AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Jeg har 3 i snitt fra videregående, fordi jeg var skolelei og umotivert. 8 alderspoeng og kun vanlig generell studiekompetanse (ingen ekstra realfag eller noe). Finnes det en utdanning jeg kan ta, som garanterer jobb, uten å ta opp fag først? Takker på forhånd for alle forslag. 🙂 Anonymkode: cad75...e9f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #2 Skrevet 26. november 2020 Ja selvfølgelig! 3 i snitt er jo ikke gale! Læreryrket er jo noe det er veldig stor etterspørsel etter, garantert jobb etter ferdig utdanning, ferier når elevene har ferie og du kan jo velge hvilke fag du vil undervise i, alt etter dine interesser Anonymkode: 66f5b...b08 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja selvfølgelig! 3 i snitt er jo ikke gale! Læreryrket er jo noe det er veldig stor etterspørsel etter, garantert jobb etter ferdig utdanning, ferier når elevene har ferie og du kan jo velge hvilke fag du vil undervise i, alt etter dine interesser Anonymkode: 66f5b...b08 Regner med at du ønsker å motivere TS, men dette var upresist og "mytepreget". Firerkravet i matematikk er absolutt, og i de større byene ligger gjerne inntaket mellom 45-55. Man er på ingen måte garantert jobb i de store byene etter endt utdanning, i hvert fall ikke fast stilling. Ei heller har alle lærere ferie når elevene har ferie utover sommerferien, og det er slett ingen automatikk i at man kan "velge" hvilke fag man blir satt til å undervise i. Alt dette avhenger selvsagt av fagkombinasjon, sted og utdanningstype. Lærerutdanningen er blitt femårig, og er derfor noe man bør tenke nøye igjennom før man utdanner seg til et tøft og underbetalt yrke mange ser ut til å mene masse om. Hilsen lærer og skoleleder Anonymkode: 34df6...fad 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #4 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regner med at du ønsker å motivere TS, men dette var upresist og "mytepreget". Firerkravet i matematikk er absolutt, og i de større byene ligger gjerne inntaket mellom 45-55. Man er på ingen måte garantert jobb i de store byene etter endt utdanning, i hvert fall ikke fast stilling. Ei heller har alle lærere ferie når elevene har ferie utover sommerferien, og det er slett ingen automatikk i at man kan "velge" hvilke fag man blir satt til å undervise i. Alt dette avhenger selvsagt av fagkombinasjon, sted og utdanningstype. Lærerutdanningen er blitt femårig, og er derfor noe man bør tenke nøye igjennom før man utdanner seg til et tøft og underbetalt yrke mange ser ut til å mene masse om. Hilsen lærer og skoleleder Anonymkode: 34df6...fad Underbetalt? Lærerlønnen er jo ikke dårlig lengre nå, spesielt ikke nå som alle må ha 5 år. Anonymkode: c82e6...652 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #5 Skrevet 26. november 2020 Jeg ville heller ha finstudert poenggrensene på Samordna opptaks nettsider. Tenk treårig utdanning som ikke står i fare for å bli automatisert med det første. Du snuser på poenggrensen for barnevern og sykepleie ved enkelte studiesteder. Barnehagelærer kan også være et alternativ, men det later til at flere her inne er misfornøyde med muligheter utenfor barnehagen. Kanskje du kan snakke med en rådgiver i kommunen du bor i eller et studiested i nærheten? Anonymkode: 34df6...fad
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 Du kan nok studere sykepleie i distriktene der de har lave snitt? evnt ta et årsstudium først så fårdu et ekstra poeng Anonymkode: b6b4a...82d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Underbetalt? Lærerlønnen er jo ikke dårlig lengre nå, spesielt ikke nå som alle må ha 5 år. Anonymkode: c82e6...652 Må si meg delvis enig: Startlønnen for lektorer er god. Bedre enn mange økonomer og jurister, for eksempel. Problemet er at grensen er nådd etter 16 år. I tillegg er slett ikke alle skolelærere lektorer, og det er høyst usikker hva som vil skje med lønnen om noen år, når alle forventes å være det. Kommunene har neppe råd til å lønne alle på dette nivået. Anonymkode: 34df6...fad
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan nok studere sykepleie i distriktene der de har lave snitt? evnt ta et årsstudium først så fårdu et ekstra poeng Anonymkode: b6b4a...82d Det er minimumskrav om 4 eller Matte R1... Det holder ikke med 3. Nytt i fjor elns Anonymkode: 16c99...331 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Regner med at du ønsker å motivere TS, men dette var upresist og "mytepreget". Firerkravet i matematikk er absolutt, og i de større byene ligger gjerne inntaket mellom 45-55. Man er på ingen måte garantert jobb i de store byene etter endt utdanning, i hvert fall ikke fast stilling. Ei heller har alle lærere ferie når elevene har ferie utover sommerferien, og det er slett ingen automatikk i at man kan "velge" hvilke fag man blir satt til å undervise i. Alt dette avhenger selvsagt av fagkombinasjon, sted og utdanningstype. Lærerutdanningen er blitt femårig, og er derfor noe man bør tenke nøye igjennom før man utdanner seg til et tøft og underbetalt yrke mange ser ut til å mene masse om. Hilsen lærer og skoleleder Anonymkode: 34df6...fad Merkelig at du som lærer og skoleleder kan ta så mye feil... La meg begynne med opptakskravene: firerkravet gjelder kun for de som har tatt p-matte og det er ikke alle type lærerutdanninger som krever det. Hvis du har hatt s1, s2. r1 eller r2 og bestått så er du untatt kravet. barnehagelærer (generell studiekompetanse uten mattekrav), faglærer i bestemte fag (3 eller bedre i p matte, eller bestått s eller r matte) Oppfyller du matte og norskkravet kommer du inn på lærerstudiet. Alle søkere som har oppfylt kravene har kommet inn både for grunnskolelærer, videregånde lektor etc. Det er ikke så høy snitt der. Anbefaler deg å sjekke samordna opptak:) Alle kommer in om kravene er oppfylt Jo det er en slags automatikk i at man kan velge hvilke fag man vil undervise i...Hvis jeg studerer lektor med realfag, med en kombinasjon av biologi og matte så kan jeg ikke bli lærer i psykologi. Da blir jeg mest sannsynlig matte, naturfag, geofag og biologilærer. Læreryrket er ikke underbetalt... var nok det tidligere, men med den startlønnen de får nå så tror jeg ikke det altså! Du er nesten garantert jobb. Arbeidsmarkedet for lærere er godt, og kommer til å være godt i årene framover. Dette gjelder særlig for de som utdanner seg til å bli lærere på trinn 1–7. lærere har ferie, når eleven har ferie. Ingen lærere møter på skolen midt i påskeferien.... Anonymkode: 829d9...b08 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 Kan jo begynne på BI. Der er det lavt snitt for å komme inn. Anonymkode: 5259b...98b 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 Du burde forbedre vitnemålet. Ikke fordi det burde være et mål i seg selv at det skal se bra ut, men jeg tror du må da opptakskrav ofte er høyere til attraktive jobber. Det kan også lønne seg å ta noen fag opp igjen, siden fag som matte osv ofte bygger på hverandre. Det kan være en tøff overgang uten noe som helst. Jeg tror også det er tøft å få jobb uansett, med eller uten utdanning🙃 Anonymkode: 16c99...331
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Regner med at du ønsker å motivere TS, men dette var upresist og "mytepreget". Firerkravet i matematikk er absolutt, og i de større byene ligger gjerne inntaket mellom 45-55. Man er på ingen måte garantert jobb i de store byene etter endt utdanning, i hvert fall ikke fast stilling. Ei heller har alle lærere ferie når elevene har ferie utover sommerferien, og det er slett ingen automatikk i at man kan "velge" hvilke fag man blir satt til å undervise i. Alt dette avhenger selvsagt av fagkombinasjon, sted og utdanningstype. Lærerutdanningen er blitt femårig, og er derfor noe man bør tenke nøye igjennom før man utdanner seg til et tøft og underbetalt yrke mange ser ut til å mene masse om. Hilsen lærer og skoleleder Anonymkode: 34df6...fad Synes denne personen svarte ganske godt for meg her😊 pluss det går jo ann å ha fått firer i matte, men fortsatt ha 3 i snitt;) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Merkelig at du som lærer og skoleleder kan ta så mye feil... La meg begynne med opptakskravene: firerkravet gjelder kun for de som har tatt p-matte og det er ikke alle type lærerutdanninger som krever det. Hvis du har hatt s1, s2. r1 eller r2 og bestått så er du untatt kravet. barnehagelærer (generell studiekompetanse uten mattekrav), faglærer i bestemte fag (3 eller bedre i p matte, eller bestått s eller r matte) Oppfyller du matte og norskkravet kommer du inn på lærerstudiet. Alle søkere som har oppfylt kravene har kommet inn både for grunnskolelærer, videregånde lektor etc. Det er ikke så høy snitt der. Anbefaler deg å sjekke samordna opptak:) Alle kommer in om kravene er oppfylt Jo det er en slags automatikk i at man kan velge hvilke fag man vil undervise i...Hvis jeg studerer lektor med realfag, med en kombinasjon av biologi og matte så kan jeg ikke bli lærer i psykologi. Da blir jeg mest sannsynlig matte, naturfag, geofag og biologilærer. Læreryrket er ikke underbetalt... var nok det tidligere, men med den startlønnen de får nå så tror jeg ikke det altså! Du er nesten garantert jobb. Arbeidsmarkedet for lærere er godt, og kommer til å være godt i årene framover. Dette gjelder særlig for de som utdanner seg til å bli lærere på trinn 1–7. lærere har ferie, når eleven har ferie. Ingen lærere møter på skolen midt i påskeferien.... Anonymkode: 829d9...b08 Anonymkode: 66f5b...b08 2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 27. november 2020 #17 Skrevet 27. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Merkelig at du som lærer og skoleleder kan ta så mye feil... La meg begynne med opptakskravene: firerkravet gjelder kun for de som har tatt p-matte og det er ikke alle type lærerutdanninger som krever det. Hvis du har hatt s1, s2. r1 eller r2 og bestått så er du untatt kravet. lærere har ferie, når eleven har ferie. Anonymkode: 829d9...b08 Både s og r matte er på et veldig mye høyere nivå enn p-matte, og for de som anser firerkravet som et hinder er det ikke enklere å bestå s1 enn å få 4 i 2p. Derfor er det i praksis et firerkrav i snitt fra 1 og 2p for å komme inn. For meg fremstår det rart at lærere har ferie når elevene har ferie, da begge mine lærerforeldre jobbet med undervisningsopplegg og prøveretting i alle feriene vi hadde utenom sommerferien. Så det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Du kan jo selvfølgelig bare drite i å gjøre dette, selv om det er jobben din, men om du er så lite engasjert er nok ikke yrket for deg uansett. Endret 27. november 2020 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #18 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden):Må si meg delvis enig: Startlønnen for lektorer er god. Bedre enn mange økonomer og jurister, for eksempel. Problemet er at grensen er nådd etter 16 år. I tillegg er slett ikke alle skolelærere lektorer, og det er høyst usikker hva som vil skje med lønnen om noen år, når alle forventes å være det. Kommunene har neppe råd til å lønne alle på dette nivået. Anonymkode: 34df6...fad Men lønnshoppet ved 16 år er slett ikke så verst. Jeg har 16 års ansiennitet selv, doktorgrad, jobber i det offentlige, og tjener mindre enn en lektor med opprykk i videregående. At lærere som ikke er lektorer tjener mindre er jo naturlig, siden de har kortere utdanning. Både sykepleier- og lærerlønn har blitt løftet betydelig de senere årene, og er ikke lenger dårlig sammenlignet med andre utdanninger med samme lengde ansatt i det offentlige. Anonymkode: aa8c6...2f1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #19 Skrevet 27. november 2020 Ja. De ser først og fremst på fravær. Karakterer er faktisk noe av det siste de vurderer, men klart det hjelper. Liker de deg som person, veier det veldig opp. Anonymkode: e4e53...8ec
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #20 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Merkelig at du som lærer og skoleleder kan ta så mye feil... La meg begynne med opptakskravene: firerkravet gjelder kun for de som har tatt p-matte og det er ikke alle type lærerutdanninger som krever det. Hvis du har hatt s1, s2. r1 eller r2 og bestått så er du untatt kravet. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, men jeg skylder TS å rydde opp i alle feilene og usannhetene dine: Viser til det Kastanjefrø skriver: Kastanjefrø skrev (37 minutter siden): Både s og r matte er på et veldig mye høyere nivå enn p-matte, og for de som ikke anser firerkravet som et hinder er det ikke enklere å bestå s1 enn å få 4 i 2p. Derfor er det i praksis et firerkrav i snitt fra 1 og 2p for å komme inn. AnonymBruker skrev (7 timer siden): barnehagelærer (generell studiekompetanse uten mattekrav), faglærer i bestemte fag (3 eller bedre i p matte, eller bestått s eller r matte) Du skrev om elever og ferier. Lærerutdanning, ikke barnehagelærerutdanning. Det stemmer at et fåtall faglærerutdanninger er unntatt kravet, spesielt om man har yrkesfagsbakgrunn. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oppfyller du matte og norskkravet kommer du inn på lærerstudiet. Alle søkere som har oppfylt kravene har kommet inn både for grunnskolelærer, videregånde lektor etc. Det er ikke så høy snitt der. Anbefaler deg å sjekke samordna opptak:) Alle kommer in om kravene er oppfylt AnonymBruker skrev (7 timer siden): (...) i de større byene ligger gjerne inntaket mellom 45-55 (...) . Alt dette avhenger selvsagt av fagkombinasjon, sted og utdanningstype. Anonymkode: 34df6...fad Anbefaler deg å lese det jeg skriver før du kritiserer, gjerne sjekke tallene selv. Du tar helt feil her. Sjekk lenken til Samordna som jeg la ut i går kveld. Anonymkode: 34df6...fad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå