Gå til innhold

Trekk i sykepenger for tilbakebetaling av skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan beregner kemneren når de trekker for at man skal betale skatt tilbake?  Fikk utbetalt sykepenger med påleggstrekk skatt men inget brev, ingen informasjon eller utregning. Er ju litt interessant å vite så jeg vet hva jeg får av lønn denne måneden.  

Kan namsmannen stoppes i trekkene sine for at kemneren skal ga sitt? Hvis de skal ha begge to kommer jeg ikke få utbetalt nok til leie å mat....

Kan jeg søke gjelddsanering når kemneren er etter meg? 

Anonymkode: 06e4c...9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spør du kg? Hvorfor ringer du ikke direkte til kilden og spør? Da får du 100% riktig svar i ditt tilfelle

Anonymkode: 8adc9...216

• Liker 1
Skrevet

Hei..

Trekk i sykepenger gjennomført av kemneren.

Først og fremst. Utleggstrekk, tvangstrekk og påleggstrekk er nøyaktig det samme, men hvilket uttrykk som brukes varierer avhengig av hvem som eller ber om, krever (begjærer) trekket.

Du oppgir at det er kemneren, eller skatteoppkreveren som har begjært (krevd trekk) i din inntekt.

Dette blir regulert i Lov om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven).

paragrafene §§ 14-1 til og med 14-6.

Du kan søke om nedsettelse eller stans av utleggstrekket

Skatteoppkreveren utleggstrekk i feriepenger, jul osv.

§ 14-5-6.Endringer i trekkpålegg

(1) Andre endringer i trekkpålegget enn det som følger av § 14-5-4 fjerde ledd og § 14-5-5, kan bare foretas av den som har gitt pålegget.

(2) Søknad om stansing, nedsetting eller annen endring av utleggstrekk sendes den skatteoppkreveren eller det skattekontoret som har gitt pålegget. Søknaden skal uten ugrunnet opphold tas under behandling, og melding om avgjørelsen i saken skal straks sendes søkeren. Medfører avgjørelsen endringer i trekkpålegget, skal den trekkpliktige underrettes.

§ 14-5-7.Fritaking for utleggstrekk i feriegodtgjørelse mv.

Skatteoppkreveren eller skattekontoret bestemmer om og i tilfelle i hvilken utstrekning utleggstrekket skal stanses i ferietiden og før jul, og ellers når det utbetales feriegodtgjørelse.

Namsmannens gjennomføring av flere utleggstrekk

Det samme gjelder her, du skal varsles, og få anledning til å uttale deg.

Det heter i tvangsloven at:

«§ 7-21. Beslutning og underretning om utleggstrekk

Når det tas utleggstrekk, skal namsmannen fastsette trekkets størrelse og i hvilken periode trekk skal gjennomføres. Trekkperioden kan ikke overstige to år regnet fra dagen for beslutningen om utleggstrekk dersom ikke annet følger av dekningsloven § 2-7 tredje ledd. Beslutningen føres inn i namsboken sammen med en nøyaktig beregning av saksøkerens krav med sakskostnader og renter fram til utleggsdagen og nøyaktige opplysninger om beregningen av renter fra utleggsdagen.

Namsmannen underretter den trekkpliktige om plikten til å foreta trekk. I namsboken skal det opplyses at utleggstrekket vil bli registrert i Løsøreregisteret. Partene og den trekkpliktige gis utskrift av namsboken. Namsmannen sørger omgående for at utleggstrekket blir registrert i Løsøreregisteret. Får trekket bedre prioritet enn et trekk som allerede løper og som er besluttet av en annen namsmyndighet, skal denne namsmyndigheten underrettes.

Før utleggstrekk nedlegges, skal namsmannen undersøke om det allerede løper trekk mot skyldneren. Utleggstrekk kan ikke besluttes etter et alminnelig tvangsgrunnlag før grunnlaget er rettskraftig.»

Du skal varsles om at det skal gjennomføres trekk i inntekten.

Varselet blir regulert i tvangsloven.

§ 7-10. Varsel om utleggsforretningen, hvor det heter:

«Før utleggsforretningen holdes, skal saksøkte gis meddelelse om tid og sted for forretningen…»

Du skal i dette varselet få anledning til å oppgi hva det kan trekkes i og om du har penger eller andre ting som det kan trekkes i, (selges)

Du må dokumentere alle de utgifter du har, så som boligutgifter, husleie, eller renter og avdrag.

Hvis du ikke gjør det vil den namsmannsmyndighet som begjærer trekket fastsette ved skjønn, dine boutgifter. Det bommes det ofte på, da boutgiftene blir satt alt for lave.

Ellers skal nedenforstående forskrift følges.

Hvor mye du kan trekkes reguleres av: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-06-13-724

Gjeldssanering

Du spør også om: «Kan jeg søke gjelddsanering når kemneren er etter meg?»

Det som avgjør om du kan søke om gjeldsforhandlinger, for å få en gjeldsordning, enten en frivillig eller tvungen, er om du klarer å betale gjelden din, sett over tid.

Det du da skal gjøre er følgende: Legg sammen all gjelden og gang den med dagens forsinkelsesrente, som for tiden er på 8% - åtte prosent. Da får du hvor mye renter du skal betale pr år, del dette på 12, da får du hvor mye renter du skal betale pr mnd.

Så leger du et oppsett over alle de utgifter du MÅ ha dekket hver mnd.

Det vil være boutgifter + pluss livsoppholdsutgifter, som du vil se av forskriften det er henvist til ovenfor er pr nå kr 8 989,00

Hvis du er VARIG syk eller har ekstraordinær lang reisevei hjem/arbeid/hjem, eller barn i barnehage, SFO så legger du disse utgiftene til bokostnadene og kr 8 989,9

Så trekker du disse utgiftene fra dine nettoinntekter.

Det beløpet du nå sitter igjen med, vil kunne gi en indikasjon på om du oppfyller gjeldsordningslovens (gol) bestemmelser om å få åpnet for gjeldsforhandlinger.

Er dette beløpet mindre enn det beløpet du regnet ut i mnd renteutgifter, er sjansen stor for å at du skal ha en gjeldsordning.

Hvis det ovenstående regnestykke viser at du har noen få koner 100,- til 500,- igjen, hadde jeg tatt kontakt med namsmannen og søkt om gjeldsforhandlinger.

Håper dette gir litt avklaring på det du lurte på

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Kan hende pålegg om trekk har kommet på Digipost. De sender ikke lenger i post om man er registrert for å motta brev på Digipost. 

Anonymkode: 0d387...5ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...