Gå til innhold

Kjøpe indeksfond, har jeg gjort det riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har skandiabanken og opprettet en aksjesparekonto. I den aksjesparekontoen kjøpte jeg indeksfond(KLP AksjeNorge Indeks II).  Jeg kjøpte fondene mine på tirsdag.

I dag står det:

• Kjøpt for 50 000,00
  • Avkastning  0,00
  • Dagsverdi  50 000,00

Går ikke fondene opp og ned i verdi? Har jeg kjøpt riktig indeksfond? Tenkte siden det står avkastning 0 og siden jeg har akkurat like mye i dag som på tirsdag. 

Anonymkode: a7eb6...3f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg har skandiabanken og opprettet en aksjesparekonto. I den aksjesparekontoen kjøpte jeg indeksfond(KLP AksjeNorge Indeks II).  Jeg kjøpte fondene mine på tirsdag.

I dag står det:

• Kjøpt for 50 000,00
  • Avkastning  0,00
  • Dagsverdi  50 000,00

Går ikke fondene opp og ned i verdi? Har jeg kjøpt riktig indeksfond? Tenkte siden det står avkastning 0 og siden jeg har akkurat like mye i dag som på tirsdag. 

Jeg kjenner ikke det fondet spesifikt, men jeg kjøpte BNP Paribas Energy Transition CC for 400k i Sbanken i forrige uke og det står nå at verdien er 428.289,14. Verdioppdatering kommer en gang pr. dag for min del. 

Anonymkode: e0293...8a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag står det:

• Kjøpt for 50 000,00
  • Avkastning  0,00
  • Dagsverdi  50 000,00

Om du la inn handelsordre på Tirsdag, så gikk nok ikke den igjennom før Onsdag/Torsdag, da det alltid tar litt tid før det blir registrert. Greit å vite med salg også, at du ikke får solgt fond på dagen. 

NAV kursen til fondene blir som regel oppdatert rundt 1200 hver dag. Så om din ordre gikk igjennom på Torsdag, så burde du se en endring i ettermiddag. Om ikke, så vil du ikke se en endring før tidlig i neste uke. 

Anonymkode: a6804...fdb

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke gjort noe feil med kjøpsprosessen, men jeg synes heller du bør kjøpe et internasjonalt indeksfond. Det gir lavere risiko enn ett som er helt avhengig av hvordan Norges økonomi går. Din og nordmenns framtidige økonomi er allerede svært avhengig av hvordan det går med Norge, så det kan være lurt å sikre seg litt ved å plassere sparepengene et annet sted.

Anonymkode: 801f7...9b0

• Liker 1
Skrevet

Som den over sier, du har ikke gjort noe feil, og hvilken vei pengene går, opp eller ned, tar det noen dager å se. Men jeg ville også, som den over sier, heller valgt å spre kjøpene. Gjerne med et fast beløp hver måned: 70% KLP Global Indeks, 10% KLP Fremvoksende Indeks, 10% Klp Norden Indeks og 10% KLP Norge Indeks (evnt 20% Norden). Med et fast månedlig beløp på f eks 1000 - 2000 kr vil du også sikre deg bedre mot å kjøpe stort på "feil tidspunkt" (akkurat nå er markedene ganske "happy" pga utsiktene til vaksine, i motsetning til i mars, da det var en nedtur og man kunne få mer for pengene)

Anonymkode: c5285...6f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...