Gå til innhold

Bør man gi elevene en ekstra uke juleferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ved mange anledninger argumentert ganske kraftig MOT skolestenging for å hindre smittespredningen her i landet. Skolen er tross alt viktig for barn i alle aldre, og bør prioriteres og holdes åpne.

Så får vi et tilleggsmoment med juleferien. Dette er politikernes store hodebry, det er det liten tvil om. Hvordan kan man lage gode råd og regler for julefeiringen, samtidig som man beholder respekten for tiltak også etter jul? Det er liten tvil om at omfattende tiltak som nekter folk å samles noe i julen vil undergrave alle kommende tiltak, fordi folk flest kommer til å feire jul uansett. Da forsvinner respekten for andre tiltak også, så det kan man neppe gjøre.

Vi står overfor en situasjon der man er føre var, og mange skoleklasser og ansatte ved skoler havner i karantene fordi barn på skolen tester positivt. Dette kommer også til å skje i uken før jul, og kommer dermed til å hindre ganske mange familier i å ha en relativt normal julaften. I et år hvor dette absolutt trengs.

Mange steder i landet starter ferien 18. desember, mens andre steder starter den 22. Det er liten tvil om at smittetilfeller den siste uken vil ramme en del familier med karantene på julaften, slik det er nå. Jeg tror vi også kan få en situasjon der mange velger å holde barna hjemme denne uken for å hindre akkurat dette.

Så er diskusjonen om man skal heller starte ferien den 11. desember. Både for å hindre karantene, men også for å hindre at barn og unge tar med smitte fra skolen og hjem til besteforeldre.

Hva tenker dere? Jeg vil anta at dette er noe som både regjeringen og særlig byrådet i Oslo har vært inne på tanken på. Enten det, eller om man gjøre karantenetiden kortere, eventuelt gi dispensasjon for å bryte karantene den uken ved negativ test.

Hadde vært interessant å høre litt flere synspunkter på dette. Selv er jeg meget usikker.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes de bør ta skoleferie 10 dager før jul. Tror det å sitte i karantene på julaften vil være en stor påkjenning på barn og unge som allerede har hatt et tøft år. Det er trist fordi de siste dagene før jul pleier å være kos og hygge, men tror de fleste er villig til å ofre dette for en nogenlunde normal julaften. 

• Liker 7
Skrevet

Nei, da må de jo ta det igjen i sommerferien. Hvem gidder å gå en ekstra uke på skolen i juni? Synes heller de bør ta hjemmeskole. Det er uansett masse dill like før jul. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det hadde vært lurt. Både med tanke på å slippe karantene/smitte som kan spre seg videre, men også for å få et lengre strekk med sosial distanse. Jeg regner med de fleste vil prioritere sine nærmeste denne julen, og holder man seg til sine vil vi nok merke dette på smittetallene. Jeg har inntrykk av at særlig i småskolen er det mye kos, og lite læring (siste uken før jul). Dette hullet kan tettes med å få med julehefte med oppgaver og tekster. For dette skal fungere tror jeg det kan være lurt at SFO er åpen for de som har behov for dette. Vi kunne gjerne begynt ferien en uke tidligere. 😊 Det er mye læring i julebakst og bøker.

Endret av RoNo
Skrevet (endret)

Jeg synes det er et lite gjennomtenkt forslag. Erfaringen fra i sommer er at det er veldig tungt å ha hjemmekontor i kombinasjon med barn som har skoleferie, og de som ikke har hjemmekontor - hva skal de gjøre? Sende ungene i SFO? hva oppnår man med å flytte barna fra skole til SFO?  Effekten er jo som en ny skolestenging. Er det ikke akkurat det vi har strevd i månedsvis for å slippe?

Endret av MissLucy
  • Liker 7
Skrevet

Jeg syntes absolutt skolene burde stenge 10 dager før julaften, ja. Det er mange som har planer om å feire med eldre familiemedlemmer, og dette er en effektiv måte å forhindre både at flere eldre og svake smittes, samt at folk blir sittende alene på julaften. 

