Gå til innhold

Gratis bind og tamponger i Skottland

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snakk for deg selv. Blør man mye er utgiftene høye. 

Anonymkode: 025a6...b03

Det er helt sant, men jeg vil fremdeles betale selv, for jeg vil velge produktet selv. Vil ikke ha billigste alternativ full av kjemikaliedrit, som gir meg sopp hver mnd. Kjøper noen som er dyrere, og betaler selv. Har ikke verdens feiteste lommebok jeg heller, men bindene mine klarer jeg alltid å skaffe.

Anonymkode: b2298...0d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det forventes ikke av arbeidsplassen, men av samfunnet, alle rundt. Det er faktisk veldig lite akseptabelt å dukke opp med hår under armene om man er kvinne, trist men sant. Hadde ikke jeg barbert håret under armene, så hadde det vist pga. arbeidsuniform med korte armer, og det hadde blitt et samtaleemne over hele arbeidsplassen (tro meg, jobber med noen skikkelige manne-menn). 

Anonymkode: 2c4be...f7d

Men når man er på jobb, så tilpasser man seg den jobben man er i.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og du tror at kvinner ikke er hos frisøren like ofte? Det krever faktisk litt vedlikehold, stussing av tuppene, evt. farging av ettervekst.

Ja, det vet jeg de ikke er. I følge kvinneguiden er snittet et par tre besøk i  året.

Og hvorfor kommenterer du ikke andre delen av innlegget.

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (9 timer siden):

Må da være grenser for hva vi skal sutre til oss fra det offentlige.  Bind og tamponger er da ikke en så stor utgiftspost, at det vil velte vår personlige økonomi. 

Dette handler ikke om at du ikke syns bind og tamponger ikke er så stor en utgiftspost. Det handler om at det er et problem (I Skottland og mange andre steder) hvor menstruerende unger skulker skolen fordi de ikke har råd til bind/tamponger/andre mensprodukter etc. Det er hovedsaklig unge jenter som vokser opp i fattigdom og mister mye skole fordi de ikke vil gå på skole og blø utover alt. Mener du at å sørge for at de kommer seg på skolen fordi de kan få gratis bind/tamponger er å "sutre til seg fra det offentlige"? 

Ingen skal tvinge deg til å bruke gratis bind og tamponger.

Anonymkode: 2c5c7...dd1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette handler ikke om at du ikke syns bind og tamponger ikke er så stor en utgiftspost. Det handler om at det er et problem (I Skottland og mange andre steder) hvor menstruerende unger skulker skolen fordi de ikke har råd til bind/tamponger/andre mensprodukter etc. Det er hovedsaklig unge jenter som vokser opp i fattigdom og mister mye skole fordi de ikke vil gå på skole og blø utover alt. Mener du at å sørge for at de kommer seg på skolen fordi de kan få gratis bind/tamponger er å "sutre til seg fra det offentlige"? 

Ingen skal tvinge deg til å bruke gratis bind og tamponger.

Jeg snakker om i Norge. Det du skisserer er selvsagt noe helt annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er kvinne, og har ikke vært hos frisøren siden i fjor (fordi det var gratis), og i 2015. Farging og stussing er et luksusbehov, ikke en rett. Det forstår man om man ikke er like jålete som typiske byfolk. Har null problem med hvordan håret mitt ser ut. Kommer heller ikke til å gjøre en dritt med det, den dagen det kommer grå hår.

Å var det snakk om å se anstendig ut, og mange kvinner med farget hår må da gå til frisør for å få farget etterveksten jevnlig, for ellers vil det være en periode der håret ser merkelig, og ikke «anstendig». En mann må heller ikke barbere seg hele tiden eller gå til frisøren hver 5-6 uke. Men samtalen var om å se «anstendig ut». Ikke hva man faktisk trenger.

Jeg er heller ikke en jålete kvinne, jeg går til frisøren 1 gang i året. Poenget er jo at det dette ikke er normalen. Det er mer normalt å gå til frisøren flere ganger i året, der man lett svir av 1000kr pr gang, enn å gå så sjeldent som 1/0 ganger i året.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Ja, det vet jeg de ikke er. I følge kvinneguiden er snittet et par tre besøk i  året.

Og hvorfor kommenterer du ikke andre delen av innlegget.

Ja og bruker man KG som svar på hva som er vanlig, har og menn peniser som er 18cm++ i snitt. KG er ikke en pålitelig kilde å bruke til noe som helst.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja og bruker man KG som svar på hva som er vanlig, har og menn peniser som er 18cm++ i snitt. KG er ikke en pålitelig kilde å bruke til noe som helst.

Men faktum er at en herrefrisyrer trenger oftere klipp. Det kommer su ikke bort fra. Dessuten knuser ssb sin statistikk alle påstander om at det er dyrere å være kvinne enn mann.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (3 timer siden):

Jeg snakker om i Norge. Det du skisserer er selvsagt noe helt annet. 

