Gå til innhold

Oppgitt mor... 15 åring som skal ta kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt skal ta trafikalt grunnkurs. De må ha fylt 15 år ved oppstart av kurset. Det er 4 samlinger som går over 3 uker. Min sønn fyller 15 år en uke etter oppstart av kurset, er er 15 år før kurset er ferdig.. vi har meldt han på og betalt flere tusen kroner.. likevel fikk han avslag da han ikke var fylt 15 ved oppstart.. hvor firkantet kan en bli? 
med får jo uansett ikke øvelseskjørt noe som helst før kurset er gjennomført?? 

Anonymkode: a7985...cc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor greier dere ikke å forholde dere til aldersgrenser? 

Anonymkode: ec90d...04d

• Liker 41
Skrevet

Men de kan vell ikke begynne og kjøre før de har fylt 16 og bestått trafikalt grunnkurs vell ? 

Anonymkode: 58a71...5e6

• Liker 2
Skrevet

Dere kunne jo bare ha meldt han på neste kurs istedenfor!

Anonymkode: 9d97b...0a4

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor tenker du reglene ikke gjelder for dere? Hvor skal man trekke grensen, liksom? 4 uker før, 8 uker før, men bare hvis man er moden for alderen? Hvis man ikke er moden for alderen kan det søkes dispensasjon? 

Anonymkode: ef663...566

• Liker 16
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnet mitt skal ta trafikalt grunnkurs. De må ha fylt 15 år ved oppstart av kurset. Det er 4 samlinger som går over 3 uker. Min sønn fyller 15 år en uke etter oppstart av kurset, er er 15 år før kurset er ferdig.. vi har meldt han på og betalt flere tusen kroner.. likevel fikk han avslag da han ikke var fylt 15 ved oppstart.. hvor firkantet kan en bli? 
med får jo uansett ikke øvelseskjørt noe som helst før kurset er gjennomført?? 

Det er ikke vits å ta kurset et helt år før øvelseskjøring finner sted. Derfor regelen. Forstår at du ble irritert over at han fylte år en uke unna, men grensen er satt av grunnen jeg oppga. Og hvor skal grensen gå om alle som nesten er på grensen får lov? Hva med de som er født en uke før din sønn. Og de som er født uken før det, osv osv osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de kan vell ikke begynne og kjøre før de har fylt 16 og bestått trafikalt grunnkurs vell ? 

Anonymkode: 58a71...5e6

Det er akkurat det.. de får jo ikke kjørt uansett med det første. Og om et barn tar kurset 2 uker før han fyller 16 så er jo det supert! Men de skal jo uansett ikke kjøre en meter før kurset er ferdig.. og gutten er jo 15 når kurset er ferdig.. 

mat en ikke får kjøre opp før en er fylt 18 skjønner jeg... men et trafikalt grunnkurs? 
det er nå kurset går, det neste kurset går ikke før til høsten, og pga pendling til nabo kommunen på skole får han ikke tatt det. 

Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Det er ikke vits å ta kurset et helt år før øvelseskjøring finner sted. Derfor regelen. Forstår at du ble irritert over at han fylte år en uke unna, men grensen er satt av grunnen jeg oppga. Og hvor skal grensen gå om alle som nesten er på grensen får lov? Hva med de som er født en uke før din sønn. Og de som er født uken før det, osv osv osv

Grensen ja... men gutten er jo fylt 15 i god tid før kurset er ferdig.. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor trenger du dette så lang tid i forveien? Det er jo meningen han skal huske noe av dette når van skal øvelseskjøre. Et år er jo et helt liv for en 15 åring

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå var altså ikke regelen at de må ha fylt 15 innen kurset er ferdig, men innen oppstart. Oppstart er oppstart, enkelt og greit. Ofte må man ha helt klare og konsise regler fordi skjønnsmessige regler er vanskelig å forholde seg til. Han får vel ta det kurset som går etter det som går i høst? Hvorfor denne bråhasten? 

• Liker 13
Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor trenger du dette så lang tid i forveien? Det er jo meningen han skal huske noe av dette når van skal øvelseskjøre. Et år er jo et helt liv for en 15 åring

Som skrevet over så får han ikke tatt det til høsten pga skole.. alle i klassen har tatt kurset.. selv om mange blir 16 sent på høsten.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå var altså ikke regelen at de må ha fylt 15 innen kurset er ferdig, men innen oppstart. Oppstart er oppstart, enkelt og greit. Ofte må man ha helt klare og konsise regler fordi skjønnsmessige regler er vanskelig å forholde seg til. Han får vel ta det kurset som går etter det som går i høst? Hvorfor denne bråhasten? 

