Gå til innhold

Gratis bind og tamponger i Skottland

Fremhevede innlegg

Gjest Smiley99
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du forstår ikke forskjellen på at Staten ønsker å gi folk økonomiske incentiver for å produsere fremtidige skattebetalere og det at du vil ha bikkje ? 

Wow..!

Anonymkode: b67c6...f4c

Jo. Det forstår jeg. Poenget mitt er at jeg som har hund, ikke klager over at folk med barn får barnetrygd. Men mannfolk klager over kvinner som har mensen, og ønsker at bind og tamponger blir gratis/billigere, og dem ikke får gratis feks. hårtranplasjon. Kanskje dårlig sammenligning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Smiley99 skrev (1 minutt siden):

Jo. Det forstår jeg. Poenget mitt er at jeg som har hund, ikke klager over at folk med barn får barnetrygd. Men mannfolk klager over kvinner som har mensen, og ønsker at bind og tamponger blir gratis/billigere, og dem ikke får gratis feks. hårtranplasjon. Kanskje dårlig sammenligning.

Ja, det med hårtransplantasjon er en dårlig sammenligning. En god sammenligning ville vært hvis menn ønsket å få dekket 500 kroner av matbudsjettet sitt i måneden, siden de faktisk MÅ spise, de har ikke noe valg. Kvinner kan, tross alt, finne suboptimale kriseløsninger med dopapir om de ikke har tamponger. Menn som trenger mat kan bare langsomt sulte ihjel. 

Anonymkode: 18b8f...429

Skrevet
Smiley99 skrev (6 timer siden):

Var noen som foreslo at det kom på blåresept, enten gratis eller til en rimeligere pris🙂

First price bind og tamponger er da ganske rimelige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vent litt... Er det sånn at du som kvinne forventes å stille nybarbert på jobb? Isåfall, hva slags jobb er det du har? 😳

Anonymkode: 18b8f...429

Det forventes ikke av arbeidsplassen, men av samfunnet, alle rundt. Det er faktisk veldig lite akseptabelt å dukke opp med hår under armene om man er kvinne, trist men sant. Hadde ikke jeg barbert håret under armene, så hadde det vist pga. arbeidsuniform med korte armer, og det hadde blitt et samtaleemne over hele arbeidsplassen (tro meg, jobber med noen skikkelige manne-menn). 

Anonymkode: 2c4be...f7d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da kan man og begynne å ta opp urettferdige utgifter i forhold til frisøren. En kvinnklipp, selv om den er like kort som hos en mann, koster mer, for det er en «kvinneklipp». Da må kvinner få kompensasjon for det da, siden dette også er for å se «anstendig ut» i arbeidslivet.

Men så klipper menn seg hver 5-7 uke, så kostnaden blir likevel høyere for menn.

Jeg synes diskusjonen rundt kjønnsspesifikke kostnader blir tullete. Gå inn på SSBs referansebudsjett. Her fremkommer det at det koster kr 350 mer per måned å leve for menn sammenlignet med kvinner. Det bør være nok for å avslutte denne diskusjonen.

Skrevet
Kastanjefrø skrev (6 timer siden):

Kun menn mister håret, så da kan det offentlige finansiere hårtransplantasjon også

Tull, mange kvinner får veldig tynt hår etter overgangsalder.   Og tynt hår er ikke et fysisk handicap slik mens er!  

Anonymkode: 5b0ec...eae

• Liker 2
Skrevet
Kastanjefrø skrev (5 timer siden):

Det jeg skrev, var at menskopp som er tilnærmet gratis fungerer for den store majoriteten, så det falske dilemmaet ditt er ikke noe mer enn et irrelevant tankeeksperiment.

"Alle" jenter kan ikke bruke mensskopp, og det tar lang tid å finne en som fungerer. Det er mange forskjellige typer menskopper, både i fasong, størrelse og materiale. Det tar lang tid for mange å finne den rette. I mellomtiden trenger man gjerne "backup" - som igjen koster OPPÅ menskopp-prisen. 

Anonymkode: 2c5c7...dd1

• Liker 3
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Alle" jenter kan ikke bruke mensskopp, og det tar lang tid å finne en som fungerer. Det er mange forskjellige typer menskopper, både i fasong, størrelse og materiale. Det tar lang tid for mange å finne den rette. I mellomtiden trenger man gjerne "backup" - som igjen koster OPPÅ menskopp-prisen. 

Anonymkode: 2c5c7...dd1

Hvor står det alle? Ser det ingen plass jeg, utenom i stråmannsargumentet ditt.

Skrevet
Kastanjefrø skrev (17 minutter siden):

Hvor står det alle? Ser det ingen plass jeg, utenom i stråmannsargumentet ditt.

