AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Spiser nå sunt og variert. Før har jeg spist meg stappmett med mye usunn mat, og ellers mye godteri og usunne ting. Jeg har lest at den tretimers regelen er tull og at du heller skal høre på kroppen når den er sulten og spise da. Men kjenner jeg har problemer med å vite om kroppen virkelig er sulten eller om den bare har litt abstinenser fordi den er vant til mye mat. Første uka hvor jeg begynte å spise meg til kun "ikke sulten mer" istedenfor "stappmett", med mindre men sunn og variert kost så slet jeg med en del hodepine som nå har avtatt. Ja, jeg drikker nok vann. Ellers litt slapphet følelse som jeg dempet ved å ta litt nøtter osv mellom måltider. Men nå vet jeg liksom ikke helt når mitt neste måltid skal være. Kan kjenne meg litt slapp med lavt blodsukker og da tar jeg meg kanskje en neve nøtter eller en grønnsak og det blir bedre da, men har fortsatt en viss sultfølelse som kommer ganske fort. Jeg er redd jeg har gått i den fella at kroppen er i sjokk og heller bruker maten den nå får til å lagre seg i fettet istedenfor at jeg faktisk går ned i vekt. Jeg spiser mye fisk, grønnsaker, kjøtt, tran, havregrøt osv..... Burde jeg gå for tretimers regelen likevel? Hilsen usikker. Anonymkode: 68281...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Det er så mange regler. Noen er absolutte og du blir satt i fengsel om du bryter dem. Andre er av en type som du selv kan bestemme om du vil følge eller ignorere. Men det er også en del ting som bare er fakta. Jeg elsker fakta fordi det beroliger meg. Her er noen fakta: De færreste kan i dag holde seg sunne bare ved å "lytte til kroppen". Hvis du er vant til å spise usunt og uregelmessig, er det et tegn på at du ikke er blant dem som uten videre kan det. Det er ikke noe "nederlag" å spise etter klokka. De fleste gjør en variant av det, ved at de spiser frokost, lunsj, middag, evt kvelds/mellommmåltider. Du bestemmer selv når du skal spise, men de fleste lar måltidsrytmen styres av arbeidstid og familie, evt skole og reisevei. Det finnes ikke sunne eller usunne matvarer, bare sunne og usunne matvaner. Alt som ikke er giftig, råttent eller fremkaller allergier, kan spises, det handler om porsjoner og proporsjoner. Du får ikke "abstinenser" av å ikke spise. Kroppen går ikke i sjokk av et annet kosthold. Du går ned i vekt i kaloriunderskudd, og opp i kaloriunderskudd, uavhengig av hva du spiser. Sultfølelse er ikke farlig, og ingen trenger å sulte i Norge i dag. Hvis du spiser sunt, skal du ikke få hodepine. Hvis du ikke har diabetes, skal du ikke behøve å bekymre deg om blodsukkeret. Anonymkode: 0d2b2...100 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå