AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Vil dere dele deres rutiner og gode tips? Jeg synes vi har en kamp om å holde rotet nede. Vi har ikke gode nok rutiner på rengjøring, og jeg føler hele tiden at jeg gjør ting for sent. Ofte er det først når vi får gjester at vi får et rent og ryddig hjem. Vi er to voksne i full jobb, to barn og en hund. Det er ikke hunden som er problemet - det er at vi mangler rutiner for når vi gjør hva, tror jeg. Vil dere dele gode erfaringer? Planer? Vaner? Anonymkode: 84db3...6c6 6
Pappi Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Er ikke strøkent hos oss bestandig, men får kommentarer fra andre at de opplever det slik. 1. Rydd unna etter alle måltider og lignende umiddelbart. 2. Sørg for at flest mulig ting har en fast plass. 3. Støvsug de mest brukte flatene og de som er nærmest inngangsdører ofte. 4. Bruk en time etter at huset har roet seg om kvelden. 20
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Jeg jobber med saken, og harr lignende utgangspunkt tror jeg. Nå holder jeg på med clean mama der man har faste oppgaver fordelt ut over uken pluss ting man skal gjøre hver dag. Har prøvd fly lady, men da følte jeg ikke at hele huset var ryddig og rent samtidig. Jeg bruker litt av fly lady, men ikke planen Anonymkode: 8d794...e46 2
Alan Smithee Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 Vi bruker en app, Tody, som hjelper til med strukturen. Der legger du inn hva du skal gjøre og hvor ofte, og så får du beskjed når det er på tide å gjøre det igjen. Det hjelper veldig hos oss, spesielt siden mannen er av typen som gjerne vil ha en liste over hva han skal gjøre i stedet for å se selv. 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 Rydd litt hele tiden, gå aldri tomhendt fra det ene rommet til det andre. Ungene må også lære å rydde, alt leker og klær har faste plasser og skal dit når det ikke er i bruk. Anonymkode: 8e5a4...171 14
Flamme Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 1. Ikke ha masse ting du ikke bruker hjemme. Jo mer ting du har, jo mer stress. 2. Ikke sett deg på sofaen når du får 4-5 minutter til overs. Bruk tiden på å rydde. 3. Ikke tenk "Jeg skal fikse det i morgen" hvis du har tid nå. 4. Alt må ha fast plass 5. Det må ryddes etter hvert måltid 6. Ikke gå med tomme hender. Skal du på do, ta med noe til badet. Bruk 60 sekunder ekstra når du er på do for å få plukket opp klær, tørke over vasken ect. Ta med tom dopapirrull ut av doen. Når du går fra sofaen for å hente deg noe å drikke, ta med 2-3 ting som kan ryddes. 15
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 Ha faste dager du gjør ting, og ikke utsett det. Hvis yttergangen, kjøkkenbenken eller noe annet er rotete,ikke sett deg ned før du har rydda. Ikke la det hope seg opp med klær og skittentøy. Vask, tørk og rydd på plass med en gang. Dra over moppen, tørk av bord, benker, vask og do hver dag. Anonymkode: 12f24...542 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 Jeg liker husarbeid og det er vel mitt beste tips. 🤣 Men ja, det kan fungere å ha faste dager dere utfører husarbeid på. Og fordele arbeidet ut i fra hva dere synes er minst kjipt. Mannen min liker å vaske opp litt bedre enn meg, jeg vasker toalettet. Anonymkode: ccd16...703 3
Pås Skrevet 27. november 2020 #9 Skrevet 27. november 2020 Ikke ha for mye ting og tang! Vi er i gang med en relativt stor oppussing av huset, og kvitter oss med mye! Så utrolig mye enklere å holde det ryddig! Et eksempel er vaskerommet: vi har godt med skap og hyller, men de er fulle av ting vi har samlet gjennom 30 års ekteskap, ting vi ALDRI bruker og aldri ser etter. Ettersom det er fullt i skapene må det vi faktis bruker stå fremme, enten på gulvet eller oppå vaskemaskinen, og da bli det fort rot! Når det først står vaskemiddel fremme setter vi gjerne andre ting ved siden. Nå har vi tømte ALLE skap og skuffer og skal kun beholde det vi bruker/liker. 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #10 Skrevet 27. november 2020 Jeg bor alene, så det er enklere, men her er min liste: 1) alt har en fast plass, i skuffer, skap eller hyller, og ryddes på plass idet jeg er ferdig med å bruke det. 2) jeg vasker én fast dag i uken, fredag etter jobb (flytter til torsdag eller lørdag om noe kommer i veien) 3) robotstøvsuger 4) etter middag ( og andre måltider) rydder jeg umiddelbart inn i oppvaskmaskin, vasker platetopp, benk o.l. Oppvaskmaskinen tømmes når den er klar. 5) én ting kjøpt er lik en ting til bruktbu, gjenvinning eller søpla, slik at det ikke hoper seg opp med ting. 6) har litt vaskeutstyr lett tilgjengelig både på kjøkken og bad, slik at det er enkelt å tørke opp søl og støv om det trengs innimellom vaskedagene. 7) en dag i måneden setter jeg av til å gjøre jeg ting som tar litt ekstra tid, som f.eks å vaske kjøleskap, vaske inni kjøkkenskap, vaske dører, gulvlister og vinduer når det trengs. Jeg vasker ikke alt dette én gang per måned, men når det behøves. 8 ) skifter sengetøy og vasker det med håndklær, kluter osv. én gang annenhver søndag eller mandag. Klesvask hver fredag. Anonymkode: ab808...6f1 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #11 Skrevet 27. november 2020 Jeg ville gjort dette: 1) Begynn å rydde og sortere, og kast/gi bort ting dere ikke bruker. Ting og klær som er sesongbasert (vinter/sommer/påske/jul) skal i esker på loftet eller i kjelleren. 2) Tingene dere nå har i huset skal ha en fast plass. F. eks skal det være greit å holde gangen ryddig, for dere har kun de skoene og jakkene dere nå bruker der. Har dere ikke plass? Da må dere ordne bedre oppbevaring der, eller innse at dere må sortere enda mer. 3) Innfør rutiner. Hva MÅ gjøres daglig? (Hos meg er det stort sett kjøkkenet, rydde og vaske benken, vaske bordet, evt. ta ut av oppvaskmaskinen). Ha rutine på å gjøre dette senest før dere legger dere. Jeg gjør det meste mens jeg lager middag/rett etter middag. Ukentlig: Rutine på å støvsuge, vaske badet og kanskje også klær. Jeg liker å gjøre dette før helgen, gjerne torsdag hvis jeg har tid. Vaske klær tar jeg litt mer som det kommer, men jeg venter aldri til jeg er heeeelt tom for undertøy. Månedlig: Har dere andre behov som bør inn i en månedlig rutineliste? Selv tar jeg en grundigere vask på kjøkken og bad, og kanskje vinduer. Sesong: Jeg må ordne balkongen før vinteren og kjøpe inn ved i god tid. Før jul gjør jeg litt ekstra vasking, men i god tid, orker ikke stå 22. des med julevasken. 4) Gjør det til en vane å smårydde. Jeg vil si at jeg bruker 10-15 min aktive minutter på å rydde hver dag, og litt ekstra den ene dagen jeg vasker bad og støvsuger. Og da har vi det ryddig! Tingene våres har en plass, jeg tar alltid med glass og tallerkner hvis jeg skal fra stua til kjøkkenet. Jeg rydder mens jeg lager middag. Kan også tipse om å høre på podkast mens man holder på. Anonymkode: 1a48a...a78 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #12 Skrevet 27. november 2020 Rydder hele tiden fremfor å vente til det hoper opp. Barnet må læres tidlig å rydde etter seg. Barnet rydder lekene sine før legging. Anonymkode: e0ef1...d8d 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #13 Skrevet 27. november 2020 Vi har hatt vaskehjelp en gang i uka i alle år, også da barna var små. Det er virkelig verdt pengene. I tillegg har barna blitt oppdratt til å rydde, Anonymkode: 764ba...64f 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #14 Skrevet 27. november 2020 For min del funker det bare å ikke ha fir mange ting. Tror det er den største utfordringen for mange. Anonymkode: e7362...8fe 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #15 Skrevet 27. november 2020 Jeg har det alltid ryddig, jeg vet ikke helt hva jeg skulle rotet med... 