AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Trenger litt tips. Vi får overnattingsbesøk i helgen. En kompis av min mann som har asperger. De er veldig lite sammen egentlig fordi min mann synes det er ganske krevende å være rundt han og det virker som aspergeren påvirker han mer nå enn tidligere. Han har få venner, så det blir egentlig litt for at han skal få ha litt sosial kontakt under pandemien. Så til spørsmålene. Han kan henge seg veldig opp i samtaleemner. Det er ingen problem å prate med han og f.eks ha en diskusjon om et tema, men problemet oppstår om f.eks en annen skal fortelle om noe helt annet. Da sitter han nesten å tripper og klarer ikke følge med og forsøker like etter å gå rett tilbake til forrige tema. Det er ganske så slitsomt og krevende å skulle holde seg til samme tema i "evigheten". Finnes det noen metoder som gjør at man lettere kan skifte tema? Kan det fungere å gi direkte beskjed? Vi har også et barn på 6år. Han er glad i barn, men han har ikke akkurat sosiale antenner og forstår ikke f.eks at barn kan reagere annerledes, ikke er interessert i samme tema/hobbyer osv, hvordan man prater til barn osv. Han kan prate på en voksen måte og kan intenst forsøke å skulle "endre barnet". F.eks få barnet til å like det samme som han. F.eks en hobby. Eller mye mas generelt om det jeg tolker som "jeg vil dette, du må bare følge med, du får ikke lov å tenke annerledes". Har hendt at barnet vårt har blitt lei seg tidligere fordi at han hele tiden skal bestemme leker/spill/aktiviteter og ikke forstår når barnet vårt har fått nok, begynner å bli lei eller kanskje er irritert for noe. Han vil jo så gjerne være med barnet vårt og det er jo sikkert i beste hensikt at han tenker at det han vil synes barn er like gøy. Ellers har han ikke helt sosiale antenner for ulike tema som kanskje ikke alltid egner seg. Det kan være prat om sex, voldsomme historier fra filmer/noe han har lest og enkelte tema som han selv har super interesse for. Noen av disse temaene egner seg jo ikke med barn til stede som kan bli redd, og noen tema synes jeg jo heller ikke egner seg å prate med alle om (sex). Hvis noen lurer hvorfor vi må ha han på besøk en hel helg, så er det fordi vi flyttet fra hjembyen og han må fly til oss. Hotell er ikke aktuelt da vi bor et lite sted med lite overnattingsmuligheter og han har også ikke så mye å rutte med. Det eneste jeg har tenkt er at jeg skal sørge for at jeg og barnet både lørdag og søndag skal noen ærend eller noe slik at barnet kan få litt fred fra han (og jeg...). Men jeg tror det vil oppstå et problem der også, for han kommer nok ikke til å forstå at vi to skal noe alene og kommer nok til å mase og ikke forstå hvorfor han ikke kan bli med. Håper noen har litt råd. Kan lite om asperger og enda mindre om hvordan man møter en med asperger. Anonymkode: 757fc...fb7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Synes det er utrolig rart at han må være hos dere når han ikke fikser barn. Barnet burde komme først. Kan ikke mannen ta han med på tur da? Så kan de ut å kjøre og handle til julegaver, og dere slapper av. Om kvelden kan barnet ha besøk eller dra på besøk til et barn. Om mannen vil være med ungene så si at nei nå skal barna leke sammen. Så kan de voksne være på stua. Søndag kan du og barnet ta en tur med vil feks. Anonymkode: 0458d...21f 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Dere trenger ikke å være sammen med han, overlat besøket til mannen din. Det er hans kompis. Ta med ungen på shopping og slikt imens.
Maleficenta Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes det er utrolig rart at han må være hos dere når han ikke fikser barn. Barnet burde komme først. Kan ikke mannen ta han med på tur da? Så kan de ut å kjøre og handle til julegaver, og dere slapper av. Om kvelden kan barnet ha besøk eller dra på besøk til et barn. Om mannen vil være med ungene så si at nei nå skal barna leke sammen. Så kan de voksne være på stua. Søndag kan du og barnet ta en tur med vil feks. Anonymkode: 0458d...21f Herregud han er jo ikke fæl mot barnet. Det er vel mer at barnet syns han er litt slitsom slik jeg tolker det. Er jo ikke slik at han må skjermes fra barn. Er da mange, selv folk uten diagnoser som ikke er flinke med barn Endret 27. november 2020 av Maleficenta 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 Maleficenta skrev (2 timer siden): Herregud han er jo ikke fæl mot barnet. Det er vel mer at barnet syns han er litt slitsom slik jeg tolker det. Er jo ikke slik at han må skjermes fra barn. Er da mange, selv folk uten diagnoser som ikke er flinke med barn Når barnet etter hvert synes det blir slitsomt, og han ikke tar signalene fra barnet, så er det et reelt problem. Da handler det ikke om at han bare ikke er så flink med barn, men at han ikke forstår når han skal gi seg og la barnet få fred. Her tror jeg mannen til ts må steppe inn og ta ansvar for å underholde kameraten sin, ta ham med ut en tur, finne på noe sammen med ham. Barnet kan også skjermes noe ved at det tas med ut av mor, eller leker på et annet rom. Kanskje barnet har venner som det kan besøke en av dagene, kan dra til svømmehallen noen timer, eller finne på noe annet gøy. Nå blir det kanskje bare lørdagen som han er der hele dagen, ellers skal han vel reise til og fra de andre dagene. Anonymkode: 5b17d...329
Maleficenta Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Når barnet etter hvert synes det blir slitsomt, og han ikke tar signalene fra barnet, så er det et reelt problem. Da handler det ikke om at han bare ikke er så flink med barn, men at han ikke forstår når han skal gi seg og la barnet få fred. Her tror jeg mannen til ts må steppe inn og ta ansvar for å underholde kameraten sin, ta ham med ut en tur, finne på noe sammen med ham. Barnet kan også skjermes noe ved at det tas med ut av mor, eller leker på et annet rom. Kanskje barnet har venner som det kan besøke en av dagene, kan dra til svømmehallen noen timer, eller finne på noe annet gøy. Nå blir det kanskje bare lørdagen som han er der hele dagen, ellers skal han vel reise til og fra de andre dagene. Anonymkode: 5b17d...329 Ja barnet kan jo skjermes litt men det er jo ikke skadelig for barnet at han fyren er irriterende. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 Dere må sette grenser for besøk slik som dere normalt ville gjort. Om dere får besøk som kliner mat utover hele gulvet, så sier man fra. Samme her. Du sier dere skal ut. Om det blir spørsmål, sier mannen din at dere ville ta den turen og da gjør dere det. Dere må ikke begynne med diskusjoner og forklaringer. Dere sier at sånn er det og det er det. Dere må være direkte uten å være frekke. Han trenger ikke forstå alt dere gjør, han må bare akseptere det. Manglende grensesetting virker være et stort problem for mannen din når han ikke klarer kutte kontakten med noen han ikke ønsker som venn. Det vil føre til at han får venner som utnytter han og som er masete og på andre måter plagsomme. Fordi den typer mennesker blir avvist av de fleste, normale mennesker og bruker de som er pushovers og som ikke tørr si fra. Noen av de vil ha asperger, andre vil bare være egoistiske, kanskje manipulative. Anonymkode: afc26...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 Høres ut som han har fått lite oppfølging hva gjelder sosial trening. Det er trist egentlig nå som han er voksen er det jo hans eget ansvar å søke hjelpen. Kanskje din mann kan prøve å snakke litt med han om tegn mannen din f.eks kan bruke for å si ifra når han blir litt mye? Han vet vel selv at han har en diagnose og hva den innebærer, man er ikke dum selvom man har Asperger. Om mannen din kan snakke med han om at man kan lære seg teknikker for å fungere bedre i sosiale sammenhenger. Det tar selvfølgelig tid å etablere, men et sted må man starte. selv har jeg adhd og har lett for å snakke litt mye noen ganger. Jeg har bedt tidligere kjæreste om å gi meg et tegn når jeg blir litt mye, så jeg kan regulere meg. Jeg merker det ikke før det er «for sent», ved å få et tegn tids nok så slipper jeg å sitte og føle meg dum i ettertid. Også blir jeg mer bevisst på hva jeg skal ta meg selv i sånn at jeg etterhvert ikke behøver det tegnet lengre. Anonymkode: 9be42...cfc 3
Pinkee Skrevet 27. november 2020 #9 Skrevet 27. november 2020 Høres ut som han er dårlig sosialisert. Det er noe de må lære, av andre. Kan ikke gi råd om kompisen til mannen din, for alle med AS er forskjellige. Men, de jeg kjenner, tåler godt å få beskjed, på en ok måte. "Dette snakker vi ikke om med barn til stede, barnet vil ikke spille dette spillet, nå snakker vi om nytt tema osv." Man må bare være direkte, men passe seg for å bli ufin. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #10 Skrevet 27. november 2020 Vær direkte. "nå har vi lyst til å prate om noe annet" "nå vil ikke barnet det og det, så da gjør vi noe annet" Vær direkte er cluet her. Anonymkode: 564ab...20c 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #11 Skrevet 27. november 2020 Som andre sier, vær direkte. Det nytter ikke å hinte og si "jeg tror kanskje barnet har lyst til å leke med noe annet nå". Du må si "Barnet har lyst til å leke med noe annet nå, så nå må du gå til stua og henge med mannen min". Jeg har aspergers (kvinne), og har nok litt bedre sosiale antenner enn kameraten til mannen din, men jeg setter likevel pris på når folk er direkte. Annet enn det: prat med mannen din. Han må ta ansvar her og underholde kameraten. De kan jo finne på noe ute av huset. Anonymkode: 10aed...81a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå