absinthia Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Hei dere som har/ har hatt hest! Hvor mye brukte dere gjennomsnittlig, pr måned eller år i andre utgifter enn ovennevnte?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Det som ikke inkluderes i det du nevner, er vel hovslager, utstyr, dyrlege og eventuell forsikring. Forsikring kan du jo sjekke hos de ulike selskapene, utstyret avhenger av hvor kravstor du er :), hovslagerpriser kan også variere sterkt, mens dyrlegeutgifter utenom markkur og vaksiner er vanskelig å forutse. Du bør i hvert fall ha litt å gå på, ikke sats på at det går akkurat. Anonymkode: 744b0...b13 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Forsikring, her varierer prisene veldig alt etter hvilket selskap og hvor stor dekning du ønsker. Regn hvertfall 1000,- pr mnd for maks dekning på en fin ridehest. Hovstell, prisene varierer her også. Både barfot og skodd. Alt fra 500,- til 2000,-, Og hovene bør trimmes minst hver 5 uke. Veterinær, varierende priser. Hester må vaksineres en gang årlig og tennene må sjekkes minst en gang pr år. Man må også forvente plutselige utgifter ved skade/sykdom, så greit å ha en buffer som dekker egenandel på forsikring. Utstyr, må plutselig erstattes/repareres. Det går fort noen tusen pr år. Div behandlinger, dersom hesten har muskel eller leddproblemer. Massør eller kiropraktor, 700,- til 1000,- pr behandling er normalt. Alt i alt er de greit å ha noen tusen til overs som kan brukes på plutselig utgifter. Anonymkode: 8d16c...0ed 2
Karve Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Dette blir et langt svar, men jeg prøver å gjøre det så detaljert som mulig. Savner selv detaljerte oversikter. Hest 1: Forsikring: 1200 kr/mnd. Forsikret i Agria (den het på den tiden Sportshest, hvis jeg husker riktig), med rabatt da hunden også var forsikret i Agria. Veterinær: Hadde ett veterinærbesøk som ikke var rutine alle de årene vi hadde han, og det kostet rundt 1000kr. Tannrasp: 2500 kr én gang i året. Sjekk av alle bittene vi brukte var inkludert i prisen. Sko: 1200 kr hver skoing med sommersko og 1600 kr hver skoing med vintersko (broddsko + snøsåler). Hovslageren vår brukte han når lærlinger skulle få prøve seg, og de skoingene fikk vi billigere. Ble skodd hver 10. uke. Sommereksem: Disse summene går på hver knott-sesong. 2000 kr på eksemdekken (kun det dyreste zebradekkenet fra Bucas fungerte for han 🙈); 500-1000 kr på kortisoninjeksjoner (noen år trengte han to, andre år trengte han én); 3000 kr på kortisontabletter, utstyr til sårstell, salver og insektsspray. Kiropraktor/equiterapeut/tafsedame: 2000 kr per behandling. Fikk minimum én behandling i året. Pleide å slenge oss med når tafsedama skulle komme til stallen, så noen år ble det flere behandlinger. Utstyr (som ikke hadde med sommereksemen å gjøre): I gjennomsnitt 500 kr i måneden. Noen måneder kjøpte vi ingenting, mens andre måneder måtte flere dekken byttes ut, for eksempel. Ormekur inngikk i stalleia. I tillegg kommer treninger og stevner. Det varierte mye. Jonas Elvebakk var innom stallen noen ganger i året, og bare der gikk det 800 kr per trening, mens andre måneder var det kanskje 200 kr for å starte to klasser på hjemmebane. Hest 2: Forsikring: Samme som over. Veterinær: I gjennomsnitt 2000 kr i året. Hun hadde en tendens til å få sår på kjipe steder. Tannrasp: Samme. Brukte samme "tannlege". Sko: Samme, minus enkelte billigere skoinger pga. lærlinger. Kiropraktor/equiterapeut/tafsedame: Frøsepinn som frøs på seg låsninger av å gå fra stallen til ridehallen uten ullteppe om vinteren. 2000 kr ved behov, oftere om vinteren enn om sommeren. Saltilpassing: 700 kr i året. Utstyr: I gjennomsnitt 700 kr i måneden. Utgifter til utstyr var høyere her fordi hun trengte flere og tjukkere dekken enn forrigemann som fint kunne gå "naken" i 20 blå. Ormekur inngikk i stalleia. Samme her med treninger. Stevner startet vi ikke. Hest 3: Forsikring: Samme som over. Veterinær: MYE. Det gikk en periode flere tusenlapper i måneden pga. spatt og sprøyting av hase. Tannrasp: 3600 kr én gang i året. Vi brukte engelskmennene med det merkelige utstyret. De var dyrere enn god, gammeldags manuell tannrasp. Sko: 1600 kr hver 8. uke om vinteren, 1000 kr om sommeren. Gikk barfot om sommeren. Kiropraktor/equiterapeut/tafsedame: 1800 kr ved behov. Utstyr: I gjennomsnitt 500 kr per måned. Badeleker: 500 kr per år. Han hadde badeleker i vanndunken ute som underholdning og lokkemiddel for å drikke vann ute. 😂 Ormekur: 300 kr eller noe sånt. Treninger varierte. Stevner startet vi ikke. Vaksineprisene husker jeg ikke, men det var ca. samme pris på alle hestene. Mitt beste tips for å ha et så billig hestehold som mulig er ganske enkelt: IKKE KJØP EKSEMHEST. Ihvertfall ikke en hest med så kraftig sommereksem som vår. Utgifter til å behandle hesten er dyre nok i seg selv, men i tillegg gikk det mer bensinpenger for å ta han ut og inn til andre tider enn de faste tidene. Vi var heldige og sto på en stall hvor alle hjalp alle, så vi betalte ikke noe ekstra for at han skulle få komme ut eller inn til andre tider. Men jeg vet at andre staller tar seg godt betalt for ekstraordinære utetider med mindre du selv sørger for det. Vår kunne heller ikke stå på sommerbeite eller ute om natta, så det var full stalleie også om sommeren. Hestene som kunne stå ute om natta hadde redusert leie, og var de på sommerbeite betalte de kun noen hundrelapper i tomboksleie for den perioden. Vet at det varierer fra stall til stall, men det er likevel greit å være obs på. 2
absinthia Skrevet 29. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2020 (endret) Takk, folkens! Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg skal kjøpe en hest ganske snart, men ha den stående på stall et annet sted og betale rundt 4500 for halvpensjon, eller om jeg skal vente, spare rundt 150 000- 200 000 for å fikse låven og siden kjøpe to stykker som vi kan ha hjemme. Jeg tenker familiehest, så forsikringen kommer neppe til å være noe særlig høyere enn 550 fullforsikret pr stk i følge forsikringsselskapet. Har både beite og nesten nok åker til å ha grovfor det meste av året ( utenom beitesesong) til to ( så lenge jeg ikke får meg/ oss noen som spiser over 40 kilo høy tilsammen. Dessuten er det nok en del lettere å ha hest hjemme enn 15 minutters kjøretur hjemmefra, når en har jobb, barn og div forpliktelser. Har mulighet til å lage en veldig praktisk « semiutegang» med mulighet til å sette de på boks og luftegård og beite rett utenfor stalldøra, uten at jeg må leie dem noe sted. Alternativ 3 er å kjøpe en, ha den oppstallet på halvpensjon og spare til å ordne låven samtidig som jeg har utgiftene til den ene. Noe som vil gå svært sakte dersom jeg må regne på å ha utgifter på den ene på sånn ca 6500 pr måned med en bufferkonto i bakhånd. Jeg tror også at 6500 er omtrent det det i snitt vil koste meg pr å ha to stk hjemme, med forsikring, hovslager, flis, litt innkjøp av grovfor, litt kraftfor o.l., strøm, div utstyr som må skiftes ut + at jeg har en bufferkonto i bakhånd. ..ser litt mørkt på å ha en eventuell hest stående borte, på et sted med bare skolebussen som kollektivtrafikk, da jeg ser for meg at bilen plutselig ikke starter, mens mannen er bortreist i jobb eller at en av minste ungene blir syke osv.. så jeg blir litt stressa, bare ved tanken. Er de hjemme hos oss, ville både en av de eldre barna og et par potensielle stallhangarounds, kunne bidra, uten å bli kjørt. I tillegg ville hestene være mer tilgjengelige. Noen som har prøvd å både ha hest hjemme og oppstallet borte? -Forresten ser jeg at jeg skal styre unna eksemhest.. 😉😅 Endret 29. november 2020 av absinthia
Karve Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 absinthia skrev (19 timer siden): Takk, folkens! Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg skal kjøpe en hest ganske snart, men ha den stående på stall et annet sted og betale rundt 4500 for halvpensjon, eller om jeg skal vente, spare rundt 150 000- 200 000 for å fikse låven og siden kjøpe to stykker som vi kan ha hjemme. Jeg tenker familiehest, så forsikringen kommer neppe til å være noe særlig høyere enn 550 fullforsikret pr stk i følge forsikringsselskapet. Har både beite og nesten nok åker til å ha grovfor det meste av året ( utenom beitesesong) til to ( så lenge jeg ikke får meg/ oss noen som spiser over 40 kilo høy tilsammen. Dessuten er det nok en del lettere å ha hest hjemme enn 15 minutters kjøretur hjemmefra, når en har jobb, barn og div forpliktelser. Har mulighet til å lage en veldig praktisk « semiutegang» med mulighet til å sette de på boks og luftegård og beite rett utenfor stalldøra, uten at jeg må leie dem noe sted. Alternativ 3 er å kjøpe en, ha den oppstallet på halvpensjon og spare til å ordne låven samtidig som jeg har utgiftene til den ene. Noe som vil gå svært sakte dersom jeg må regne på å ha utgifter på den ene på sånn ca 6500 pr måned med en bufferkonto i bakhånd. Jeg tror også at 6500 er omtrent det det i snitt vil koste meg pr å ha to stk hjemme, med forsikring, hovslager, flis, litt innkjøp av grovfor, litt kraftfor o.l., strøm, div utstyr som må skiftes ut + at jeg har en bufferkonto i bakhånd. ..ser litt mørkt på å ha en eventuell hest stående borte, på et sted med bare skolebussen som kollektivtrafikk, da jeg ser for meg at bilen plutselig ikke starter, mens mannen er bortreist i jobb eller at en av minste ungene blir syke osv.. så jeg blir litt stressa, bare ved tanken. Er de hjemme hos oss, ville både en av de eldre barna og et par potensielle stallhangarounds, kunne bidra, uten å bli kjørt. I tillegg ville hestene være mer tilgjengelige. Noen som har prøvd å både ha hest hjemme og oppstallet borte? -Forresten ser jeg at jeg skal styre unna eksemhest.. 😉😅 Har ikke hatt hest stående hjemme, men har hatt hest i gangavstand fra hjemmet. Det var praktisk og behagelig, og føltes veldig trygt med tanke på å komme seg fort til stallen om noe skulle ha skjedd eller å få tatt inn hesten om det plutselig ble grisedårlig vær. Vi sto også veldig mye friere til å finne på ting og gjøre noe spontant uten at det gikk utover hesten. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg definitivt ventet med å kjøpe hest og fått ordnet i stand låven så fort som mulig. Én ting er at det er billigere, men du står så mye friere til å ha et liv ved siden av hest når du har kort vei til stallen.
absinthia Skrevet 1. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2020 Karve skrev (På 29.11.2020 den 23.52): Har ikke hatt hest stående hjemme, men har hatt hest i gangavstand fra hjemmet. Det var praktisk og behagelig, og føltes veldig trygt med tanke på å komme seg fort til stallen om noe skulle ha skjedd eller å få tatt inn hesten om det plutselig ble grisedårlig vær. Vi sto også veldig mye friere til å finne på ting og gjøre noe spontant uten at det gikk utover hesten. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg definitivt ventet med å kjøpe hest og fått ordnet i stand låven så fort som mulig. Én ting er at det er billigere, men du står så mye friere til å ha et liv ved siden av hest når du har kort vei til stallen. Det er akkurat det jeg har sett for meg som en stor fordel. Virker litt enklere å ha hester hjemme, da en slipper så mye tilrettelegging, men kan ta ting litt mer som de kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå