Gå til innhold

Upopulære meninger om korona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei korona, smittetallene, nyheter som kun går på korona, restriksjoner osv at jeg trenger et sted jeg kan blåse litt ut!

Jeg er helt enig i, og har full forståelse for alle tiltak som gjøres i denne pandemien, men jeg er neppe den eneste som er lei. 

Dog, selv om jeg selv er drittlei, blir jeg så vanvittig flau på (noen) andre menneskers vegne. De som roper høyt om at dette er tull, særlig Kari J som har vært fremtredende i nyhetsbildet om dagen. De som sitter bak skjermen sin å kommenterer på de ulike nettavisene om at dette bare er regjeringen som vil styre oss osv.

Jeg har slutta å følge med på nyheter, lese nettaviser o.l fordi jeg er så lei av korona! Ikke tar jeg buss, jeg handler når det er lite folk på butikkene og tar alle forholdsregler som bør taes. Møter ikke familie fordi de bor langt unna, har lite nærkontakter utover husstanden og møter veldig få venner. Er høygravid, og derfor ikke i jobb for øyeblikket. Men utover det orker jeg ikke lenger forholde meg til korona, det er vel min upopulære mening.

Jeg vil verken smittes eller utsette andre for smitte, jeg er bare så lei at jeg unngår så mye jeg kan! Jeg får med meg de viktigste nyhetene da mannen min følger med (heldigvis). Men jeg er redd vi er såpass mange (som er lei) som meg at det er derfor smittetallene øker igjen.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dessverre mange som ikke skjønner alvoret med covid-19. Så klart de fleste er lei av corona, men man får bare holde ut. Nå begynner de med vaksinering en gang i 2021 så det er lys i tunnelen. Da kommer nok alle som er i mot vaksiner til å våkne her på forumet... 

• Liker 6
Skrevet

Vi er alle lei. Der det splittes er de som ikke ser hensikten med tiltakene, mot de som vil ha tiltak (gjerne hardere også). Målet er det samme, å få tilbake hverdagen. De fleste mener at tiltak for å få ned smittetallene, for å unngå sykdom, død og overbelastet helsevesenet er riktig. De andre vil ha det slik nå og ser ikke poenget med å redde liv og helsevesen. Arbeidsplasser blir påvirket uansett, men får vi ned tallene kan mye åpnes som normalt. Blir det mer smitte må flere ting stenges og det vil bli holdt stengt lengre. Om bedrifter får holde åpent, selv med høy smitte vil svært mange ikke bruke tjenesten uansett. Så det er valget mellom pest eller kolera. Myndighetene og WHO har valgt retning, og de fleste er enige. Nå kommer sikkert vaksine om ikke fryktelig lenger så det er bare å holde ut og gjør som vi blir fortalt. De som ikke klarer dette får gå i seg selv...

Skrevet

Selv om du er lei så følger du i alle fall råd og restriksjoner, og det er jo bra! Du, som de fleste andre, trenger jo ikke å forholde deg mer til dette enn det som er nødvendig for at du skal komme deg gjennom dette ut i fra hvordan ditt liv er. Jeg tror "hele verden" er lei jeg, drittlei! Men det er stoor forskjell på å være lei og det å gi f** og det gjør du jo ikke, -og det er bra for deg, for barnet ditt og for resten av oss.

Jeg tror det er en liten prosent som ikke bryr seg, sånn på ordentlig. Det kan nok hende mange roper høyt, men vi vet jo fra før av at flere har det "mye i kjeften" og at vi ofte legger mer merke til de en til "den stille majoritet" som bare følger råd og restriksjoner uten å gjør noe mer ut av det.

Min holdning til koronaen er bare å være med på laget i forhold til å være forsiktig, vente på at storsamfunnet nå finner en løsning (vaksine osv.) og så bare vente på at det går over, vi kan jo ikke gjøre annet noen av oss -og det gjør jo det snart, går over altså.

Holder til i en by som, selv om det også er mye smitte her, her vært lavt på statistikken i forhold til å være en av de store byene. Folk her er veldig obs på sosial distansering, maskebruk, spriting osv., mer enn jeg hører fra hvordan det er i Oslo (som også har større befolkningstetthet, flere pendlere osv. altså) -men jo, jeg føler folk her er flinke og jeg er glad for å være omgitt av den typen mennesker akkurat nå. Her har 80% på seg maske i rushtrafikken nå f.eks. Ikke trygg her heller, men det føles i hvert fall litt bedre.

Blant de jeg har kontakt med så sitter vi nå å leker med tanken om å planlegge en "gatefest"/folkefest i vår bydel når alt dette er helt over til våren/sommeren, kaste maskene og lage konsert, teater, bruktmarked. ;) Må ha litt å se frem til!

Jeg leser ikke mye lengre jeg heller, noe blir det jo, men følger mest med på overskriftene for å se om det er noe viktig -ellers leser jeg heller andre nyheter, prøver å følge med på hva som skjer i og rundt Etiopia akkurat nå f.eks. Er glad for at Trump er ute, skulle gjerne kasta Brasils Bolsonaro også, men med to år til presidentvalg så håper jeg heller det beste i lokalvalget. Korona-nyhetene når oss når det trengs, ellers er det vel bare å følge med litt sånn "overfladisk" og følge opp med å gjøre sin del av dugnaden. Det går bra, og det tar slutt til slutt!

• Liker 4
Gjest 123 eller noe
Skrevet
RoNo skrev (30 minutter siden):

Nå kommer sikkert vaksine om ikke fryktelig lenger så det er bare å holde ut og gjør som vi blir fortalt. De som ikke klarer dette får gå i seg selv...

Sånn som de gjorde da svineinfluensavaksinen kom? Er ikke alltid man kan stole på myndighetene som kommer med en fremskyndet vaksine. Det vet man jo fra før av.

Skrevet

Jeg er helt enig med dere!

En ting jeg sliter med å forstå, er hvorfor ikke vi kjører nok en nedstengning, total nedstengning liksom, for et par uker. I mitt hode virker det mer samfunnsøkonomisk enn å la dette skure å gå slik som nå. 

skjønner at det kan være skadelig for noen, men da må de taes hensyn til i den grad det går. Men at resten av landet stenges. Vi hadde klart det for en kort periode slik at smitten går ned. 

• Liker 2
Skrevet
skruttveig skrev (2 minutter siden):

Sånn som de gjorde da svineinfluensavaksinen kom? Er ikke alltid man kan stole på myndighetene som kommer med en fremskyndet vaksine. Det vet man jo fra før av.

Ja, den har vært mye i mediene om dagen. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til denne vaksina, men samtidig er det bra at det går fremover! Håper denne testes bedre enn svineinfluensavaksina!

Skrevet (endret)
skruttveig skrev (14 minutter siden):

Det var ca 300 ekstra tilfeller av narkolepsi av 2000000 vaksinerte. Selv om de får kritikk for dette nå, er det faktisk ikke så veldig ille. Over 300 stk har død til nå, det er et ukjent antall som får senskader (og enkelte av disse ser ut til å være ganske alvorlige). Det er ingen grunn til å ikke tro på myndighetene i dette. Det er heller ingen grunn til å tro at de ikke lærte noe av svineinfluensa. Jeg og min familie tok den vaksinen, og vi har selvfølgelig tatt den igjen. 

Kilde: forventer derfor at det reelle endelige antall Pandemrix®-relaterte tilfeller vil ende opp med å være rundt 250-300 pasienter i Norge. Fra: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/nordisk-samling-om-narkolepsi-i-oslo 

2.2 millioner nordmenn ble vaksinert (ca 45 % av befolkningen), https://www.faktisk.no/artikler/M8R/10-sporsmal-og-svar-om-vaksinen-mot-svineinfluensa

Færre fikk bivirkninger og flere ble vaksinert enn jeg opprinnelig skrev. 