Les tråden... 

hadde han fylt 15 4 mnd etter kurset så har jeg forstått det.. men han er 15 før kurset er ferdig. 
har betalt flere tusen.. får ikke igjen pengene heller 

• Liker 1
Skrevet

Les tråden... 

hadde han fylt 15 4 mnd etter kurset så har jeg forstått det.. men han er 15 før kurset er ferdig. 

Er du sikker på at du ikke får pengene igjen? Det ville jeg nok klagd på. Eventuelt spurt om han kan melde seg på neste gang da siden dere har betalt. Men regelen er jo der for at ikke folk skal tøye strikken (slik som ditt tilfelle). 

Anonymkode: d7033...c0b

• Liker 9
Skrevet

Les tråden... 

Pengene skal dere ha igjen, da dere skulle fått beskjed om at han ikke får delta på kurset i og med at han ikke er 15 ved oppstart før dere betalte.

Anonymkode: 73cfc...d01

• Liker 7
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som skrevet over så får han ikke tatt det til høsten pga skole.. alle i klassen har tatt kurset.. selv om mange blir 16 sent på høsten.. 

Regler er regler. 

Men selvsagt skal du ha igjen pengene.  Man skal ikke betale for ting man ikke får.

Skrevet

Det står jo at man må være fylt 15 år ved OPPSTART av kurset. Da betaler man ikke flere tusen, før man har sjekket om det er greit at han blir 15 år iløpet av kurset, da det vil være vanskeligere å gå gjennomført neste høst.

Sønnen din blir tydeligvis 16 år sent neste høst, og da bør det jo være mye endre å ta trafikalt grunnkurs den høsten. Hvis han går på skole et annet sted, så har de nok et trafikalt grunnkurs der han bor/går på skole. Eller så er kurset som du sier kun på 3uker, så om det blir kronglete akkurat disse tre ukene, så er det nok mulig å fonne en løsning. 

Anonymkode: e4c8e...e69

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pengene skal dere ha igjen, da dere skulle fått beskjed om at han ikke får delta på kurset i og med at han ikke er 15 ved oppstart før dere betalte.

Anonymkode: 73cfc...d01

Bestilte på nettet og betale samtidig. Sto ingenting om at en må fylle 15 ved oppstart. Etter betalingen fikk vi sms om at han ikke fikk bli med. Pengene fikk jeg ikke igjen.

skal ringe de på mandag, og gjett om de skal få høre det 

• Liker 5
Skrevet

Regelverket er firkantet.  Det forstår jeg at de må være,  men det som er firkantet av trafikkskolen er å ikke flytte han over til et kurs som går litt senere på året.  Dessutgn har vel trafikkkolen et ansvar for å ikke ta inn folk under aldersgrense. Du har jo gitt  dem samtykkeskjema hvor fødselsdato står.  Slike kurs holdes jevnlig. Jeg fikk byttet mørkekjøringkurset til neste gang det skulle holdes da jeg måtte jobbe kveld likevell.  Det er rett og slett uholdbart og svindel. Jeg hadde kontaktet forbrukerrådet og hvis det ikke kommer noen vei, bytt kjøreskole og advar  kjentfolk med ungdommer som skal ta lappen mot dem 

Anonymkode: f49ce...588

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Herrefred, Ts. Du sliter med å forholde deg til lettfattelige regler og klager på at andre ikke tilpasser seg din selvsentrerte verdensoppfatning. :ler: 

Er du vanligvis i konflikter i hverdagen? Sliter dette på forholdet til slekt, venner og kolleger? Har du vurdert å heller betale for å få en diagnose (utover «ego») og et behandlingsløp?

Folk driter i deg og ditt, Ts. De gir deg regler. Enten oppfyller du dem, eller så an du ryke og reise. Og, nei, dine tusenlapper er ikke nok til at trafikkskolen bryter norsk lov. Hvorfor tror du det? :klo: 

Anonymkode: f0427...768

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bestilte på nettet og betale samtidig. Sto ingenting om at en må fylle 15 ved oppstart. Etter betalingen fikk vi sms om at han ikke fikk bli med. Pengene fikk jeg ikke igjen.

skal ringe de på mandag, og gjett om de skal få høre det 

Nei, det står på vegvesenet sine sider, Ts. Dette er ting du som innbygger skal kunne. :rolleye: 

Om trafikkskolen måtte opplyse om at «vi følger norsk lov» på nettsidene ville jo det vært litt idiotisk, ikke sant..? ;) 

Anonymkode: f0427...768

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...