😄 Om jeg har det rent kan der i mot diskuteres. Vurderer faktisk vaskehjelp hver 14. dag, selv om jeg bare har 42 kvm å holde rent.... Anonymkode: e8e41...63f 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #16 Skrevet 27. november 2020 Hvor gamle er barna? Vi har en baby og en 3 åring. 3 åringen er med å rydde, setter asjetten sin i oppvaskmaskinen etc. det er nesten mer jobb enn hjelp på dette tidspunktet, men vi håper vi får igjen for det senere ved å ha «startet tidlig.» Anonymkode: ac3a0...d5c 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #17 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har det alltid ryddig, jeg vet ikke helt hva jeg skulle rotet med... 😄 Om jeg har det rent kan der i mot diskuteres. Vurderer faktisk vaskehjelp hver 14. dag, selv om jeg bare har 42 kvm å holde rent.... Anonymkode: e8e41...63f MRN da har du kanskje ikke to barn? Det er jo gjerne der rotet kommer inn. Anonymkode: ac3a0...d5c 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #18 Skrevet 27. november 2020 Eier få ting og har fast plass til alt, valgte bort barn, bor i en ganske liten leilighet med rene flater. Har robotstøvsuger. Trenger sjelden å rydde, vasker leilighet og klær hver fredag. Vasker sengetøy hver andre uke. Føler nesten ikke at jeg gjør husarbeid, og når jeg gjør det er det så lettvint at det bare er kos. 😅 Jeg er heller ikke opptatt av at det skal være støvfritt til enhver tid. Fokuserer mye på å redusere unødvendig stress i livet. Å kvitte meg med alt som ikke er nødvendig å ha var det første steget. Anonymkode: cd1bb...4ef 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #19 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil dere dele deres rutiner og gode tips? Jeg synes vi har en kamp om å holde rotet nede. Vi har ikke gode nok rutiner på rengjøring, og jeg føler hele tiden at jeg gjør ting for sent. Ofte er det først når vi får gjester at vi får et rent og ryddig hjem. Vi er to voksne i full jobb, to barn og en hund. Det er ikke hunden som er problemet - det er at vi mangler rutiner for når vi gjør hva, tror jeg. Vil dere dele gode erfaringer? Planer? Vaner? Anonymkode: 84db3...6c6 1. Å rydde og å sortere ut unødvendige eiendeler er to ulike ting. For å få et ryddig hus må en først kvitte seg med absolutt alt en ikke bruker. En kan ikke sortere unødvendig ræl i esker, kasser eller hyller og tro det blir «ryddig». 2. etter at du har solgt, donert og resirkulert alt dere ikke bruker så skal resten sorteres og merkes. Alt av vinterklær i kasser merket «vinterklær», alt av klær som går i arv fra eldst og nedover i ekser merket med alder. Sko i skoskap, klær i klesskap og kommoder. 3. har dere etter å ha nedskalert og sortert ting som er «hjemløse» så donerer eller selger dere dem. Hjemløse ting er uønskede ting. De skal alltid ut av huset. 4. et ryddig hjem skal aldri ryddes. Å «rydde» er i et fungerende hjem en prosess som aldri skjer. I det øyeblikket ditt hjem har behov for å bli ryddet så må du gjennta punkt 1-3. Nedskalere, sortere, ut med ting som er hjemløse. 5. Sliter dere med at en eller flere medlemmer i husstanden ikke klarer eller orker å legge tingene sine tilbake der den hører hjemme? Da eier denne personen for mange ting. Særlig barn blir lett overveldet. La små barn ha maks 3-5 leker fremme. Mer er for mye for en småtass. Doner eller selg til barnet klarer å holde det ryddig. Men også voksne kan bli overveldet. Da er en fin regel at en voksen kan ha maks 1-2 aktivt prosjekt. Alt annet bidrar til rot og stress. Anonymkode: 72857...b69 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #20 Skrevet 28. november 2020 Ikke ei for mange ting. Alle ting må bo et fast sted, nært der tingen brukes. Begrens også lekene barna har fremme. Ha oppsamlingskasser til leker. Rydd opp rundt barnas leggetid hver kveld. Anonymkode: 70a37...c82 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå