Gå til innhold

Dagpenger og sykemeldingspørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noe kan hjelpe meg med svar. Situasjon er at jeg sa opp jobben min i august og slapp oppsigelsetid da grunnen min var av medisinske grunner. Legen min sendte også en legeerklæring for å bekrefte at jeg hadde saklig grunn for oppsigelsen min og skulle unngå karantene. 
jeg fikk avslag på dagpenger siden nav ikke fant legeerklæring min. Så jeg sendte klage og ny søknad etter dette(etter oppfording av saksbehandleren min)

Problemet mitt nå er at jeg er at helsen min er verre og jeg og jeg må egentlig på et kurs som jeg ikke kroppen min vi takle. Jeg er lurer på om jeg kan få sykemelding? Jeg jobbet 100% i bedriften jeg sa opp i 9 år hvis det har noe med saken å gjøre. Men hadde 9 månders ubetalt permisjon etter forrige fødselspermisjon fordi datteren min var syk. Jeg finner ikke svar på dette siden jeg ikke får dagpenger så langt. Er så fortvilt å nede. Takk hvis noen kan svare meg

Anonymkode: 480f8...a80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring NAV på mandag

Anonymkode: e3888...cc4

Skrevet

Skummelt å bli sykemeldt når du ikke har fått innvilget dagpenger - for da er du ikke lenger arbeidsfør og har dermed ikke rett på dagpenger. Da må du søke arbeidsavklaringspenger i så fall. Har du ikke inntektstap har du ikke rett til sykepenger. Som den over sier, ring nav på mandag!

Anonymkode: a9a91...c5b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Der er situasjonen på sykmeldingstidspunktet som er avgjørende. Dvs at dersom du innvilges dp tilbake i tid til søknadstidspunkt er du jo dagpengemottaker på sykmeldingstidspunktet og har rett til sykepenger som dagpengemottaker jf ftrl pgf 8-49.

Jeg lurer imidlertid litt på hva slags avtale du inngikk da du sluttet jobben? Etter ftrl pgf 8-47 kan du ha rett på sykepenger som såkalt inaktiv dersom det er MINDRE enn en måned siden du var i inntektsgivende arbeid på sykmeldingstidspunktet. Denne fristen utvides imidlertid i visse tilfeller jf tredje og fjerde ledd

Endret av Butter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...