AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Hei. Jeg har 2 barn fra tidligere forhold og samboer har 1. vurderer litt på nr 4 men er også litt usikker. jeg har mine fullt nå, etterhvert så blir det muligens 50/50 med faren. Og samboer og moren skal ha 50/50 etterhvert også. men hvordan er det å ha 4 barn? Jeg vil da komme til å ha 3 unger i bilen, for han har da ansvaret for å levere sin unge da ungen hans går i bhg et stykke unna, og det samme kommer nok til å skje når ungen begynner på skole. følte dere det ble for mye med 4? Er det bedre å vente til ungene er litt eldre eller gjøre det nå når de er liten? vi har bare 3 soverom, leier. og skal spare til å kjøpe senere. Men går det med 3 soverom? De to minste deler rom, og det går helt fint. Ene legger seg litt før den andre. Siden jeg tenker så mye på det, kommer jeg til å angre om vi ikke får en til? Selvfølgelig er det kaos, men syns det er veldig koselig og de gir så mye glede. Anonymkode: 29fe0...019
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Jeg har 4, alle med samme mann (men er separert nå) Først og fremst føler jeg meg fantastisk heldig som har fire friske barn, de gir meg så mye glede og har mye glede i hverandre. Utfordringene er -å få nok tid en’ til en’ med hver av dem. Den minste tar mye oppmerksomhet. Ikke lett å hjelpe alle samtidig med lekser eller andre ting på ettermiddagen.. -å følge opp fritidsaktiviteter, må liksom lage turnus for å få se likt antall treninger/kamper/stevner. -Det er dyrt, dyrt, dyrt! Ville dog venta til stort nok hus var på plass, de vokser fort og trenger egen space. Anonymkode: 56568...09c 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har 2 barn fra tidligere forhold og samboer har 1. vurderer litt på nr 4 men er også litt usikker. jeg har mine fullt nå, etterhvert så blir det muligens 50/50 med faren. Og samboer og moren skal ha 50/50 etterhvert også. men hvordan er det å ha 4 barn? Jeg vil da komme til å ha 3 unger i bilen, for han har da ansvaret for å levere sin unge da ungen hans går i bhg et stykke unna, og det samme kommer nok til å skje når ungen begynner på skole. følte dere det ble for mye med 4? Er det bedre å vente til ungene er litt eldre eller gjøre det nå når de er liten? vi har bare 3 soverom, leier. og skal spare til å kjøpe senere. Men går det med 3 soverom? De to minste deler rom, og det går helt fint. Ene legger seg litt før den andre. Siden jeg tenker så mye på det, kommer jeg til å angre om vi ikke får en til? Selvfølgelig er det kaos, men syns det er veldig koselig og de gir så mye glede. Anonymkode: 29fe0...019 Jeg har fire barn. Yngste har en annen far enn de andre. Far til de eldste har så godt som ingen kontakt med ungene av eget valg. Tre barn i seg selv er såpass mange at det gjorde ikke så stor forskjell med en til. Det er aldersforskjell her på 6 år mellom nr 3 og nr 4, det er jo litt. Det er klart det er kaos til tider med unger som skal hit og dit mens den yngste må legge seg tidlig, men det går bra med en plan for logistikk. Det vi merker mest er jo at det koster en del mer med fire ganger matpakker, fire unger på ferie, uteklær, kostnad for aktiviteter osv. Vi hadde også fire soverom lenge, helt til vi bygde ut huset og fikk fem. Vi har aldri angret. Her er det jo aldersforskjell som sagt, ingen krangling eller misunnelige for den lille. Hun har tre eldre søsken som mer enn gjerne vil være med henne, venner av søsken forguder henne osv. Anonymkode: 7f9a7...528
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 Hvor lenge har dere vært sammen? Hvor gamle er de barna dere allerede har? Først og fremst tenker jeg at dere bør vente til rammene er på plass. En bolig som har plass til alle som bor der, både på heltid og deltid. Å plutselig måtte dele rom med et nytt halvsøsken kan virkelig være oppskrift på katastrofe. Min andre tanke er at man ikke trenger å få barn med alle kjærester. Dere har begge barn fra tidligere. Det vil skape ekstra utfordringer å få et ekstra barn, både for dere som par, men også for de barna dere allerede har. Anonymkode: 48006...5db 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor lenge har dere vært sammen? Hvor gamle er de barna dere allerede har? Først og fremst tenker jeg at dere bør vente til rammene er på plass. En bolig som har plass til alle som bor der, både på heltid og deltid. Å plutselig måtte dele rom med et nytt halvsøsken kan virkelig være oppskrift på katastrofe. Min andre tanke er at man ikke trenger å få barn med alle kjærester. Dere har begge barn fra tidligere. Det vil skape ekstra utfordringer å få et ekstra barn, både for dere som par, men også for de barna dere allerede har. Anonymkode: 48006...5db Dette. Virker som at det eneste som betyr noe for mange er dette fellesbarnet så fort de treffer en ny. Syns ikke det høres ut som noen god idè uti fra det du beskriver. Ettersom du sier at dine barn kanskje skal ha 50/50 etterhvert går jeg ut i fra at de er ganske små fortsatt, og da har dere kanskje ikke vært sammen særlig lenge heller? Dere bør helt klart ha vært sammen LENGE sånn at det ikke går for fort i svingene for de barna dere allerede har, dersom dere absolutt må ha en til. Anonymkode: 5c80e...292 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 Jeg ville avventet til dere har fått styr på økonomien og kjøpt dere bolig! Viktig å følge opp barna dere allerede har, og sørge for at de har en sikker fremtid økonomisk. Anonymkode: 5e957...792 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 Jeg har 4, de er alle felles barn. Praktisk må dere tenke på bil, en 7 seter og logistikk med skole/bhg/aktiviter/jobb. De to eldste deler rom her og det fungerer fin. Vi må ha slik vil i noen år til vi får bygget på huset. Det koster jo mer med flere barn, men ikke så mye at økonomien velter. Mye kan gå i arv. Ellers er det travelt med fire stk, og endringen fra 3 til 4 var verre enn med 2 til 3. Man må jobbe mye med det å fordele oppmerksomhet til alle, og mange ganger føler en at en ikke strekker til. Men gledene veier opp. Nå er jo dere «heldigere» når dere ikke har alle barna hele tiden, det gir større mulighet til egentid med hvert barn. Kjør på hvis dere føler at dere har overskudd og lyst. Anonymkode: b0c08...f49 1
Olsen Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 Hva dere bør vurdere er: Økonomi- hvor ligger lista med tanke på ferier, bolig, bil, fritidsaktiiteter, annet utstyr, og hva er deres inntekter. Helse- hva har dere helsemessig kapasitet til. Organisering- hvor flinke er dere på å planlegge og organisere. 3 barn på 50% kan kreve noe organiseringstalent. Tidligere partnere- hvordan fungerer samarbeidet med tidligere partnere. Alder- alder på dere foreldre og de barna dere allerede har. Tid- kan dere vente 3/4/5 år for å se om dere fortsatt ønsker ett barn til. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #9 Skrevet 27. november 2020 Vi har til sammen 4 barn. Jeg har 1 fra før, og han 2 fra før. 1 sammen. 3 soverom. Barna vi har fra før av er eldre, en på mellomtrinnet og to på småtrinnet. Minste, som enda er baby, sover på vårt rom, hans eldste på eget rom og de to mellomste på samme rom. Det går veldig fint. De som deler rom legger seg ikke samtidig. Vi eier, men sparer til å kjøpe noe større. Anonymkode: 4fb77...1a0
Ulrikke Skrevet 27. november 2020 #10 Skrevet 27. november 2020 (endret) Jeg hadde tre stebarn før vi fikk et felles. Jeg hadde ingen fra før, da. Fire unger i hus 50% av tiden, ett barn 100%. Ti år mellom eldste og yngste. Ville ikke vært det foruten! Det kjipe var ferier med hotellrom osv, men vi løste det ofte med å leie hus istedenfor. Bil med plass til alle hadde vi (den ene bilen hadde plass til alle, den andre var en vanlig 5-seter og hadde dermed plass til alle ungene med en voksen). Alle hadde egne rom her, men det er jo ikke DET som skal "velte lasset" tenker jeg da. Fire barn er mange, på mange måter - men her var det ihvertfall bare "dine og vårt".... Vet ikke om det blir enda vanskeligere med "dine, mine og våre"... Sannsynligvis.... Men akkurat det med å ha fire barn (hvorav noen av dem bare halve tiden) har jeg bare positive ting å si om - men det koster da, så klart.... Endret 27. november 2020 av Ulrikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå