Gå til innhold

Gratis bind og tamponger i Skottland

Gjest Smiley99

Anbefalte innlegg

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke bare om «alle kan bruke menskopp».

Vet du at det er farer involvert i å bruke en menskopp? Det er mange som velger å ikke bruke den, nettopp pga. disse farene. De er kanskje små, men de er der.

Man kan bli sår av å bruke den, man kan få infeksjoner, bruk av menskopp kan føre til plagsomme soppinfeksjoner, toxic shock syndrom er sjeldent men kan oppstå. Det er mange av oss som ikke ønsker å utsette oss for den faren det kan innebære å bruke et produkt som mensenkopp. Og jeg bruker heller ikke tanponger for det er ubehagelig og det har man samme farer. Det er aldri helt risikofritt å føre noe inn i vagina. 

Anonymkode: 2c4be...f7d

Du argumenterer jo konsekvent mot falske stråmanner. Jeg skriver «den store majoriteten», du skriver «alle». Ser du ikke det selv? Det er heller ingen som hindrer deg fra å bruke tøybind. 

jeg syns det er en god ide med hygieneprodukter på offentlige toaletter, slik som de har innført i Skottland. Gratis tampong/bind til alle er et direkte idiotisk usosialt forslag, spesielt om argumentet som skal ligge i grunn er at det er en kvinnespesifikk utgift, da det finnes mange kjønnsspesifikke utgifter som det ville vært enormt kostbart å dekke.

En enda bedre ide er at du lærer deg å lese før du svarer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er produkter som er helt nødvendige, og de er kun nødvendige for kvinner.

Man kan argumentere for at det er mange andre produkter som er nødvendige, som mat. Men mat er noe som er likt for alle. Temponger og bind er noe kun kvinner har behov for. Vet at til og med mange kvinner sier at du får tak i disse produktene kjempe billig, men problemet er jo at noen kvinner blør mye og bruker opp et lager som en kvinne kan ha i 3 mnd, bare på 1 mnd.

Det finnes også forskjell på produktene. Noen opplever at noen merker ikke puster, og de får andre problemer som følge av det. Da må man kanskje bruke de mer dyre merkene, og da koster det penger.

Mensen kan man ikke stoppe. Det krever absorberende produkter, vanlig tekstil vil ikke fungere for mange, for de vil blø direkte gjennom etter veldig kort tid.

En redusert pris på slike produkter, som f.eks. å fjerne 25% mva. hadde hjulpet mange, som har store utgifter med slike produkter.

Det er ikke alle som kan bruke mensentruser, mensenkopp ol. andre gjenbrukbare prosukter heller, som mange kan spare penger på.

Tror ikke alle i Norge har levd på så lite penger at de vet hva det vi si å sitte igjen med 20kr på konto, og måtte velge mellom mat eller bind.

Og tamponger og bind kan faktisk ikke sammenlignes med toalettpapir, da vi faktisk kan vaske oss med vann etter et toalettbesøk som blant annet muslimer gjør. Toalettpapir er ikke noe som er nødvendig. Og før noen begynner å argumentere for at mensen produkter ikke er nødvendige heller. Da er dette og hva som enda værre er et syn man må bli vandt til å se rundt seg daglig, for å ikke nevne det å vaske stoler, sofaer og andre sittesteder kontinuerlig flere ganger til dagen.

A2406A05-AF7B-49DF-94A2-A94E07BA57D5.jpeg

Æsj. Er det virkelig nødvendig å provosere med sånne motbydelige bilder?

Anonymkode: b2298...0d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke nødvendig med tamponger og plastbind nei.

Jeg synes det hadde vært mye mer fornuftig om alle jenter fikk utdelt menskopp og en pakke med tøybind på ungdomsskolen/slutten av barneskolen, og så kunne man evt velge å betale for tamponger og bind fulle av blekemiddel, skadelige kjemikalier og plast, som gir søppel i massevis helt uten at det er nødvendig.

Burde vært det samme opplegget med en tøybleiepakke til nybakte foreldre. 

Da kunne man velge å spare miljø og lommebok og bruke det man fikk, eller betale for unødvendig søppel og helseskade.

Anonymkode: 84f1a...bbf

Hva med de som ikke har mulighet til å gjøre rent slike produkter? Det er ikke alle som kanskje lever i et hjem der man kan koke en menskopp som man skal, eller vaske gjenbrukbare truser skikkelig. 

