Gå til innhold

Hva må man kunne til historie privatisteksamen, påbygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er de vanligste oppgavene å få? Kan man lese pensum på 1 uke?

Anonymkode: ce5bf...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde ha kontroll på det meste. Hvis du vil ha en god karakter, så hjelper det ikke å bare kunne årsakene og kosekvensene til 1. og 2. Verdenskrig. Du må se de lange linjene. 

Jeg anbefaler deg sterkt å lese oppsummeringene om du ikke har lest noe som helst. En av årsakene til 1. Verdenskrig ligger helt bak til 1800 tallet feks. Så du må kunne sammenhenger. 

Feks den industrielle revolusjonen som kom på 1800 tallet. Det førte til at flere land skaffet seg kolonier og kranglet til seg områder for å skaffe råvarer. Og det ble produsert masse våpen blant annet. Og disse hendelse har også med å gjøre for årsakene til den kalde krigen. 

Så du må se de lange linjene. Alt har med hverandre å gjøre :) Så du må kunne litt om alt

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok faget over 5 mnd. Fra aug- nov. Jobber masse. Fikk 6 på eksamen. Men vær klar over at det er en del jobb. Masse detaljer å sette seg inn i. 

Anonymkode: c25c5...9ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar samme faget. Du må se på læreplanen. Ideologier er viktig satt inn i perioder. Årsak konsekvens til krig er viktig, men ikke så viktig, da de varierer veldig fra historiker til historiker. Men det er greit å kunne de helt åpenbare som pensum tar opp. 

Som privatist får du vektlegge det du syns er spennende, men du får trekk hvis du ikke kjenner til de viktige hovedpunktene i historien som læreplanen viser deg. De kan ikke stille spørsmål utenfor pensum i læreplanen på eksamen ... 

En uke er kort tid, men du kan være heldig. Jeg leste historieboka mi på 14 dager, og laget sammendrag. Men har jobbet med stoffet i noen mnd etterpå, og føler jeg begynner å få kontroll først nå. Men det er urealistisk å tro at man skal huske alle detaljer uansett. Lag deg en sammenhengende historie du kan gjenfortelle i hodet som du føler er viktigst ut fra læreplanen. 

Anonymkode: 239fc...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...