Gå til innhold

Komfyr – hva betyr «selges uten stikk»?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg driver og ser på komfyrer/stekeovner, og ser at flere skriver følgende: «selges uten stikk». Men hva betyr det?!

Jeg finner absolutt ingen ting når jeg søker på det!

Betyr det at det selges uten ledning, eller noe? Uten stikkontakt? 

Endret av HylendeApe
Videoannonse
Annonse
Skrevet
HylendeApe skrev (Akkurat nå):

Jeg driver og ser på komfyrer, og ser at flere skriver følgende: «selges uten stikk». Men hva betyr det?!

Jeg finner absolutt ingen ting når jeg søker på det!

Betyr det at det selges uten ledning, eller noe? Uten stikkontakt? 

Ja du må bytte kontakt på ledningen.  Skikkelig dustete, men helt vanlig nå. Men,men, tross alt ganske enkelt da. Du greier det selv hvis du er bittelitt handy 😊

Anonymkode: 1a145...fbf

Skrevet

Hva mener du med å bytte kontakt på ledningen?
Dette høres fælt ut, jeg er ikke handy! 

• Liker 7
Skrevet
HylendeApe skrev (4 timer siden):

Hva mener du med å bytte kontakt på ledningen?
Dette høres fælt ut, jeg er ikke handy! 

Man må kjøpe kontakten og montere den selv. Det er ganske enkelt. 

Men vi ble også overrasket over å ha kjøpt elektriske varer til kjøkkenet for flere titusen kroner, men stikkontakten, den måtte vi kjøpe på Clas Ohlson....

Anonymkode: 1ffe7...c48

• Liker 4
Gjest Føsleguri
Skrevet

Det virker som det kom en eller annen EU-regel rundt 2015 om at komfyrer ikke skal selges med montert støpsel. Klarer ikke finne ut hvorfor.

Skrevet
Føsleguri skrev (3 minutter siden):

Det virker som det kom en eller annen EU-regel rundt 2015 om at komfyrer ikke skal selges med montert støpsel. Klarer ikke finne ut hvorfor.

Sikkert fordi det er ulike stiks i ulike land. Billigere å produsere en type. 

Anonymkode: b13de...0c5

• Liker 2
Skrevet
Føsleguri skrev (8 minutter siden):

Eg lurte også på dette da eg kjøpte ny platetopp. Eg tenkte det er pga elsikkerheit. Når det ikkje følger med ledning, må den monterast av elektrikar. Men i så fall er det rart om kven som helst kan kjøpe det om manglar på clas o?

Anonymkode: ca3a6...b73

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Eg lurte også på dette da eg kjøpte ny platetopp. Eg tenkte det er pga elsikkerheit. Når det ikkje følger med ledning, må den monterast av elektrikar. Men i så fall er det rart om kven som helst kan kjøpe det om manglar på clas o?

Anonymkode: ca3a6...b73

Elkjøp prøver da å pushe på meg denne når jeg så på en komfyr der:image.png.3530e7ccf17a35b934e57285964e2a38.png
Nå vet ikke jeg om støpsel og stikk er det samme. Klart språk lenge leve!

Endret av HylendeApe
  • Liker 1
Skrevet

Den selges vel strengt tatt uten både ledning og stikk. Du får kjøpt dem løst utenom. At den må monteres av en elektriker er vas. Men er du helt grønn så bør det gjerne gjøres. Dette er fordi de selges både til 110 og 230 volt og derfor er det en lask bak en luke som må flyttes iht spesifikasjoner. 

• Liker 1
Skrevet
HylendeApe skrev (1 time siden):

Elkjøp prøver da å pushe på meg denne når jeg så på en komfyr der:image.png.3530e7ccf17a35b934e57285964e2a38.png

Det er nok det samme.

Anonymkode: 0df64...ed3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja du må bytte kontakt på ledningen.  Skikkelig dustete, men helt vanlig nå. Men,men, tross alt ganske enkelt da. Du greier det selv hvis du er bittelitt handy 😊

ELEKTRIKER!!!

Ellers får du ingenting igjen på forsikringen om noe skulle skje.

Anonymkode: 28053...982

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 1.19):

ELEKTRIKER!!!

Ellers får du ingenting igjen på forsikringen om noe skulle skje.

Anonymkode: 28053...982

Dette er tull. Det er lov å montere den selv, og det er svært enkelt.  

• Liker 1
Skrevet
On 11/27/2020 at 11:34 PM, HylendeApe said:

Det du monterer på ledningen er et støpsel - så elkjøp har rett her, du ser et støpsel på bildet.

Stikkontakt er det du har på veggen, som et støpsel går inn i.

Støpsel - ledning, stikk - veggen.

Anonymkode: a945a...314

• Liker 1
Skrevet
Akay skrev (På 27.11.2020 den 23.35):

Den selges vel strengt tatt uten både ledning og stikk. Du får kjøpt dem løst utenom. At den må monteres av en elektriker er vas. Men er du helt grønn så bør det gjerne gjøres. Dette er fordi de selges både til 110 og 230 volt og derfor er det en lask bak en luke som må flyttes iht spesifikasjoner. 

Ledningen pleier da å være på plass, det var den i alle fall da jeg kjøpte ny komfyr for noen måneder siden :Nikke:

Skrevet

Det er fullstendig lovlig å bytte et støpsel selv (opp til 25A)

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er fullstendig lovlig å bytte et støpsel selv (opp til 25A)

Beklager, til 16A mener jeg! 

Skrevet

"Selges uten stikk" betyr at den selges uten stikkontakten som monteres PÅ veggen. 

"Selges uten støpsel" betyr at du selv må montere støpselet på komfyren, mest sannsynlig for at et vanlig komfyrstikk passer til 25A stikk, mens noen eldre boliger faktisk har 16A kurs og har komfyren tilkoblet vanlig stikkontakt. 

Stikkontakt er alltid det som er på/i veggen. Støpsel er den pluggen som er montert på utstyret. Men mange blander begrepene. 

Vil anbefale deg og få elektriker til å montere et støpsel til deg, så du er garantert at det kobles riktig og strammes godt nok.

Anonymkode: 80277...331

• Liker 1
Skrevet

Bestilte for noen uker siden hvitevarer til en leilighet jeg innredet. De var to som leverte og installere, men den eldste sa at kun den unge kollegaen kunne montere komfyren da han var utdannet elektriker. Dette var Elkjøp.

Har forhørt meg om dette tidligere og fått samme beskjed fra butikkene. Har derfor fått alt levert ferdig installert siden (men må huske å bestille støpsel selv).

• Liker 1
Skrevet

Ingen finner ut om dette er montert av elektriker, null problem.

Anonymkode: 3a50d...4a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen finner ut om dette er montert av elektriker, null problem.

Anonymkode: 3a50d...4a6

Og så gjør det ikke noe om noen finner det ut heller :rolleyes:  Som flere av oss allerede har prøvd å si, så er det lov.

Ta en kikk her:  https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/interior/elektrisk-arbeid--lovlige-reparasjoner/  Her vil du finne ut at:  - Du kan bytte dekslet som sitter på stikkontakten på veggen, og koble på støpsel på komfyr eller vaskemaskin eller lignende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...