Og vi må ned i 4 klasse for å kunne dekke om alle som får mensen. Jeg var 10 år gammel når jeg fikk mensen, og slutten av «barneskolen», 7 klasse, da hadde jeg allerede vært gjennom et hav av pakker med bind.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Æsj. Er det virkelig nødvendig å provosere med sånne motbydelige bilder?

Ja det er det, for menn pårvirkes sterkere av visuell stimulering enn skriftlig, og helt ærlig tror jeg ikke de forstår hva det innebærer å gå rundt å blø en hel dag uten noen form for beskyttelse som samler opp blodet. Og om du lurer, det er maling som er brukt i bildet, en del av mange ulike demonstrasjoner for å vise hva menser ser ut som. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (7 minutter siden):

Du argumenterer jo konsekvent mot falske stråmanner. Jeg skriver «den store majoriteten», du skriver «alle». Ser du ikke det selv? Det er heller ingen som hindrer deg fra å bruke tøybind. 

jeg syns det er en god ide med hygieneprodukter på offentlige toaletter, slik som de har innført i Skottland. Gratis tampong/bind til alle er et direkte idiotisk usosialt forslag, spesielt om argumentet som skal ligge i grunn er at det er en kvinnespesifikk utgift, da det finnes mange kjønnsspesifikke utgifter som det ville vært enormt kostbart å dekke.

En enda bedre ide er at du lærer deg å lese før du svarer meg.

Jeg bruker plastibind når jeg trenger det. Jeg har endometriose, og går av den grunn på p-piller kontinuerlig for å ha mensen så lite så mulig. Men de gangene i året jeg er nødt til å blø, da går det på plastbind jeg kaster etter hvert bruk.

Hvordan er dette forslaget et «usosialt forslag»? Nevn gjerne en annen kjønnsspesifikk utgift, en utgift som man MÅ ha utgifter med (hårtap er ikke akseptabelt, da man ikke ødelegger klær ol. med det). Jeg er veldig interessert i å høre svaret, for jeg kommer ikke på noe som kan sammenlignes med mensen, der man hver mnd lekker blod.

Det finnes mange tilstander, som å ha stomi, der man MÅ ha utgifter. Men dette er ikke en kjønnspesifikk utgift. Samme med inkontinens, går på begge kjønn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er det, for menn pårvirkes sterkere av visuell stimulering enn skriftlig, og helt ærlig tror jeg ikke de forstår hva det innebærer å gå rundt å blø en hel dag uten noen form for beskyttelse som samler opp blodet. Og om du lurer, det er maling som er brukt i bildet, en del av mange ulike demonstrasjoner for å vise hva menser ser ut som. 

Jeg er selv kvinne, som blør mye, og har sterke smerter. Jeg kjøper flere bind og tamponger enn de fleste, men jeg vil ikke at de skal bli gratis over skatteseddelen for det. Skal man begynne å argumentere så dumt, må menn få høyere lønn, fordi de trenger mer ennergi enn oss, fordi menn generelt forbrenner mer enn kvinner flest gjør.

Nei, jeg syns gratis bind og tamponger er tull. La folk få betale dem selv, og velge hvilken type de vil kjøpe selv. Skatten er mer enn høy nok, og kan brukes på bedre ting. Hilsen svær «Brynhilde» som blør mye, og betaler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker plastibind når jeg trenger det. Jeg har endometriose, og går av den grunn på p-piller kontinuerlig for å ha mensen så lite så mulig. Men de gangene i året jeg er nødt til å blø, da går det på plastbind jeg kaster etter hvert bruk.

Hvordan er dette forslaget et «usosialt forslag»? Nevn gjerne en annen kjønnsspesifikk utgift, en utgift som man MÅ ha utgifter med (hårtap er ikke akseptabelt, da man ikke ødelegger klær ol. med det). Jeg er veldig interessert i å høre svaret, for jeg kommer ikke på noe som kan sammenlignes med mensen, der man hver mnd lekker blod.

Det finnes mange tilstander, som å ha stomi, der man MÅ ha utgifter. Men dette er ikke en kjønnspesifikk utgift. Samme med inkontinens, går på begge kjønn.

