AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Vi har en mellompuddelvalp på 12 uker som virkelig trenger å få barbert snuten snart! Vi har forsøkt en god stund uten å ha fått det til. Hun blir veldig stresset og spreller, biter, glefser og så videre etter alt som nærmer seg ansiktet hennes. Sliter også med å fjerne rusk under øynene, så hun liker ikke å bli tatt i ansiktet... Vi får lov å ta henne i ansiktet når vi koser med henne, men noen ganger blir hun altså helt krakilsk. Vi har prøvd alle de klassiske tipsene: venne henne til lyden av maskinen, venne henne til at maskinen er inntil ansiktet uten å klippe, godbiter med en gang hun roer seg, godbiter for å distrahere henne (hun er veldig glad i godbitene, men enser de ikke dersom vi prøver å ta henne i ansiktet..). Har prøvd å være rolig og forsiktig, har også prøvd å være bestemt og bare "få det gjort" ved å holde henne rundt snuten. Selv om vi er to personer klarer vi ikke å holde henne i ro/rundt snuten fordi hun spreller sånn. Er redd for å kutte henne i ansiktet fordi hun er så vill. Har forsøkt med tilvenning flere dager i uken siden hun var 9 uker, men føler ikke vi kommer noe sted. Bading, føning og kloklipp går greit, så hun er jo vant til å bli håndtert. Er det noen som har gode tips? Redd for å ta henne med til frisør før hun er litt tilvennet tilfelle hun får helt skrekken... Hvordan håndterer vi dette? Vil jo gjerne ha en puddel som trives med stell, siden det må gjøres såpass ofte. Anonymkode: f745e...7c8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Ble hun ikke barbert hos oppdretter? Var det like ille da? Brukte oppdretter noen andre teknikker som dere kan prøve? Anonymkode: a3cc0...c15 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Jeg ville prøvd med en hundefrisør med erfaring med valper:) jeg gjorde det med min puddelvalp de første gangene, selv om jeg har barbert voksne pudler mange ganger. Min var også helt kokko, men frisøren hadde masse triks og knep. Hjemme trente vi på å barbere poter og haleroten. Ente opp med å ta rumpa også for å få mer trening😅 Anonymkode: 518e2...51f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ble hun ikke barbert hos oppdretter? Var det like ille da? Brukte oppdretter noen andre teknikker som dere kan prøve? Anonymkode: a3cc0...c15 Ja, her burde jo oppdretter kunne hjelpe 😊 Anonymkode: 0a1e5...b0a
Tabris Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 Hundefrisør og oppdrettere vil ofte gjøre dette med tvang. Dvs hunden blir ofte satt i en "galge" stående på et bord med stram line rundt halsen. Den kan derfor ikke flytte seg. Hvis hunden er redd fra før så vil den sannsynligvis bli enda reddere etter en slik opplevelse. Jeg vil anbefale onlinekurs i Husbandry. Der går de gjennom håndtering generelt og hvordan venne hunden til å bli håndtert - og til og med like det. https://www.husbandry.no/onlinekurs Generelt sett går det ut på steg-for-steg trening med godbiter - ikke brukt som distraksjon eller belønning i etterkant, men underveis for hvert steg man tar. Samt at man trekker seg med en gang hunden viser tegn til at den ikke trives med situasjonen. Når man spiller på lag med hunden og den lærer at dens grenser respekteres, så er det utrolig hvor langt man kan komme. Jeg gikk fra en hund som sprelte og hylte av redsel under kloklipp til en som nå frivillig gir meg labben i fanget med denne type fremgangsmåte. Spesielt siden du har en rase som trenger jevnlig klipp så vil jeg sterkt anbefale å bruke tid på å venne den til og trives med håndtering. 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 Tabris skrev (2 minutter siden): Hundefrisør og oppdrettere vil ofte gjøre dette med tvang. Dvs hunden blir ofte satt i en "galge" stående på et bord med stram line rundt halsen. Den kan derfor ikke flytte seg. Hvis hunden er redd fra før så vil den sannsynligvis bli enda reddere etter en slik opplevelse. Jeg vil anbefale onlinekurs i Husbandry. Der går de gjennom håndtering generelt og hvordan venne hunden til å bli håndtert - og til og med like det. https://www.husbandry.no/onlinekurs Generelt sett går det ut på steg-for-steg trening med godbiter - ikke brukt som distraksjon eller belønning i etterkant, men underveis for hvert steg man tar. Samt at man trekker seg med en gang hunden viser tegn til at den ikke trives med situasjonen. Når man spiller på lag med hunden og den lærer at dens grenser respekteres, så er det utrolig hvor langt man kan komme. Jeg gikk fra en hund som