Endret av RoNo
Skrevet
Colargol skrev (4 minutter siden):

Snipp.

Jeg tror nok vi er en hel verden som står klar for å feire når den tid kommer! 😄

ja, jeg er redd for den lille gruppa som gir faen.. merker det ofte på butikkene at avstand ikke er like viktig, å jeg bor i en storby. Det er skummelt! Men vi ser raskt hvilke mennesker som hører med i den egoistiske gruppen her i Norge! 

Skrevet

Jeg blir periodevis lei, rett og slett fordi jeg blir så eitrandes forbanna på myndighetene. Da jeg så på debatten i går stod jeg ved siden av sofaen og ropte til tven, blir så provosert at jeg ikke takler å sitte rolig. Samboeren bare "nå er vi igang..." Så det er klart at dette engasjerer. Og bruker man mye energi på noe så blir man også lei i perioder. Men å bli lei er ikke synonymt med å gi beng i smitteverntiltak, da. Jeg gjør som deg Ts, er på butikken en gang i skuddåret og holder oss mye for oss selv.

Jeg ønsker meg også full nedstenging, ønsket meg igrunn det før koronaen også, men det er en annen sak. Og det kommer til det tilslutt uansett, så denne seigpiningen av folk er helt unødvendig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Syns de som sier de er lei av korona og som ikke har blitt rammet av annet enn smittevernstiltak og ikke død i nær familie/omgangskrets er bortskjemte og sutrete bsrneskoleunger. Buhu sitt jeg bare. De det virkelig et synd på er de som venter på at sin kjære skal kobles fra respirator, de som er alvorlig og kritisk syke av smitten eller de som er i risikogruppen og er totalt isolert fra omverdenen, feks ensomme eldre. Vi unge mennesker som verken kjenner noen som er eller har vært skikkelig syke av covid-19 kan klappe igjen munnen, også holder vi ut og viser litt medmenneskelighet. Og det med handling og ikke bare tomme ord.
Det er ikke oss det er synd i. 

Endret av Sizz-
  • Liker 6
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Bortskjemte drittunger, se der kom den ja. Så sykelig ovenifra og ned holdning. Det er ikke lov å si at man er lei en gang! Jeg har EN venninne jeg har møtt i hele år, 3 ganger. 2 av mine andre beste venninner har fått baby i år, men jeg kan ikke møte dem fordi jeg jobber i matbutikk og er daglig utsatt for smitte og vil ikke være en fare for mor eller barn. 

Jeg har heldigvis en jobb som er tvunget til å holde åpent, siden folk må har mat, så den mister jeg ikke. Men jeg klarer veldig lett å se at f.eks frisøren min er ganske stresset for en ny nedstenging. Greit man ikke er avhengig av å ordne håret sitt, men HUN er avhengig av lønn for å sørge for at datteren hennes har mat. Skjønner du? Det kan være ganske ille for andre, som for dem som mest åpenlyst sliter (de på respirator, pårørende etc) og veldig vondt å se sitt eget liv gå i ruin fordi man ikke har jobb å gå til. Jeg håper IKKE de stenger ned alt igjen, det er galskap.

Skrevet
Sizz- skrev (7 minutter siden):

Syns de som sier de er lei av korona og som ikke har blitt rammet av annet enn smittevernstiltak og ikke død i nær familie/omgangskrets er bortskjemte og sutrete bsrneskoleunger. Buhu sitt jeg bare. De det virkelig et synd på er de som venter på at sin kjære skal kobles fra respirator, de som er alvorlig og kritisk syke av smitten eller de som er i risikogruppen og er totalt isolert fra omverdenen, feks ensomme eldre. Vi unge mennesker som verken kjenner noen som er eller har vært skikkelig syke av covid-19 kan klappe igjen munnen, også holder vi ut og viser litt medmenneskelighet. Og det med handling og ikke bare tomme ord.
Det er ikke oss det er synd i. 

