Gå til innhold

Min funksjonsfriske bror ønsker å være handikappet og sitte i rullestol.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bror som er funksjonsfrisk og i full jobb, men som har et stort ønske om å være lam slik at han kan sitte i rullestol, helst få kappet av bena sine. 

Han sier han har ønsket seg dette i mange år, og han kunne ikke blitt mer lykkelig hvis beina var borte slik at han kan få sitte i rullestol. 

Han har kjøpt seg en rullestol som han sitter i innimellom når han er hjemme, og da er han så lykkelig, sier han. 

Han er enda ikke klar for å avsløre denne "fetisjen" eller hva jeg skal kalle det offentlig enda, så foreløpig har han rullestolen bare innendørs hjemme. 

Skal vi bare la han få leve ut dette ønsket sitt eller trenger han hjelp av en spesialist innen psykiatrien? 

Anonymkode: c936b...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville jo vært alvorlig bekymret for hva han kan finne på for å få ønske sitt oppfylt!!! Her snakker vi selvskading potensiale...

Men, ja. Samtale med noen hadde sikkert ikke vært dumt. Begynn med en bekymringsmelding til fastlegen. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville meldt fra til fastlegen. En tign er at han kan finne på å skade seg selv, da belaster han jo "bare" helsevesenet unødig. En annen ting er at han kan finne på å agere en ulykke som involverer tredjeperson - som en bil"ulykke". Du bør altså vurdere han som en fare for andre inntil en psykolog har vurdert faren. I alle tilfeller: sett deg ikke inn i en bil han kjører.

Anonymkode: c9610...823

• Liker 7
Skrevet

Dette er ikke nødvendigvis en fetish, men kan være en sykdom. En kamerat av meg ødela det ene benet sitt og fikk det amputert fordi han følte at det benet aldri skulle vært der i utgangspunktet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Body_integrity_dysphoria

Han trenger hjelp og noen å snakke med. Har han kontakt med noen i psykiatrien?

Anonymkode: d27a4...9cb

• Liker 3
Skrevet

😳😳😳

Anonymkode: 3cea5...7a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke han er der enda at han ønsker å amputere beina, for han vet han ikke klarer å gjøre det selv. En finger hadde vært mye lettere å kappet av. 

Han er jo voksen og myndig så da kan ikke jeg få ut noen opplysninger fra fastlegen, men har tenkt å informere fastlegen om dette ja.

Ts

Skrevet (endret)

? Er du sikker på at han er seriøs, og at dette ikke er en spøk av noe slag? Jeg vet at diagnosen finnes, men den er jo ganske uvanlig vil jeg tro.

Du får si at om han kapper av beina  så risikerer han å få så store fantomsmerter at gleden ved å sitte i rullestol kommer til å bli borte. Han kan også komme til å få store fordøyelsesplager og forstoppelse av å sitte så mye i ro. Sterke smertestillende vil heller ikke hjelpe her.  Er målet å bli ufør også? Det er interessant om han blir det, når han selv går inn for å bli funksjonshemmet.

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

? Er du sikker på at han er seriøs, og at dette ikke er en spøk av noe slag? Jeg vet at diagnosen finnes, men den er jo ganske uvanlig vil jeg tro.

Du får si at om han kapper av beina  så risikerer han å få så store fantomsmerter at gleden ved å sitte i rullestol kommer til å bli borte. Han han også komme til å få store fordøyelsesplager og forstoppelse av å sitte så mye i ro. Sterke smertestillende vil heller ikke hjelpe her.  Er målet å bli ufør også? Det er interessant om han blir det, når han selv går inn for å bli funksjonshemmet.

Vet ikke helt hva jeg tror, men siden han har kjøpt en svindyr rullestol må han være seriøs ang dette. 

Holder nå på å forfatte en bekymringsmelding til hans fastlege, men vil fortelle min bror om det før jeg sender den avgårde. 

Ts

• Liker 4
Skrevet

Dette må en lege ta seg av. Å la han få leve ut fetisjen vil bare gjøre atferden verre. 

Anonymkode: 46c4e...73e

• Liker 1
Skrevet

Visste faktisk ikke at dette var en diagnose etter å ha lest litt her.

Det første som slo meg når jeg leste denne posten var en sketch fra ut i vår hage; Alt om min onkel.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Understanding the Disorder That Drives People to Amputate Healthy Limbs | Discover Magazine

Body integrity  identity disorder heter det på engelsk.  Jeg tror nok at det er mange mørketall. Det er ikke slike tanker man nødvendigvis oppsøker helpeapparatet for.

Woman Wants To Be Permanently Paralysed: Body Integrity Identity Disorder - YouTube

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Skrevet

La ham bare holde på og distanser deg fra ham hvis det går utover deg på noen måte. Ingenting som sier man må holde kontakten med familiemedlemmer med livsstil som ikke er helt bra ihht til våre egne verdier.

Skrevet

Ta ham med for å møte folk som faktisk trenger rullestol, så vil han nok raskt innse hvor vanskelig og komplisert livet i rullestol er. 

Anonymkode: 0e247...2f6

• Liker 3
Skrevet

Dette er faktisk en nevrologisk diagnose. Han må jo få legehjelp. 

Anonymkode: aac8f...895

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er faktisk en nevrologisk diagnose. Han må jo få legehjelp. 

Anonymkode: aac8f...895

Hvem er kompetent til å behandle en person med den lidelsen? Er det noen fagfolk i Norge som har erfaring lurer jeg på??

• Liker 2
Skrevet
O.G. skrev (30 minutter siden):

La ham bare holde på og distanser deg fra ham hvis det går utover deg på noen måte. Ingenting som sier man må holde kontakten med familiemedlemmer med livsstil som ikke er helt bra ihht til våre egne verdier.

Seriøst? 

Anonymkode: 3ac60...2b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Seriøst? 

Anonymkode: 3ac60...2b5

Ja, er ingenting annet å gjøre.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en bror som er funksjonsfrisk og i full jobb, men som har et stort ønske om å være lam slik at han kan sitte i rullestol, helst få kappet av bena sine. 

Han sier han har ønsket seg dette i mange år, og han kunne ikke blitt mer lykkelig hvis beina var borte slik at han kan få sitte i rullestol. 

Han har kjøpt seg en rullestol som han sitter i innimellom når han er hjemme, og da er han så lykkelig, sier han. 

Han er enda ikke klar for å avsløre denne "fetisjen" eller hva jeg skal kalle det offentlig enda, så foreløpig har han rullestolen bare innendørs hjemme. 

Skal vi bare la han få leve ut dette ønsket sitt eller trenger han hjelp av en spesialist innen psykiatrien? 

Han må jo slite alvorlig psykisk.

Broren til en venn av meg er hundre prosent frisk fysisk, men en dag bare satte han seg i en rullestol og blodnekta på at han kunne gå - han var blitt lam. Og sånn holdt han på veldig lenge, skikkelig utspekulert og jævlig - man så jo at han plutselig hadde gått opp trappa hjemme på egenhånd og "husket ikke" hvis han hadde gått selv. Så den rullestolen hadde han en god stund. Nå er han tvangsinnlagt på psyk, han er paranoid schizofren og er farlig for samfunnet, han knivstakk en sykepleier b.la. Han er ikke lam lengre, dette har han lagt ifra seg. 

Endret av flygefisk1
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke helt hva jeg tror, men siden han har kjøpt en svindyr rullestol må han være seriøs ang dette. 

Holder nå på å forfatte en bekymringsmelding til hans fastlege, men vil fortelle min bror om det før jeg sender den avgårde. 

Ts

Det kommer ikke til å hjelpe, han sliter åpenbart psykisk og at du motarbeider "drømmen" kan gjøre ting mye verre. Syntes du skal sende bekymringsmelding, eventuelt ringe til psyk.avd og forhøre deg med dem om hva du kan gjøre - og om dette er ett fenomen de er kjent med. Se på kommentaren min, så ser du at broren din er ikke alene om dette. Det kan derimot være et underliggende symptom på en alvorlig psykisk lidelse. Så pass på!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...