sprelte og hylte av redsel under kloklipp til en som nå frivillig gir meg labben i fanget med denne type fremgangsmåte. Spesielt siden du har en rase som trenger jevnlig klipp så vil jeg sterkt anbefale å bruke tid på å venne den til og trives med håndtering. Dette. Jeg trente på kloklippingen i steg. Da trente jeg på 'labb', hvor jeg gikk fra å ta lett og kjapt på posten hennes, til å kunne holde poten og massere den lett og ta på klørne. Det øyeblikket hun løfta foten sin vekk, så tok jeg et steg tilbake. Timing med belønningsord og godbit var viktig. Først når hun var helt komfortabel med at jeg holdt og masserte labbene hennes, så introduserte jeg henne til klosaksa. Da gikk jeg tilbake til første steg, hvor jeg brukte saksa og ikke hånda til å ta på henne- og endelig holde poten hennes og bevege saksa overalt rundt poten hennes. Kloklipping har blitt til en kosestund. Da ligger hun på ryggen i fanget mitt og ser på tv mens jeg klipper klørne hennes. Hun får kos på magen og godbiter og fine ord. Hun blir gjerne liggende etter at klippingen er over 😅 Anonymkode: 1261d...82b 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 Tabris skrev (16 minutter siden): Hundefrisør og oppdrettere vil ofte gjøre dette med tvang. Dvs hunden blir ofte satt i en "galge" stående på et bord med stram line rundt halsen. Den kan derfor ikke flytte seg. Hvis hunden er redd fra før så vil den sannsynligvis bli enda reddere etter en slik opplevelse. Jeg vil anbefale onlinekurs i Husbandry. Der går de gjennom håndtering generelt og hvordan venne hunden til å bli håndtert - og til og med like det. https://www.husbandry.no/onlinekurs Generelt sett går det ut på steg-for-steg trening med godbiter - ikke brukt som distraksjon eller belønning i etterkant, men underveis for hvert steg man tar. Samt at man trekker seg med en gang hunden viser tegn til at den ikke trives med situasjonen. Når man spiller på lag med hunden og den lærer at dens grenser respekteres, så er det utrolig hvor langt man kan komme. Jeg gikk fra en hund som sprelte og hylte av redsel under kloklipp til en som nå frivillig gir meg labben i fanget med denne type fremgangsmåte. Spesielt siden du har en rase som trenger jevnlig klipp så vil jeg sterkt anbefale å bruke tid på å venne den til og trives med håndtering. Hvis det gjøres med tvang holder man seg laaangt unna. Hun jeg har brukt pleier å ha valpene på fanget eller sitter med dem på gulvet. Brukte laaang tid. Anonymkode: 518e2...51f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 Tusen takk for alle tips! Oppdretter anbefalte å bare holde henne fast, ja, så jeg er litt nølende til å få hjelp der (i tillegg til at vi ikke klarer å holde henne fast..). Vil ikke at hun skal bli mer redd heller. Er derfor jeg er litt skeptisk til hundefrisør også, vil jo ikke at hun skal bli enda mer redd slik som Tabris beskriver. Ser at noen har noe de kaller "valpetilvenning", kanskje det kan være lurt? Men om flere har tips til hva som har fungert for dere, blir jeg veldig glad! 😃 Takk for tips til kurs, @Tabris, men ser at de ikke har oppstart før i mai. Det blir nok litt lenge å vente. Men vi vil absolutt forsøke å spille mer på lag med henne, det høres ut som en god løsning. Håper bare vi får babert henne snart, hun begynner å se uflidd ut i tillegg til at hun har noen flekker med mindre pels de få stedene vi har kommet til... 😂 Anonymkode: f745e...7c8
Tabris Skrevet 27. november 2020 #9 Skrevet 27. november 2020 Litt videoer for å komme i gang: Her er en video som forklarer grunntrening. Samme prinsipp som Husbandry, men med øyekontakt i stedet for haketarget som start/stopp-knapp. (Man starter ikke å ta på hunden under trening før den tar kontakt med deg, og man avbryter treningen hvis hunden ikke klarer å gi deg øyekontakt, trekker seg eller på annen måte viser at den ikke er komfortabel): Her er hvordan jeg trente bort en dårlig assosiasjon til å tørke øynene (jeg tørket min hund under øynene med en bomullspad med øyevann som inneholdt alkohol, etter det vegret han seg hver gang han bare så en bomullspad): Som du ser i videoen så går jeg frem med mikrosteg. Trekker meg og gir godbit (for assosiasjonsendring) ved den minste tegn til at han ikke er komfortabel. Jeg starter heller ikke på ny før han gir meg øyekontakt - fordi det er måten han forteller meg at han er klar på.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #10 Skrevet 27. november 2020 En valp etter stabile linjer blir IKKE redd av å bli holdt fast. Det er du som eier som bestemmer om den skal klippes, barberes eller stelle klør. Og det er skikkelig dårlig gjort å henge ut hundefrisører med at de lisdom henger opp opp hundene så de nærmest kveles. Alle med litt fornuft vet at man ikke kan tvinge en hund til å stå stille for å klippes hvis den spreller i en galge. Skjerpings! Anonymkode: 0a1e5...b0a