Jeg sier ikke at det er synd på oss i det hele tatt, men det er lov å være lei av noe som har påvirket verden i snart ett år. Det er omtrent det eneste som vises på nyhetene sett bort fra USA-valget. Ja, det er synd på de som er påvirket av dette i den forstand at de er smittet eller pårørende. De aller fleste har ikke valgt dette, å det er fælt å vite at så mange dør. Ikke bare av covid, men av at ensomheten kan bli for stor til å takle.

Å være lei er ikke synonymt med å ikke vise medmenneskelighet, det er jo nettopp det jeg gjør ved å følge de restriksjoner og tiltak som er gitt. Jeg syns derimot de som går på fest, de som klynger seg, de som nekter å følge restriksjoner, råd og pålegg, er noen egoistiske drittsekker og forbanna sutreunger! 

• Liker 2
Skrevet
Uglal skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke at det er synd på oss i det hele tatt, men det er lov å være lei av noe som har påvirket verden i snart ett år. Det er omtrent det eneste som vises på nyhetene sett bort fra USA-valget. Ja, det er synd på de som er påvirket av dette i den forstand at de er smittet eller pårørende. De aller fleste har ikke valgt dette, å det er fælt å vite at så mange dør. Ikke bare av covid, men av at ensomheten kan bli for stor til å takle.

Å være lei er ikke synonymt med å ikke vise medmenneskelighet, det er jo nettopp det jeg gjør ved å følge de restriksjoner og tiltak som er gitt. Jeg syns derimot de som går på fest, de som klynger seg, de som nekter å følge restriksjoner, råd og pålegg, er noen egoistiske drittsekker og forbanna sutreunger! 

Helt enig med deg. Jeg er også innrømmer å være lei til tider, men jeg bare synes vi skal være forsiktige med å si det høyt. For det går negativt ut over de som virkelig er rammet av dette. For det vi er lei av er restriksjonene og begrensingene vi har fått, mens andre sitter og må være vitne til at livet til sin kone eller ektemann ebbe ut dag for dag. Synes ikke vi har noe å klage over når det eneste som rammer oss er nyheter vi er lei av og noen begrensinger i hverdagen. 

Skrevet
skruttveig skrev (3 minutter siden):

Jeg har heldigvis en jobb som er tvunget til å holde åpent, siden folk må har mat, så den mister jeg ikke. Men jeg klarer veldig lett å se at f.eks frisøren min er ganske stresset for en ny nedstenging. Greit man ikke er avhengig av å ordne håret sitt, men HUN er avhengig av lønn for å sørge for at datteren hennes har mat. Skjønner du? Det kan være ganske ille for andre, som for dem som mest åpenlyst sliter (de på respirator, pårørende etc) og veldig vondt å se sitt eget liv gå i ruin fordi man ikke har jobb å gå til. Jeg håper IKKE de stenger ned alt igjen, det er galskap.

Jeg er enig i mye av det du påpeker her. Jeg vil ikke at alt skal stenges ned over lenger tid jeg heller. Men om vi kunne hatt en total nedstengning på 2-3 uker så tror jeg mye av smitten ville vært redusert. Og ikke minst, som jeg skrev over her, tror jeg det er mer samfunnsøkonomisk å stenge ned alt for en kort periode enn å stenge ned noe helt og la andre ting holde åpent. Barer og alle småkjeder konmer til å gå konk under det regime de kjører nå. Ja, mye kan åpnes igjen når dette er over, men ikke alle har pengene til det. Ja, det er galskap å stenge ned alt, men hva ellers skal vi gjøre når vi ikke har mer penger igjen til krisepakker, når smitten ikke reduseres osv? 

• Liker 1
Skrevet
Uglal skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i mye av det du påpeker her. Jeg vil ikke at alt skal stenges ned over lenger tid jeg heller. Men om vi kunne hatt en total nedstengning på 2-3 uker så tror jeg mye av smitten ville vært redusert. Og ikke minst, som jeg skrev over her, tror jeg det er mer samfunnsøkonomisk å stenge ned alt for en kort periode enn å stenge ned noe helt og la andre ting holde åpent. Barer og alle småkjeder konmer til å gå konk under det regime de kjører nå. Ja, mye kan åpnes igjen når dette er over, men ikke alle har pengene til det. Ja, det er galskap å stenge ned alt, men hva ellers skal vi gjøre når vi ikke har mer penger igjen til krisepakker, når smitten ikke reduseres osv? 

Jeg har ikke sagt noe negativt om nedstengingen, jeg stoler egentlig på at myndighetene tar kloke valg. Så får vi følge dem så godt vi kan.

• Liker 1
Skrevet
Sizz- skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg. Jeg er også innrømmer å være lei til tider, men jeg bare synes vi skal være forsiktige med å si det høyt. For det går negativt ut over de som virkelig er rammet av dette. For det vi er lei av er restriksjonene og begrensingene vi har fått, mens andre sitter og må være vitne til at livet til sin kone eller ektemann ebbe ut dag for dag. Synes ikke vi har noe å klage over når det eneste som rammer oss er nyheter vi er lei av og noen begrensinger i hverdagen. 

Det er nettopp derfor jeg kalte tråden «upopulære meninger» :) jeg har full medfølelse og respekt med de som påvirkes negativt av dette i den forstand at de oster nære og kjære eller selv blir syke. Men alle blir vi jo påvirket fordi vi ikke får se våre egne. Vi påvirkes av så mye alle sammen; ensomhet, frustrasjon, sinne, resignasjon.. ja.. det er ikke bare de som opplever dette på nært hold i form av å være pårørende som opplever denne situasjonen som negativ :) 

• Liker 2
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Ja jeg er delvis enig i det, men merket bare min egen lønnslipp etter 3 ukers ferie stresset meg litt, levde litt trangere den måneden. Kan jo hende de som får dårligere betalt enn meg vil slite skikkelig etter 3 uker uten lønn. Så det er ikke lett nei. Men man trenger jo ikke angripe hverandre sånn som hun over her. Skal man liksom gå inn i "den nye hverdagen 2020" og isolere seg helt fra andre, tjene mye mindre, kanskje miste jobben, også er det ikke greit å snakke om at det er litt vanskelig? Man skal liksom være supersolidariske og føle seg som en helt, for dette gjør vi for de eldre og syke, og da skal vi bare holde kjeft og bite tennnene sammen.

Skrevet
skruttveig skrev (12 minutter siden):

Bortskjemte drittunger, se der kom den ja. Så sykelig ovenifra og ned holdning. Det er ikke lov å si at man er lei en gang! Jeg har EN venninne jeg har møtt i hele år, 3 ganger. 2 av mine andre beste venninner har fått baby i år, men jeg kan ikke møte dem fordi jeg jobber i matbutikk og er daglig utsatt for smitte og vil ikke være en fare for mor eller barn. 

Skulle gjerne sett flere mennesker se litt større på alt sammen og evne å sette ting litt i perspektiv. Synes bare det er litt mye «meg meg meg» for tiden. 

Gjest 123 eller noe
Skrevet
Sizz- skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt noe negativt om nedstengingen, jeg stoler egentlig på at myndighetene tar kloke valg. Så får vi følge dem så godt vi kan.

Det er ikke alle som stoler på det, sånn som jeg har observert Ernaregjeringen, har de tatt vekk de fleste godene for de fattige og svake, og mer penger til de rike. Kommer ikke på noe konkret nå, siden det er mange år siden og jeg må gjøre meg klar til jobb snart, men det merket VELDIG da jeg gikk på nav for noen år siden, de bryr seg kun om seg selv og pengene sine. De gjør INGENTING for de gamle og eldreomsorgen, det er helt forjævlige forhold de gamle lever under forskjellige plasser i landet... og nå skal de liksom gi alt for å forsvare de? Hva er greia her?

• Opprett ny...