Det er et usosialt forslag da det dekker unødvendige merutgifter for en samfunnsgruppe, uten at man tar hensyn til behovet. Menn er større enn kvinner, de må ha mer mat for å overleve, med din logikk må de få penger av staten for å dekke denne differansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bedre enn at jeg synes dette er et dikriminerende forslag drevet frem av feminister. Det er ikke problematisk i seg selv at kvinner får dekket hygiene produkter, men det er usosialt når menn ikke får de samme gode når det gjelder barbering som er meget kostbart. Vanlige lønnsmottakere vil ikke ha problemer med å finansiere hverken tamponger, bind eller barbersaker, men det slår veldig feil ut i de delene av befolkningen som ikke har kjøpekraft av ulike grunner.

Jeg er helt i mot at staten skal finansiere slike produkter til kvinner som tjener en normal årslønn typ 450 000 +++.

Anonymkode: cf88a...9e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke bedre enn at jeg synes dette er et dikriminerende forslag drevet frem av feminister. Det er ikke problematisk i seg selv at kvinner får dekket hygiene produkter, men det er usosialt når menn ikke får de samme gode når det gjelder barbering som er meget kostbart. Vanlige lønnsmottakere vil ikke ha problemer med å finansiere hverken tamponger, bind eller barbersaker, men det slår veldig feil ut i de delene av befolkningen som ikke har kjøpekraft av ulike grunner.

Jeg er helt i mot at staten skal finansiere slike produkter til kvinner som tjener en normal årslønn typ 450 000 +++.

Kvinner bruker og barberings produkter. Og man klarer fint å leve med skjegg og hår på kroppen. Barbering er ikke det samme som å lekke blod en gang i mnd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvinner bruker og barberings produkter. Og man klarer fint å leve med skjegg og hår på kroppen. Barbering er ikke det samme som å lekke blod en gang i mnd.

Så det ble for krevende å svare på mitt argument? Notert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, men syns ikke at staten skal dekke bind og tamponger til alle damer. Men at de med tilstander som gjør at de blør mye får dekket ekstrautgifter er greitt.

Anonymkode: 251da...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

For de fleste så innebærer det å fungere normalt og forholde seg til verden, f.eks arbeidslivet barbering i ansiktet. Det gjelder ikke bare hvordan en selv forholder seg til verden, men hvordan man blir oppfattet også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For de fleste så innebærer det å fungere normalt og forholde seg til verden, f.eks arbeidslivet barbering i ansiktet. Det gjelder ikke bare hvordan en selv forholder seg til verden, men hvordan man blir oppfattet også.

Da kan man og begynne å ta opp urettferdige utgifter i forhold til frisøren. En kvinnklipp, selv om den er like kort som hos en mann, koster mer, for det er en «kvinneklipp». Da må kvinner få kompensasjon for det da, siden dette også er for å se «anstendig ut» i arbeidslivet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye som er nødvendig og som ikke er et valg, men det betyr selvsagt ikke at alt kan være gratis. Jeg personlig mener ikke det er nødvendig å gjøre det gratis. For det første så selges det billigere varianter, som f.eks First Price som selger tamponger til under 10 kroner. For det andre så finnes det alternativer til bind og tamponger, som f.eks menskopp. Det koster gjerne litt mer, men det er et engangskjøp i motsetning til bind og tamponger. Jeg kan heller støtte forslaget om å få tamponger/bind/menskopp under blå resept for de som har sykdommer som gjør mensen ekstra utfordrende, men gratis for alle burde det ikke være, fordi flertallet av kvinner klarer seg fint med billigere bind og tamponger eller menskopp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99

Hvorfor skal ikke kvinner få gratis bind og tamponger, for at det ikke skal bli urettferdig for menn? Mannfolk får ikke mensen, og det gjør kvinner. Er det noe å være misunnelig på dersom staten skulle dekke det?

Jeg er for likestilling men det blir for drøyt å si at kvinner ikke burde få støtte, for da må mannfolk også få det. Vi kan ikke noe for at vi får mensen, vi får mensensmerter noen verre enn andre, både store og små blødninge, vi er nødt til å bruke presensjon. Dette gir utallige bivirkninger hos enkelte. Som vi gjerne skulle vært foruten.

Dette handler om at kvinner burde få støtte for noe som er en naturlig del av kroppen, noe som er der og alltid kommer til å bli der. Tenk hvis mannfolk hadde ukontrollerende ereksjoner som ga kraftige mengder sæd i trusa, og måtte bruke bind eller en slags  bleie. Det er faktisk ikke noe man kan stoppe eller operere. Hårtap, hengepupper og rynker kan faktisk fikses, og er ikke utgifter man MÅ ha. Det handler om aldringsprossesen, som er naturlig men kan leves med uten at det må fikses.

Om det burde dekkes eller ikke, det kan diskuteres. Men man kan ikke sette kvinner opp mot menn, pga. menstruasjon og se på det som uretferdig dersom staten velger å gå inn med støtte. Skal jeg synes at det er uretferdig at foreldre får barnetygd, men jeg får ikke bidrag til å ha hund. Det er faktisk noe man VELGER å få. Men jeg stiller ikke spørsmål om hvor vidt det er uretferdig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiley99 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal ikke kvinner få gratis bind og tamponger, for at det ikke skal bli urettferdig for menn? Mannfolk får ikke mensen, og det gjør kvinner. Er det noe å være misunnelig på dersom staten skulle dekke det?

Jeg er for likestilling men det blir for drøyt å si at kvinner ikke burde få støtte, for da må mannfolk også få det. Vi kan ikke noe for at vi får mensen, vi får mensensmerter noen verre enn andre, både store og små blødninge, vi er nødt til å bruke presensjon. Dette gir utallige bivirkninger hos enkelte. Som vi gjerne skulle vært foruten.

Dette handler om at kvinner burde få støtte for noe som er en naturlig del av kroppen, noe som er der og alltid kommer til å bli der. Tenk hvis mannfolk hadde ukontrollerende ereksjoner som ga kraftige mengder sæd i trusa, og måtte bruke bind eller en slags  bleie. Det er faktisk ikke noe man kan stoppe eller operere. Hårtap, hengepupper og rynker kan faktisk fikses, og er ikke utgifter man MÅ ha. Det handler om aldringsprossesen, som er naturlig men kan leves med uten at det må fikses.

Om det burde dekkes eller ikke, det kan diskuteres. Men man kan ikke sette kvinner opp mot menn, pga. menstruasjon og se på det som uretferdig dersom staten velger å gå inn med støtte. Skal jeg synes at det er uretferdig at foreldre får barnetygd, men jeg får ikke bidrag til å ha hund. Det er faktisk noe man VELGER å få. Men jeg stiller ikke spørsmål om hvor vidt det er uretferdig eller ikke.

Så du forstår ikke forskjellen på at Staten ønsker å gi folk økonomiske incentiver for å produsere fremtidige skattebetalere og det at du vil ha bikkje ? 

Wow..!

Anonymkode: b67c6...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Smiley99 skrev (6 minutter siden):

Eeh okei. Det er ikke sånn at menn VELGER å ha et større energibehov enn kvinner, så da er du enig i at menn burde bli sponset den 500-lappen de behøver i mat ekstra hver måned da? 

Anonymkode: 18b8f...429

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Da kan man og begynne å ta opp urettferdige utgifter i forhold til frisøren. En kvinnklipp, selv om den er like kort som hos en mann, koster mer, for det er en «kvinneklipp». Da må kvinner få kompensasjon for det da, siden dette også er for å se «anstendig ut» i arbeidslivet.

Hvorfor er du selv så lite villig til å dekke kostnader ved menns barbering når du mener at kostnader til hygieneprdodukter for kvinner er noe menn gladelig skal dekke uten å få noe som helst igjen for det?

Norske kvinner er allerede storforbrukere av helsetjenester (les velferdsgoder). Hvofor skal Ola som tjener 300 k i året dekke tamponger for kvinner som tjener 550 k i året?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er du selv så lite villig til å dekke kostnader ved menns barbering når du mener at kostnader til hygieneprdodukter for kvinner er noe menn gladelig skal dekke uten å få noe som helst igjen for det?

Norske kvinner er allerede storforbrukere av helsetjenester (les velferdsgoder). Hvofor skal Ola som tjener 300 k i året dekke tamponger for kvinner som tjener 550 k i året?

For kvinner har akkurat samme utgift til barbering som menn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For kvinner har akkurat samme utgift til barbering som menn.

Vent litt... Er det sånn at du som kvinne forventes å stille nybarbert på jobb? Isåfall, hva slags jobb er det du har? 😳

Anonymkode: 18b8f...429

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...