Tabris Skrevet 27. november 2020 #11 Skrevet 27. november 2020 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker said: En valp etter stabile linjer blir IKKE redd av å bli holdt fast. Det er du som eier som bestemmer om den skal klippes, barberes eller stelle klør. Og det er skikkelig dårlig gjort å henge ut hundefrisører med at de lisdom henger opp opp hundene så de nærmest kveles. Alle med litt fornuft vet at man ikke kan tvinge en hund til å stå stille for å klippes hvis den spreller i en galge. Skjerpings! Anonymkode: 0a1e5...b0a Ingenting er bedre enn om jeg tar feil ang at mange hundefrisører bruker tvang. Endret 27. november 2020 av Tabris 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #12 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): En valp etter stabile linjer blir IKKE redd av å bli holdt fast. Det er du som eier som bestemmer om den skal klippes, barberes eller stelle klør. Og det er skikkelig dårlig gjort å henge ut hundefrisører med at de lisdom henger opp opp hundene så de nærmest kveles. Alle med litt fornuft vet at man ikke kan tvinge en hund til å stå stille for å klippes hvis den spreller i en galge. Skjerpings! Anonymkode: 0a1e5...b0a Hahahhahhaha. I alle dager. Jeg har hund etter linjer hvor oppdretter har fokusert på stødige hunder, men sliter med min hund siden jeg var helt fersk når jeg fikk hunden. Gjorde derfor en noen nybegynnerfeil i starten og hunden lærte seg mange triks for å slippe det. Dette påvirkes nok bittelitt av gener, men jobben oppdretter har gjort, og den vi som eiere gjør er enda enda viktigere. Anonymkode: 9b54a...439 2
Myrmica Skrevet 27. november 2020 #13 Skrevet 27. november 2020 Om dere bare har fått trent i tre uker er det ikke sikkert det er nok tilvenningstid for valpen. Jeg ville fortsatt å trent tilvenning til klipperen veldig gradvis, på en hyggelig måte. Det er jo bedre for alle parter om man til slutt klarer å gjennomføre uten tvang Trene på andre områder av kroppen også, ikke bare hode/snute. Og gå sakte fram. Om dere har tid og tålmodighet ville jeg kanskje prøvd å trene target med klippemaskin, altså at hunden skal touche borti med nesa for å utløse belønning. Snu klippemaskina om til noe positivt! I mellomtiden, kan dere forsøke å klippe med saks? Blir kanskje hakkete og skjevt, men det er jo et sted å starte? (Jeg har ikke hatt puddel, så ikke kjent med klippeteknikker altså). 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #14 Skrevet 27. november 2020 Advarsel: Dette er et innlegg som er akkurat sånn som KG-kritikere sier, jeg svarer ikke på spørsmålet. Pudler er så mye søtere med håret intakt. Kan de ikke få lov til å slippe denne barberingen? Anonymkode: 2d0f3...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #15 Skrevet 27. november 2020 Jeg har puddelvalp. Hadde dette problemet. Gikk ikke å holde fast! Det som derimot fungerte var å ha på bånd og feste det i veggen slik at det var ganske stramt. Da sto han plutselig stille med en gang og strittet ikke imot, akkurat som at han godtok at han skulle være der med en gang båndet var der Anonymkode: c4c39...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #16 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Advarsel: Dette er et innlegg som er akkurat sånn som KG-kritikere sier, jeg svarer ikke på spørsmålet. Pudler er så mye søtere med håret intakt. Kan de ikke få lov til å slippe denne barberingen? Anonymkode: 2d0f3...e8f Uenig, pudler med hår intakt i fjeset ser ut som møkkete bastarder. Mye finere med kortere pels og litt fasong i fjeset. Anonymkode: 444fc...0e3 2