Fader til kverulering. Personen forklarte hvorfor noen kvinner har vansker med å bruke menskopp. Legg merke til «alle» skrevet i hermetegn👍

Anonymkode: bd43e...5c0

• Liker 4
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fader til kverulering. Personen forklarte hvorfor noen kvinner har vansker med å bruke menskopp. Legg merke til «alle» skrevet i hermetegn👍

Argumentet mister jo hele sin tyngde om man leser at det ikke står det, fader til manglende tenkeevne 👍

Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Men så klipper menn seg hver 5-7 uke, så kostnaden blir likevel høyere for menn.

Jeg synes diskusjonen rundt kjønnsspesifikke kostnader blir tullete. Gå inn på SSBs referansebudsjett. Her fremkommer det at det koster kr 350 mer per måned å leve for menn sammenlignet med kvinner. Det bør være nok for å avslutte denne diskusjonen.

Og du tror at kvinner ikke er hos frisøren like ofte? Det krever faktisk litt vedlikehold, stussing av tuppene, evt. farging av ettervekst.

• Liker 2
Skrevet

Må da være grenser for hva vi skal sutre til oss fra det offentlige.  Bind og tamponger er da ikke en så stor utgiftspost, at det vil velte vår personlige økonomi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Synes det burde bli det for studenter og uføre foreksempel, der økonomien allerede er dårlig. 

Anonymkode: 47ca2...bae

Oii.. folk som er i jobb kan ikke ha dårlig økonomi altså? 

Anonymkode: 009e6...0c3

Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Må da være grenser for hva vi skal sutre til oss fra det offentlige.  Bind og tamponger er da ikke en så stor utgiftspost, at det vil velte vår personlige økonomi. 

Helt ærlig så tror jeg at denne ordningen i Skottland ikke betyr «gratis til alle», men alle kan ha mulighet til å hente gratis tamponger på visse steder. Da blir det gjerne de som faktisk ikke har økonomi til å få tak i slike produkter som endelig ikke må overleve med toalettpapir i trusa.

Jeg synes at disse produktene kunne vært noe billigere, for alle grunner nevnt. Men jeg klarer meg helt fint med økonomien min.

Men jeg tenker lengre enn bare på meg og mitt. Selv om jeg tjener godt, så gjør ikke alle det. Det er mange, blant annet studenter som lever fra måned til måned, som kanskje har stått i det valget om bind eller mat. Det er faktisk folk som ikke har 20kr ekstra i mnd. Det finnes også dem som blør gjennom et hav av produkter hver mnd, og disse pakkene med mange tamponger til 8kr som er nevnt, er ikke nok. De trenger kanskje også dobbelt opp med både tampong og bind.

Vi burde kunnet hatt en ordning som dekker opp om disse vanskeligstilte i samfunnet som kanskje trenger den økonomiske støtten med gratis tamponger og bind.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det burde ikke være merverdiavgift på bind og tamponger. Helt gratis trenger det ikke å være, men det burde ikke være slik at kvinner må betale 25% mva på bind og tamponger. 

Anonymkode: 83e23...374

AMEN!

Anonymkode: 76f51...4c6

Skrevet
Thyra skrev (9 timer siden):

First price bind og tamponger er da ganske rimelige. 

Det er billig å ha mensen for folk som blør lite, ja. For oss som blør mye er mensen en dyr affære. Blør man skikjelig mye er kostnadene faktisk veldig store! 

Anonymkode: 025a6...b03

• Liker 3
Skrevet
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Snakk for deg selv. Blør man mye er utgiftene høye. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er billig å ha mensen for folk som blør lite, ja. For oss som blør mye er mensen en dyr affære. Blør man skikjelig mye er kostnadene faktisk veldig store! 

Kostnadene veldig store? Hvor mye betaler du i måneden? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og du tror at kvinner ikke er hos frisøren like ofte? Det krever faktisk litt vedlikehold, stussing av tuppene, evt. farging av ettervekst.

Jeg er kvinne, og har ikke vært hos frisøren siden i fjor (fordi det var gratis), og i 2015. Farging og stussing er et luksusbehov, ikke en rett. Det forstår man om man ikke er like jålete som typiske byfolk. Har null problem med hvordan håret mitt ser ut. Kommer heller ikke til å gjøre en dritt med det, den dagen det kommer grå hår.

Anonymkode: b2298...0d2

• Liker 2
Skrevet
Kastanjefrø skrev (12 timer siden):

Argumentet mister jo hele sin tyngde om man leser at det ikke står det, fader til manglende tenkeevne 👍

Argumentet ditt om stråmann mener du? Jeg ser ingen steder personen skriver at du mener alle, at du prøver å forvrenge det dit derimot, det ser jeg. Det er heller ikke krise om du opplever at andre kommer med forskjellige synspunkter til hva du har skrevet, selv om du mener at diskusjonen er avsluttet så lenge du skriver at «flesteparten kan bruke det».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...