• Liker 5
Skrevet
appelsinjuice skrev (2 minutter siden):

Jeg syntes absolutt skolene burde stenge 10 dager før julaften, ja. Det er mange som har planer om å feire med eldre familiemedlemmer, og dette er en effektiv måte å forhindre både at flere eldre og svake smittes, samt at folk blir sittende alene på julaften. 

for at dette skal fungere, må jo barnehager og sfo stenge i tillegg. Det blir jo som i mars. Og det er vel fremdeles ikke noe som tyder på at det er barna som er de største smittesprederne?

• Liker 3
Skrevet

Barnehagen trenger vel ikke stenges, det er ikke der det er mest smitte. 

Kanskje ungdomsskole og vgs kan ha hjemmeskole fra 11 des, alt hjelper vel.

• Liker 4
Gjest byråkrati
Skrevet

Buhu, elevene går glipp av et par dager skole. Som om de lærer noe særlig uansett. Om man har inspirert elever til å ønske lære spiller en uke eller to ingen rolle. Om man har tvunget og presset elever til å ville yte bra, så har det sikkert mye å si midlertidig. Men på lang sikt er det ubetydelig. 

Tanken på at noen tror norsk skole er så spesielt positivt for barns utvikling at man burde krangle på en uke eller to er hysterisk. 

Skrevet

Jeg synes dette enorme fokuset på julen er helt latterlig. Enten kjempe vi mot et livsfarlig virus, da får man tone ned og feire en rolig koselig jul for seg selv. Eller så er det ikke SÅ jævla farlig, og i så fall synes jeg man heller bør prioritere at folk må få jobbe og trene.

Helt på trynet å ødelegge mer skolegang for barna og lage juleferien enda lenger for slitne småbarnsfamilier, for... hva? 

• Liker 2
Skrevet
Invicta skrev (5 timer siden):

Nei, da må de jo ta det igjen i sommerferien. Hvem gidder å gå en ekstra uke på skolen i juni? Synes heller de bør ta hjemmeskole. Det er uansett masse dill like før jul. 

Det er i så fall snakk om hjemmeskole den siste uka, ikke ferie. Det vil si at skoleslutt i juni vil være som normalt. 

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (9 timer siden):

for at dette skal fungere, må jo barnehager og sfo stenge i tillegg. Det blir jo som i mars. Og det er vel fremdeles ikke noe som tyder på at det er barna som er de største smittesprederne?

Det er vel godt mulig at barn er stille spredere, dersom det stemmer at de ofte får mildere symptomer. Da vil de jo i mindre grad smittes. Vi ser jo at vi ikke klarer å slå ned smitten nå slik som i mars, da skoler og barnehager stengte ned (og det er vel heller ikke meningen, da regjeringens strategi vel er «brems» og ikke «slå ned» ? 🤔

Med unntak av stengning av skoler og barnehager er vel tiltakene like strenge nå som i mars (?), i alle fall i bynære områder. Og når det da ikke har samme effekt på smittespredningen så tyder jo det på at barn er bidragsytere i smittespredningen. I tillegg så skjønner jeg ikke helt hvordan det kan ha seg at barn har like stor risiko for å få andre virus, som influensa, men corona smitter av en eller annen årsak ikke barn like lett ? 

Jeg har selvsagt ingen svar, kun spørsmål, og jeg syntes en uke med hjemmeskole og stengte barnehager er en smal pris å betale for å unngå større spredning på sykehjem, sykehus og blant andre i risikosonen. 

• Liker 2
Skrevet
appelsinjuice skrev (1 time siden):

Det er vel godt mulig at barn er stille spredere, dersom det stemmer at de ofte får mildere symptomer. Da vil de jo i mindre grad smittes. Vi ser jo at vi ikke klarer å slå ned smitten nå slik som i mars, da skoler og barnehager stengte ned (og det er vel heller ikke meningen, da regjeringens strategi vel er «brems» og ikke «slå ned» ? 🤔

Med unntak av stengning av skoler og barnehager er vel tiltakene like strenge nå som i mars (?), i alle fall i bynære områder. Og når det da ikke har samme effekt på smittespredningen så tyder jo det på at barn er bidragsytere i smittespredningen. I tillegg så skjønner jeg ikke helt hvordan det kan ha seg at barn har like stor risiko for å få andre virus, som influensa, men corona smitter av en eller annen årsak ikke barn like lett ? 

Jeg har selvsagt ingen svar, kun spørsmål, og jeg syntes en uke med hjemmeskole og stengte barnehager er en smal pris å betale for å unngå større spredning på sykehjem, sykehus og blant andre i risikosonen. 

Jeg tror ikke det handler om at barn sprer så mye mer enn man trodde, men at folk ikke er like redde viruset som de var i vår. I vår dro vi på butikken en gang hver 14. dag, kun en fra husstanden, omgikk absolutt ingen andre mennesker, og de aller fleste levde i praksis mye stengere enn tiltakene. Nå er det akkurat like tettpakket på butikker og sentrene som før corona, eneste forskjellen er håndspritautomatene og munnbindene,  folk tar kollektivtransport igjen, besøker hverandre, og i tillegg bryter flere riltalene hvis de tror de ikke vil bli tatt. For i mars var dette et skummelt virus man ikke visste konsekvensene av. Nå er det et virus man virkelig ser at i stor grad går på de gamle, og i tillegg noen få yngre som er uheldige - med andre ord ganske likt influensa i praksis for alle under 70. Så. Tiltakstrøtthet mer enn at barn smitter så mye, tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er skeptisk til å ofre hverdagen for å feire jul på normal måte. 

Jeg  mener at hverdagen vår er viktigere enn at masse folk skal møtes i julen. Jul kan det bli uansett. Barna trenger først og fremst å være med sine nærmeste. Gaver, god mat og hygge klarer man å lage uten å måtte samle storfamilien. 

Dessuten så er det slik at episenteret nå ligger øst i Oslo der hvor man ikke nødvendigvis feirer jul. 

Det blir litt som i sommer at man velger å lette på reiserestriksjoner imot at vi nå hele høsten og mørketiden må leve med sterke restriksjoner. Var det virkelig verdt det?  Sånn sett hadde det vært veldig mye bedre å holdt det stengt for deretter å kunne leve mye friere nå. Hverdager er det flest av og for min del blir det som å tisse i buksa for å holde seg varm. 

Jeg tenker vi heller bør fortsette tiltakene i julen. Utrolig kjipt om det fører til smitteøkning slik at man evt. måtte ha stengt igjen mye i januar/februar. Ungdommen ofrer mye i denne tiden, ungdomstiden får de ikke igjen. Å måtte leve på rødtnivå og inn/ut av karantene er veldig mye mer belastende. Det er virkelig ikke verdt det. 

Skrevet
Atheena skrev (5 minutter siden):

Jeg er skeptisk til å ofre hverdagen for å feire jul på normal måte. 

Jeg  mener at hverdagen vår er viktigere enn at masse folk skal møtes i julen. Jul kan det bli uansett. Barna trenger først og fremst å være med sine nærmeste. Gaver, god mat og hygge klarer man å lage uten å måtte samle storfamilien. 

Dessuten så er det slik at episenteret nå ligger øst i Oslo der hvor man ikke nødvendigvis feirer jul. 

Det blir litt som i sommer at man velger å lette på reiserestriksjoner imot at vi nå hele høsten og mørketiden må leve med sterke restriksjoner. Var det virkelig verdt det?  Sånn sett hadde det vært veldig mye bedre å holdt det stengt for deretter å kunne leve mye friere nå. Hverdager er det flest av og for min del blir det som å tisse i buksa for å holde seg varm. 