Jeg "skisserer" det tråden handler om. Sjekk tittelen på tråden, jfc. Gratis bind og tamponger i Skottland. At du ikke kan holde deg on-topic er ingen andres feil. Ingen skal nekte deg å kjøpe dine egne bind. Men i Skottland ønsker de å hjelpe de som ikke har råd å gå ut døra når de har mensen, fordi de ikke har råd til sanitetsprodukter. Spesielt yngre jenter som fortsatt er i skolealder og ikke har noen inntekt selv, men er avhengige av lutfattige foreldre.

• Liker 3
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Argumentet ditt om stråmann mener du? Jeg ser ingen steder personen skriver at du mener alle, at du prøver å forvrenge det dit derimot, det ser jeg. Det er heller ikke krise om du opplever at andre kommer med forskjellige synspunkter til hva du har skrevet, selv om du mener at diskusjonen er avsluttet så lenge du skriver at «flesteparten kan bruke det».

Anonymkode: bd43e...5c0

Det står sitat «alle». At andre kommer med forskjellige synspunkter er ikke noe jeg opplever, da de gjør det. Jeg har heller aldri påstått at diskusjonen er avsluttet, det jeg skrev var at argumentet om at alle ikke kan gjøre det, ikke motbeviser noe som helst av det jeg sa, og dermed heller ikke er et relevant argument. 

Argumentet mitt om stråmenn? At du ikke evner verken å lese eller resonnere er da ikke mitt problem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg "skisserer" det tråden handler om. Sjekk tittelen på tråden, jfc. Gratis bind og tamponger i Skottland. At du ikke kan holde deg on-topic er ingen andres feil. Ingen skal nekte deg å kjøpe dine egne bind. Men i Skottland ønsker de å hjelpe de som ikke har råd å gå ut døra når de har mensen, fordi de ikke har råd til sanitetsprodukter. Spesielt yngre jenter som fortsatt er i skolealder og ikke har noen inntekt selv, men er avhengige av lutfattige foreldre.

Nei, det ønsker de ikke å gjøre. De skal tilby det på offentlige toaletter slik som dopapir. Og om det faktisk eksisterte jenter som ikke kan gå ut døra fordi de ikke har råd til sanitetsprodukter som folk som lever i ekstrem fattigdom har råd til, ville det vært gjort noe med for lenge siden. Det er et falsk dilemma du skisserer for en situasjon som ikke eksisterer.

Anonymkode: 59f6f...907

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det ønsker de ikke å gjøre. De skal tilby det på offentlige toaletter slik som dopapir. Og om det faktisk eksisterte jenter som ikke kan gå ut døra fordi de ikke har råd til sanitetsprodukter som folk som lever i ekstrem fattigdom har råd til, ville det vært gjort noe med for lenge siden. Det er et falsk dilemma du skisserer for en situasjon som ikke eksisterer.

https://plan-uk.org/media-centre/1-in-10-girls-have-been-unable-to-afford-sanitary-wear-survey-finds

https://inews.co.uk/news/education/girls-miss-school-periods-more-flu-holidays-truancy-293472

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/08/girls-school-period-poverty-scotland-free-menstrual-products-england-campaign

https://www.independent.co.uk/news/international-women-s-day-period-girls-missed-school-uk-sanitary-products-menstruation-a8244396.html

Trenger du flere linker?

Si meg, tror du det er _jeg_ eller noen andre anonyme kontoer her på KG som sitter og fabrikerer at ungdommer ikke har råd til sanitetsprodukter i Skottland (Og andre steder, men nå er det Skottland som er poenget i tråden)?

Skjønner ikke at dette er noe å bli så hissig for. Hvis du ikke liker billige varianter av bind osv, helt greit. Det står ikke en person på toalettet og påser at du bruker det. Det er et tilbud til de som trenger det. De slutter ikke å selge andre produkter i butikkene av den grunn.

Visste du at du tilogmed kan ta med deg lambi dopapir i veska di om du syns dopapiret på offentlige toaletter er for hardt? Men dopapiret er nå der til de som trenger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

https://plan-uk.org/media-centre/1-in-10-girls-have-been-unable-to-afford-sanitary-wear-survey-finds

https://inews.co.uk/news/education/girls-miss-school-periods-more-flu-holidays-truancy-293472

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/08/girls-school-period-poverty-scotland-free-menstrual-products-england-campaign

https://www.independent.co.uk/news/international-women-s-day-period-girls-missed-school-uk-sanitary-products-menstruation-a8244396.html

Trenger du flere linker?

Si meg, tror du det er _jeg_ eller noen andre anonyme kontoer her på KG som sitter og fabrikerer at ungdommer ikke har råd til sanitetsprodukter i Skottland (Og andre steder, men nå er det Skottland som er poenget i tråden)?

Skjønner ikke at dette er noe å bli så hissig for. Hvis du ikke liker billige varianter av bind osv, helt greit. Det står ikke en person på toalettet og påser at du bruker det. Det er et tilbud til de som trenger det. De slutter ikke å selge andre produkter i butikkene av den grunn.

Visste du at du tilogmed kan ta med deg lambi dopapir i veska di om du syns dopapiret på offentlige toaletter er for hardt? Men dopapiret er nå der til de som trenger. 

Liker hersketeknikkene dine med å påstå at jeg er hissig etc, projisering på sitt beste.

jeg finner nok en artikkel fra inews som påstår boris johnson var den første mannen til å moonwalke på månen, tror du det er sant det også?

de siste avsnittene dine gir ikke engang mening, og jeg tror ikke du selv helt forstår hva poenget var. (Det gjør ingen andre heller).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å var det snakk om å se anstendig ut, og mange kvinner med farget hår må da gå til frisør for å få farget etterveksten jevnlig, for ellers vil det være en periode der håret ser merkelig, og ikke «anstendig». En mann må heller ikke barbere seg hele tiden eller gå til frisøren hver 5-6 uke. Men samtalen var om å se «anstendig ut». Ikke hva man faktisk trenger.

Jeg er heller ikke en jålete kvinne, jeg går til frisøren 1 gang i året. Poenget er jo at det dette ikke er normalen. Det er mer normalt å gå til frisøren flere ganger i året, der man lett svir av 1000kr pr gang, enn å gå så sjeldent som 1/0 ganger i året.

Å farge håret er helt unødvendig. Har aldri gjort det, og kommer ikke til å gjøre det den dagen de grå hårene titter frem. Kan fint se anstendigut uten å herje og stusse så mye hele veien. At man er så forfengelig at man må drive å farge hele veien, er faktisk et luksusproblem. Heldigvis kan du velge å betale for dette dyre tullet selv, og jeg kan spare penger på å la være :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Liker hersketeknikkene dine med å påstå at jeg er hissig etc, projisering på sitt beste.

jeg finner nok en artikkel fra inews som påstår boris johnson var den første mannen til å moonwalke på månen, tror du det er sant det også?

de siste avsnittene dine gir ikke engang mening, og jeg tror ikke du selv helt forstår hva poenget var. (Det gjør ingen andre heller).

Jeg sa ikke at du var hissig, jeg skrev at jeg ikke forstod hvorfor det er noe å hisse seg opp for, dette at bind og tamponger skal være et gratistilbud i Skottland. 

• Liker 1
Gjest Smiley99
Skrevet (endret)
Thyra skrev (På 27.11.2020 den 19.20):

First price bind og tamponger er da ganske rimelige. 

Går sikker an å stappe papir i trusa som et billigere alternativ. First price funker sikkert også for noen, men enkelte kvinner blør mer enn andre, og trenger forskjellige typer bind eller tamponger etter behov. Da menstruasjon er noe man har regimessig mer eller mindre, så foretrekker de fleste kvinner å ha det så behagelig som mulig der nede. De med spiral kan ikke bruke mensenkopp. Jenter som nettopp har fått mensen bruker som oftest bind i starten. Du kan alltids foreslå folk om å bruke et billigere alternativ, men det blir egentlig feil. Du foreslår ikke til en som er kreftsyk uten hår på hodet om å kjøpe en parykk fra ebay som er billigere alternativ.

Endret av Smiley99
Skrevet
Hannah80 skrev (17 timer siden):

Kostnadene veldig store? Hvor mye betaler du i måneden? 

Før brukte jeg rundt 3500 kr i måneden for bind, tamponger og bleier. For 3-4 år siden investerte jeg i tøybind for 20 000, så nå sparer jeg rundt 1300 kr i måneden på engangsbind, men bleier og tamponger trenger jeg fortsatt. Nå begynner tøybindene å bli utslitt, så jeg må dessverre snart investere i nye.

Dessuten blir det naturligvis av tøybind. For på toppen av utgifter til bind, tamponger og bleier kommer utgifter til engangslaken, flere maskiner om dagen med klær, laken, madrassbeskyttere, håndklær og mopper (både vask og tørk) , rens av sofaer, madrasser og bilseter (både egne og andres), rens av sko, smertestillende og andre medisiner, lege- og legevaktstimer, taxi til og fra legevakt/lege og ekstra varmtvann. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Før brukte jeg rundt 3500 kr i måneden for bind, tamponger og bleier. For 3-4 år siden investerte jeg i tøybind for 20 000, så nå sparer jeg rundt 1300 kr i måneden på engangsbind, men bleier og tamponger trenger jeg fortsatt. Nå begynner tøybindene å bli utslitt, så jeg må dessverre snart investere i nye.

Dessuten blir det naturligvis av tøybind. For på toppen av utgifter til bind, tamponger og bleier kommer utgifter til engangslaken, flere maskiner om dagen med klær, laken, madrassbeskyttere, håndklær og mopper (både vask og tørk) , rens av sofaer, madrasser og bilseter (både egne og andres), rens av sko, smertestillende og andre medisiner, lege- og legevaktstimer, taxi til og fra legevakt/lege og ekstra varmtvann. 

Dessuten blir det naturligvis mer klesvask av tøybind, skulle det stå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...