Gå til innhold

Bra ting som kom ut av Covid-19

Anbefalte innlegg

Skrevet

2020 har vært ett drittår for de fleste. Mange ble alvorlig syke av Covid-19, noen døde av det, noen har mistet jobben sin, livsverket sitt, kontakten med familie og venner og mye elendighet.

For å prøve få en positiv vinkling på det vil jeg vite hva Covid har gjort som har gitt deg POSITIVE ringvirkninger. 
Jeg kan begynne med meg selv først:

- Da barnehagene stengte fikk jeg etterlengtet tid hjemme sammen med barnet mitt - og takket være staten fikk jeg lønn mens jeg var hjemme. 

- Deltidsstudie mitt ble flyttet over på nett og i stede for å reise langt, sitte på en hard plaststol i kaldt klasserom med fremmede, spise svett matpakke og gå på offentlig toalett og vente i høststormene på bussen, fikk jeg sitte hjemme under ett teppe i sofaen, spise middagsrester, sove i egen seng, bruke eget toalett og følge undervisningen igjennom ett overraskende velfungerende dataprogram. 

- Jeg slapp endelig ha dårlig samvittighet hvis jeg ringte til jobb og var syk en dag, da jobben var tydelig på at vi skulle ha lav terskel for å være hjemme

- Jeg er introvert, liker ikke besøk eller dra på besøk og endelig fikk jeg en unnskyldning for alt dette. 

- Jeg hater mye folk på butikken. Nå er det lite folk der og jeg tar en skikkelig handledag en kveld midt i uka når det er lite andre på butikken. 

- Det ble mer sosialt akseptert å handle over nett. 

- På min egen jobb ble ringvirkningene av Corona positive, da vi plutselig fikk veldig mye å gjøre. Det er ikke sikkert jeg hadde hatt en arbeidsplass neste år hadde det ikke vært for at vi fikk plutselig mye å gjøre pga corona. 

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Har begynt å spille trommer og det er gøy.

- Har innsett at jeg ikke har et sosialt nettverk som resulterte i en så stor grad av ensomhet at jeg nesten har tatt livet mitt, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre etter samfunnet åpner igjen: sjekke ut alle aktivitetstilbudene i området, prøve å finne et fellesskap jeg kan være en del av. Hvis jeg er fortsatt i live da.

• Liker 13
Skrevet
AfterTheRain skrev (4 minutter siden):

- Har innsett at jeg ikke har et sosialt nettverk som resulterte i en så stor grad av ensomhet at jeg nesten har tatt livet mitt, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre etter samfunnet åpner igjen: sjekke ut alle aktivitetstilbudene i området, prøve å finne et fellesskap jeg kan være en del av. Hvis jeg er fortsatt i live da.

Shit! 🙈 Hold ut! "Bra" du har fått en oppvåkning :) 

Kom på en ting til:

- Corona gjør at vi flyr mindre så det er betraktelig mindre forrurensing. 
Jeg håper at trenden kan fortsette. Mange jobbreiser blir unødvendig når vi har alternativer som Zoom, Skype, kan signere digitalt etc. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg føler seriøst at da corona rammet, så stoppet hamsterhjulet opp, og det var så deilig for lille introverte meg😅

Også setter jeg mer pris på ting, bl.a. st jeg og mine har holdt oss friske, setter mer pris på ting og menneskene jeg har rundt meg. Gleder meg lettere over ting, for i disse tider er det ikke alt som er en selvfølge. 

Har fått mer tid til å trene.

• Liker 10
Skrevet

Kjernefamilien har blitt styrket. Vi fant ut hvor krevende tidsklemma har vært og tilpasset oss i ettertid. Vi har blitt veldig kreativ på kjøkkenet. Vi har kjent på at vi har hatt for mange ting, så nå handler vi mindre og resirkulerer mer. Vi har blitt bedre kjent med barna, og de har fått utvikle sider av seg selv som ikke før har vært prioritert (pga alle andre aktiviteter).

Skrevet

Jeg sitter igjen med samme positive opplevelse som deg angående barnehagen og tid med barnet. Jeg har ikke barnet mitt i barnehagen langt dager i utgangspunktet da jeg har mulighet til å levere sent og hente tidlig, men at barnehagen stengte ga oss mye tid til masse kos og aktiviteter jeg ellers ikke har hatt så god tid til da jeg har jobbet mye natt i helgene. 

• Liker 5
Skrevet

For meg har det egentlig bare vært positivt (nesten litt fælt å si). Jeg slet veldig psykisk før corona og var veldig nedfor. De mest positive tingene for meg: 

- pålagt hjemmekontor på ubestemt tid, som ga meg mulighet til å dra hjem til familien min som bor på andre siden av landet i stedet for å bruke all tiden min på jobb og reise til/fra jobb. Føler meg som et nytt menneske nå som jeg har fått vært sammen med dem i nesten et år (ikke bodd der utenom ferier på snart ti år). Jeg håper vi kan få velge om vi vil ha hjemmekontor eller ikke i fremtiden, siden vi har bevist at vi jobber like godt hjemmefra som fysisk på jobb.

-jeg har venner der jeg vanligvis bor som er betydelig mer sosiale enn meg, men nå som det har vært restriksjoner har vi begynt å spille onlinespill sammen og chatter mer på Messenger enn før når det hovedsakelig var fest og ut på byen hver gang vi møttes.

-mindre folk på matbutikken, på gata, overalt. Jeg blir nervøs i store folkesamlinger.

-Jeg har vært flitting bruker av antibac i årevis, er generelt redd for å bli syk. Så for meg er det betryggende at andre også er flinke med håndhygienen og avstand.

• Liker 7
Skrevet

Slutt på den ekle håndhilsingen. Håper det fortsetter slik når det meste er tilbake til normalen igjen også.

• Liker 19
Skrevet
Me for life skrev (39 minutter siden):

Slutt på den ekle håndhilsingen. Håper det fortsetter slik når det meste er tilbake til normalen igjen også.

Jaa jeg tror vi generelt kommer til å være flinkere til å vaske hender etc og at det blir mindre sesongsykdom generelt pga dette i fremtiden. 

I barnehagen har det vært mye mindre sykdom, nettopp fordi barna er flinkere til å vaske hender, lekene blir vasket osv

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Gasellen said:

2020 har vært ett drittår for de fleste. Mange ble alvorlig syke av Covid-19, noen døde av det, noen har mistet jobben sin, livsverket sitt, kontakten med familie og venner og mye elendighet.

For å prøve få en positiv vinkling på det vil jeg vite hva Covid har gjort som har gitt deg POSITIVE ringvirkninger.

Tall fra Medietilsynet viser at media har mistet 20% av annonseinntektene. Hvis dette fortsetter, kan det hende at både VG og Dagbladet går konk.

• Liker 5
Skrevet
amit skrev (2 minutter siden):

Tall fra Medietilsynet viser at media har mistet 20% av annonseinntektene. Hvis dette fortsetter, kan det hende at både VG og Dagbladet går konk.

Jeg antar du henter nyhetene dine fra Resett og Document.no siden du synes dette er en bra ting 😅

• Liker 5
Skrevet (endret)

@Gasellen

" Det ble mer sosialt akseptert å handle over nett. "

Hæ? Når har det vært ikke sosialt akseptert å handle over nett? Alle jeg kjenner kjøper masse på nett hele tiden, alt mulig. Jeg handler aldri i vanlige butikker lenger nesten, i hvert fall ikke klær. Noen ganger handler jeg mat på nett også, og får det levert hjem på døra. Utrolig praktisk og lettvindt, slipper å tråkke rundt i butikker i timesvis.

Har alltid handlet mye på nett, mange år før korona kom.

Endret av Million
  • Liker 13
Skrevet

Jeg synes det er bra man har stoppet alkoholserveringen, da alkohol er et stort samfunnsproblem i norge.

Det skulle vært permanent :) Man kan fortsatt har barer/utesteder som før uten alkohol.

• Liker 7
Skrevet
Million skrev (50 minutter siden):

@Gasellen

" Det ble mer sosialt akseptert å handle over nett. "

Hæ? Når har det vært ikke sosialt akseptert å handle over nett? Alle jeg kjenner kjøper masse på nett hele tiden, alt mulig. Jeg handler aldri i vanlige butikker lenger nesten, i hvert fall ikke klær. Noen ganger handler jeg mat på nett også, og får det levert hjem på døra. Utrolig praktisk og lettvindt, slipper å tråkke rundt i butikker i timesvis.

Har alltid handlet mye på nett, mange år før korona kom.

Ja, har du hørt noe så latterlig? 😂

• Liker 4
Skrevet

Slipper å ha så mye med andre mennesker å gjøre. Håper det fortsetter sånn til evig tid!

• Liker 8
Skrevet

jeg har alltid mislikt å håndhilse. Jeg er glad jeg slipper både det og klemming. Klemming er greit med familie, men når venner skal holde på sånn.... vel jeg synes det er unødvendig.  Jeg var i dåp, og slapp å mingle med folk. Satt bare sammen med min egen kohort. Veldig behagelig det. 

jeg har erfart at nettundervisning fungerer helt supert!. Fastlegen kan gjøre jobben sin over telefon, det sparer meg for noen konsultasjoner.  Det er interessant å høre om erfaringene fastlegene gjør rundt dette. MÅ all konsultasjon skje fysisk?

På apoteket slipper jeg å signere digitalt, noe jeg alltid har syntes vært et stort styr. 

I alle selvhjelpsbøker mot depresjon, så nevnes viktigheten av å komme seg ut, og møte folk. Jeg har følt at jeg har mislyktes hvis jeg ble sittende hjemme. Nå har dette snudd. Nå føler jeg at jeg gjør en samfunnsnyttig jobb ved å gå minst mulig ut. Det er ingenting i veien for å sitte hjemme med gardinene lukket, og se på Netflix.  Ved å droppe alle forventninger blir den psykiske helsa bedre.

Jeg har kommet nærmere andre, som jeg kanskje ikke ville gjort om det ikke var Corona. Det er lov å si at man har det kjipt, uten at man må ha en psykisk diagnose.

• Liker 11
Skrevet
Neste skrev (1 time siden):

Ja, har du hørt noe så latterlig? 😂

Ja ble kanskje litt dårlig formulert akkurat der. 
I bygdene er det mye fokus på å bruke de fysiske butikkene og å støtte opp om lokalt næringsliv. Enkelte steder har det vært fyfy å kjøpe ting på nett som selges i klesbutikken på kjøpesenteret (selv om prisen er mye høyere)

Nå pgs Corona så får man ikke "støtt opp om lokalt næringsliv"-regla. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
AfterTheRain skrev (16 timer siden):

Bra at du skal finne en eller annen aktivitet å drive med når samfunnet åpner igjen. 

Endret av NorthernLight
Skrevet

Eneste jeg kommer på er hjemmekontor i perioder. Slipper reiseveg og mer ro.

• Liker 1
Skrevet

Mer til tid til familien 

Mange lange gåturer i skogen, setter litt mer pris på egentid!! 

Gode bad og spa feeling med ansiktsmaske, hårmaske m.m. 

Kvalitetstid med kjæresten

Er introvert som f*** og er ikke glad i å ha mennesker rundt meg hele tiden, og vanligvis må jeg komme med unnskyldninger for å ikke møte folk, men nå har jeg kunnet unngå det! 

De vennene jeg har, som er genuint interessert er aldri lengre enn en telefonsamtale unna

Fått sykt dilla på organisering/rydding og viet mye tid til det

Har funnet nye hobbyer 

Funnet ut av hvor glad jeg egentlig er i familien min 

Studert som et uvær, spent på om det har uttelling på sensur.. 

• Liker 6
  • Opprett ny...