet

Mine begynte å legge seg tidligere da de var henholdsvis 3 og 4 mnd. Ingen vits i å prøve å tvinge de til å legge seg tidligere når de ikke er klare for det. Husker mannen sa at minste skulle begynne å legge seg tidligere når hun ble tre mnd, men da det nærmet seg innså også han at det rett og slett ikke kom til å gå. Når jeg skriver at mine begynte å legge seg tidligere mener jeg tidligere enn kl 22. Tok fortsatt litt tid før de la seg kl 19. 

Anonymkode: a76f3...5b3

Skrevet

TS! Du har vært utrolig heldig med babyen din som kun har en oppvåkning for mat! Min SKAL ha mat søren meg ca hver 2 time uansett natt eller ikke!😣

Anonymkode: 62303...a23

• Liker 2
Skrevet

Med første begynte vi med rutiner da hun var rundt 3 mnd. Andre trengte og legge seg for natten da hun var 5-6 uker. Da la hun seg 20-21 også ble det gradvis tidligere og tidligere. 

Anonymkode: 6bcbd...787

Skrevet

Begge mine barn har glidd inn i en rutine når de har vært rundt 6-7 uker. Har en på 3 måneder nå som blir lagt mellom kl 17.45-18.30 hver kveld. Legger henne i dette tidspunktet ved første gjesp. Ammer som regel en halvtime før hun sovner for kvelden. Jeg er da oppe 1-2 ganger i løpet av natten for mat. Hun våkner mellom 05.30-07.00. Det samme gjorde jeg med storebroren hennes. Kjempedeilig med litt voksentid på kvelden. Før jeg startet med dette var det gjerne opp og ned på puppen, smådupping og uro frem til hun sovnet mellom 21-23. 

Anonymkode: 3a239...204

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...