Gå til innhold

Knakk en jeksel med plombe. Hva gjør tannlegen og vil det bli dyrt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiste knekkebrød til frokost og trodde først det var en stein, men det var en bit av tanna. Der er det en fylling med amalgan. Var hos tannlegen i august for å trekke en visdomstann. Det kostet 2500,-. Hva kan tannlegen gjøre med en knekt tann, trekke jekselen? Har ikke råd til en stor utgift nå, men skal høre om jeg kan betale i avdrag. Har brukt samme tannlege i ti år. Har smerter på innsiden av tanna når jeg berører den med tunga, det minner om metallsmak også. 

Hvis han må trekke den, vil en ny tann koste mye? Og vil det påvirke utseendet hvis en tann som ikke vises blir trukket uten at man gjør noe mer? 

Anonymkode: 16b4b...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knakk en fortann en gang. Tannlegen støpte og bygget da opp en kunstig, ny tann på roten av den gamle. Hun slipte den ned først til det bare sto en spiss igjen, og så limte hun den kunstige tannen oppå der.

Dette var en tannklinikk på vestkanten i Oslo for noen år siden, og det kostet 6000 kr. Aner ikke hva en jeksel koster, men det kan nok være noe lignende, om den lar seg bygge opp igjen som kunstig tann.

Anonymkode: 0d188...cbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om du trenger krone eller ikke. Skjedde nylig samme med meg. Først fikk jeg en fylling som «kanskje holdt i mange år, kanskje ikke». Den holdt bare et par mnd, så måtte ha krone. Det ble ca 7000. 

Anonymkode: 53748...0d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spiste knekkebrød til frokost og trodde først det var en stein, men det var en bit av tanna. Der er det en fylling med amalgan. Var hos tannlegen i august for å trekke en visdomstann. Det kostet 2500,-. Hva kan tannlegen gjøre med en knekt tann, trekke jekselen? Har ikke råd til en stor utgift nå, men skal høre om jeg kan betale i avdrag. Har brukt samme tannlege i ti år. Har smerter på innsiden av tanna når jeg berører den med tunga, det minner om metallsmak også. 

Hvis han må trekke den, vil en ny tann koste mye? Og vil det påvirke utseendet hvis en tann som ikke vises blir trukket uten at man gjør noe mer? 

Anonymkode: 16b4b...6ab

Hei :)

Jeg kan bare svare på noen av spørsmålene, jeg fikk betale i avdrag hos tannlegen min og jeg måtte trekke (ikke samme situasjon som deg med plomben osv) jeg valgte å ikke ta krone fordi tannen ikke synes når jeg smiler, tannlegen sa at det gikk bra men at nabo tennene beveger seg litt inn mot tomrommet, jeg merker det litt men ikke mye :)  

Om du har smerter så ring tannlegen! Som du sier du har gått dit i 10 år, han bør stole på deg til å la deg betale i avdrag. Føler med deg det er noe dritt når sånt skjer, men dette går bra :)

Anonymkode: 7321e...adb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok krone eller trekking som er aktuelt. Jeg anbefaler at du koster på deg en krone - som altså koster rundt 7000.

Anonymkode: 5809f...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så lager tannlegen en plastkomposittfylling på stedet som er knekt, eller så anbefaler han å sette på en krone. Det er ingen grunn til å trekke bastante konklusjoner ut fra beskrivelsen du gir.  Tannens øvrige tilstand og plassering i munnen vil være avgjørende for videre behnadling, og i utgangspunktet er det kun tannlegen din som kan svare på hva h*n kan få til eller ikke.  Plastfylling koster et sted mellom en snau tusenlapp opp til to.  Krone krever to eller tre runder hos tannlegen og avhengig av (ditt) materialvalg ender det på ett sted mellom fem og åtte tusenlapper.  (Eller sju som foregående innlegg antyder)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...