AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Hei! Hvor mye skjermtid er egentlig vanlig nå til dags? Lest retningslinjer på nettet og det anbefales rundt 1-2 timer daglig foruten skole/lekse, til barn i 6-10 års alder. Men man skal være obs om det går på bekostning av lek med andre barn, fysisk aktivitet og lignende. Kjæresten har 2 barn fra før på 6 og 8 år. Han virker opptatt av å bli godt likt av barna og har nok dårlig samvittighet og sier det er viktig at dem trives når de er hos han, siden de er små bare en gang. Han har de 50 % av tiden. Men er det vanlig å sitte med mobilen (Pokemon) og nettbrett fra skolen slutter rundt kl 1330 og frem til middag rundt 16? Og deretter se TV til leggetid ca 2030? Synes det virker litt mye. Av og til er dem hos nabounger men da spiller de gjerne Pokemon utendørs. Ofte har "dem ikke tid" til måltider eller går tidlig ifra for å fortsette med mobil eller tv. Ser gjerne samme filmen to ganger på en ettermiddag f.eks. Jeg har ikke egne erfaringer men bare erfaring med tantebarn (som er litt yngre) men de er gjerne ute med foreldrene og leker en times tid etter barnehagen eller drar på tur eller andre aktiviter inne som ikke er skjema/tv. Men de er yngre da og ikke hekta på spill/tv enda. Men synes 4-6 timer tv/mobil er mye når man er bare 6 og 8 år? I helgene er det mere. Sikkert bare jeg som synes det er litt mye. Var noe annet når jeg var ung og vi så barne-TV fra 18 til 1830 så så pappa Dagsrevyen og det var så kjedelig at vi heller lekte med Lego til vi la oss 😅 Anonymkode: 756d8...e54
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 At det er spilling, pokemon, YouTube etter skoletid og fram mot middag tror jeg nok er ganske vanlig? Ettermiddagen høres litt mer bekymringsfullt ut, især om de ikke har tid til måltider nærmest. Da begynner det å tippe over i noe som ikke er helt greit. 6 og 8 år så er de i den alderen hvor voksne må ta litt styring og hjelpe de med å kontrollere eget forbruk av skjerm, for å lære de gode vaner og motvirke at det virkelig utvikler seg til avhengighet. Hjernene deres formes ennå, og de er ekstra sårbare for slik repeterende stimuli. Kan ikke far finne på noe gøy sammen med dem? Forståelig at han har litt dårlig samvittighet og vil være snill - men innebærer ikke det å faktisk tilbringe tid med guttene? Prøv å vinkle det sånn? Nå er det jo mye som er stengt eller begrensa av aktivitetstilbud, men noe må han/dere vel kunne finne på? Om så, hva om far begynner å spille pokemon - og tar med guttene ut rundt omkring? Så kommer de seg i det minste ut, og gjør noe sammen? Anonymkode: 99e98...da3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 12.55): At det er spilling, pokemon, YouTube etter skoletid og fram mot middag tror jeg nok er ganske vanlig? Ettermiddagen høres litt mer bekymringsfullt ut, især om de ikke har tid til måltider nærmest. Da begynner det å tippe over i noe som ikke er helt greit. 6 og 8 år så er de i den alderen hvor voksne må ta litt styring og hjelpe de med å kontrollere eget forbruk av skjerm, for å lære de gode vaner og motvirke at det virkelig utvikler seg til avhengighet. Hjernene deres formes ennå, og de er ekstra sårbare for slik repeterende stimuli. Kan ikke far finne på noe gøy sammen med dem? Forståelig at han har litt dårlig samvittighet og vil være snill - men innebærer ikke det å faktisk tilbringe tid med guttene? Prøv å vinkle det sånn? Nå er det jo mye som er stengt eller begrensa av aktivitetstilbud, men noe må han/dere vel kunne finne på? Om så, hva om far begynner å spille pokemon - og tar med guttene ut rundt omkring? Så kommer de seg i det minste ut, og gjør noe sammen? Anonymkode: 99e98...da3 Takk for svar. :) Tenker også at man kan finne på noe om ikke annet enn bare et par ettermiddager i uken. Vi bor ikke sammen, men når jeg har vært på besøk har vi et par ganger vært på tur, men den eldste blir snart lei og blir sliten og vil heller hjem. Den ene gangen klarte vi gå 3 km etter mye motivering :D men den andre gangen måtte vi snu. God ide at han kunne fått seg Pokemon selv, men han sier han ikke får til med så avansert app. Moren til nabobarna tar dem av og til med ut på Pokemonjakt. Hun har appen selv og følger det litt opp. Tidligere var de med på organiserte fritidsaktiviteter men det stoppet litt opp pga korona. Men tror noe er i drift men de vil ikke være med på fysiske aktiviter. De andre ungene i området er gira på håndball og fotball for tiden. Innimellom spiller jeg ludo eller kort med dem. Men har bare vært kjæreste med faren demmes ett år så kjenner de ikke så godt enda. Skulle bare høre litt om det var blitt vanlig med så mye skjermbruk nå til dags :) Anonymkode: 756d8...e54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå