Gå til innhold

Kjøpe brukt eller ny vaskemaskin til utleie-leiligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi skal leie ut en leilighet som skal være delvis møblert. Vi vil unngå at de forskjellige leietakerne skal drasse inn og ut vaskemaskiner med fare for å skrape opp gulvet. Nå lurer jeg på hva som lønner seg... Kjøpe en brukt vaskemaskin til 1000-2000 kr på Finn uten garanti, eller en splitter ny vaskemaskin til 4000 kr med 10 års motorgaranti.

Må si det er noe herk å flytte på vaskemaskiner så håper å unngå å gjøre dette flere ganger, men nå er prisen 1-4 ganger så høy for ny vaskemaskin.

Er det noen som har noen gode eller dårlige erfaringer med å kjøpe brukt vaskemaskin på Finn?

Hva ville du gjort?

Endret av Energi-jenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

4000 for en vaskemaskin er ikke dyrt da. Hadde gått for en ny og solid maskin.

Anonymkode: 450fa...895

• Liker 16
Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4000 for en vaskemaskin er ikke dyrt da. Hadde gått for en ny og solid maskin.

Anonymkode: 450fa...895

Helt enig 👍

Skrevet

Hvis du kjøper brukt er vel risikoen større for at du må drasse inne og ut med vaskemaskin føere ganger... samtisig kan du være heldig. Fordeler og ulemper begge veier.

Anonymkode: 189dd...1cf

• Liker 8
Skrevet

Det finnes neppe et klart ja- eller nei-svar på dette.  Får du tak i en bra vaskemaskin til 4000 kr er det billig, og da ville jeg gått for det.  Men du har uansett ingen garanti for at du unngår problemer med den, uansett.  

Vi leier ut umøblert fordi vi fortrinnsvis ønsker langtidsleiere (flere år).  Disse har ofte det meste av hvitevarer fra før.  

• Liker 2
Skrevet

jeg har ikke god erfaring med å kjøpe brukt vaskemaskin, men andre har gode erfaringer. så det kan jeg ikke svare på. Men motorgaranti på 10 år er bare gimmik, (salgstriks), bare sånn du vet det. Andre ting blir ødelagt mye fortere i vaskemaskin, enn motor! Og vanlig reklamasjon på 5 år gjelder for alle. 

Anonymkode: d822b...5cf

• Liker 3
Skrevet

Ville kjøpt en ny maskin på salg, da er du sikret best med tanke på garantier og kvittering, samtidig som du slipper å ta en risiko med transport. Du vet ikke om den du kjøper av har tatt vare på transportsikringer eller brukt disse riktig hvis maskinen har vært flyttet på. 

Anonymkode: eccc3...fd0

• Liker 3
Gjest Føsleguri
Skrevet

Hvis du leier ut til enslige eller par uten barn sliter de normalt ikke så mye på vaskemaskin som barnefamilier, så da holder det nok med en rimeligere maskin.

Jeg har en Electrolux vaskemaskin som jeg betalte 3 - 4 000,- for ny, den er 7 år gammel. 

Skrevet

Finnes jo nyere brukte å få tak i, med selgere som har kvitteringen. Jeg kjøpte en sånn en. 

Anonymkode: 4dfa4...d1f

• Liker 2
Skrevet

En ordentlig god vaskemaskin som varer lenge, koster som oftest mer enn 4000.

Hvorfor ikke investere i en skikkelig en?

Anonymkode: 5f6ad...7bd

• Liker 1
Skrevet

Skal du leie ut med vaskemaskin så er du også ansvarlig for at den fungerer, ryker maskinen etter 3 uker så kan du ikke bruke veldig lang tid på å sitte å vurdere mellom nytt eller brukt når leietageren ikke får vasket klær.

Hvis du er redd for at leietagerne skal skrape opp gulvet så bør du se etter leietagere som blir boende i lang tid og som ikke bytter vaskemaskin flere ganger i året. Forøvrig så er det ingen som drar en vaskemaskin bortetter gulvet, den løftes på plass.

Lønner seg forøvrig med gulv eller parkett av bra kvalitet, er også noe som heter normal slitasje som er forventet og som inngår i husleien. 

Anonymkode: 6729c...ff5

• Liker 3
Skrevet
Energi-jenta skrev (5 timer siden):

Vi skal leie ut en leilighet som skal være delvis møblert. Vi vil unngå at de forskjellige leietakerne skal drasse inn og ut vaskemaskiner med fare for å skrape opp gulvet. Nå lurer jeg på hva som lønner seg... Kjøpe en brukt vaskemaskin til 1000-2000 kr på Finn uten garanti, eller en splitter ny vaskemaskin til 4000 kr med 10 års motorgaranti.

Må si det er noe herk å flytte på vaskemaskiner så håper å unngå å gjøre dette flere ganger, men nå er prisen 1-4 ganger så høy for ny vaskemaskin.

Er det noen som har noen gode eller dårlige erfaringer med å kjøpe brukt vaskemaskin på Finn?

Hva ville du gjort?

Ny spess når de er så billige

Skrevet

Ville kjøpt tørketrommel og så lenge de har egen strømmåler, så slipper du at de henger fuktige klær til tørk i stua slik at det drypper vann overalt.

Anonymkode: fdb49...1d0

• Liker 3
Skrevet

Å kjøpe nytt gulv er nok billigere enn å kjøpe splitter ny vaskemaskin altså... Man drasser ikke rundt på en vaskemaskin heller. 

Anonymkode: 2b33f...5dd

Skrevet

Jeg hadde først og fremst vært opptatt av å få inn en maskin med god sentrifuge som tok ut mest mulig vann av tøyet for å redusere fukt i boligen. Helst 1400 omdreininger. 

Anonymkode: e2512...c82

Skrevet

Begynte regne...min maskin har vart i minst 13 år... Var en mellomdyr maskin da. AEG 1600 omdreininger.  Vil si det var lønnsomt å kjøpe ny og med kvalitet.

Anonymkode: 79d27...1ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 23.07):

Ville kjøpt tørketrommel og så lenge de har egen strømmåler, så slipper du at de henger fuktige klær til tørk i stua slik at det drypper vann overalt.

Du har ingen garanti for at leietaker bruker den da. Som student hang jeg opp alt for å unngå slitasje, og fremdeles henger jeg opp det meste (utenom sengetøy og håndkler). Alltid sørget for god ventilasjon da, det er viktig.

Anonymkode: 4c301...559

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 23.07):

Ikke alle klær som går i tørketrommel. Og du har gjort det feil om det drypper på gulvet, bare så det er sagt 😂

Skrevet (endret)

Vi kjøpte brukt vaskemaskin rimelig, for 500 eller 1000 kroner. Husker ikke hvor lenge den holdt, men det var noen år. Verd det for oss. Tørketrommel overtok vi fra de som leide før oss. Vi har hatt den i ca 13 år nå og funker fint. Vet ikke hvor gammel den var da vi kjøpte den. 

En grunn til å kjøpe brukt er miljøaspektet. 

Endret av Tvist
Skrevet

Kjøpte ny toppmodell av Bosch / Siemens til 9 tusen for ca. 20 år siden som enslig. Den kranglet og hadde elektronikk problemer etter 5-6 år. Leverte den til reparasjon, og kjøpte en brukt en til 900 for å ha i mellomtiden, da jeg hadde giftet meg og fått 2 barn. Den andre lønte seg ikke å reparere, og var utenfor garantitiden. Men maskinen til 900 har nå gått daglig uten et eneste problem i 14 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...