xinnia Skrevet 28. november 2020 #17 Skrevet 28. november 2020 Tabris skrev (19 timer siden): Hundefrisør og oppdrettere vil ofte gjøre dette med tvang. Dvs hunden blir ofte satt i en "galge" stående på et bord med stram line rundt halsen. Den kan derfor ikke flytte seg. Hvis hunden er redd fra før så vil den sannsynligvis bli enda reddere etter en slik opplevelse. Sier seg selv en hundefrisør ikke kan bruke tiden til å lære inn en fremmed hund med metoden du anbefaler. Heldigvis så er de fleste hunder litt som barn - mye greiere å håndtere når ikke mor/far er i nærheten. Det er også en av grunnen til at eier sjelden får være med inntil frisøren. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette. Jeg trente på kloklippingen i steg. Da trente jeg på 'labb', hvor jeg gikk fra å ta lett og kjapt på posten hennes, til å kunne holde poten og massere den lett og ta på klørne. Det øyeblikket hun løfta foten sin vekk, så tok jeg et steg tilbake. Timing med belønningsord og godbit var viktig. Først når hun var helt komfortabel med at jeg holdt og masserte labbene hennes, så introduserte jeg henne til klosaksa. Da gikk jeg tilbake til første steg, hvor jeg brukte saksa og ikke hånda til å ta på henne- og endelig holde poten hennes og bevege saksa overalt rundt poten hennes. Kloklipping har blitt til en kosestund. Da ligger hun på ryggen i fanget mitt og ser på tv mens jeg klipper klørne hennes. Hun får kos på magen og godbiter og fine ord. Hun blir gjerne liggende etter at klippingen er over 😅 Anonymkode: 1261d...82b Sånn er det her med mine hunder også ( og alle de andre hundene jeg har klippet klør på ), enda jeg IKKE bruker metoden du beskriver, de kanskje en godbit når vi er ferdig. Jeg bruker metoden som noen her vil kalle "tvang" holder de rolig men bestemt fast til de slutter å sprelle. Når de har roet seg - klipper jeg. Rolig men bestemte bevegelser og stemme. Kan rense sår etc også uten protester.. 2
Tabris Skrevet 28. november 2020 #18 Skrevet 28. november 2020 5 hours ago, xinnia said: Sier seg selv en hundefrisør ikke kan bruke tiden til å lære inn en fremmed hund med metoden du anbefaler. Heldigvis så er de fleste hunder litt som barn - mye greiere å håndtere når ikke mor/far er i nærheten. Det er også en av grunnen til at eier sjelden får være med inntil frisøren. Helt enig i at hundefrisører ikke kan bruke tiden det tar å tilvenne til håndtering med en slik metode, og det er heller ikke deres ansvar. Derfor jeg stiller meg litt skeptisk til utsagn om at hundefrisører generelt ikke bruker tvang. De har en tidsplan å forholde seg til og en jobb å gjøre. Jeg hadde aldri gått til en hundefrisør hvor jeg ikke fikk være med inn.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #19 Skrevet 28. november 2020 5 hours ago, xinnia said: Sier seg selv en hundefrisør ikke kan bruke tiden til å lære inn en fremmed hund med metoden du anbefaler. Heldigvis så er de fleste hunder litt som barn - mye greiere å håndtere når ikke mor/far er i nærheten. Det er også en av grunnen til at eier sjelden får være med inntil frisøren. Sånn er det her med mine hunder også ( og alle de andre hundene jeg har klippet klør på ), enda jeg IKKE bruker metoden du beskriver, de kanskje en godbit når vi er ferdig. Jeg bruker metoden som noen her vil kalle "tvang" holder de rolig men bestemt fast til de slutter å sprelle. Når de har roet seg - klipper jeg. Rolig men bestemte bevegelser og stemme. Kan rense sår etc også uten protester.. Så det du gjør er å holde dem fast når de viser at de ikke føler seg komfortable og trygge på det som skjer. Så, når de gir opp og går inn i en slags freeze/sjokk modus, da er det liksom greit? At hunden ikke protesterer betyr ikke at den synes det er greit og har det bra inne i seg. Dette er ikke mer greit enn når man gjør noe sånt med mennesker. Å bruke tid på tilvenning handler om å gi hunden trygghet, skape tillit og at den har det godt i situasjonen. Kloklipp og stell er noe hunden skal gjøre ukentlig hele livet. Å ta seg bryet meg å gjøre det til en god opplevelse og ikke et fysisk maktovertak er så utrolig viktig. Anonymkode: 14360...47c 1
xinnia Skrevet 29. november 2020 #20 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så det du gjør er å holde dem fast når de viser at de ikke føler seg komfortable og trygge på det som skjer. Så, når de gir opp og går inn i en slags freeze/sjokk modus, da er det liksom greit? At hunden ikke protesterer betyr ikke at den synes det er greit og har det bra inne i seg. Dette er ikke mer greit enn når man gjør noe sånt med mennesker. Å bruke tid på tilvenning handler om å gi hunden trygghet, skape tillit og at den har det godt i situasjonen. Kloklipp og stell er noe hunden skal gjøre ukentlig hele livet. Å ta seg bryet meg å gjøre det til en god opplevelse og ikke et fysisk maktovertak er så utrolig viktig. Anonymkode: 14360...47c Så du mener at hundene som ligger på rygg å sover mens jeg klipper klør, har blitt traumatisert under opplæring ? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå