angara Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 (endret) Hva tror dere, vil det komme konsekvenser for Kina etter pandemien? Leste at Kina straffer Australia med straffetoll på australsk vin, etter at Australske forskere begynte å grave i opphavet til viruset. https://www.nrk.no/urix/vinkrangel-mellom-kina-og-australia-etter-koronagransking-1.15262986 Det spekuleres også (i artikkelen) i om vesten (og andre deler av verden?) kommer til å stille Kina til ansvar når pandemien har rast fra seg. Hvordan kommer det til å gå? Det er jo ikke tilfeldig at Kina var opphavslandet, og det kommer sikkert til å komme flere epidemier/pandemier derfra hvis ikke de setter inn tiltak der borte (og dermed indirekte erkjenner skyld). Endret 27. november 2020 av angara skrifeveil :) 1
Anonymus1986 Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Trump satte et godt eksempel med tariffloven, men det har Biden tenkt å reversere vel.. Det burde svi skikkelig for Kina, men tror dessverre Ola og Kari Nordmann er for glad i det materialistiske overforbruket sitt til at Norge vil gjøre noe.
Example Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Jeg tror det er på tide å ta et oppgjør med Kina uansett. Korona var selvfølgelig det som fikk begeret til å renne over. Spørsmålet er om EU og USA er villig til å risikere det i gjenoppbyggingen. Men Kina er også avhengig av gode avtaler med vesten. Det er på tide å åpne øynene for behandlingen av uighurene spesielt. Akkurat nå fremstår EU spesielt uten ryggrad. Kineserne er vare for enhver kritikk.
Tanuki Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 Det virker i hverfall som corona + andre konflikter gjør at flere land ønsker og stå sammen i opposisjon til Kinas relative aggressive diplomati i Asia. Da tenker jeg spesielt på Australia og India. ...på en annen side, da FN ønsket å fordømme Kinas nye straffelov i HongKong var det kun Japan som stemte for, andre demokratiske land i Asia holdt munn.
Gjest RoNo Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 (endret) Kina har rikelig med svin på skogen. Det er på høy tid at vi ser viktigheten av å være mer selvberget i allefall som kontinent, ha eierskap over viktige ressurser som havner og for ikke å snakke om overproduksjon av produkter i dårlig kvalitet. Glemte nesten deres uetiske holdninger til dyr. Ja, det er mange grunner til å være kritisk til hvordan de opererer og hvor sårbare vi er i denne situasjonen. Det er vanskelig å boikotte dem, men jeg gjør mitt beste. Endret 27. november 2020 av RoNo
Anbefalte innlegg