Jeg tenker vi heller bør fortsette tiltakene i julen. Utrolig kjipt om det fører til smitteøkning slik at man evt. måtte ha stengt igjen mye i januar/februar. Ungdommen ofrer mye i denne tiden, ungdomstiden får de ikke igjen. Å måtte leve på rødtnivå og inn/ut av karantene er veldig mye mer belastende. Det er virkelig ikke verdt det. 

kunne ikke vært mer enig

Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det handler om at barn sprer så mye mer enn man trodde, men at folk ikke er like redde viruset som de var i vår. I vår dro vi på butikken en gang hver 14. dag, kun en fra husstanden, omgikk absolutt ingen andre mennesker, og de aller fleste levde i praksis mye stengere enn tiltakene. Nå er det akkurat like tettpakket på butikker og sentrene som før corona, eneste forskjellen er håndspritautomatene og munnbindene,  folk tar kollektivtransport igjen, besøker hverandre, og i tillegg bryter flere riltalene hvis de tror de ikke vil bli tatt. For i mars var dette et skummelt virus man ikke visste konsekvensene av. Nå er det et virus man virkelig ser at i stor grad går på de gamle, og i tillegg noen få yngre som er uheldige - med andre ord ganske likt influensa i praksis for alle under 70. Så. Tiltakstrøtthet mer enn at barn smitter så mye, tror jeg.

Det kan nok hende at folk tar lettere på tiltakene nå, ja. Her går alle med munnbind på butikken, selv handler vi hovedsaklig på nett med hjemlevering og besøk har vi ikke hatt på flere uker. Vi har heller ikke fått noen invitasjon eller spørsmål om å omgås andre på flere uker, så mitt inntrykk fra området jeg bor i er at folk stort sett holder seg for seg selv. Men det gjelder jo kun vår omgangskrets, så hva andre gjør vet jeg jo ikke. 

• Liker 1
Skrevet
appelsinjuice skrev (19 minutter siden):

Det kan nok hende at folk tar lettere på tiltakene nå, ja. Her går alle med munnbind på butikken, selv handler vi hovedsaklig på nett med hjemlevering og besøk har vi ikke hatt på flere uker. Vi har heller ikke fått noen invitasjon eller spørsmål om å omgås andre på flere uker, så mitt inntrykk fra området jeg bor i er at folk stort sett holder seg for seg selv. Men det gjelder jo kun vår omgangskrets, så hva andre gjør vet jeg jo ikke. 

Jeg er invitert i bursdag både denne helgen og neste (antall innenfor anbefalingene), og ser folk har julebord og middagsselskaper etc hele tiden nå, de samme menneskene som levde isolert innenfor husstanden i mars. Og ja, alle bruker munnbind nå, men å stå tettpakket på butikken iført munnbind er altså mer smittefarlig enn å være eneste person på butikken i tillegg til de ansatte, uten munnbind. 
Ungene er med hverandre hjem flere ganger i uka, og generelt merker jeg ingen forskjell fra før corona annet enn at man ikke har lov å trene, så folk er feitere og surere enn vanlig, og så munnbind og håndsprit da. De færreste har vel pleid å være 20 samlet hjemme før corona heller? Vi har i hvert fall ikke plass til mer enn max 10, helst 8, rundt spisebordet, så tiltakene på begrensning av antall mennesker er helt irrelevante.

Skrevet
3 minutter siden, velociraptor said:

Jeg er invitert i bursdag både denne helgen og neste (antall innenfor anbefalingene), og ser folk har julebord og middagsselskaper etc hele tiden nå, de samme menneskene som levde isolert innenfor husstanden i mars. Og ja, alle bruker munnbind nå, men å stå tettpakket på butikken iført munnbind er altså mer smittefarlig enn å være eneste person på butikken i tillegg til de ansatte, uten munnbind. 
Ungene er med hverandre hjem flere ganger i uka, og generelt merker jeg ingen forskjell fra før corona annet enn at man ikke har lov å trene, så folk er feitere og surere enn vanlig, og så munnbind og håndsprit da. De færreste har vel pleid å være 20 samlet hjemme før corona heller? Vi har i hvert fall ikke plass til mer enn max 10, helst 8, rundt spisebordet, så tiltakene på begrensning av antall mennesker er helt irrelevante.

Det er rett og slett ikke levbart for små barn (jeg har en 7-åring) å ALDRI kunne få besøk av eller besøke klassekamerater, dersom skolen er stengt og alle fritidsaktiviteter stengt. Og hvis Per besøker Pål og Espen, Pål besøker Anne og Tor, Anne besøker Siri og Linn, Siri besøker Aurora og Nina, Nina besøker Emma og sin egen oldemor på 90... Så har vi en lang rekke smittespredende barn allikevel, selv om de ikke møttes på skolen eller fotball/karate/ballett. Og oldemor får corona like mye som om ungene ikke hadde hjemmeskole. 

Da har jeg faktisk mer tro på å nekte folk å reise utenfor sin egen kommune, for å holde smitten samlet der den er (med dispensation for de som jobber i en annen kommune og overhodet ikke har mulighet for hjemmekontor). 

Jobb og skole er faktisk samfunnskritisk, julefeiring er ikke det. 

• Liker 1
Skrevet
Nuith skrev (7 minutter siden):

Det er rett og slett ikke levbart for små barn (jeg har en 7-åring) å ALDRI kunne få besøk av eller besøke klassekamerater, dersom skolen er stengt og alle fritidsaktiviteter stengt. Og hvis Per besøker Pål og Espen, Pål besøker Anne og Tor, Anne besøker Siri og Linn, Siri besøker Aurora og Nina, Nina besøker Emma og sin egen oldemor på 90... Så har vi en lang rekke smittespredende barn allikevel, selv om de ikke møttes på skolen eller fotball/karate/ballett. Og oldemor får corona like mye som om ungene ikke hadde hjemmeskole. 

Da har jeg faktisk mer tro på å nekte folk å reise utenfor sin egen kommune, for å holde smitten samlet der den er (med dispensation for de som jobber i en annen kommune og overhodet ikke har mulighet for hjemmekontor). 

Jobb og skole er faktisk samfunnskritisk, julefeiring er ikke det. 

jeg er enig med deg.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg kan bare si en ting og det er at jeg allerede nå kvir meg skikkelig til nedstengingen som garantert kommer i januar fordi vi nå har politikere som har hatt et voldsomt fokus på at julen skal være fritatt for tiltak. Det er dette folk hører og det er slik det kommer til å bli.

For de av oss som bor alene og har hjemmekontor og en jul helt innenfor alle tenkelige mulige smitteverntiltak er dette "stakkars barn og unge" fokuset rett og slett kvalmende lesing. Det kommer til et punkt der jeg sier "jeg kunne ikke gitt mer faen i barn og unge". Disse har hatt lempelser i alle himmelens retninger i hele høst (i hele år faktisk), og nå frykter man at de kanskje ikke får feire EN ENESTE JUL EN ENESTE GANG uten bestemor. Hvis denne julefeiringen medfører at jeg skal sitte alene uten å få dratt et eneste sted fra januar til mars så klarer jeg ikke den store sympatien. I mitt liv er alt som er gøy og meningsfullt enten stengt eller forbudt. 

Hvis hjemmeskole eller tidlig juleferie betyr at vi unngår nedstenging i januar så er det en helt grei løsning for meg. Hvis tidlig juleferie ikke har noen som helst betydning for smittetallene i januar så gir jeg i grunnen jamt faen.

Hilsen en veldig ensom og lei Blondie65.

Endret av Blondie65
  • Opprett ny...