Gå til innhold

Gratis bind og tamponger i Skottland

Gjest Smiley99

Anbefalte innlegg

Gjest Smiley99
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

Kun menn mister håret, så da kan det offentlige finansiere hårtransplantasjon også

Jeg vet at deg går an å få støtte for hårtap. Vet om en som fikk en hårsykdom og mistet alt håret,
han fikk dekket alle kostnader for å få "tatovert" hår, for det var det han ønsket. 

Det er ikke bare menn som mister håret. Kvinner kan også miste det, er bare at mange bruker parykk og det synes ikke like godt.

Endret av Smiley99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste dette i går, og jeg er imot forslaget.

• Kun de billigste bindene vil bli tibudt og rasjonert.
  • Noen blør mer, og andre mindre.
  • vil velge kvaliteten selv, og vil heller betale mer for det. Får selv sopp av drittbindene, og må kjøpe andre varianter.
  • skatten er mer enn høy nok fra før

Anonymkode: b2298...0d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er produkter som er helt nødvendige, og de er kun nødvendige for kvinner.

Man kan argumentere for at det er mange andre produkter som er nødvendige, som mat. Men mat er noe som er likt for alle. Temponger og bind er noe kun kvinner har behov for. Vet at til og med mange kvinner sier at du får tak i disse produktene kjempe billig, men problemet er jo at noen kvinner blør mye og bruker opp et lager som en kvinne kan ha i 3 mnd, bare på 1 mnd.

Det finnes også forskjell på produktene. Noen opplever at noen merker ikke puster, og de får andre problemer som følge av det. Da må man kanskje bruke de mer dyre merkene, og da koster det penger.

Mensen kan man ikke stoppe. Det krever absorberende produkter, vanlig tekstil vil ikke fungere for mange, for de vil blø direkte gjennom etter veldig kort tid.

En redusert pris på slike produkter, som f.eks. å fjerne 25% mva. hadde hjulpet mange, som har store utgifter med slike produkter.

Det er ikke alle som kan bruke mensentruser, mensenkopp ol. andre gjenbrukbare prosukter heller, som mange kan spare penger på.

Tror ikke alle i Norge har levd på så lite penger at de vet hva det vi si å sitte igjen med 20kr på konto, og måtte velge mellom mat eller bind.

Og tamponger og bind kan faktisk ikke sammenlignes med toalettpapir, da vi faktisk kan vaske oss med vann etter et toalettbesøk som blant annet muslimer gjør. Toalettpapir er ikke noe som er nødvendig. Og før noen begynner å argumentere for at mensen produkter ikke er nødvendige heller. Da er dette og hva som enda værre er et syn man må bli vandt til å se rundt seg daglig, for å ikke nevne det å vaske stoler, sofaer og andre sittesteder kontinuerlig flere ganger til dagen.

A2406A05-AF7B-49DF-94A2-A94E07BA57D5.jpeg

Anonymkode: 2c4be...f7d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/hud/har-og-hodebunn/hartap-hos-kvinner/

Hårtap hos kvinner er ikke noe uvanlig problem og mer enn en tredjedel av alle kvinner opplever betydelig hårtap i løpet av livet. Forekomsten er høyest etter overgangsalderen, men unormalt stort tap av hår kan skje i alle aldre

Anonymkode: d4922...ae5

I form av uttynning og ikke skallethet, derav mister de det ikke, de får bare mindre. Så med din logikk, at kjønnsspesifikke utgifter skal dekkes av det offentlige, må hårtransplantasjon til menn dekkes av det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (4 minutter siden):

I form av uttynning og ikke skallethet, derav mister de det ikke, de får bare mindre. Så med din logikk, at kjønnsspesifikke utgifter skal dekkes av det offentlige, må hårtransplantasjon til menn dekkes av det offentlige. 

Ok, problemet her, er at hårtap er noe man fint kan leve med. Hårtap betyr ikke at man blør og ødelegger klær og alt man setter seg på an tekstiler. Det er en dum sammenligning. Joda det er kanskje mer kjønnsspesifikt problem, men det er ikke noe som gjør at man ikke kan bevege seg ut av huset for man bokstavlig talt lekker blod.

Sammenligningen du kan dra er om en man lider av inkontinens, og lekker kontinuerlig hele dagen, i en hel uke i strekk, hver mnd. og at han av den grunn trenge bleier for å fange opp sølet. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, problemet her, er at hårtap er noe man fint kan leve med. Hårtap betyr ikke at man blør og ødelegger klær og alt man setter seg på an tekstiler. Det er en dum sammenligning. Joda det er kanskje mer kjønnsspesifikt problem, men det er ikke noe som gjør at man ikke kan bevege seg ut av huset for man bokstavlig talt lekker blod.

Sammenligningen du kan dra er om en man lider av inkontinens, og lekker kontinuerlig hele dagen, i en hel uke i strekk, hver mnd. og at han av den grunn trenge bleier for å fange opp sølet. 

Det er mange som ikke fint kan leve med det, og sammenligningen er selvfølgelig relevant. Mange kan leve med menskopp hvor utgiftene er neglisjerbare, noen svært få kan ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste en tweet eller noe en gang, om hvor "heldige" vi er med at menn bæsjer. For da trenger de også toalettpapir på herretoalettet. Ellers hadde vi damer sannsynligvis måttet ha med oss dopapir over alt akkurat som bind og tamponger, og det tviler jeg faktisk ikke et øyeblikk på.

Hvorfor er ikke bind tilgjengelig på offentlige toaletter? Jeg forventer ikke å få noe gratis hjem, jeg kjøper da toalettpapir selv. Men kan menn se for seg å måtte ta med toalettpapir på jobb? Kan bare se for meg det levenet det hadde blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

Det er mange som ikke fint kan leve med det, og sammenligningen er selvfølgelig relevant. Mange kan leve med menskopp hvor utgiftene er neglisjerbare, noen svært få kan ikke det. 

Det at de synes det er sjenerende å gå rundt med hårtap. Det er noe de da må jobbe med mentalt. Men mensen er at man faktisk fysisk lekker blod. Det gjør at man ikke kan gjøre noe som helst om man ikke har produkter som fanger opp blodet. Mensen og hårtap kan faktisk ikke sammenlignes.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (25 minutter siden):

Men hårdsykdommer og hårtap er ikke kjønsspesifik på samme måte som mensen. 

Dessuten, som skotte - det er ikke slik at man kan gå i butikken og ta med produkter hjem gratis, det er slik at helsestasjon, skole osv skal ha produkter tilgjengelig gratis for mennesker som ikke har økonomi tilselv å kjøpe dem. Det er mange som ikke kan gå på butikken og kjøpe en pakke tamponger / bind - disse får nå en mulighet til verdighet under mens og slippe bruke toalettpapir i trusa. Jeg kan ikke skjønne at noen mener det er noe annet enn positivt. Kan overhode ikke skjønne det, og jeg syns man bør gå litt i seg selv og tenke på hvorfor man er negatigv til noe som er udelt positivt for de det gjelder

Anonymkode: 9b107...0c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (27 minutter siden):

Nei, det logiske er jo eventuelt at menn får gratis tupé eller parykk.

Anonymkode: 9c7ee...b72

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hårdsykdommer og hårtap er ikke kjønsspesifik på samme måte som mensen. 

Dessuten, som skotte - det er ikke slik at man kan gå i butikken og ta med produkter hjem gratis, det er slik at helsestasjon, skole osv skal ha produkter tilgjengelig gratis for mennesker som ikke har økonomi tilselv å kjøpe dem. Det er mange som ikke kan gå på butikken og kjøpe en pakke tamponger / bind - disse får nå en mulighet til verdighet under mens og slippe bruke toalettpapir i trusa. Jeg kan ikke skjønne at noen mener det er noe annet enn positivt. Kan overhode ikke skjønne det, og jeg syns man bør gå litt i seg selv og tenke på hvorfor man er negatigv til noe som er udelt positivt for de det gjelder

Hårtap er definitivt et kjønnsspesifikt problem, da det rammer tilnærmet alle menn, på samme måte som mensen. Jeg har aldri sagt at jeg er negativ til at det skal være på offentlige toalett, men som TS formulerer seg mener han/hun at det skal være gratis, uansett. Jeg argumenterer mot at det skal være gratis for at det er en kjønsspesifikk utgift, da det vil være kvinnesjåvinistisk og usosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det logiske er jo eventuelt at menn får gratis tupé eller parykk.

Anonymkode: 9c7ee...b72

Dette får man støtte til i dag fra NAV 
https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hvor-trenger-du-hjelp/dagligliv-og-fritid/kosmetiske-proteser

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiley99 skrev (49 minutter siden):

Hvorfor støtter du ikke forslaget?

Fordi Staten har langt bedre ting de kan bruke (mer) penger på. Det er ingen hemmelighet at de offentliges inntekter kommer til å synke og utgiftene øke i nær fremtid, så da syntes jeg dette hadde vært en pussig prioritering. 

Kastanjefrø skrev (48 minutter siden):

Ironi fungerer strålende over internett

Tydeligvis...

Anonymkode: b67c6...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Altså, alle trenger mat og dopapir, der er det ingen forskjeller. Mens det er sånn at det kun er kvinner som får mensen. For de som har mye smerter og blødninger kan det faktisk bli en relativ stor utgift. 

Anonymkode: e34e4...260

Men hvorfor skal kvinner ha sponset sin «særkostnad»? Skal menn da få tilskudd fra staten fordi vi trenger mer mat fordi vi er større enn kvinner? I følge ssb sitt referansebudsjett koster det rundt kr 350,- mer pr. Måned å leve dersom du er mann.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (43 minutter siden):

Kun menn mister håret, så da kan det offentlige finansiere hårtransplantasjon også

Jenter som ikke har råd til bind/tamponger etc skulker skolen for ikke å blø ut på skolen etc. (og jobb for den saks skyld, men det er et problem med de som går skole).

Mener du dette er sammenlignbart med at en mann får måne, at en jente blør ut klær og møbler på skolen?

Anonymkode: 2c5c7...dd1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jenter som ikke har råd til bind/tamponger etc skulker skolen for ikke å blø ut på skolen etc. (og jobb for den saks skyld, men det er et problem med de som går skole).

Mener du dette er sammenlignbart med at en mann får måne, at en jente blør ut klær og møbler på skolen?

Ser du ikke evner å lese resten av det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

Ser du ikke evner å lese resten av det jeg skrev.

Hva da? Jeg har lest innleggene dine men ser ingen oppfølging til din påstand om at menn som mister håret er sammenlignbart med mensblod som flyter på offentlige møbler osv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva da? Jeg har lest innleggene dine men ser ingen oppfølging til din påstand om at menn som mister håret er sammenlignbart med mensblod som flyter på offentlige møbler osv.

Det jeg skrev, var at menskopp som er tilnærmet gratis fungerer for den store majoriteten, så det falske dilemmaet ditt er ikke noe mer enn et irrelevant tankeeksperiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Det jeg skrev, var at menskopp som er tilnærmet gratis fungerer for den store majoriteten, så det falske dilemmaet ditt er ikke noe mer enn et irrelevant tankeeksperiment.

Det handler ikke bare om «alle kan bruke menskopp».

Vet du at det er farer involvert i å bruke en menskopp? Det er mange som velger å ikke bruke den, nettopp pga. disse farene. De er kanskje små, men de er der.

Man kan bli sår av å bruke den, man kan få infeksjoner, bruk av menskopp kan føre til plagsomme soppinfeksjoner, toxic shock syndrom er sjeldent men kan oppstå. Det er mange av oss som ikke ønsker å utsette oss for den faren det kan innebære å bruke et produkt som mensenkopp. Og jeg bruker heller ikke tanponger for det er ubehagelig og det har man samme farer. Det er aldri helt risikofritt å føre noe inn i vagina. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er produkter som er helt nødvendige, og de er kun nødvendige for kvinner.

Man kan argumentere for at det er mange andre produkter som er nødvendige, som mat. Men mat er noe som er likt for alle. Temponger og bind er noe kun kvinner har behov for. Vet at til og med mange kvinner sier at du får tak i disse produktene kjempe billig, men problemet er jo at noen kvinner blør mye og bruker opp et lager som en kvinne kan ha i 3 mnd, bare på 1 mnd.

Det finnes også forskjell på produktene. Noen opplever at noen merker ikke puster, og de får andre problemer som følge av det. Da må man kanskje bruke de mer dyre merkene, og da koster det penger.

Mensen kan man ikke stoppe. Det krever absorberende produkter, vanlig tekstil vil ikke fungere for mange, for de vil blø direkte gjennom etter veldig kort tid.

En redusert pris på slike produkter, som f.eks. å fjerne 25% mva. hadde hjulpet mange, som har store utgifter med slike produkter.

Det er ikke alle som kan bruke mensentruser, mensenkopp ol. andre gjenbrukbare prosukter heller, som mange kan spare penger på.

Tror ikke alle i Norge har levd på så lite penger at de vet hva det vi si å sitte igjen med 20kr på konto, og måtte velge mellom mat eller bind.

Og tamponger og bind kan faktisk ikke sammenlignes med toalettpapir, da vi faktisk kan vaske oss med vann etter et toalettbesøk som blant annet muslimer gjør. Toalettpapir er ikke noe som er nødvendig. Og før noen begynner å argumentere for at mensen produkter ikke er nødvendige heller. Da er dette og hva som enda værre er et syn man må bli vandt til å se rundt seg daglig, for å ikke nevne det å vaske stoler, sofaer og andre sittesteder kontinuerlig flere ganger til dagen.

A2406A05-AF7B-49DF-94A2-A94E07BA57D5.jpeg

Det er ikke nødvendig med tamponger og plastbind nei.

Jeg synes det hadde vært mye mer fornuftig om alle jenter fikk utdelt menskopp og en pakke med tøybind på ungdomsskolen/slutten av barneskolen, og så kunne man evt velge å betale for tamponger og bind fulle av blekemiddel, skadelige kjemikalier og plast, som gir søppel i massevis helt uten at det er nødvendig.

Burde vært det samme opplegget med en tøybleiepakke til nybakte foreldre. 

Da kunne man velge å spare miljø og lommebok og bruke det man fikk, eller betale for unødvendig søppel og helseskade.

Anonymkode: 84f1a...bbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...